Coronavirus

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

15 jul 2020, 23:08

boeffer schreef:
15 jul 2020, 21:52
Zoals ik de griep corona ken , dan hebt ge hoge koorts. Ge zult opgemerkt worden door de meters. En is een algemeen symptoom als het bezig is.
Dus altijd of ganse tijd is dat niet zo. En zo zou je wel voorbij de meting kunnen geraken.
Maar met deze algemene bekendheid ben je 'n egoist die het niet wil melden.
Die temperatuurtest voldoet niet, je ontdekt er ook de asymptomatische ( zonder koorts en symptomen ) besmette personen niet mee. Dat kan alleen met een PCR ( neusgewroetel ) test en een bloedtest, en dat moet door een huisdokter gebeuren. Die testen zijn ook maar pas positief een dag na de besmetting, en dus moeten die testen een dag of twee na de inreis uit het buitenland gebeuren. Tijdens die paar dagen + de dagen dat men op de uitslag van de tests moet wachten, wordt van de persoon verwacht dat hij zich spontaan in quarantaine houdt. Meer kan men eigenlijk niet doen.

Fred1950

15 jul 2020, 23:11

Fazal schreef:
15 jul 2020, 21:16
Maskers, en anderhalve meter dichter of verder van elkaar, politiekers, virologen,, sterrenkundigen, chirurgen, werklozen of werkzoekenden, dokters of dokwerkers, niemand, kan dat virus ooit nog de baas! Allemaal boter aan de galg. We hangen eraan voor gans ons verder leven! En let op ... het begint nog maar.
En als we er niet kunnen mee leren leven, dan gaan we wel van iets anders dood. :?
De Chinezen gaan het de baas kunnen, let maar eens op. :D

Enfin, wij hebben de opgang van de jaren '50 en de golden sixties gekend ( en misschien zelfs Woodstock :lol: ), dat kan het virus ons niet meer afpakken. :wink:

Dicksy

15 jul 2020, 23:29

Fred1950 schreef:
Natuurlijk gaan die dat de baas kunnen. Wat is een verlies van 11,46 miljoen inwoners (aantal inwoners in België in 2019) op een aantal inwoners van 1, 393 miljard? Niks meer dan een druppel op een hete plaat voor hen..8O

Fred1950

16 jul 2020, 00:35

Dicksy schreef:
15 jul 2020, 23:29
Fred1950 schreef:
Natuurlijk gaan die dat de baas kunnen. Wat is een verlies van 11,46 miljoen inwoners (aantal inwoners in België in 2019) op een aantal inwoners van 1, 393 miljard? Niks meer dan een druppel op een hete plaat voor hen..8O
Wat bedoel je ? Een virus bedwingen binnen een bevolking van een paar miljard is al veel moeilijker dan binnen een bevolking van een paar miljoen, en toch doen ze het. Check maar eens na wat er nu in Indië gebeurt met hun 1,38 miljard inwoners, die kunnen dat met hun chaotische maatschappij nooit onder controle krijgen. Er zijn nu "nog maar" 29.400 nieuwe besmettingen per dag en "nog maar" 24.309 ( officieel gemelde ) doden. Binnen zes maand is de laagste kaste uitgeroeid en mag de hoogste kaste hun eigen WC potten uitkuisen ( ik weet het , ik val in herhaling ).

Dicksy

16 jul 2020, 09:43

Fred1950 schreef:
Wat bedoel je ? Een virus bedwingen binnen een bevolking van een paar miljard is al veel moeilijker dan binnen een be....enz..
Ik bedoel hiermee dat 11 miljoen doden op 1,3 miljard mensen iets meer dan 1,1% is en minder zal opvallen dan 1,1% op 11 miljoen inwoners en wij dan al spreken over een 120.000 doden wat in verhouding tot het aantal inwoners heel veel is. Cru gesteld, oké ze gaan dat indammen maar het verlies aan mensenlevens (de prijs die ze er voor zouden kunnen/willen betalen) is verwaarloosbaar in verhouding tot een bevolking van 11 miljoen.
Het zijn de getallen die hier een rol spelen. ( Amai, 600 frank voor dit.....das duur maar 12,5 euro valt mee omdat het maar 12,5 is)
Zo bedoel ik.

