In de Vier Seizoenen reeks 20 Herfst 2020

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)

Helena van Troje

21 okt 2020, 11:53

Hallo,

We gaan verder met niets doen hier.
Na het eten naar de bakker en de beenhouwer en de bib boeken terug bezorgen.
Zal maar handgel meenemen voor overal, want veelal zijn de dispensers niet bijgevuld de laatste tijd.
Het ziet er naar uit dat de zon zin heeft om er door te komen.
Ik wou dat ik in de buurt een bos had om te gaan wandelen.

Ik moet meer gaan bewegen terug.
Ik wil niet terug aankomen in gewicht.
We zullen onze min of meer dagelijkse wandeling moeten uitbreiden.

Maak er een fijne dag van!

granny M

21 okt 2020, 19:31

Dat "niets doen" werkt ook op afstand héél aanstekelijk :D
Heb vandaag wel wat gedaan, maar met dat sombere weer vanmorgen zat er niet veel goesting in.
Dus vanmiddag met zonnetje vol goede moed naar buiten, heen vanzelf maar terug een hele ferme tegenwind.... ik had al spijt dat ik de grote toer gepakt had.
Wat boodschapjes tussenin gedaan om even bij te komen , had gelukkig een lijstje gemaakt. Kom ik thuis, wat was ik vergeten ? Peren en witloof, al chance dat er lijstjes zijn maar je moet ze natuurlijk wel meenemen. Als troost had ik nog een pakje met gerookte zalm in de diepvries, dat duurt niet lang om ontdooid te worden. Onderwijl eitjes hard gekookt en wit brood geroosterd , sausje erbij en het heeft lekker gesmaakt.
Vandaag is een huisje van het hoekje oude-van-dagen woninkjes op ons pleintje leeggemaakt. De dame die er woonde 92 jr. zo goed als doof, gebroken heup mocht niet meer terug naar huis komen. Ging ook niet hoor, dat begreep ze zelf wel. Zondag is ze nog even met een ziekenwagen komen afscheid nemen van haar huisje. Ze hield zoveel van haar tuintje, zag ook zo bruin van het dagelijks buitenwerken/zitten. Maar nu was het net een bang vogeltje, ik ben nog wel even vlug dag gaan zeggen en ondanks mijn mondkapje kende ze me nog meteen. Triestig als je dan een aanhang wagen met haar meubeltjes ziet staan, haar mooie tuinhuisje met bloempotjes voor de raampjes afgebroken, gordijnen weg, vuilzakken aan de deur...
Voor de singles onder jullie : dekken jullie de tafel nog netjes voor jullie zelf met eten ? Ik had de laatste tijd een reden om gewoon in de zetel te ploffen, met een bord met alles er meteen op. Gemakkelijk natuurlijk, maar daar wil ik nu vanaf. Ik vind het al genoeg dat er tv aanstaat onder het eten, zo was ik niet opgevoed, maar je hoort dan wel mensenstemmen. Het hoeft geen dis te zijn met div. vorkjes/lmessen enzo maar de groente en aardappeltjes in aparte kommekes staat toch gezelliger op een tafelkleedje. Dus dat wordt het volgende ding waar ik aan ga werken.
Tot zover, dames allemaal een goede nacht voor jullie !

