aan START vastmaken-opgelost

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

kenhetniet

27 mei 2020, 18:06

tot voor enige tijd kon ik een website met een tegel aan start vastmaken
Dit deed ik door op de drie puntjes rechts boven te klikken en dan naar de "meer opties weergeven"
dan opende er een scherm waarin stond - aan start vastmaken - zo verkreeg ik dan een tegel van die website
en plaatste ik die bij de andere tegels op het startscherm
Nu staat die melding "aan start vastmaken" niet meer in het schermpje van "meer hulpprogramma's"
er staat wel "aan taakbalk vastmaken" - Maar dat is niet mijn bedoeling
Ik wil graag een tegel van die website aan start vastmaken
Hoe doe ik dat nu ?
Windows 11 home - - 8Gb DDR4 - 64 bits systeem- iintel(r)core ( tm) i5-10400 512 GB
intel(r) optane H10
windows defender - - malwarebytes

franç

27 mei 2020, 23:22

1. Ga naar de webpagina die je aan het startmenu wil toevoegen en kopieer het adres van die webpagina. Dat kun je doen door met de rechtermuisknop in de adresbalk te klikken (het adres wordt dan blauw) en in het dan verschijnende menu te kiezen: Kopiëren.

2. Open Windows Verkenner en ga naar:
C:\Gebruikers\Jouw gebruikersnaam\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\

3. Klik onder Windows met de linkermuisknop op het gele mapje Menu Start.

4. Klik aan de rechterkant in het blanco gedeelte op de rechtermuisknop en kies in het verschijnende menu: Nieuw --> Snelkoppeling.

5. Klik onder "Geef de locatie op…" met de rechtermuisknop in het tekstvak en kies: Plakken. Klik dan op Volgende.

6. Typ een geschikte naam voor de snelkoppeling en klik op Voltooien. Sluit daarna Windows Verkenner.

7. Klik op START (links-onderaan). Links van de tegels zie je een lijst met alle programma's (zie je die niet, klik dan linksboven in het zwarte gedeelte op de 3 streepjes). Zoek in die alfabetische lijst de naam van de snelkoppeling die je zojuist hebt aangemaakt. Klik er op met de rechtermuisknop en kies: Aan START vastmaken. De website staat nu als tegel in het startmenu en dat is wat je wilde.

kenhetniet

28 mei 2020, 12:39

franc- bedankt voor je voorstel - heb het willen uitvoeren maar kom niet bij appdata -

open verkenner-gebruikers-mijn naam- dan een hele reeks iconen--maar er staat geen "appdata" bij - dus kon ik niet verder
voorheen zo veel eenvoudiger in het menu van edge- de drie puntjes rechts boven en dan naar "meer hulp programma's" gewoon de melding -aan start vastmaken - en OK
Windows 11 home - - 8Gb DDR4 - 64 bits systeem- iintel(r)core ( tm) i5-10400 512 GB
intel(r) optane H10

franç

28 mei 2020, 12:53

kenhetniet schreef:
heb het willen uitvoeren maar kom niet bij appdata.
open verkenner-gebruikers-mijn naam- dan een hele reeks iconen--maar er staat geen "appdata" bij - dus kon ik niet verder
Dan moet je de verborgen bestanden en mappen nog zichtbaar maken.
- Open Windows Verkenner, klik helemaal bovenaan op Beeld, klik uiterst rechts in het lint op Opties en kies Map- en zoekopties wijzigen.
- Kies in het verschijnende venster de tab Weergave, scroll naar beneden en duid aan: Verborgen bestanden, mappen, en stations weergeven. Klik daarna op "Toepassen" en "Ok".
- Sluit Windows Verkenner en open het opnieuw. Nu zijn de map "AppData" en de andere mappen die ik in mijn vorig bericht vermeldde, wel zichtbaar. Volg dus verder wat ik in het vorige bericht schreef.
kenhetniet schreef:
voorheen zo veel eenvoudiger in het menu van edge- de drie puntjes rechts boven en dan naar "meer hulp programma's" gewoon de melding -aan start vastmaken - en OK
Klopt, maar dat gaat helaas niet meer. Ook het 'slepen' van een snelkoppeling vanuit bv. het bureaublad naar het startmenu gaat niet.

kenhetniet

28 mei 2020, 13:37

franç
wat een perfecte uitleg
alles nu gelukt
Dank je wel
't is wel een lange omweg tegenover vroeger maar een tegel plaatsen in START lukt weer
voor mij opgelost
intel(r) optane H10

franç

28 mei 2020, 13:56

Dank voor de respons!
Misschien nog goed om dit te vermelden:
Wat ook nog kan, is een website opslaan als app, die wordt dan meteen bij Start in de alfabetische lijst geplaatst en die kun je dan met een rechtsklik meteen aan de tegels toevoegen. Ik ben er zelf geen voorstander van, maar smaken kunnen verschillen. De procedure is eenvoudig:

- Ga naar de gewenste website, klik rechtsboven op de 3 puntjes (aannemende dat je met Edge werkt), en kies in het verschijnende menu: Apps - Deze site installeren als een app.

- Er verschijnt een venster met de tekst "App installeren", typ daarin de gewenste naam en klik op Installeren.

- De website wordt onmiddellijk als app geopend (zoals op een smartphone) en je vindt de naam terug in de alfabetische lijst als je op Start hebt geklikt. Daar kun je desgewenst (via rechtsklik en "Aan Start vastmaken") er ook een tegel van maken.

- De app komt als programma ook te staan bij Instellingen - Apps en onderdelen en natuurlijk ook in het Configuratiescherm bij Programma's en onderdelen.

kenhetniet

28 mei 2020, 15:14

franç

bedankt voor de bijkomende info
lijkt me iets eenvoudiger na een test
Maar dan blijft die website wel in de lijst van de programma's staan in configuratiescherm
en bij de alfabetische app's links op het scherm
kan dat kwaad ?
En wat als je die "app" zou verwijderen uit de programma's ?
Vermoedelijk ook de tegel terug weg ?
l
intel(r) optane H10

franç

28 mei 2020, 15:47

kenhetniet schreef:
Maar dan blijft die website wel in de lijst van de programma's staan in configuratiescherm
en bij de alfabetische app's links op het scherm
kan dat kwaad ?
Nee, dat kan helemaal geen kwaad.
Zal (iets) meer ruimte innemen op je harde schijf, maar dat zal geen problemen opleveren.
kenhetniet schreef:
En wat als je die "app" zou verwijderen uit de programma's ?
Vermoedelijk ook de tegel terug weg ?
Ja, als je een programma verwijdert (hetzij via "Instellingen"- "Apps en onderdelen", het zij via "Configuratiescherm" - "Programma's en onderdelen"), dan wordt de app gewist en zie je die niet meer staan in de alfabetische lijst en ook niet als tegel. Dat is ook logisch: als je iets verwijdert, dan wil je dat het weg is.

kenhetniet

28 mei 2020, 16:22

franç

met veel dank voor al je moeite die hebt gedaan om mij een uitgebreid en perfect antwoord te bezorgen
Zo kan ik terug tegels op mijn START te zetten- wat een luxe en overzicht dan....
Topic mag voor mij afgesloten worden.
intel(r) optane H10