nieuwe coronamaatregelen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

wardje

13 okt 2020, 17:57

Maar je ziet wel altijd het verschil tussen het paard en het varken! :lol: :mrgreen: :mrgreen:

Charlie Maru

14 okt 2020, 13:46

Met de nieuwe regering i.v.m. de coronacrisis ging men snel, duidelijk en kordaat optreden......

Nu, 2 weken later kan ik alléén maar vaststellen dat het nog altijd een evengrote knoeiboel is en blijft men ronddwalen zoals een hond in een kegelspel. :roll:

Vandaag in de krant:

Afbeelding

Afbeelding
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

14 okt 2020, 13:55

Een taskforce moet daar binnenkort advies over geven.
Ze gaan mar(c)xist van ranst terug opvissen, blijkbaar loopt die man de muren op nu hij gedumpt werd door de politiek. :P :P

figaretto

14 okt 2020, 18:33

Een week of wat geleden ontstond er enige ophef omtrent het feit dat de Aalsterse burgemeester bezwaar opperde over het meer en meer zenden van Brusselse corona patiënten naar Aalsterse ziekenhuizen. Merendeels stuitte dat op onbegrip. Een gebrek aan solidariteit was de teneur.
Hierbij enkele bedenkingen. Solidair zijn is nobel maar teveel van het goede kan nadelig worden voor uw eigen bevolking.
In Engeland kent men de uitdrukking “Charity begins at home”. Letterlijk kan men dit vertalen als “Barmhartigheid begint thuis”. Of in de praktijk : “Eigen volk eerst”. Hoewel deze laatste slogan als verwerpelijk wordt beschouwd omdat hij gebruikt wordt door het Vlaams Belang, wordt hij niettemin toegepast door zowat alle volkeren ter wereld. Denk maar aan de perikelen bij de Europese richtlijnen in verband met visserij of landbouwproducten waarbij alle nationale belangen primeren op de gemeenschappelijke belangen in de zogezegde unie.
In normale omstandigheden lijkt het me de logica zelf dat patiënten overgeplaatst worden naar een ander ziekenhuis wanneer er een plaatsgebrek ontstaat in het originele. Doch, momenteel verkeren we niet in normale omstandigheden. Het is dan ook billijk dat een burgemeester, eender tot welke politieke strekking hij/zij behoort, rekening houdt met waarschijnlijke ontwikkelingen die gaande zijn en vooruit ziet op een mogelijke tekort aan ziekenhuisbedden in zijn/haar gemeente of stad. Het verzaken hieraan zou hem/haar, terecht kwalijk kunnen genomen worden bij mogelijke crisis.
Een andere bedenking : taalaanhorigheid. Ik verneem dat zelfs tot hier in de Westhoek, Brusselse Franstalige patiënten worden opgenomen in de plaatselijke ziekenhuizen. Deze mensen worden geholpen in hun eigen taal : het Frans. Dit is zeer mooi en bewonderenswaardig. Men gaat er namelijk van uit dat Vlaamse dokters en verpleegkundigen deze taal machtig zijn. Maar ik stel me wel de vraag of dit ook zou gelden in de andere richting. Ik veroorloof me daar sterke twijfels over te koesteren. Het is me niet onbekend dat heel dikwijls Nederlandstalige burgers in Brussel niet in hun taal bediend kunnen worden hoewel dit, met uitzondering van private klinieken, wettelijk verplicht is.
Ergens is de logica nochtans zeer eenvoudig : bij overbezetting in Brussel, sture men de Nederlandstaligen naar Vlaanderen en de Franstaligen naar Wallonië. Maar ja, België en logica….

paullamb

14 okt 2020, 20:16

Wat is me dat een discussie hier op dit forum ivm Corona?
Is het een virus of niet?
Zijn Van Ranst. Vliege en anderen leugenaars en willen ze ons misleiden?

Tja, feestjes bouwen met 100 mensen , maatregelen aan de laars lappen en dan g
Die mensen een steen werpen!! Gemakkelijk is dat hoor.
Maar het is zeker niet gemakkelijk om een lock down te vermijden of de scholen te sluiten?
Iedereen moet toch beseffen dat de toestand ernstig is, maar het precies dat velen er hun voeten aan vegen. Ik zou niet in hun plaats willen zijn als ze die ziekte oplopen.
Het gaat Jullie allen goed, Persoonlijk volg ik de regels, die ze opleggen. Misschien belachelijk en zeer pijnlijk voor ondernemers. Maar weten Jullie een oplossing?

Dicksy

14 okt 2020, 21:05

Wat is me dat een discussie hier op dit forum ivm Corona?
Is het een virus of niet?
Zijn Van Ranst. Vliege en anderen leugenaars en willen ze ons misleiden?

Tja, feestjes bouwen met 100 mensen , maatregelen aan de laars lappen en dan g
Die mensen een steen werpen!! Gemakkelijk is dat hoor.
Maar het is zeker niet gemakkelijk om een lock down te vermijden of de scholen te sluiten?
Iedereen moet toch beseffen dat de toestand ernstig is, maar het precies dat velen er hun voeten aan vegen. Ik zou niet in hun plaats willen zijn als ze die ziekte oplopen.
Het gaat Jullie allen goed, Persoonlijk volg ik de regels, die ze opleggen. Misschien belachelijk en zeer pijnlijk voor ondernemers. Maar weten Jullie een oplossing?
Ze weten het godv.......zelf niet. Een bubbel van 10..., nee pak maar 5......of toch niet laten we er 3 van maken.......is 4 niet beter?
Als ge een callcenter hebt die het zelf nog niet weten wat, wanneer en hoe (onderzoek van de VRT), hoe wilt ge dan in godsnaam hebben dat de mensen het weten.