Helena van Troje

21 okt 2020, 20:24

Ik heb altijd graag een mooi gedekte tafel gehad.
Voor de tijd die ik thuis heb doorgebracht, en niet op internaat zat, heb ik altijd geweten dat ons moeke de tafel dekte met een linnen tafelkleed en met servetten. Ze had ondanks de vele verhuizen ook mooi tafelzilver en mooie glazen en speciaal servies . Ik heb, behalve als de kinderen klein waren, die traditie verder gezet.
Toen lag er een "toile cirée" op tafel en had ik de schotelvod naast mij liggen.
Was ik blij zodra dat gesmos aan tafel gedaan was en er geen bekers meer omgekieperd werden en er onder de stoel genoeg eten lag om een heel kippenhok te voederen.
Nu nog dek ik de tafel voor mezelf en eet elke maaltijd aan tafel, niet voor de tv met een plateau op schoot.
Het enige niet juiste is dat ik tegenwoordig aan tafel lees...
Het meest van al mis ik de knuffel bij de goede morgen en het slapen gaan en daarna het gezellig samen tafelen. Sinds corona is alleen nog meer alleen geworden.
Ook mijn tante ondertussen 96 jaar dekt nog steeds de tafel voor zichzelf met mooi tafellinnen en mooi servies en bestek. Als wij op bezoek kwamen was de tafel altijd gedekt met het mooie servies, taartschotel, taartschep, suikertangetje, servetjes...
Aan tafellinnen bed en bad linnen zou ik fortuinen kunnen uitgeven hebben als ik ze gehad had.

clive

22 okt 2020, 08:06

Afbeelding
Goedemorgen Seizoentjes,

Zo, de strijk van de overtrek van de dons is al gedaan, had daar gisteren na de wandeling met Matice geen fut / zin meer voor, maar ze zijn deze nacht niet weggelopen en zitten nu dus keurig in de mand.
Vandaag de 2 benedenverdiepingen volledig dweilklaar voor morgen maken. Dat bespaart me morgen echt wel veel tijd.
En tafel dekken. Als manlief naar Brussel is en ik eet een beschuitje, dan leg ik voor mezelf 2 placematjes op tafel met servet natuurlijk. Als manlief thuis is, wordt de tafel volledig gedekt, gebruik wel geen tafellaken, maar leg ook hier weer placematjes met bijpassend servet. De ene keer hou ik het sober met een gewoon wit servies, de andere keer dek ik ze vrolijk met mijn spullen van Blond Amsterdam. Vind beiden mooi.
De groenten, aardappelen en de saus, doe ik in aparte kommetjes met bestek. Het vlees leg ik rechtstreeks op het bord. De drank, soms een wijntje, maar meestal cola voor manlief en Pellegrino voor mij, worden op een apart placematje gezet. Als er brood wordt gegeten bij het warm avondmaal, zet ik ook de broodbordjes.
Dus dat is mijn tafel. Bij de eindejaarsfeesten wordt de tafel feestelijk gedekt. Maar dat is nog lang.

Gisteren was het wel warm, maar waaide het hard, ben minder lang in het bos gebleven, want sommige kleine takken zag je zo uit de bomen waaien.

Zo, het is alweer 08.00H, ga douchen en boven dan al alles doen. En dan begin ik aan de keuken en de living Moet daar ook de muur met glazen blokken afwassen, want dat is al een tijdje geleden :oops: .

Ga niet alle namen noemen , maar wens iedereen een mooie donderdag en stuur jullie heel veel liefs en een aantal dikke knuffels.

