Mens, erger je niet!

Hier is plaats voor openbaar debat.

Lukas

08 dec 2020, 17:16

Zoals figaretto kan ik me ook ergeren aan het ongepast tutoyeren van elkaar.

Zoals het ons was aangeleerd begroette ik altijd de pastoor van onze parochie met de woorden:
"Dag meneer pastoor". Op een keer zei de man minzaam: "Zeg maar Marcel, hoor."
Ik kreeg het niet over mijn lippen, maar op slag verloor meneer pastoor in mijn ogen de status van
plaatselijk vertegenwoordiger van de kerk van Rome.

Verder is de verhollandsing van onze schrijf- en spreektaal mij een voortdurende ergernis.
Het gebruik van de woordjes je en jij en jou en jullie voelen vreemd aan, om dan nog te zwijgen
over 'leuk'.

Is "plezierig" dan niet veel leuker? :wink:

Toemaat: https://www.youtube.com/watch?v=axYONf9A1d0

Het is dus niet "Ik hou van jou".

Lukas

08 dec 2020, 21:14

Onlangs was ik in Amsterdam en haalde ik mijn beste ABN boven om iemand naar de weg te vragen.
De juffrouw begreep me niet goed en ik herhaalde dus mijn vraag. Nu begreep ze het wel.
Zij verontschuldigde zich : Oh, sorry, u spreekt Belgisch ! :lol:

Hobo

09 dec 2020, 06:11

Lukas schreef:
08 dec 2020, 21:14
Onlangs was ik in Amsterdam en haalde ik mijn beste ABN boven om iemand naar de weg te vragen.
De juffrouw begreep me niet goed en ik herhaalde dus mijn vraag. Nu begreep ze het wel.
Zij verontschuldigde zich : Oh, sorry, u spreekt Belgisch ! :lol:
OOIT in West Vlaanderen aangespoeld enne hier spreken ze zelfs een soort West-Fleuts.
Dat dan weer verschilt naargelang men dichter bij de "schreve" komt en/of in de Westhoek.
Zelfs op TV werd dat dialect nog ondertiteld...

Maar die dialecten geven kleur aan de taal en het leven.
Hoewel ik heb zoiets van en ik zei van bizar blijft ....
Evenals het herkauwen van stopwoorden.

Wat Nederland betreft, smaak ik nog het best de Zeeuwen... Zeeuws Vlaanderen!

H.

Lukas

09 dec 2020, 14:05

Af en toe hoor ik wel eens de verzuchting:
"Ach, er zijn geen kinderen meer".

En zo is het!
Het zijn immers allemaal kids geworden.

Lukas

09 dec 2020, 14:37

HET IS ZO DAT ...

De overbodige zinsaanhef "Het is zo dat" , zoals b.v. in de zin:
"Het is zo dat de coronacrisis me de keel uithangt"
is me een bijna dagelijkse ergernis als ik interviews op radio of TV beluister.

Waarom niet kort en goed: "De coronacrisis hangt me de keel uit." ?

figaretto

09 dec 2020, 15:36

Om het nog even bij België/Nederland te houden, deze anekdote :
1965. Bij het begin van mijn loopbaan doe ik tijdelijk dienst op de luchthaven in het “briefing office”. Het lokaal waar piloten hun vliegplan opmaken (toen nog handgeschreven) dat dan via telex verstuurd wordt naar de verkeerscentra onderweg en op de bestemming.
Een Amerikaanse piloot vult zijn plan in terwijl ik met 2 collega’s een babbeltje maak. Bij het mij overhandigen ontstaat de volgende dialoog, weliswaar in het Engels maar hier vertaald weergegeven. Hij begint :
“Excuse me, maar welke taal spreekt u ?”
“Nederlands.” (Dutch)
“Ah, u bent Nederlander ?”(Dutchman)
“Toch niet, Belg.”
“Die andere heren zijn misschien Nederlanders ?
“Neen, dat zijn ook Belgen.”
“Jullie zijn toch geen Vlamingen ?”
“Toch wel.”
“Ja maar, ons heeft men altijd verteld dat men in België Frans spreekt maar dat er wel een kleine groep Vlamingen waren (Flemish) die voornamelijk het land bewerken. Ze zijn gekleed in wijde broeken, dragen een grote muts en lopen op houten klompen. Ze spreken ook een andere taal dat men Vlaams noemt. (Flemish) Zijn jullie écht Vlamingen ???”