Fred1950

16 jul 2020, 11:35

Dicksy schreef:
16 jul 2020, 09:43
Fred1950 schreef:
Wat bedoel je ? Een virus bedwingen binnen een bevolking van een paar miljard is al veel moeilijker dan binnen een be....enz..
Ik bedoel hiermee dat 11 miljoen doden op 1,3 miljard mensen iets meer dan 1,1% is en minder zal opvallen dan 1,1% op 11 miljoen inwoners en wij dan al spreken over een 120.000 doden wat in verhouding tot het aantal inwoners heel veel is. Cru gesteld, oké ze gaan dat indammen maar het verlies aan mensenlevens (de prijs die ze er voor zouden kunnen/willen betalen) is verwaarloosbaar in verhouding tot een bevolking van 11 miljoen.
Het zijn de getallen die hier een rol spelen. ( Amai, 600 frank voor dit.....das duur maar 12,5 euro valt mee omdat het maar 12,5 is)
Zo bedoel ik.
Juist, denk jij soms met een "apartheid" filosofie ? Ten eerste , de Chinees bestaat niet, dat zijn ook allemaal ( verenigde ) stammen, een beetje te vergelijken met Afrikaanse stammen. Ten tweede, als alle Vlamingen op apegapen liggen, dan is dat volgens jou ook niet zo erg, want dan lopen er nog 5 miljoen Belgen in Wallonië rond. :D Hun Wuhan en bij uitbreiding de provincie Hubei kent op zich al 11 miljoen inwoners en daar zijn grof geschat 50.000 mensen besmet geraakt. Vergelijk dat met België die nu ook iets meer dan 60.000 besmettingen kent.

By the way ....
Das Oberkommando Sciensano hat gemeldet : 167 neue Verschmutzungen :D
Is dat erg ? Dat is een nieuwe piek, maar ook niet meer dan dat. Gisteren waren er maar 91 en de dag ervoor slechts 74 . Belangrijk is te weten waar die piek is ontstaan en door wie die in gang is gezet.

Dicksy

16 jul 2020, 11:59

Fred1950 schreef:
Juist, denk jij soms met een "apartheid" filosofie ? Ten eerste , de Chinees bestaat niet, dat zijn ook allemaal ( verenigde ) stammen, een beetje te vergelijken met Afrikaanse stammen. Ten tweede, als alle Vlamingen op apegapen liggen, dan is dat volgens jou ook niet zo erg, want dan lopen er nog 5 miljoen Belgen in Wallonië rond. :D Hun Wuhan en bij uitbreiding de provincie Hubei kent op zich al 11 miljoen inwoners en daar zijn grof geschat 50.000 mensen besmet geraakt. Vergelijk dat met België die nu ook iets meer dan 60.000 besmettingen kent.
Ik zal het nog cru’er stellen misschien snap je het dan.

Persoon A: pensioen 3.000 euro
Persoon B: pensioen 1.500 euro

Om de kosten van corona betaalbaar te maken/houden moet iedereen de helft van zijn pensioen inleveren.
Wie denkt ge dat het meeste pijn zal ondervinden van deze maatregel. Persoon A (China met zijn 1,3 miljard inwoners) of persoon B (België met zijn 11 miljoen inwoners)?
Wat is 11 miljoen op 1,3 miljard of 120.000 op 11 miljoen? Allebei ongeveer 1,1% maar wel een wezenlijk verschil, niet ?

Fred1950

16 jul 2020, 12:09

Dicksy schreef:
16 jul 2020, 11:59
Fred1950 schreef:
Ik zal het nog cru’er stellen misschien snap je het dan.

Persoon A: pensioen 3.000 euro
Persoon B: pensioen 1.500 euro

Om de kosten van corona betaalbaar te maken/houden moet iedereen de helft van zijn pensioen inleveren.
Wie denkt ge dat het meeste pijn zal ondervinden van deze maatregel. Persoon A (China met zijn 1,3 miljard inwoners) of persoon B (België met zijn 11 miljoen inwoners)?
Wat is 11 miljoen op 1,3 miljard of 120.000 op 11 miljoen? Allebei ongeveer 1,1% maar wel een wezenlijk verschil, niet ?
Ge moet daar realistisch in blijven. Europa betaalt de corona crisis, niet één wel bepaald land. China is rijk en kan voor zichzelf zorgen. Maar wat vooral belangrijk is , China heeft zijn corona kosten door snel en sterk optreden kunnen beperken. Italianen, Spanjaarden, en wij hebben dat niet gedaan. En door dat streng optreden kan de economie ook al vlugger terug heropstarten, allemaal puur win-win.