Muddy Maddy

22 okt 2020, 08:24

Goede morgen seizoentjes,

ventje moet vandaag van thuis uitwerken , hij moet morgen wel gaan werken omdat hij niet weet of de effectieve van wacht haar taak zal opnemen. Dus vandaag de grote boodschappen.
Vandaag ook naar de kine. wordt gebracht en kom alleen terug. want ik ga langs een aparte uitgang naar buiten. zal vandaag ook de voering van mijn mantel eens naaien. dan kan ventje zijn broek naar beneden meebrengen en dan is alle verstelwerk gedaan. hij zal wel de draad in de naald moeten steken.
Ir. is dus niet geweest. wij denken dat ze Covid heeft maar dat de buro dat niet mag zeggen. Om veiligheidsreden mag ze dus de dag als de tweede Denervatie doorgaat niet komen. moeten we deze maand geen dienstencheques aanschaffen. ze komt dan maar in November en dan hopen we dat het dan niet regent. de kleerkast kan ik zelf wel een keertje doen samen met ventje dan kan de boel naar de kledingcontainers.
Er was gisteren geen fruit te vinden zei ventje en bij Don Juan was hij niet geweest. Dom want die heeft wel fruit. maar het regende dus kan je wel denken dat ventje die al niet graag winkelt, nog een winkel binnen ging gaan. Vandaag frituur of chinees. denk eerder het eerste want ik moet naar Tom.
Ik moet tot mij scha en schande bekennen dat wij voor de tv in de zetel eten. geleerd in engeland en nooit meer afgeleerd. met een dienblad. in engeland kon mijn eettafel nauwelijks gebruikt worden wegens geen plaats en ze moest telkens verschoven worden. het ware makkelijker geweest als we toch aan tafel zaten want de keuken was niet ver, maar als ventje laat thuis was van werken dan was het makkelijker. in de winter aten we zelfs in ons bed maar dat was omdat de vloer van de living niet warm geraakte. nu heeft ventje de eettafel als buro en dus blijven we eten in de zetel.
bij moeder is het aan een tafeltje in haar keukentje of samen aan de grote tafel die wel gedekt wordt met onderleggers en een tafelkleed dat er al ligt. nu staat die grote eettafel vol met bloemen en planten. kan ook in m'n keuken eten maar daar is voor de moment geen verwarming aan. vroeger moesten we wel in de keuken eten met onze pikkedief Vinny.
het probleem bij ons is dat we tv-programma's bekijken die net rond etenstijd worden uitgezonden.
en we niet kunnen zien in terug kijk tv omdat die afgeschaft is bij sommige zenders.
( en eind dit jaar in ons portemonee- geen play- play more en streamz, ook geen netflix)
Gimly is aan het eten. ik moet het lijstje maken voor ventjes boodschappen.Straks een online kijken of die dikke cardigan van B&B uit de libelle nog beschikbaar is en dan theelichtjes van 8 uur aankopen en nog wat spul. maar eerst online bankieren om te zien of de ziekenbond mijn griepspuit die Dinsdag gezet wordt terug betaald is. nu eerst ook naald en draad uithalen.
Maar er moet ook nog naar de boerderij gegaan worden.
En we gaan een tweede kopje koffie maken. De grote soeppot wegzetten en de borden van gisteren afwassen + bestek. dan kijken hoe welgezind Gimly is want er moet hier weer gestofzuigd worden (aarde van buiten aan de zolen van ventje) en zeker gemopt want ik heb gisteren koffie gemorst.
Hopelijk is het beter weer want ik had gisteren echt geen zin in iets te doen wat huishouden tegen mij zei.
we hebben nieuw papier voor in de oven die we kunnen afwassen als er iets gemorst is. dat moet dan ook nog in een properder oven gelegd worden. dus werk aan de winkel. toch jammer dat mijn goesting pilletjes op zijn. :?
Fijne Donderdag en keep safe!
Cats Rule!

Oma-C

22 okt 2020, 08:38

Afbeelding

Goede morgen alle seizoentjes :wink:
de zon probeert er door te komen en
ik hoop dat het een droge dag blijft
dan kan ik tevoet naar de dokter gaan,
die kan dan gelijk mijn griepspuit zetten
en de andere zaken nazien.... :oops:
ik ga seffens douchen en me klaarmaken
want het is toch een goeie 20 tal minuten
wandelen, als het toch gaat regenen kan ik
de bus terug naar huis nemen. :)
Ik heb een open keuken zodat ik toch in de living zit
en ik dek mijn keukentafel met een tafelkleedje
en een mooie placemat
en daar eet ik mijn maaltijd, als de kinderen
of iemand anders blijft eten dan wordt de
eetkamertafel gedekt zoals het hoort, maar
momenteel ligt die vol met kaartjesmateriaal
en dat zal nog wel even duren, :oops:
tot de kaartjes klaar zijn....nu met dit virusgeval
komt er toch niemand langs en zeker niet om te eten... :(

Groetjes allen sorry zonder namen... een aangename dag...
ik ga me klaarmaken, tot later :)
“Het leven draait niet om wat je overkomt, maar hoe je ermee omgaat" :wink:

anjelierken

22 okt 2020, 13:38

Hallo iedereen,

Een mooi gedekte tafel doet eten , vind ik.Wij eten aan de keukentafel en bij warm eten schep ik alles op het bord zelf.Is gemakkelijk.Ik zet eigenlijk nooit potten of pannen op tafel.Manlief "klaagt" soms dat hij teveel eten heeft, maar eet toch altijd alles op :D .