Tja, wij leken in de verste verte niet op zijn beschrijving. In enkele zinnen heb ik de brave man uitgelegd hoe de vork aan de steel zat. Voor mij was het een bevestiging van wat ik al meermaals had gelezen en gehoord, namelijk hoe Vlamingen in het buitenland door Franssprekende landgenoten werden afgeschilderd.

werewoef

10 dec 2020, 21:17

Tav Figaretto ,

Bizar, maar indertijd in de jaren " vietig " had ik weet van een café dat De Briefing heette . Of eraan de vliegerij gedaan werd weet ik niet meer zo precies , maar wel dat, ze daar in de ochtend uren ze wel zagen vliegen . :P :P :P

werefoef
AMEN en AUM

kitten

11 dec 2020, 23:52

In 1965, dat is zowat de tijd dat ik begon voor de Amerikanen te werken , de vertegenwoordigers van het moederland hadden toen echt geen idee hoe het hier in mekaar zat, eerlijk gezegd het interesseerde hun ook geen moer. Waarom zouden ze, zij deelden de lakens uit en wij spraken allemaal Engels, nou ja wat er toen in het begin zowat op leek na de erbarmelijk slechte voorbereiding in het vak Engels in de Middelbare school.
Maar een jaar of drie geleden was ik op tour in Schotland met een hoofzakelijk Amerikaans gezelschap en zie, 50 jaar later wisten die ook nog niks, maar dan ook niks over " België " en onze toestanden, nog eens waarom zouden ze?
In 2017
Oh ? Your Belgian ???? So you speak French !
No, I speak Dutch ! Ahh your from Holland.
No I am Flemish, the part of Belgium where we speak Dutch more specificly called Flemish.
???????
It is a bit like English and American. Ahh , but you speak English as well? Yeap, I do, as well as French and German . Whaaaaw! Yeah it is common in Belgium to speak more than 2 or 3 languages
Change subject, our situation is not so easy to grasp for them, they are mostly simpleminded

Fazal

15 dec 2020, 14:31

Ik begin mij mateloos te ergeren aan het elke dag opnieuw aan het meer dan 20 minuten durende coronanieuws.
Een voorbeeld: eergisteren 1000 (+) besmettingen :( , gisteren 998 (-) :P , en vandaag (waarom niet!?) 1002. :?
So what ...?

En daarna gedurende ± 20 minuten, een flinke portie sport.
Klassement vergelijkbaar aan de curve van coronabesmettingen.

Eergisteren bvb, stond in een of ander klassement, een of andere voetbalploeg op 5, gisteren stond die op 6, vandaag staat hij op 4. So what ... ?

Resultaat: vreugde, hoop, woede, verdriet, en alle andere mogelijke emoties wisselen elkaar af, hetgeen eigenlijk de bedoeling van de zender is. Niet minder, maar ook niet meer.

Maar ècht nieuws ...??? Géén!!! :x

E.T.

15 dec 2020, 21:34

De poes van de buurvrouw nodigt elke avond een paar bevriende katers uit om samen 'liedjes' te zingen.

Oeps hoorde eigenlijk in de rubriek "onbenullig nieuwsfeit" :lol: :lol: :lol:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fazal

16 dec 2020, 12:49

Een poezenbordeel dus.

figaretto

16 dec 2020, 17:00

De titel van deze rubriek ter harte nemend erger ik me bijgevolg niet aan reclames op radio en televisie. Wel stel ik integendeel tot mijn jolijt vast dat veel van die boodschappen onbegrijpelijk worden omwille van de snelheid waarmee ze gedebiteerd dienen te worden. Ik neem aan dat zendtijd hiervoor zeer duur is en niet per minuut wordt berekend maar per seconde of fractie ervan.
Het is niet verstandig om te trachten binnen een tijdsspanne van pakweg 6 seconden de hele resem van de kwaliteiten van je product aan de man/vrouw te brengen. Toch proberen velen dit en het resultaat is dat geen kat het begrepen heeft. Komt daar nog bij dat voor sommige bank- of alcoholproducten men nog verplicht is daar een officiële boodschap aan toe te voegen zoals Opgelet ! Geld lenen kost ook geld of anders Ons bier met liefde gebrouwen drink je met verstand.
Er zijn wel geslaagde reclames : meestal deze met een “knipogend” beeld en korte slogan.

figaretto

16 dec 2020, 17:00

De titel van deze rubriek ter harte nemend erger ik me bijgevolg niet aan reclames op radio en televisie. Wel stel ik integendeel tot mijn jolijt vast dat veel van die boodschappen onbegrijpelijk worden omwille van de snelheid waarmee ze gedebiteerd dienen te worden. Ik neem aan dat zendtijd hiervoor zeer duur is en niet per minuut wordt berekend maar per seconde of fractie ervan.
Het is niet verstandig om te trachten binnen een tijdsspanne van pakweg 6 seconden de hele resem van de kwaliteiten van je product aan de man/vrouw te brengen. Toch proberen velen dit en het resultaat is dat geen kat het begrepen heeft. Komt daar nog bij dat voor sommige bank- of alcoholproducten men nog verplicht is daar een officiële boodschap aan toe te voegen zoals Opgelet ! Geld lenen kost ook geld of anders Ons bier met liefde gebrouwen drink je met verstand.
Er zijn wel geslaagde reclames : meestal deze met een “knipogend” beeld en korte slogan.

berretz

17 dec 2020, 06:57

Ik erger me aan dubbel geposte berichten.