Wat hebben we als bevolking nog aan onze politici??

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

tokkio

17 aug 2020, 17:04

Er zou een grondswetswijzeging moeten opgesteld worden waarbij men maximum 3 maanden aan een regeringsvorming kan werken en zo niet opnieuw verkiezingen;
men moet een grondwetswijziging maken waar instaat, na 3 maand geen regering ,dat de snoepkast dicht gaan en dat de ministers terug vallen op een(kleine) werkloosheid vergoeding ,dan zullen ze wakker worden.
Lachaert beweert dat de nota De Wever-Magnette het tekort laat oplopen met 15 miljard euro.
Hij vergeet wel dat de regering Verhofstadt samen met Groen hebben toen op 4 jaar tijd alle spaarpotten verkwanseld heeft , dus moet niet te hoog van de toren blazen , zonder hoge belastingen zullen we onze staatsschuld niet aflossen.
Er komt hierop neer als Open VLD niet in de volgende regering zit , dan maar geen regering.
Open VLD zit al x-aantal jaar in de regering en de staatsschuld is gewoon verder opgelopen , dusmet zo'n uitleg moet hij niet afkomen.
Ze zouden de zwarte piet nu wel durven doorschuiven aan het VB,want wie nu in de regering stapt krijgt al de bagger voor belasting verhoging over zich,dus ze weten ook niet wat wijsheid is,deze flut regering laten verder hobbelen op hun platte banden, of verkiezingen,het is kiezen tussen de pest en de cholera,ze willen wel, maar ze durven niet, want ze moeten een tsunami aan belastingen verkondigen, en ze we zitten al bij de hoogste,en aan de super rijken durven ze niet aankomen ,dus de arbeider moet het maar betalen, en daardoor lopen ze op eksterogen .........
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

wardje

17 aug 2020, 17:29

"De Koning rekt", hij stelt opnieuw consultaties voor, aan zijn leeftijd zou hij toch al moeten beseffen dat hij de rekker niet voort kan rekken.
Als de partijvoorzitters nu niet overeenkomen, dan zullen ze nooit overeenkomen. Terwijl ons land kreunt onder een staatsschuld van miljarden Euro’s ontvangen ze wel hun maandelijks riant inkomen , het is lachen en gieren in het gezicht van de bevolking , eens zal dat toch afgestraft worden de boemerang moet toch eens in hun gezicht terecht komen.
T'is cru om hier neer te pennen maar we gaan Wit- Rusland achterna , daar wordt ook de grootste partij buiten spel gezet en de wil van de kiezer wordt op een zijspoor gezet, met dat verschil ginder reageren ze , hier laat men alles betijen , k'weet niet wat het best is?
De Wever moet nu aansturen op nieuwe verkiezingen want de NVA valt buiten de postjes, anders verkoopt Lachaert de Vlamingen aan de Walen , zeker weten.
De volgende generatie zal geen zeven magere jaren kennen , denk dat zede vette jaren nooit meer zullen kennen.

wardje

18 aug 2020, 18:26

Kent onze koning iets van democratie?
Open VLD haalt amper 10% en nu aan zet voor regeringsvorming , hoe moet je dat noemen? een klucht!
Ook Lachaert is als één van de drie koningen aan zet geweest , zou onze Filip dat over het hoofd gezien hebben?
Zouden we beter geen lijst aanleggen wie nog niet in het veld is geweest?
Alle geloofwaardigheid en vertrouwen bij de burger is weg in de huidige politiek , als je dit al politiek mag noemen.
Bouchez haalt zijn slag thuis en zal waarschijnlijk het grootste aantal ministers "leveren".
K'zou ( Lach)aert een goeie raad willen geven als simpele burger neem de grootste twee Waalse partijen met de grootste twee Vlaamse, dat geeft een mooie meerderheid en lukt het niet , dan verkiezingen dan kan de burger ook eens lachen, elk op zijn beurt is niet teveel. :mrgreen: :mrgreen:

voorn

18 aug 2020, 20:02

Just
PS, MR,NVA, VB
Dat hebben wij gestemd.