Ben al naar de supermarkt geweest, heb terug alles in huis voor 1 week.

Heel positief nieuws gekregen van het wzc van vader, bij de laatste testing deze week bleek er maar 1 extra persoon besmet te zijn.Ondertussen zijn er al vele genezen.Vanaf vandaag wordt de kamerisolatie opgeheven bij de bewoners.Wanneer er terug bezoek mag komen , is nog niet aan de orde, is nog een beetje te vroeg.Dus we zijn blij dat de situatie daar onder controle is.

Gisteren de kleerkasten uitgekuist, zowel manlief als ik hebben ons eigen kleerkast.Alleen uitgestoft, er moest eigenlijk niks weg.

Dames, tot morgen allemaal.

Oma-C

22 okt 2020, 18:34

Afbeelding

Goede avond alle seizoentjes
de zon is er toch nog doorgekomen
het was een mooie dag... en niks koud
morgen hopelijk weer zo eentje :wink:
de laatste werkdag van de week
de week is weer voorbijgevlogen
ik wens iedereen een goeie nacht
en morgen een mooi weekend :lol:
Slaapwel straks en tot morgen...

clive

23 okt 2020, 07:44

Afbeelding
Goedemorgen Seizoentjes,

En nu weten we hoe iedereen van ons zijn tafel dekt, ik vond het echt wel een heel leuke vraag van Granny M.

Anjelier, fijn nieuws van het WZC. Je zult wel opgelucht zijn. En nu blijven hopen dat het zo blijft. Led kaarsje brandt

Gisteren plots ziek geworden. Ben om 18.45H moeten gaan slapen, had mijn pijnstillers genomen en denk dat ik onmiddellijk in slaap ben gevallen. Heb de hele nacht doorgeslapen tot mijn alarm om 05.45H afging. Had die bewust zo vroeg gezet, zodat ik nog een aantal taken in het HH kon uitvoeren die dan gisteren blijven liggen waren. Die zijn intussen gedaan.
Ga nu onder de douche, ruim boven al alles op en kom beneden met de was en sorteer die dan.
Stop de eerste wasmachine in en ga dan de keuken en de living dweilen en als daar alles droog is en alles terug op zijn plaats staat, kan ik beneden alles dweilen.
Ook nog gaan wandelen met Matice, want dat heb ik gisteren ook nimmer kunnen doen.

Oma-C, kreeg jij vandaag jouw uitslag niet van jou kastje ?

Zo, ik wens zonder namen iedereen een mooie vrijdag. Liefs en een dikke knuffel voor wie er eentje nodig heeft.

