scrollen met de spatiebalk

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

08 jun 2020, 09:18

Ik gebruik een draadloze muis. Aan de onderkant van het toetsenbord (laptop) staat het muispad wat bij mij uitgeschakeld is. Op dat muispad schuif ik met de draadloze muis. Juist boven dat muispad staat de spatie toets. telkens ik die toets aanraak ..... scrollt (met w10) het computerschermbeeld naar onder, wat niet de bedoeling is.
Hoe kan ik in w10 die scroll functie van de spatiebalk uitzetten.
vg,
pol
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

08 jun 2020, 09:40

de muis niet op dat touchpad zetten
dat dient daar niet voor
dat brengt gegarandeerd moeilijkheden mettertijd
der zal toch nog wél een plaatske naast of onder die laptop zijn hé

die spatiebalk kunt ge niet uitschakelen tenzij men het hele toetsenbord uitschakeld

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

08 jun 2020, 12:19

verhaegen schreef:
08 jun 2020, 09:40
de muis niet op dat touchpad zetten
dat dient daar niet voor
dat brengt gegarandeerd moeilijkheden mettertijd
der zal toch nog wél een plaatske naast of onder die laptop zijn hé

die spatiebalk kunt ge niet uitschakelen tenzij men het hele toetsenbord uitschakeld
Mhr Verhaegen : Een foto toont hoe ik de laptop gebruik als ik in een zetel zit.(op mijn schoot) Zeer praktisch om die muis dan zo te gebruiken met een muispad. Het touchpad is softwarematig uitgeschakeld. Telkens ik die muis te ver naar boven beweeg op mijn muispad, raak ik soms de spatiebalk heel even en het beeld scrolt dan ongewenst naar onder. Ik zou dus die spatiebalk gewoon als spatietoets willen blijven gebruiken maar uitschakelen als scroll toets. Ik denk dat dat komt door een of andere update van windows 10. De bedoeling was om die spatiebalk als scroll toets te gebruiken met die update, maar in mijn gebruik van de laptop is dit niet wenselijk. Dus gewoon die scroll functie uitschaken. Heb al veel gegoogled maar kan nergens
Afbeeldingiets vinden daaromtrent.
vg,
Pol
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

08 jun 2020, 12:22

In Firefox kan je de add-on Shortkeys gebruiken.

Zo instellen:

Afbeelding

Deze add-on bestaat ook voor Chrome

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

08 jun 2020, 12:40

Ik heb dat ook soms voor met een gewoon toetsenbord; je tikt b.v. iets in op google en je moet een spatie hebben dan gebeurt het soms dat bij het klikken met de spatiebalk de pagina spontaan naar beneden begint te scrollen.
Ga je terug naar het zoekvak en probeer je terug de spatie : hetzelfde.
Ik "los dat op" door het programma te sluiten en terug te openen.
Nu heb ik hier als voorbeeld "Google" genomen maar het komt evengoed voor wanneer ik een tekstverwerker of welk ander programma gebruik.
Zou het kunnen dat het een "mankementje" in W10 betreft?
Het is niet dat het altijd zo is maar meestal komt het wel een keer per dag voor.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

08 jun 2020, 12:42

persoonlijk zou ik dan toch gewoon leren werken met een touchpad hoor
na een week oefenen zit dat der toch wél in volgens mij
t'is gewoon even doorbijten in het begin
en het touchpad instellen dat het niet te gevoelig staat

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

08 jun 2020, 14:08

De reden dat ik het tot nu toe vertik om een laptop te gebruiken / aan te schaffen is dat onding van een scrollpad... al zo dikwijls op die van mijn dochter "geoefend " ....krijgen me er niet warm voor.
En heb je voorkeur om een "gewone" muis (met draad of draadloos ) te gebruiken dan kan dat wel op de laptop maar dan vind ik nog steeds dat dat Touchpad in de weg zit!

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

08 jun 2020, 16:06

en waarom zou dat in de weg staan ?
het is der speciaal voor gemaakt
laptops zonder touchpad bestaan der gewoonweg niet
een muis is ook niet bedoelt van op het de onderkant van een laptop te gebruiken
dan moet ge een muisbal gebruiken
bv.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trackball

dan moet die muis niet méér bewegen

of een laptop met touchscreen , maar dan is het wéél der staan vettige vingers en vegen op
het is en blijft altijd dat de mens zich een beetje moet aanpassen de mogelijkheden van bepaalde dingen

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

09 jun 2020, 11:41

Als je toch met je muispad wil werken en wil verhinderen dat je te ver naar boven gaat met de muis en zo aan de spatiebalk komt : plak aan de boven rand van je muispad een dun latje of bv een potlood of .... Zo wordt je muis tegengehouden vooraleer ze op de spatiebalk terecht komt.

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

10 jun 2020, 11:31

@flupke2,
Dat zal niet veel helpen denk ik.
Of je nu met de muis of met een potlood de spatiebalk raakt, het effect zal hetzelfde zijn.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

10 jun 2020, 11:58

franç schreef:
10 jun 2020, 11:31
@flupke2,
Dat zal niet veel helpen denk ik.
Of je nu met de muis of met een potlood de spatiebalk raakt, het effect zal hetzelfde zijn.
Als je dat potlood ( of iets anders ) VASTPLAKT aan de bovenkant van je muispad , dan kan je met de muis niet tot aan de spatiebalk geraken. En vermits het potlood dus vasthangt aan het muispad kan ook dat potlood de spatiebalk niet raken.