=PUA.Win32/Pirirformbundler

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

kenhetniet

18 aug 2020, 00:02

na het scannen vandaag met windows defender komt een beveiliginsmelding als volgt
mogelijk ongewenste a pps gevonden C/naam.downloads. PUA.win32/piriformBundlertatus actief

bedreigingen zijn niet opgelost en worden uitgevoerd op uw apparaat
datum 17.8.2020
dit programma vertoont mogelijk ongewenst gedrag
het gaat hier over C.users.download piriform cclaener 569
Die download had ik al een tijd geleden naar de prullenbzk verplaatst en laten verwijderen
per vergissing de bedreiging nu toegestaan in het systeem Kan ik dat nog herroepen ?
wordt nu niet meer vermeld na het scannen met windows Defender
gevonden bedreigingen zijn terug 0

PiriformBundler
Windows 11 home - - 8Gb DDR4 - 64 bits systeem- iintel(r)core ( tm) i5-10400 512 GB
intel(r) optane H10
windows defender - - malwarebytes

franç

18 aug 2020, 07:52

Het programma CCleaner wordt door de virusscanner van Windows 10 als een bedreiging (en daarom ongewenst) beschouwd.

kenhetniet

18 aug 2020, 10:06

Franç
bedankt voor je vlug antwoord
Ik mag dit dus aanzien als "geen virus-" daar was ik al bang voor
Gewoon ccleaner af en toe verder eens laten zijn werk doen ? Kan toch geen kwaad ?

Onder beveiligingsgeschiedenis vind ik nu
deze app is geblokkeerd PUA.Win32/piriformBundler
na nieuwe scan zojuist gedaan - geen bedreigingen gevonden
Moet die blokkering teruggedraaid worden en hoe dan ?
Windows 11 home - - 8Gb DDR4 - 64 bits systeem- iintel(r)core ( tm) i5-10400 512 GB
intel(r) optane H10

franç

18 aug 2020, 10:27

kenhetniet schreef:
18 aug 2020, 10:06
Gewoon ccleaner af en toe verder eens laten zijn werk doen ? Kan toch geen kwaad ?
Hangt er een beetje vanaf wat je verstaat onder "CCleaner zijn werk laten doen".
Als je er mee bedoelt: 'overtollige bestanden verwijderen', dan heb je CCleaner niet nodig, want dat doet Windows zelf ook wel vroeg of laat. Zelf ben ik geen voorstander van het gebruik van CCleaner, dat heb ik in het verleden op dit forum al meerdere keren laten blijken, daarom ga ik er nu niet meer diep op in. Maar ik wil niemand tegenhouden om het wél te gebruiken, dat moet ieder voor zichzelf beslissen. Als je het wil installeren, dan moet je bij "Instellingen" - "Apps" wel aanduiden dat op uw computer ook programma's buiten de Microsoft-store mogen worden geïnstalleerd. Het zou niettemin kunnen dat - ondanks die aanduiding - Windows toch nog weigert om het programma uit te voeren (omdat het het als een bedreiging ziet), maar dat weet ik niet zeker.

kenhetniet

18 aug 2020, 10:58

franç

klaar en duidelijk antwoord. Beter van de ccleaner te laten voor wat die is - als windows toch zelf
regelmatig opkuist.
Heb trouwens ook al problemen ondervonden met verwijderde cookies voor bv tv-kijken en aangemeld blijven op een website na gebruik van dit programma.
Wellicht een overtollig programma op mijn computer
intel(r) optane H10