Muddy Maddy

23 okt 2020, 09:41

Goede morgen seizoentjes,

ventje is op 't werk en moet gelukkig geen wacht lopen. denk dat hij die wel in december aan zijn rekker zal hebben. de ton tegen de meeuwen staat al binnen. Gimly heeft zijn natje. het is buiten mistig en dat voel ik in mijn botten. ben ook een beetje verkouden. snot loopt hier uit mijn neus, vannacht ettelijke niesbuien gehad. denk dat naar de kapper gaan dat in de hand heeft gewekt.
hoest maar een beetje en dan nog als de lucht droog is. moet dinsdag voor mijn griepspuit en 's namiddags naar Tom. straks thee zetten. zal ventje vragen om dan zaterdag citroenen mee te brengen gelijk van waar. Gisteren een poging gewaagd om chinees te eten en het heeft extra gesmaakt. ventje begon maagpijn te krijgen van te weinig te eten. hij doet het gelijk op 't werk. eten na 5 uur. want meestal moet ik op dagen dat hij werkt naar Tom. vandaar de pot soep. heeft die ook iets binnen. maar hij vergeet dan meestal een cracker erbij te eten met wat beleg of een stukje kaas of worst, wat ik doe. vandaag is het pompoenweelde. moet alleen nog wat extra paprika in stukjes erbij voegen. en dan doorsteken. vandaag eten we elk een visschelp en delen een zeetong. vanmiddag voor voorgerecht is er voor mij wulken op brusselse wijze. Zal V. nog eens een keer naar de delhais sturen voor wulken. Ventje zei tegen N. dat ik 6 liter soep had gemaakt: sla,courgette en komkomer en ze trok grote ogen. is dat dan allemaal op vroeg ze. ja. ge moet toch geen slasoep maken in een steelpannentje? N. is blijkbaar geen groot licht wat koken betreft. Op oudejaar zit die met familie en aanstaande schoonzonen ergens in het buitenland wat nu niet mag en ze laten een stuk ham vacuum trekken. die is al klaargemaakt door de beenhouwer. Ventje houdt voet bij stuk. een maal de beenhouwer uit verlof ( volgende maand) gaat hij plaats maken voor hustsepot voor kerstdag inj de diepvries. Denk dat die blij gaat mogen zijn als de winkels nog open blijven want er dreigt een nieuwe lockdown. al zitten we nu in lockdown light met die avondklok. de horerca kreunt.
in de winkels moet je de kar zelf ontsmetten. heb nog het laatste restje zomerfruit uit de carref. en twee kersenyoughurtjes van - 30%. raad eens wie dol is op die roomyoghurtjes? ja. Gimly.
Vinny had die gewoonte en hij heeft als hij het ziet of ruikt overgenomen. Vinny zijn kop zat eens in zo'n potje. jammer genoeg is de foto floes anders had ik eens geprobeerd zijn smoeltje hier te zetten. en van Gimly moet ik rap die yoghurt naar binnen spelen.
Zo, ga een kop thee zetten, heb nog lemoensap staan dat gaat ook helpen, hoop ik. de thee is madarijn/appelsien. vandaag ook een paar oxootjes drinken.
en een bruistablet.
Fijne dag seizoentjes en Clive: fijn dat je je weer beter voelt.
Cats Rule!

Oma-C

23 okt 2020, 10:21

Afbeelding

Goede morgen alle seizoentjes,
ben laat maar ja als je bezig bent :oops:

clive, de huisarts had nog geen uitslag van "het kaske"
dat kan nog een week duren zei hij.... dus wacht ik af

M-M ik maak ook altijd een grote pot soep,
en vries dan de porties in, gaan kans geven
om zuur te laten worden, en ik heb graag veel
groenten (eender wat) zodat de soep goed dik is
veel verschillende soorten zodat ik kan kiezen :lol:
en niet elke dag dezelfde moet eten soep kan je
niet maken in een klein potje vind ik ook...

Alle seizoentjes nog een fijne dag,
het was
heel mistig vanmorgen en nu ligt alles nat...
de boompjes zijn verschillend de ene staat al kaal
en de andere nog mooi groen toch zijn het dezelfde soort
heel raar, maar het blad wordt hier geregeld opgezogen
door de groendienst van de stad....
maar ze kunnen het niet bijhouden, zoveel :roll:
Groetjes allen en tot.... :)

Helena van Troje

23 okt 2020, 10:38

Dag iedereen,

De tweede was steekt in.
Ik hou de pakjesdienst in het oog.
Inderdaad soep kan je niet in een klein potje maken.
Meestal heb ik ook de keuze uit verschillenden soorten soep die ingevroren is.
Maar er gaat wel niets boven een kommetje verse soep.
De pull vordert langzaam maar zeker.
Ik wacht de zending langere naalden af.
Over de 300 steken moet je ergens kwijt kunnen.
De geplante echinacea is vertrokken denk ik.
De blaadjes komen al mooi recht.
Buurvrouw heeft een heel mooi herfst hoekje in haar tuin.
Ik zie dat als ik boven de gordijnen open doe.
Die heeft echt wel groene vingers.