'En die 'experten' zou men een verbod moeten opleggen om nog enige verklaring af te leggen in de media. Dat ze hun adviezen meedelen aan de regering en dat die er hun plan mee trekken. Vandaag zegt Van Ranst dit en morgen komt Van Gucht met een ander verhaal en dan bent u verwondert dat de mensen zeggen, foert....wel ik niet. Dat ze één woordvoerder aanstellen en de rest houdt zijn klep dicht, simpeler kan het niet zijn.'

200 meter rond de scholen moet een mondmasker gedragen worden door iedereen, dus ook door iemand die er passeert wanneer de kinderen naar en van school gaan/komen. Wel en wanneer is dat......van 07.00 uur tot 08.30 uur....of van 08.00 uur tot 08.30 uur of van 2 uur 's nachts tot 08.30 uur. Weet gij het?

Die experten moeten dus niet verwondert zijn dat de mensen er hun klak aan vegen en dat ze niet meer au serieux genomen worden. Ze oogstten wat ze zelf gezaaid hebben.
Ps: Ik houdt mij ook aan regels.....Mondmasker waar het moet, 1,5 m afstand......geen bubbel en/of drukke plaatsen want ik haat drukte, maar ik sta wel niet de hele dag mijn handen te wassen of als het eens jeukt aan mijn gat.

Paca

14 okt 2020, 23:59

Tja ventje, het is gemakkelijk de zwarte piet door te schuiven naar de academici.
Het zijn de politici die moeten zorgen voor de te nemen noodzakelijke gezondheidsmaatregelen. Vermits ze echter teveel bezig zijn met zichzelf en hun partij zijn ze wat aan het aanmodderen. Verwondert ons dat? Natuurlijk niet!

Dicksy

15 okt 2020, 00:22

Seg knaap, u bedoelt toch de roet piet. :roll: En terecht dat ze hem toegeschoven krijgen. 10 virologen, 10 verschillende meningen, 10 verschillende oplossingen.......ik zou ook foert zeggen. Het bewijst alleen maar dat ze het ook niet weten. En u academicus noemen staat misschien goed op uw cv maar is nog geen referentie van bekwaamheid net zoals men een aap kunstjes kunt leren maar daarom is het nog geen slimme aap.
Ps: al een bierkorf naar mar(c)xist van Ranst gestuurd of blijft hij dat ook (weer) tegoed houden? :roll:

berretz

15 okt 2020, 07:00

En dan zie ik in het nieuws De Croo, VDB en BDW gaan paraderen in het UZA alwaar ze de druk bezette medewerkers gaan lastig vallen om in de picture te komen, met kans op besmetting. Maar nieuwe regels voor het plebs zullen er komen.

boeffer

15 okt 2020, 12:09

De blaastoestellen aan de scholen zetten. Verder aan de ingang douchen en ontsmette kleren (uv licht bvb) aantrekken in een omkleedruimte.
Als kwakzalver denk ik aan het aerosol op je kleren bij het spreken thuis of waar je zonder masker het mag. Ik denk niet dat ieder zijn kleren & jas elke dag wast.
Met dit vochtig weer denk ik ook aan de eerste golf.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

voorn

19 okt 2020, 12:17

De Horeca dicht.
Waarom niet de godsdienst huizen?
Bij sommigen zit meer volk bijeen dan in het restaurant.
En wat is het verschil tussen een restaurantbezoek en een koffietafel van 40 man.

bluevelvet

19 okt 2020, 18:43

Duitsland
Elf restaurants stapten naar de rechter met het verzoek de verplichte sluitingstijd te schrappen
Voor elf cafés in Berlijn is de verplichte sluitingstijd van 23.00 uur van tafel geveegd door de kortgedingrechter. De rechter oordeelde dat het juridisch niet te onderbouwen is dat de vroegere sluitingstijd een bijdrage levert aan de bestrijding van het coronavirus.

Nederland

Horecazaken stappen naar de rechtbank.

Met de rechtszaak, dinsdag voor de rechtbank in Den Haag, wil De Posthoorn Den Haag bereiken dat de sluiting van restaurants, die het kabinet heeft opgelegd, per direct wordt opgeheven.
https://www.missethoreca.nl

België

Politiek lijkt verdeeld over sluiting restaurants: " MR en Elio Di Rupo wilden restaurants niet dicht"

miel

19 okt 2020, 20:21

Jan Jambon is ook tegen de sluiting van de horeca.
Wie is er dan wel voor?
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

Prima Vera

19 okt 2020, 21:45

miel schreef:
19 okt 2020, 20:21
Jan Jambon is ook tegen de sluiting van de horeca.
Wie is er dan wel voor?
De Croo en Vandenbroucke alvast wel!

bluevelvet

20 okt 2020, 00:02

Bart De Wever wilde wel de restaurants open houden maar niet de café’s.

Horeca wil de verplichte sluiting aanvechten, maar is dat juridisch wel mogelijk? Hoeveel kans maken ze?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201019_95363126