PRO- en ANTIVAXXERS - Wel of niet vaccineren ?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

E.T.

30 dec 2020, 14:59

Het jarenlange onderzoek en de technologie voor mind control door AI krijgt vorm, net als de methode van toediening door oa nanotechnologie en sturing door 5/6G..en dat is geen SF meer...
Afbeelding
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
Ice

30 dec 2020, 15:03

bluevelvet schreef:
29 dec 2020, 21:59
In onderstaand document op de eerste pagina een ongepubliceerde studie met gegevens van 1991-1997 van 400.000 kinderen, opgevraagd via een FOIA (*), waarin we zien dat er wetenschappelijke studies niet worden gepubliceerd door het CDC en met talrijke studies naar verschillen tussen gevaccineerde en niet gevaccineerde kinderen.

verschillen tussen gevaccineerde en niet gevaccineerde kinderen

Als men weet dat alle producenten van vaccinaties — GSK, Merck, Sanofi Pasteur, Pfizer,..... — rechtszaken verloren hebben en misschien nog lopen hebben omdat zij informatie vervalsen, achterhouden of vernietigen, mensen ernstige schade berokkend hebben of er zelfs doden door gevallen zijn, ....
Ouders en vooral grootouders kunnen met eigen ogen het verschil vaststellen tussen gevaccineerde en ongevaccineerden, zelfs bij hun eigen klein/kinderen.
Leerkrachten in het onderwijs kunnen dat verschil ook maken.
Er zijn geen studies nodig om dat te geloven als je het kunt vaststellen met je eigen ogen, enkel logica, nadenken met je gezond boerenverstand en zelf conclusies kunnen trekken.
Velen van hen hebben dan ook al de lijdensweg moeten doormaken van vaccinatieschade waarbij steevast door de medici, onder invloed van de farmaceutica, de verbanden met de vaccins werden ontkend.
Tenslotte kunnen artsen niet als objectief gezien worden want voor elke vaccinatie krijgen zij een vergoeding...het is dus in hun financieel belang om te vaccineren.
Gewetensvolle artsen die de eed van Hippocrates gestand doen, die de gezondheid van hun patiënten ter harte nemen evenals ethisch handelen belangrijker vinden dan persoonlijk gewin en de medische ontwikkelingen op het gebied van vaccinaties/schade volgen, vaccineren niet....meestal vinden we deze artsen onder de verketterde 'alternatieven' en worden ze bespuwd als kwakzalvers door de conservatieve 'geneesheren'... :roll:
Ice

30 dec 2020, 15:07

E.T. schreef:
30 dec 2020, 14:59
Het jarenlange onderzoek en de technologie voor mind control door AI krijgt vorm, net als de methode van toediening door oa nanotechnologie en sturing door 5/6G..en dat is geen SF meer...
Afbeelding
Menneke, google nu eerst eens en probeer begrijpend te lezen wat er dan staat voor je je weer belachelijk maakt door onwetendheid... :P
Heb je mijn vorige vraag nu al begrepen? :twisted:

bluevelvet

30 dec 2020, 15:38

Ice schreef:
30 dec 2020, 15:07
Menneke, google nu eerst eens en probeer begrijpend te lezen wat er dan staat voor je je weer belachelijk maakt door onwetendheid... :P
Heb je mijn vorige vraag nu al begrepen? :twisted:

Wat schrijf je ? begrijpend lezen :roll:
E.T. quote bijna een 1/2 pagina om een posting van één zinnetje te plaatsen die niets met mijn posting te maken heeft :P :P
Wanneer gaan wij het nu eindelijk eens hebben over 5G

E.T.

30 dec 2020, 16:08

5G das gewoon het volgende waar jullie je druk gaan over maken, toch?
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fred1950

30 dec 2020, 16:33

bluevelvet schreef:
30 dec 2020, 15:38
.....

Wat schrijf je ? begrijpend lezen :roll:
E.T. quote bijna een 1/2 pagina om een posting van één zinnetje te plaatsen die niets met mijn posting te maken heeft :P :P

....
E.T. brengt nog de moed op om op die epistels te reageren. Ik lees ze zelfs niet meer .... 't is toch altijd een herhaling van een herhaling van een .... enz.

E.T.