De kannibaal

19 aug 2020, 10:44

wardje schreef:
18 aug 2020, 18:26
Kent onze koning iets van democratie?
Open VLD haalt amper 10% en nu aan zet voor regeringsvorming , hoe moet je dat noemen? een klucht!
Ook Lachaert is als één van de drie koningen aan zet geweest , zou onze Filip dat over het hoofd gezien hebben?
Zouden we beter geen lijst aanleggen wie nog niet in het veld is geweest?
Alle geloofwaardigheid en vertrouwen bij de burger is weg in de huidige politiek , als je dit al politiek mag noemen.
Bouchez haalt zijn slag thuis en zal waarschijnlijk het grootste aantal ministers "leveren".
K'zou ( Lach)aert een goeie raad willen geven als simpele burger neem de grootste twee Waalse partijen met de grootste twee Vlaamse, dat geeft een mooie meerderheid en lukt het niet , dan verkiezingen dan kan de burger ook eens lachen, elk op zijn beurt is niet teveel. :mrgreen: :mrgreen:
Het zou fair zijn om de Koning hierbuiten te laten. De enige mens die hier een foutloos parcours aflegt, maar die verplicht is om beroep te doen op een hoop onnozelaars, die überhaupt geen regering willen. De volmachten van de regering Wilmes moeten eindig gemaakt worden in de tijd, en ze zijn al lang over tijd. Een volwaardige aanslag op de macht en bevoegdheden van de deelregeringen.
Indien de Koning zijn taak niet ernstig uitvoerde, stelde hij een nieuwe formateur aan, Tom van Grieken. Een donderslag bij heldere hemel. :D De Wever met zijn rug tegen de muur, want hij kan de uitdaging niet weigeren en samen met de communisten een Vlaamse meerderheids regering. Het wordt voor de Walen eventjes tanden bijten, maar het is van korte duur en op termijn worden ze er beter van.. Er zijn voldoende noodprocedures beschikbaar om elk wetsvoorstel van de Vlamingen te dwarsbomen en na een maand kruisen Tom en De Wever de degens. Een dergelijke oplossing zou de NVA op een minimum van tijd vernietigen en in de toekomst wordt de vorming van een nieuwe federale regering gemakkelijker.

wardje

19 aug 2020, 11:11

De Kannibaal;

Ik vind me niet onfair tegenover de Koning, maar had toch een meer krachtdadig optreden op zijn plaats gevonden, maar ja hij mag zich niets aantrekken van de politiek nietwaar :mrgreen:
Ik vind zijn job toch minnetjes moet steeds ( mannen) , waarom geen vrouwen het veld in sturen wetende dat het toch op niets uitdraait.
Het is zelfs zo erg dat hij geen nieuwe mannen meer vind , hij moet voor de tweede keer dezelfde soldaat naar de frontlinie sturen die hem de vorige keer gebrieft heeft , " t'is hopeloos , maar we doen verder nog 2jaar en zeven maanden te gaan , er is licht aan het einde van de tunnel,sire , een 15W lampje brandt nog :D

kitten

19 aug 2020, 13:37

Nu ben ik zelf echt wel voor wat meer vertegenwoordiging van vrouwen in de politiek in het algemeen, maar eerlijk gezegd, wie in dat zootje vind er een vrouw klaar voor de grote post. Een vrouwelijke eerste minister ? Wie zou dat wel moeten zijn? Wilmes is niet direct een voorbeeld van een daadkrachtige vrouw.

figaretto

19 aug 2020, 16:15

kitten schreef:
Nu ben ik zelf echt wel voor wat meer vertegenwoordiging van vrouwen in de politiek in het algemeen, maar eerlijk gezegd, wie in dat zootje vind er een vrouw klaar voor de grote post. Een vrouwelijke eerste minister ? Wie zou dat wel moeten zijn? Wilmes is niet direct een voorbeeld van een daadkrachtige vrouw.
Cathy Berx zat ooit nog (als kabinetchef van een CD&Ver?) in een van de vorige regeringen. Spijtig genoeg is ze nu "slechts" gouverneur van Antwerpen. Haar zou ik nog wel zien zitten.
Maar ik herhaal het : in België een regering vormen die aanvaardbaar is voor beide taalgemeenschappen - om over de Brusselaars nog te zwijgen - is onmogelijk. Dit zou er op neer komen dat je één regering zou kunnen vormen voor Griekenland en Noorwegen samen. Uitgesloten !