Dicksy

16 jul 2020, 12:32

Fred1950 schreef:
Ge moet daar realistisch in blijven. Europa betaalt de corona crisis, niet één wel bepaald land. China is rijk en kan voor zichzelf zorgen. Maar wat vooral belangrijk is , China heeft zijn corona kosten door snel en sterk optreden kunnen beperken. Italianen, Spanjaarden, en wij hebben dat niet gedaan. En door dat streng optreden kan de economie ook al vlugger terug heropstarten, allemaal puur win-wi
Fred, het gaat in deze discussie niet over de kostprijs in de vorm van geld.
Het gaat over het indammen van de crisis. Wat zou ik malen of druk maken over 11 miljoen doden als ik er 1,3 miljard inwoners heb. M.a.w. het mag kosten wat kost om dit virus te stoppen. En dat is waar het bij mij om ging toen u gisteren schreef:

Fred1950 schreef:

Fred1950

16 jul 2020, 13:03

Dicksy schreef:
16 jul 2020, 12:32
Fred1950 schreef:
Ge moet daar realistisch in blijven. Europa betaalt de corona crisis, niet één wel bepaald land. China is rijk en kan voor zichzelf zorgen. Maar wat vooral belangrijk is , China heeft zijn corona kosten door snel en sterk optreden kunnen beperken. Italianen, Spanjaarden, en wij hebben dat niet gedaan. En door dat streng optreden kan de economie ook al vlugger terug heropstarten, allemaal puur win-wi
Fred, het gaat in deze discussie niet over de kostprijs in de vorm van geld.
Het gaat over het indammen van de crisis. Wat zou ik malen of druk maken over 11 miljoen doden als ik er 1,3 miljard inwoners heb. M.a.w. het mag kosten wat kost om dit virus te stoppen. En dat is waar het bij mij om ging toen u gisteren schreef:

Fred1950 schreef:
Zeg draaipin , eerst gaat het over procenten doden, daarna over de kosten per persoon, en nu terug niet over de kostprijs. China heeft zowat +80.000 besmettingen gekend ( door streng optreden dus ), en dat kost minder dan wat de VS nu al betaald heeft voor hun 3,5 miljoen besmette personen aan testmateriaal, hospitalisatie , enz ....

Vandaag kent de VS ongeveer 65.000 nieuwe besmettingen per dag. Indië met bijna evenveel inwoners als China kent voor 't ogenblik 32.000 nieuwe besmettingen per dag en die trend is sterk stijgend. Binnenkort zitten ze boven de 1 miljoen besmettingen in zijn totaal, en op lange termijn wellicht op naar de 1 miljard ! Wie gaat dat daar allemaal betalen ? De schoenenpoetser die er nu werkloos bijloopt omdat er geen toeristen meer zijn ?

Een ding is duidelijk, de Chinezen hebben zich druk gemaakt om de crisis in te dijken, de Indiërs doen dat niet. Wie van de twee gaat de zwaarste kostenfactuur betalen ?

Dicksy

16 jul 2020, 14:01

Fred1950 schreef:
Zeg draaipin ,
Misschien eens leren om u te concentreren op één discussie ipv van op alles te reageren waar ge nog maar het woordje corona leest. Het zou u beter bij de les houden.
Begin de discussie opnieuw te lezen vanaf gisteren 23.11 uur waar u reageerde op Fazal en probeer te begrijpen wat ik schrijf.