30 dec 2020, 16:34

Ik lees ze ook niet echt hé ... 't is toch altijd zowat hetzelfde :P :P :P

Als ze ons maar met rust laten en wij ons recht behouden om zelf de keuze te maken wat betreft vaccinatie...we hebben dan als mens onze plicht gedaan door te waarschuwen voor de risico's EN de voordelen en meer kunnen we niet doen, voor de rest moet ieder mens maar voor zichzelf beslissen en dan ook de verantwoordelijkheid voor de gevolgen van hun keuzes dragen

bluevelvet

30 dec 2020, 17:07

@ Ice,

Oh, oh, oh....... neen, neen.......ze lezen ze niet, schrijven ze :roll: wie gelooft dat :D
Waarom is E.T. en Fred1950 er steeds als de kippen bij wanneer postings geplaatst worden :?:
Omdat ze zelf niet veel inhoudelijks te vertellen hebben natuurlijk, en van mij en jou nog iets kunnen bijleren :P :P
Zie ze weer ne keer spartelen om toch maar een inhoudsloos postingske te kunnen plaatsen :mrgreen:
Ik vermoed dat zij om aandacht vragen :lol: :wink:
Op een inhoudsloos postingske moet je toch niet reageren mijn gedacht :idea:
We mogen gerust zijn, er zijn er genoeg die komen lezen en die begrijpen hoe belachelijk de reacties zijn van sommigen, al hebben ze dat zelf niet door :|

E.T.

30 dec 2020, 17:31

Ik lees jullie schrijfsels natuurlijk wel TOT er weer zo'n gekke bewering opduikt ...
"de oorzaak van autisme zijn vaccinaties" dat staat honderden keren op 't internet maar is ook al duizend maal ontkracht.

Of nog zo één:

Als ze ons maar met rust laten en wij ons recht behouden om zelf de keuze te maken wat betreft vaccinatie...we hebben dan als mens onze plicht gedaan door te waarschuwen voor de risico's EN de voordelen en meer kunnen we niet doen, voor de rest moet ieder mens maar voor zichzelf beslissen en dan ook de verantwoordelijkheid voor de gevolgen van hun keuzes dragen
Ice

30 dec 2020, 22:51

bluevelvet schreef:
30 dec 2020, 17:07
@ Ice,

Oh, oh, oh....... neen, neen.......ze lezen ze niet, schrijven ze :roll: wie gelooft dat :D
Waarom is E.T. en Fred1950 er steeds als de kippen bij wanneer postings geplaatst worden :?:
Omdat ze zelf niet veel inhoudelijks te vertellen hebben natuurlijk, en van mij en jou nog iets kunnen bijleren :P :P
Zie ze weer ne keer spartelen om toch maar een inhoudsloos postingske te kunnen plaatsen :mrgreen:
Ik vermoed dat zij om aandacht vragen :lol: :wink:
Op een inhoudsloos postingske moet je toch niet reageren mijn gedacht :idea:
We mogen gerust zijn, er zijn er genoeg die komen lezen en die begrijpen hoe belachelijk de reacties zijn van sommigen, al hebben ze dat zelf niet door :|
@bluevelvet:
Ze beweren ze niet te lezen maar hebben wel télkens en metéén als enigen commentaar op....de FORUMLEDEN natuurlijk... niet op de inhoud want die kennen ze ook niet want volgens henzélf lezen ze dat toch niet? :P
Forumleden voor hun meningen wat subtiel komen pesten, schofferen en verwijten om ze emotioneel te kunnen raken want in een discussie zijn ze niet geïnteresseerd tenzij je hun mening deelt...alsof dat intussen al niet overduidelijk was...andersdenkenden met afwijkende meningen moet de mond gesnoerd worden, die mogen hun vrije mening niet kwijt, vooral niet als die gestaafd worden door keihard bewezen feiten :roll: (waarvan ze beiden nog steeds het bestààn blijven ontkennen, net als het zonlicht... :P )
Ik lees jullie schrijfsels natuurlijk wel TOT er weer zo'n gekke bewering opduikt .
Hij leest ze dus wél allemaal tot er bewézen feiten opduiken die ze niet geloven als ze er niet langs staan...en dat noemen ze dan 'gekke beweringen' :P :P :P
Ik lees ze ook niet echt hé ...
Hoe zou E.T. dat doen, bluevelvet?
Weet jij hoe hij dat zou kunnen? Lezen maar ook niet écht lezen? 8O :P Zou daaronder ook het selectief lezen horen dat ze dan kunnen gebruiken tegen de forumleden door achterbaks te verdraaien om te pesten en de discussie te doen verzanden?