De kannibaal

19 aug 2020, 16:53

figaretto schreef:
19 aug 2020, 16:15
kitten schreef:
Cathy Berx zat ooit nog (als kabinetchef van een CD&Ver?) in een van de vorige regeringen. Spijtig genoeg is ze nu "slechts" gouverneur van Antwerpen. Haar zou ik nog wel zien zitten.
Maar ik herhaal het : in België een regering vormen die aanvaardbaar is voor beide taalgemeenschappen - om over de Brusselaars nog te zwijgen - is onmogelijk. Dit zou er op neer komen dat je één regering zou kunnen vormen voor Griekenland en Noorwegen samen. Uitgesloten !
Eerste en vooral, mijn hoed af voor Wilmes. Wij weten niks van de strijd achter de schermen. Ik heb eigenlijk respect voor die mevrouw, die door de leugenaars en slappe leiders gebruikt wordt als voetmat. Ze zal wel recht hebben op een paar Euro's meer, maar ik zou mij niet continu door het slijk laten trekken door die bendes huichelaars. Slecht nieuws Wilmes moet het uitleggen, Goed nieuws...............slappe Jan springt recht om de Vlaming toe te spreken. Zij spreekt misschien een beetje moeilijker Nederlands, maar slappe Jan of Bart krijgen het zeker veel minder in het Frans uitgelegd. Voor de Vlaming die het niet wilt verstaan is er nog steeds de gebarentolk.
Voor de rest zie ik niet in waarom er geen Vlaamse meerderheidsregering zou kunnen gevormd worden. Het is volledig democratisch. De Walen volledig in de oppositie? Wat is daar verkeerd mee? Niks. Op termijn zijn de Walen de absolute winnaars, want na een maand beginnen de Vlamingen mekaar op te eten.

Dicksy

19 aug 2020, 17:53

De Kannibaal schreef:
Eerste en vooral, mijn hoed af voor Wilmes. Wij weten niks van de strijd achter de schermen.
En dan zijn heel betoog ter verdediging van Wilmes:
Ik heb eigenlijk respect voor die mevrouw, die door de leugenaars en slappe leiders gebruikt wordt als voetmat. Ze zal wel recht hebben op een paar Euro's meer, maar ik zou mij niet continu door het slijk laten trekken door die bendes huichelaars. Slecht nieuws Wilmes moet het uitleggen, Goed nieuws...............
Slecht nieuws Wilmes moet het uitleggen, Goed nieuws...............
De taak van een regeringsleider. Of wat een regeringsleider niet allemaal lijden kan voor die paar euro's meer. :roll:

Misschien hebben die ‘leugenaars en slappe leiders‘ wel gelijk en wordt het net daarom in de media gebracht om die strijd achter de schermen aan de kaak te stellen. 🤔

Wil.

20 aug 2020, 00:26

De kannibaal schreef:

Voor de rest zie ik niet in waarom er geen Vlaamse meerderheidsregering zou kunnen gevormd worden. Het is volledig democratisch. De Walen volledig in de oppositie? Wat is daar verkeerd mee? Niks.
Misschien wel democratisch, maar niet grondwettelijk.

Volgens art. 99 is de pariteit in de ministerraad een grondwettelijk verankerde verplichting : de federale regering moet uit evenveel Nederlandstalige als Franstalige ministers bestaan (behalve de eerste min.).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

De kannibaal

20 aug 2020, 11:36

Wil. schreef:
20 aug 2020, 00:26
De kannibaal schreef:

Voor de rest zie ik niet in waarom er geen Vlaamse meerderheidsregering zou kunnen gevormd worden. Het is volledig democratisch. De Walen volledig in de oppositie? Wat is daar verkeerd mee? Niks.
Misschien wel democratisch, maar niet grondwettelijk.

Volgens art. 99 is de pariteit in de ministerraad een grondwettelijk verankerde verplichting : de federale regering moet uit evenveel Nederlandstalige als Franstalige ministers bestaan (behalve de eerste min.).
Volgens mij is het perfect mogelijk om met een meerderheidsregering ervoor te zorgen dat er evenveel Vlamingen als Walen een ministerpost krijgen toegewezen. Principieel zouden het in de huidige tijd zelfs aangestelde technocraten kunnen zijn. Er zullen Vlamingen zijn die op hun honger blijven zitten en Walen die profiteren van een buitenkans, maar het is niet ongrondwettelijk. Het doordrukken van een grondwetwijzing, dat wordt uiteraard een ander paar mouwen, die zien de Vlamingen aan hun neus voorbijgaan.

voorn

20 aug 2020, 11:45

De verdeling der ministerposten is grondwettelijk vast gesteld.
Maar wat met Vivaldi.
De koning vraagt een brede meerderheid en dat kieken komt met een regering met één zetel op overschot als CD&V meedoet.En met een Vlaamse minderheid.

boeffer

20 aug 2020, 17:46

Ik dacht Europa ons moest verdedigen, nu is 't elk landje apart dat zich laat bloedzuigen door .... en de eu maar geld pompen. En't zal rap op zijn.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Lars

20 aug 2020, 20:09

voorn schreef:
18 aug 2020, 20:02
Just
PS, MR,NVA, VB
Dat hebben wij gestemd.
Wij?
Ik heb op geen één van die partijen gestemd....