USB poorten en drivers

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Danny.

16 okt 2020, 21:09

Hellokes iedereen, op de USB poorten van mijn laptop kan ik mijn printer aansluiten en de geïnstalleerde programma's die iets moeten printen kunnen dat zonder probleem. Ook werkt de scan functie van mijn printer zonder probleem. Een identiteit kaartlezer werkt ook zonder probleem, en een draadloze muis werkt ook perfect.

Wat is dan het probleem?

Wel ik zou mij willen verdiepen in het werken met Arduino, en ik zie in de mogelijkheden dat er daarvoor speciale drivers moeten geïnstalleerd worden om de werking met die Arduino mogelijk te maken, ik vind daar volgende tekst:

Windows 7 en nieuwer:
Ga naar “Control Panel” “Device Manager” en kijk onder “Ports” of “Unkown Devices” en vindt het device met het gele uitroepteken. Klik het met rechts en kies “Update driver software“. In het nieuwe venster klik je nu “Browse my computer for driver software” en in het volgende venster klik je “Browse” en ga je naar “C:\Program Files (x86)\Arduino\drivers” (de ” (x86)” alleen voor 64 bit systemen) en klik “Next“

Vraag, kan die hierboven aangehaalde uit te voeren instelling de goede werking van de andere toestellen op die USB poort beïnvloeden?

Bedankt voor de respons en groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Sony

17 okt 2020, 12:07

Danny,

kijk eens op onderstaande link (You tube filmpje)
https://www.youtube.com/watch?v=hTIMvQY86dE
voor het aansluiten van een Arduino kaart aan de
pc/laptop. De driver die je moet installeren dient
voor het aansturen van de kaart niet voor de in
gebruik zijnde usb poorten.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Danny.

17 okt 2020, 15:33

Hey Sony, bedankt voor jouw reactie.

De opgegeven link is enkel maar visueel te bekijken, van die taal begrijp ik niets :D

Mijn bekommernis is dat het gebruik van die Arduino, de goede werking van de USB poorten zou beïnvloeden.

Ik zal dit te weten komen als ik mij te water begeef, maar daarvoor toch een systeem backup nemen voor alle zekerheid.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Sony

18 okt 2020, 10:01

Danny,

het installeren van een driver voor de Arduino kaart zal de werking van
de aanwezige usb poorten niet beïnvloeden.
Op onderstaande link een Nederlandstalige handleiding:
https://docplayer.nl/21629357-Arduino-p ... iding.html
De programmeer taal voor de Arduino = C/C++ .

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

abbs
Contacteer:

18 okt 2020, 18:51

Hallo,

Hier een duidelijke stappenplan: https://www.conrad.nl/info/inspiration/ ... -beginners
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

Danny.

18 okt 2020, 20:13

Bedankt Sony en Abbs, zal daar eens gaan kijken of ik daarmede verder kan (durf).

Groetjes

Danny

Edit, ben daarjuist bij Conrad gaan kijken en dank dat ik daarmede zal proberen, ik hoop dat het mij zal lukken.

Edit 2, het is mij gelukt de Arduino met het eerste voorgestelde programma (led laten pinken) te laten werken.

En edit 3, en de printer die ik op dezelfde USB aansluit werkt ook nog.

Bedankt aan iedereen

Groetjes

Danny

abbs
Contacteer:

19 okt 2020, 10:53

Hallo,

Heel goed dat het gelukt is :)
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

louis23480

13 okt 2022, 12:45

Ik hoop Danny dat ge u al redelijk hebt kunnen amuseren met Arduino.
Ik vind veel inspiratie op de volgende website : https://arduino-lessen.nl/
Deze site is van Bas On Tech en die legt de cursussen zeer duidelijk uit.
Ikzelf ben enkele jaren geleden ook gestart met Arduino en heb intussen al enkel mooie projecten gemaakt.
Eerst en vooral een uitlezing voor het niveau van mijn regenwaterput, voorzien met een uitlezing via 10 led's en een lcd van 10x2. Vanaf verleden jaar ga ik geregeld met een buurman varen met zijn al wat oudere jacht, en deze heb ik voorzien van de nodige sensoren zodat we info kunnen aflezen op een grafische display. Dit gaat dan over de inhoud van de diesel-, water- en vuilwatertank. Verder de roerstand, een kompas, de buitentemperatuur en luchtvochtigheid en nu als laatste nog een GPS voor datum, tijd en snelheid.
Wat een mooie hobby.

Danny.

25 okt 2022, 16:15

Hey Louis, het is pas nu dat ik dit bericht heb kunnen ontdekken, sorry.

Arduino is een beetje uit mijn prioriteiten verdwenen door allerhande andere problemen, ook de covid 19 had hier veel mee te doen, maar misschien gaat dat waakvlammetje opnieuw weer feller branden.

Groetjes

Danny