Dit gebeurt als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept.

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

tokkio

06 mar 2021, 18:27

De kannibaal :

Wat een groot geluk of wij liepen nog onder het juk van de Hollanders.
Ik zou het geen "juk" noemen, lees ik niet in de krant dat er van het Belgische loonbriefje 52% naar de staat gaat, en dat er van het Hollandse loonbriefje "maar 37% afgaat.....
Hier zijn ze kampioen schuld putten graven, in Holland hebben ze bergen "te veel".....
Hier zitten veel te veel hanen in het kot ,met grote zakken onder de vleugels, als de Fransman zich niet in de strijd had gemoeid, was er van die armoedige familie Saksen-Coburg geen sprake.........
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

sibarita

06 mar 2021, 18:57

Afbeelding

We staan toch ergens op de EERSTE plaats !! :evil: :twisted:

Terug de Nederlanden één : één land , één taal , één cultuur !

L'unión fait la farce in de belgziek !
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

tokkio

07 mar 2021, 17:51

sibarita schreef:
06 mar 2021, 18:57
Afbeelding

We staan toch ergens op de EERSTE plaats !! :evil: :twisted:

het is ook het enige land met 7 regeringen, en ondanks we de hoogste belastingen hebben, krijgen we de laagste pensioenen....... :evil:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

meredith

07 mar 2021, 18:22

[/quote]

Voor je dergelijke nonsens de wereld instuurt stel ik voor dat je eens een jaar of twee in nederland gaat wonen. Je zult nog danig verschieten over één taal en vooral over één cultuur. Los van het feit dat Nederland helemaal geen behoefte heeft aan nog een hoop ultra rechtse in hun land.
Eendracht maakt macht

Wil.

07 mar 2021, 20:05

Wanneer we onze taal schrijven, dan is er geen verschil tussen Vlamingen en Nederlanders op enkele typische woorden die wij wel gebruiken en zij niet (of omgekeerd).

Dat de uitspraak heel erg doorweven is met lokale accenten, is een feit. Maar dat is binnen Vlaanderen óók al het geval. Gelukkig bestaan er ondertitels voor de West-Vlamingen. :lol:

We hebben een groot deel gemeenschappelijk verleden waardoor literatuur, muziek, podiumkunsten en schilderkunst bv. erg verweven zijn. Nederlandse schrijvers worden hier veel gelezen. Nederlandse zangers zijn ook bij ons bekend. Dat is bv. geheel verschillend met de Franstalige schrijvers, zangers, stand-up comedians.
Je moet al veel geluk hebben indien je in Vlaanderen iemand vindt die een Franstalige stand-up comedian kan opnoemen. Wie kent er twee populaire stripreeksen uit het zuiden van dit land? Wat zijn de tegenhangers van Suske en Wiske, van Nero en van Kiekeboe?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

sibarita

07 mar 2021, 22:37

meredith schreef:
07 mar 2021, 18:22

Voor je dergelijke nonsens de wereld instuurt stel ik voor dat je eens een jaar of twee in nederland gaat wonen. Je zult nog danig verschieten over één taal en vooral over één cultuur. Los van het feit dat Nederland helemaal geen behoefte heeft aan nog een hoop ultra rechtse in hun land.
[/quote]

Als Maaslander moet ik maar de straat oversteken en ik ben in Nederland !

Hun koning Willem- Alexander is "baron van Diest"de oude Oranjestad. De prinsen van Oranje-Nassau bestuurden Diest van 1499 tot aan de franse revolutie . In Diest is men zeer trots op hun nieuwe baron en op hun lidmaatschap van de Unie van Oranjesteden. Zeg nu nog eens dat er geen band is !
Laatst gewijzigd door sibarita op 20 jul 2021, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

boeffer

07 mar 2021, 22:48

GHLuxemburgers moeten ook niet veel van de Walen hebben.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

sibarita

18 mar 2021, 19:36

Afbeelding

NL: 10 jaar liberalen aan de macht.

BE: 20 jaar liberalen aan de macht sinds 1999 met Verhofstadt
:evil: :twisted:

Wartbieke

09 mei 2021, 04:46

Ik wil alleen reageren op de eerste vraag want als nieuw lid heb ik nog geen kans gezien om alles te lezen. Wie wil dat eigenlijk, die splitsing? Hoeveel procent van de Vlamingen wil dat? Is de knoop dan niet snel doorgehakt: alles terug één geheel, met één bekwame, liefst partijloze, regering. Voor elke Belg echt iedereen gelijk voor de wet. Van daaruit moet alles vertrekken: iedereen gelijk voor de wet. Niemand wordt voorgetrokken, niemand vertrekt van meer dan een ander. En dat is wat iedere Belg bindt en speciaal maakt : elke Belg is echt gelijk voor de wet. Tot zo’n gemeenschap wil ik behoren. Ik wil Belg zijn!!! Ik hoop dat mede-Belgen zich in grote getale aansluiten. Hier wil ik echt voor gaan. Wie doet mee? Welke sterke persoon wil zijn schouders hier onder zetten? Laat nu de echte leiders zich eens kenbaar maken. Direct veel volgelingen, denk en hoop ik.