Je kunt je dan afvragen wat zulke sukkelaars dan komen doen op een discussieforum als ze niet eens willen lezen, laat staan deelnemen aan de discussie? :roll: :twisted:
De discussies saboteren met nutteloze bladvervuiling uit verveling? Tijd doden bij gebrek aan een IRL ? De trol uithangen? Of misschien worden ze betaald om dit forum zo om zeep te helpen? :?:
Ice

30 dec 2020, 23:43

E.T. schreef:
30 dec 2020, 17:31
"de oorzaak van autisme zijn vaccinaties" dat staat honderden keren op 't internet maar is ook al duizend maal ontkracht.
.....
Je zou beter eens de bewezen FEITEN op het internet beginnen te LEZEN voor je hier weer onwetend als medische leek staat te roepen over ontkrachten terwijl je weigert om zelfs maar simpel te LEZEN...dat staat zo debiel als je niet eens weet waarover het gaat.. :P
Kom maar eens met je BRONNEN waar door bewezen, wetenschappelijke feiten het verband tussen vaccinaties en autisme wordt ontkracht. :roll:
Benieuwd hoe je je daar onderuit gaat proberen te spartelen...en géén trollenbronnen die zeveren over de reputatie van websites maar keiharde bewijzen en FEITEN, hé! (begrijp je overigens al wat van een gebeurtenis een feit maakt of moet ik dat nog eens herhalen? :twisted: )
Hier heb je al een voorproefje om te lézen:
De oorzaak is altijd de totale gigantische hoeveelheden ziektekiemen in combinatie met giftige stoffen (adjuvanten) die ingespoten worden en het lichaam en immuunsysteem overbelasten.
De WHO en overheden wisten dit overigens altijd al zoals officiële documenten laten zien.
Eerst een studie die onomstotelijk aantoont dat aluminium uit vaccinaties (als adjuvant in de vaccinatie) autisme kan veroorzaken.
Lees eerst deze (Engelse) uitleg over het belangrijke onderzoek van Dr. Exley en autisme door aluminium uit vaccinaties in het brein.
https://jbhandleyblog.com/home/2018/4/1 ... tional2018
... ik ben in principe voor vaccinatie mits het veilig is en werkt. Maar juist de veiligheid en werking is wereldwijd nergens aangetoond. Steeds meer artsen, schandalen, rechtszaken en wetenschappers laten zien dat vaccineren ernstig letsel kan veroorzaken en zelfs ‘Sudden Infant Deaths (SID)
....adjuvanten als thimerosal of aluminium. Deze adjuvanten blijven in de hersenen aanwezig en bouwen iedere vaccinatie verder op, met ernstige en zelfs dodelijke gevolgen voor gevaccineerde kinderen. Spraakuitval, spasmen, neurologische ontwikkelingsstoornissen, hersenbeschadiging, astma en autisme zijn enkele van de zeer schadelijke bewezen gevolgen van vaccineren.
En nu, LEES eerst de rest van de uitleg over het verband tussen vaccinatie en autisme voor je weer onwetend staat te zwaaien met ontkrachten zonder zelfs maar te LEZEN! :evil: :evil:
https://www.larsvanhemmen.nl/Vaccinatie/Autisme/

En dàn wordt van jou jouw argumenten én bewezen feiten van je bronnen verwacht, dat jouw BEWERING zou staven over het ontkrachten van het verband tussen vaccinatie en autisme.... :evil:
ZO wordt namelijk een deftige discussie gevoerd.. :twisted:

Fred1950

31 dec 2020, 11:07

Ice schreef:
30 dec 2020, 23:43
......
En nu, LEES eerst de rest van de uitleg over het verband tussen vaccinatie en autisme voor je weer onwetend staat te zwaaien met ontkrachten zonder zelfs maar te LEZEN! :evil: :evil:
https://www.larsvanhemmen.nl/Vaccinatie/Autisme/

En dàn wordt van jou jouw argumenten én bewezen feiten van je bronnen verwacht, dat jouw BEWERING zou staven over het ontkrachten van het verband tussen vaccinatie en autisme.... :evil:
ZO wordt namelijk een deftige discussie gevoerd.. :twisted:
TE ZOT om hierover te discussiëren. :evil: Ga ik dan autistisch worden na mijn spuitje .... ?