Ook hier is het grijs en nat.
Daar is het dan ook herfst voor hé.

Dames en dieren een fijne dag nog!

granny M

23 okt 2020, 15:45

Omdat het vanmorgen zulk druilerig/mistig weer was, heb ik mezelf bij de boodschapjes getrakteerd op een grote bos Alstroemeria's (ik weet niet of ik het goed schrijf ) en om 11 uur kwam er onverwacht een besteller met een pakje voor mij!
Een cadeautje voor in bad van de kinders : een mooie anti slipmat , zelfs met massage topjes dames, :D En dan kwam het zonnetje er ook nog door, zo mag het blijven ...
Bij het oude dametje hebben ze daarstraks de rest van haar meubeltjes op straat kapot geslagen om makkelijk te vervoeren naar het container park. Ze was zo fier op haar eiken meubeltjes, het rook ook altijd een beetje naar boenwas als je er binnenkwam. Maar de kinderen wilden er direct vanaf omdat het huisje leeg moest.
En ik heb een compromis met mezelf gemaakt nav jullie opmerkingen (leuk !) over aan tafel eten. Bij het ontbijt alleen een place-matje een klein bordje met mokje koffie èn de gazet mag ook erbij. Als ik warm eet ; halve tafel met tafelkleed dekken en fatsoenlijk bestek/bord glas en schaaltjes (vlees mag al op het bord) er bij, aIs het gewoon een boterhammetje is (s avonds dan mag het weer op placematje ed. maar wel aan tafel. Vanavond generale repetitie met warm eten :D ( In het w.e. hoef ik van mezelf het niet zo nauw te nemen...) Tot zover mijn goede voornemens, het lijkt wel 1januari.
Zou Wilde Eend al over zijn naar haar nieuwe stulpje ? Ik hoop het zo voor haar ( en de poes)
Ik wens jullie een kalm-rustig- met 'n beetje zon liefst W.E. !

Helena van Troje

23 okt 2020, 16:29

Zo zielig die meubeltjes.
Een heel leven heeft die mevrouw daar voor gezorgd en nu moet dat zomaar kapot.
Maar ja, zo hebben wij een, op zich heel mooie wandkast, ook moeten meegeven en er nog moeten voor betalen ook in plaats van ze te kunnen verkopen.Ik weet dat ze gewoon naar het containerpark afgevoerd is.
Gelukkig was er voor de bijhorende kloostertafel en banken wel een afnemer.
Zo een kast geraak je tegenwoordig aan de straatstenen niet kwijt.
Ik vond ze absoluut niet mooi, maar het was wel een pareltje van vakmanschap.
De was gaat nog droog geraken of toch zo goed als.

Ik herinner me ergens een zinnetje gelezen te hebben over de herfst :
"De tijd waarin de lakens nooit helemaal drogen."
Ik vond dat zo typerend.

Het is te voelen da het vochtigheidsgraad 90% is in de lucht.
Het was erg om in gang te geraken vanmorgen.

clive

23 okt 2020, 18:06

Afbeelding

Goedenavond Seizoentjes,

Granny M, jij bent vlug met jouw goede voornemens :D :D :D Leuk zo.

Zijn terug van de wandeling met Matice, laat, maar manlief was mee geweest en dan geeft dat niet zo.
Zijn wel laat met het eten. Ga dadelijk de kaarsjes aandoen en tafel dekken ( daar zijn we weer) en dan begin ik aan het eten, normaal eet ik zo laat niet meer.
Maak wel iets eenvoudig , koteletjes , spinazie en puree.
Dan tafel afdekken, vaatwasser vullen en de keuken opruimen en afvegen. En dan ben ik aan de beurt, douche nemen , mij verzorgen en pyjama aan.
Morgenochtend doe ik dan de strijk.

Zo, ik wens iedereen nog een fijne avond en voor later een zachte slaapwel. Liefs e n een knuffel voor wie hem wilt.