Voor alle duidelijkheid:
Fred1950 schreef:
Fazal schreef: ↑Gisteren, 21:16
Maskers, en anderhalve meter dichter of verder van elkaar, politiekers, virologen,, sterrenkundigen, chirurgen, werklozen of werkzoekenden, dokters of dokwerkers, niemand, kan dat virus ooit nog de baas! Allemaal boter aan de galg. We hangen eraan voor gans ons verder leven! En let op ... het begint nog maar.
En als we er niet kunnen mee leren leven, dan gaan we wel van iets anders dood. :?
De Chinezen gaan het de baas kunnen en verwijzend naar Fazal zijn posting zal het hen geen moer kunnen schelen of het hun nu 11 miljoen of maar 11 doden zal kosten. Maar het doel, het virus de baas kunnen zoals u schrijft, zal hen lukken. Koste wat het ook moge kosten.

boeffer

16 jul 2020, 15:54

Ik vraag mij af of er internationale wetten voor zijn, zoals SOS. Of is het geen poen dan moet ge her niet niks komen doen.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

16 jul 2020, 16:43

Dicksy schreef:
16 jul 2020, 14:01
....
De Chinezen gaan het de baas kunnen en verwijzend naar Fazal zijn posting zal het hen geen moer kunnen schelen of het hun nu 11 miljoen of maar 11 doden zal kosten. Maar het doel, het virus de baas kunnen zoals u schrijft, zal hen lukken. Koste wat het ook moge kosten.
Wat zijn dat nu voor hersenkronkels :roll: Hun provincie Hubei kende 80 % van het totaal aan besmettingen en doden van gans China, en amper een uitbreiding over het ganse land. Dat is wat ik aanpak noem, en dat is dus niet ten koste van miljoenen inwoners. Ze hebben bewust alles gedaan om van China geen lijkenhuis te maken, en dat zal hen in de toekomst ook lukken. Dat is wat ik bedoelde met de repliek aan Fazal. Iedere dode is een dode teveel om hun eigen economie overeind te houden, dat hebben de Indiërs ( en zelfs de Amerikanen ) blijkbaar nog niet door. Hoe minder besmettingen, hoe minder doden en hoe lager de kosten zijn voor ziekenhuizen, begrafenissen , etc .... Is dat niet duidelijk ? Het kan dus de Chinezen wel schelen dat er geen miljoenen slachtoffers vallen, en dat is niet "koste wat het ook moge", dat is net juist kosten besparend. Hun streven is dat in China niemand nog besmet geraakt, en als niemand besmet is bestaat het virus in hun land niet meer. Dan is het ( daar althans ) uitgeroeid. Wie kon dan het virus de baas ? De Chinezen dus.

Charlie Maru

16 jul 2020, 18:04

Fred1950 schreef:
16 jul 2020, 13:03
....... China heeft zowat +80.000 besmettingen gekend ......
kom...kom....Fred..

Dat zijn "officiele" - of officieuse cijfers, ge kunt kiezen.
Beter zou zijn de réele cijfers te kennen.
Fred1950 schreef:
16 jul 2020, 16:43
Hun streven is dat in China niemand nog besmet geraakt, en als niemand besmet is bestaat het virus in hun land niet meer. Dan is het ( daar althans ) uitgeroeid. Wie kon dan het virus de baas ? De Chinezen dus.
Toen het virus zijne kop boven water stak heeft China het in alle talen proberen te verzwijgen.

De wetenschapper die het een paar weken later naar buiten bracht is daarbij nog opgepakt geweest (en er later ook nog aan overleden)..
Op dat moment was de koe allang de gracht in gesukkeld.
De Sinezen dachten dat ze het de baas konden, met als gevolg dat de hele bol ermee opgeschept zit.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

figaretto

16 jul 2020, 18:46

Charlie Maru schreef:
16 jul 2020, 18:04

Toen het virus zijne kop boven water stak heeft China het in alle talen proberen te verzwijgen.

De wetenschapper die het een paar weken later naar buiten bracht is daarbij nog opgepakt geweest (en er later ook nog aan overleden)..
Op dat moment was de koe allang de gracht in gesukkeld.
De Sinezen dachten dat ze het de baas konden, met als gevolg dat de hele bol ermee opgeschept zit.
En daarbij niet vergeten dat de Wereldgezondheids Organisatie (WHO) een nogal afwachtende houding aannam alvorens de alarmbel te luiden. Het is ons ook bekend dat de grote baas van de WHO een Ethiopiër is, door China hiervoor aangeduid. Ethiopië is één van de vele landen die door China gekoloniseerd worden.