Ik ben ervan overtuigd dat gij in uw kindertijd veel te veel sprookjes en fantasieverhaaltjes hebt gelezen :lol:

E.T.

31 dec 2020, 11:35

Ik zal kort zijn, wat jullie roepen van dat zijn bewezen wetenschappelijke feiten ... allemaal bla bla bla.

Beste wensen voor 2021

meredith

31 dec 2020, 13:26

Ik dacht dat ik hier alle theorieën van de anti vaxers sekte al gelezen had maar het wordt elke dag belachelijker en dommer. Zo lees ik dat een leerkracht of een kind al dan niet ingeënt is met het mazelenvaccin. Waar haal je het ? Zo slim zijn leerkrachten nu ook weer niet.
Een kind met mazelenvaccin zou ook autistisch worden ! aub zeg, over autisme is nog veel onderzoek gaande maar wat wel al vaststaat is dat hoogbegaafde kinderen vaak lijden aan autisme of een vorm ervan, net zoals bij de zogenaamde workaholics,. Ook wereldberoemde componisten leden zeer waarschijnlijk aan een vorm van autisme. Net als de huidige computernerts. Juist omdat zij zich volledig kunnen afsluiten van de wereld rondom hen. Autisme in combinatie met mentale aandoeningen is een heel ander verhaal.
Uit nieuwsgierigheid ben ik eens grondig naar die site van Lars van Hemmen gaan kijken. Het eerste wat mij opviel op de homepagina is het woordje DONEER. Zoals alle sektes . Die man is niet meer of minder dan een verkoper van kruiden , wazige theorieën en dure nutteloze behandelingen. Om die dan als referentie op te geven als waarheidsverkondiger is niet meer of minder dan grenzeloze domheid of geloof in een sekte .
Het verhaaltje van kaliumchloride . Kaliumchloride of potassiumchloride is een natuurlijk element van het bloed. Bij daling ervan wordt dit opgemerkt bij een bloedafname en wordt het als medicatie in pillen of baxter toegediend omdat een daling gevaarlijk is voor de nieren. Anderzijds wordt kaliumchloride in combinatie met een weinig natriumchloride ook gebruikt als vervanger van keukenzout.
Eigenlijk zou die anti vaxer sekte , net als scientologie en andere gevaarlijke sektes moeten verboden worden, ze vormen een gevaar voor de fysieke en psychische gezondheid van de mensen. Niet alleen i.v.m. de covid 19 vaccinatie maar ook voor gevaarlijke ziekten die ondertussen zo goed als uitgeroeid zijn. Maar voor diegenen die het niet kunnen laten, doneer vooral geld aan die gasten of neem ze op in je testament, ze zullen blij zijn met de naïevelingen die hen geloven.
Eendracht maakt macht
Ice