Wil.

09 mei 2021, 10:18

Wartbieke schreef:
09 mei 2021, 04:46
Ik wil alleen reageren op de eerste vraag want als nieuw lid heb ik nog geen kans gezien om alles te lezen. Wie wil dat eigenlijk, die splitsing? Hoeveel procent van de Vlamingen wil dat?
Er zijn in Vlaanderen twee partijen die samen een groot deel van de bevolking vertegenwoordigen, weliswaar nog niet de meerderheid.
Vraag je eens af wat die kunstmatige eenheid kost aan de Vlaming. Wanneer elke Vlaming zich daarvan terdege zou bewust zijn, dan stijgt het percentage Vlamingen dat een splitsing zou willen.

Is de knoop dan niet snel doorgehakt: alles terug één geheel, met één bekwame, liefst partijloze, regering.
Bestaat er ergens op de wereld zo'n regering? Ja, in Noord-Korea.
Laatst gewijzigd door Wil. op 09 mei 2021, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

tokkio

09 mei 2021, 17:32

Als Vlaanderen onafhankelijkheid uitroept ,moeten ze eerst eens gaan zien naar Baarle Hartog-Nasau daar loopt in sommige huizen de grens door de keuken en de slaapkamer :mrgreen:
Maar de bevolking wilt dat niet, het is de politiek die niet weet wat er onder de bevolking leeft, die dat wilt, omdat ze oogkleppen ophebben.......en de bevolking opruien......
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11/04 ... an-belgie/

frits1955

09 mei 2021, 19:50

Het artikel mag dan wel dateren uït 2019, het slaat wel nagels met koppen. Wie in deze kolommen regelmatig het begrip " confederalisme" naar voren schuift moet het artikel maar eens zeer goed lezen.

Wil.

09 mei 2021, 20:21

In Knack van 1 januari 2020 staat een interview met Claude Demelenne, een linkse essayist die verscheidene boeken over de PS heeft geschreven. De kop van het artikel luidt:

'De Wever heeft 100 procent gelijk'

Hij (= Demelenne) beweert daarin dat veel Franstaligen maar aan belgië vasthouden omwille van de sociale zekerheid. Wallonië is links tot extreem links gericht en Vlaanderen rechts tot radicaal rechts. Daarom heeft BDW gelijk wanneer hij zegt dat we in twee verschillende democratieën leven, aldus Demelenne.

Diezelfde Demelenne stelt ook dat hij ervan overtuigd is geraakt (vooral sinds 26 mei 2019) dat we naar een 'softe onafhankelijkheid' gaan. BDW gebruikt daarvoor de term confederalisme. Demelenne wijt het gebrek aan initiatief langs de kant van de Franstaligen aan de verlammende angst die zich van hen meester maakt wanneer het idee van een ver doorgedreven federalisme op tafel komt.

figaretto

10 mei 2021, 12:23

Enkele jaren geleden las ik in HLN een artikel van toenmalig hoofdredacteur Luc Van der Kelen dat hij zich verwonderde over het feit dat Wallonië de enige regio ter wereld was die niet voor onafhankelijkheid streefde. De reden hiervoor liet hij wijselijk in het midden : een onafhankelijk Wallonië is moeilijk leefbaar zonder de hulp van België, dat door Vlaanderen onderhouden wordt.
Het is toch wel eigenaardig dat het vooral linkse politieke partijen zijn die overal elders in Europa streven naar onafhankelijkheid Denk hierbij aan de SNP in Scotland of de Catalanen in Spanje. Linkse jongens en meisjes die graag hun eigen boontjes willen doppen in een nationalistisch staatsbestel. In Spanje zien we dan een radicaal rechtse partij (VOX) die graag Spanje als één en onverdeeld willen behouden. Net het tegenovergestelde als wat we hier in Vlaanderen ondervinden. Links wil conservatief Belgisch blijven en rechts wil de progressieve onafhankelijkskoers.
Conclusie : de onafhankelijkheid van een gemeenschap (volk) heeft weinig te maken met links of rechts. Het is een kwestie van economie.

Wil.

10 mei 2021, 12:26

Dat zou voor de Schotten dan wel eens serieus kunnen tegenvallen: Schotland krijgt behoorlijk wat geld uit de Britse Staatspot.