31 dec 2020, 16:24

meredith schreef:
Ik dacht dat ik hier alle theorieën van de anti vaxers sekte al gelezen had maar het wordt elke dag belachelijker en dommer. Zo lees ik dat een leerkracht of een kind al dan niet ingeënt is met het mazelenvaccin. Waar haal je het ? Zo slim zijn leerkrachten nu ook weer niet.
Een kind met mazelenvaccin zou ook autistisch worden ! aub zeg, over autisme is nog veel onderzoek gaande maar wat wel al vaststaat is dat hoogbegaafde kinderen vaak lijden aan autisme of een vorm ervan, net zoals bij de zogenaamde workaholics,. Ook wereldberoemde componisten leden zeer waarschijnlijk aan een vorm van autisme. Net als de huidige computernerts. Juist omdat zij zich volledig kunnen afsluiten van de wereld rondom hen. Autisme in combinatie met mentale aandoeningen is een heel ander verhaal.
....
Ik begrijp toch maar niet waarom pro-vaxxers zich telkens zo boos maken over mensen die het recht hebben om ook te kiezen maar het vaccin niet willen en daarvoor volledige, beschikbare informatie opzoeken?
Wel, meredith: hebben wij niet dátzelfde récht op keuze als GIJ misschien?!! :roll:
MOGEN wij nog een andere mening hebben, mogen wij kritisch zijn??
MOGEN wij volledige informatie opzoeken om zélf conclusies te trekken of moeten wij ook, zoals pro-vaxxers maar de propaganda slikken wat de belangengroep farmaceuten ons voorliegen om hun producten te slijten? :roll:
Hoort gij ons de pro-vaxxers verketteren en uitschelden voor sekte omdat ze zo naïef zijn om hun eigen leven te willen wagen met die gifspuit?
Mogen wij ook onze VRIJE mening geven waarom we tegen (dit experimentele) vaccins zijn?
Want jullie pro's hebben geen poot om op te staan als het gaat over argumenten vóór vaccinatie maar spuwen dan wél op wat járenlang onderzoek aan het licht bracht over vaccinatieschade. :evil:
Wetenschappers en farmaceutica hebben zelfs nog nooit bewezen dat vaccins wérken en wat de veiligheid betreft bewijzen de jarenlange onderzoeken naar de vaccinatieschade dat veiligheid niet bestaat, enkel vaccinatie risico's, die de farmaceuten zelfs zélf op de bijsluiters toegeven maar die verzwegen worden voor het publiek.

En aub niet afkomen met fabeltjes die je ergens gelezen zou hebben om dan meteen maar te beweren dat iedereen die twijfels of kritiek heeft over vaccinatie dat zou beamen!
Walgelijk.
meredith schreef:
Zo lees ik dat een leerkracht of een kind al dan niet ingeënt is met het mazelenvaccin. Waar haal je het ? Zo slim zijn leerkrachten nu ook weer niet. Een kind met mazelenvaccin zou ook autistisch worden ! aub zeg...
Wáár lees jij dat? Wat is je bron? En wat zeg je hiermee eigenlijk?
Een leerkracht of een kind is al dan niet ingeënt - OMG! 8O
Wat is het dan: WEL of NIET ingeënt en WIE van beiden? Al dan niet....???
Alleen die zin al... :roll:
Inderdaad: waar haalt gij dat maar....lees die (ón)zin nu eens zelf opnieuw!
Wie is dan de idioot? Of niet? :P
meredith schreef:
Uit nieuwsgierigheid ben ik eens grondig naar die site van Lars van Hemmen gaan kijken. Het eerste wat mij opviel op de homepagina is het woordje DONEER. Zoals alle sektes . Die man is niet meer of minder dan een verkoper van kruiden , wazige theorieën en dure nutteloze behandelingen. Om die dan als referentie op te geven als waarheidsverkondiger is niet meer of minder dan grenzeloze domheid of geloof in een sekte .
Heb je, bewust of misschien niet... ook hier over gelezen:
Vroeger was ik voor vaccineren, ik geloofde er in. Net als u waarschijnlijk. Maar ik weet nu, tien jaar onderzoek en Wob verzoeken later, dat het onwetendheid is geweest.
Waar haalt gij de arrogantie om deze mens, die gij helemaal niet ként, onterecht te beschuldigen van kwakzalverij, van bedrog enkel gestoeld op de normale gang van zaken om steun te vragen om de onafhankelijkheid van zijn website te behouden wat voor vele websites gangbaar is die niet gefinancierd worden door belangengroepen voor propaganda?! :evil:
Het is duidelijk dat je niet eens de moeite hebt genomen om de bewezen feiten en verwijzingen naar al deze onderzoeken zelfs maar te lézen. :evil:
Trouwens, OOK op de website van de ervaren arts met vaccinatieschade wordt duidelijk gezegd dat hij niet tégen vaccinatie is maar dat mensen recht hebben op vólledige informatie en om zélf de keuze te maken of ze laten vaccineren of niet!
Maar dan moet je wel willen lézen wat er staat en niet selectief eruit halen wat je kunt gebruiken om de arts onterecht af te schilderen als anti-vaxxer! :evil:
Je zou beter de informatie op die 'anti' websites eens zelf grondig lezen om de volledige informatie te kennen over vaccineren als medische leek zodat je zelf conclusies kunt trekken om een vrije keuze te kunnen maken. :roll:

Mazelen is een kinderziekte.
Waarom zou er gevaccineerd moeten worden tegen een kinderziekte die nodig is om het afweersysteem volledig te ontwikkelen?
Daarom is het speciaal voor baby's zo noodlottig want hun afweersysteem wordt al beschadigd voor het ontwikkeld is - dat duurt tussen 2 en 14 jaar!
Welke debiel zou een beschermingssysteem al belasten en afbreken vóór het kan werken?! 8O
Dát doen vaccinaties als je tenminste over volledige informatie beschikt van wetenschappers die het kunnen weten en niet selectief propaganda leest.
Dan zou je ook weten dat mazelen dodelijk kunnen zijn voor volwassenen en dat een vaccin géén levenslange immuniteit biedt en na onderzoek, de ziekte doormaken wél levenslang beschermt.
Als je dus als kind tegen de mazelen gevaccineerd wordt, dan heb je wél het risico om als volwassene de mazelen als ziekte te kunnen krijgen met mogelijke, dodelijke gevolgen.
Kom dus niet zwaaien met maar de helft van het verhaal door selectief aan te halen wat in jouw pro-vaccin verhaal past! :evil:
meredith schreef:
Het verhaaltje van kaliumchloride . Kaliumchloride of potassiumchloride is een natuurlijk element van het bloed. Bij daling ervan wordt dit opgemerkt bij een bloedafname en wordt het als medicatie in pillen of baxter toegediend omdat een daling gevaarlijk is voor de nieren. Anderzijds wordt kaliumchloride in combinatie met een weinig natriumchloride ook gebruikt als vervanger van keukenzout.
Laat medische uitleg maar aan experten die daarvoor de scholing hebben gehad en het kunnen weten.
meredith schreef:
Eigenlijk zou die anti vaxer sekte , net als scientologie en andere gevaarlijke sektes moeten verboden worden, ze vormen een gevaar voor de fysieke en psychische gezondheid van de mensen. Niet alleen i.v.m. de covid 19 vaccinatie maar ook voor gevaarlijke ziekten die ondertussen zo goed als uitgeroeid zijn. Maar voor diegenen die het niet kunnen laten, doneer vooral geld aan die gasten of neem ze op in je testament, ze zullen blij zijn met de naïevelingen die hen geloven.
Wie is de naïeveling die weigert om een mening te vormen zonder de volledige informatie?
Die de ogen sluit voor nadelen, risico's en schadelijke gevolgen voor eigen gezondheid maar de propaganda voor farma winsten als enige informatie aanneemt waarmee zelfs de veiligheid of werking van vaccins niet eens kunnen aangetoond worden? :roll:
Waarom verkettert gij de mensen die wél de volledige informatie willen weten om een keuze te kunnen maken dat hun gezondheid betreft?
En ze zelfs een sekte en ánti-vaxxers durft te noemen?

Ik raad iedereen aan om zélf een keuze te maken voor hun eigen gezondheid door een open mind te houden en niet blindelings de eenzijdige vaccinatie propaganda te volgen waarmee de farmaceutica hoopt op miljardenwinst door het slijten van hun product maar kennis te nemen van de vólledige informatie, óók de reeds geweten vaccinatieschade en welk risico ze lopen, voor ze de keuze maken om hun gezondheid en wellicht hun leven op het spel zetten door een experimenteel vaccin.
Pro-vaxxers kiezen voor het vaccin maar ontzeggen kritische mensen datzelfde recht op keuze om het vaccin te weigeren!
Waarom???
Anti-vaxxers bestaan niet, dat zijn kritische mensen die het récht hebben om vaccins in vraag te stellen en ook het récht hebben zelf de keuze voor hun eigen gezondheid te maken op basis van vólledige informatie zonder verketterd te worden voor hun vrije keuze door pro-vaxxers die zelf verkiezen om blindelings eenzijdige propaganda volgen.
Beter dat fred en E.T. deze bijdrage niet 'echt' lezen...want het is geen spek voor hun bek.. :P :P :P