Mens, erger je niet!
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Gent > Circulatieplan, LEZ, en omleidingen wegens openbare werken, zonder voldoende aanwijzingen via omleidingen. Die sturen u de verkeerde kant uit, en dan vind je zelfs helemaal geen aanwijzingen meer.
Resultaat: Allemaal door diezelfde trechter. Gevolg: tijdrovende files bij de vleet.
Met de auto weet men niet meer waarin of waaruit. Wegenwerken welke maanden, sommige zelfs jaren zullen duren.
Je weet wanneer je vertrekt, maar nooit meer wanneer je uw bestemming zult bereiken ... als je die nog bereikt.
Gent is, nòg maar eens, een en al werf.
Dit alles in begonnen in de jaren 70, en is tot op heden alsmaar erger geworden, en het einde is nog niet in zicht.
Na nu 50 jaar file-miserie ben ik ervan overtuigd dat er nooit nog een einde zàl aan komen.
Mens, erger je niet!
Resultaat: Allemaal door diezelfde trechter. Gevolg: tijdrovende files bij de vleet.
Met de auto weet men niet meer waarin of waaruit. Wegenwerken welke maanden, sommige zelfs jaren zullen duren.
Je weet wanneer je vertrekt, maar nooit meer wanneer je uw bestemming zult bereiken ... als je die nog bereikt.
Gent is, nòg maar eens, een en al werf.
Dit alles in begonnen in de jaren 70, en is tot op heden alsmaar erger geworden, en het einde is nog niet in zicht.
Na nu 50 jaar file-miserie ben ik ervan overtuigd dat er nooit nog een einde zàl aan komen.
Mens, erger je niet!
-
Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
Zomertijd 2021 (België).
zondag 28 maart 02:00 wordt dan 03:00

Het zottekesspel kan weer beginnen
Blijkbaar werd er binnen Europa al jaren gepalaverd
om die onzin af te voeren.
OF.... zou het nu de laatste keer zijn...!?
Europees Parlement gaat akkoord met beëindigen omschakeling zomer- en wintertijd in 2021
Persbericht PLENAIRE VERGADERING TRAN 26-03-2019 - 16:28
EINDE CITAAT
Ps.: Overwegend ouderen en ook kinderen, zijn dan een hele tijd van slag.
Het circadiaanse ritme wordt ontregeld waardoor
de aanmaak van serotonine en melatonine worden verstoord.
Hobo
zondag 28 maart 02:00 wordt dan 03:00

Het zottekesspel kan weer beginnen
Blijkbaar werd er binnen Europa al jaren gepalaverd
om die onzin af te voeren.
OF.... zou het nu de laatste keer zijn...!?
Europees Parlement gaat akkoord met beëindigen omschakeling zomer- en wintertijd in 2021
Persbericht PLENAIRE VERGADERING TRAN 26-03-2019 - 16:28
EINDE CITAAT
Ps.: Overwegend ouderen en ook kinderen, zijn dan een hele tijd van slag.
Het circadiaanse ritme wordt ontregeld waardoor
Hobo
-
Is het nu werkelijk zo dat mensen die een paar keren per week een uurtje vroeger of later gaan slapen of opstaan, dat die mensen voor weken ontregeld zijn? Neen, dat maakt niemand mij wijs! Wat doe je dan met ploegarbeiders?
Die worden niet ziek om het feit dat zij onregelmatige werkuren hebben. 't Zou nogal op wa lijken tiens.
Zal natuurlijk wel lastig zijn om het gewoon te worden, maar mensen passen zich nu eenmaal nogal snel aan.
Nee, het zomer en winteruur instellen, kan misschien voor sommigen één keertje lastig zijn, maar de volgende dag zit men toch al weer op peil!??? We zitten trouwens al sinds de oorlog 14-18 constant op het zomeruur.
Daar is tot op heden nog niemand ontregeld van geweest, laat staan dat daardoor iemand ontregeld is 'gebleven'.
Soit, wij staan al al die tijd één uur voor op de nulmeridiaan, en schelen dus een uur met GB, waar jawel, de zon een uur vroeger ondergaat.
Die worden niet ziek om het feit dat zij onregelmatige werkuren hebben. 't Zou nogal op wa lijken tiens.
Zal natuurlijk wel lastig zijn om het gewoon te worden, maar mensen passen zich nu eenmaal nogal snel aan.
Nee, het zomer en winteruur instellen, kan misschien voor sommigen één keertje lastig zijn, maar de volgende dag zit men toch al weer op peil!??? We zitten trouwens al sinds de oorlog 14-18 constant op het zomeruur.
Daar is tot op heden nog niemand ontregeld van geweest, laat staan dat daardoor iemand ontregeld is 'gebleven'.
Soit, wij staan al al die tijd één uur voor op de nulmeridiaan, en schelen dus een uur met GB, waar jawel, de zon een uur vroeger ondergaat.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Arbeiders in ploegendienst leven korter
En de volgende dag alweer op peil? Dan ben je bij de gelukkige Fazal, voor velen duurt dat een week of meer.
En de volgende dag alweer op peil? Dan ben je bij de gelukkige Fazal, voor velen duurt dat een week of meer.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
-
Toevallig heb ik meer dan 38 jaar van m'n beroepsleven wisselvallige uurregelingen gehadFazal schreef: ↑25 mar 2021, 17:41Is het nu werkelijk zo dat mensen die een paar keren per week een uurtje vroeger of later gaan slapen of opstaan, dat die mensen voor weken ontregeld zijn? Neen, dat maakt niemand mij wijs! Wat doe je dan met ploegarbeiders?
(en allicht ook toeval...(!?) maar twee van m'n ploegmakkers overleden op hun 48ste levensjaar !
Beiden leden onder de verhoogde STRESS door hun onregelmatige uren met gebrek aan slaap.
(Vraag maar aan elke echtgenote van een shiftman,
of die niet vooral tijdens zijn nachtdiensten extra prikkelbaar is!?)
Ik studeerde ooit in Frankrijk en daar had men bij ploegwerkers een proef gedaan.
Geen regime van 7 dagen vroege, 7 late en 7 nacht, maar 3 dubbel 2.
Bij ESSO was men ermee begonnen en later heeft o.a. ook EDF dat toegepast.
Die "3 dubbel 2" = 2 x Vroege en dan 24 uur (rust) ertussen, dan 2 X Late en dan 24 uur ertussen en dan 3 X Nacht.
Iedereen bleek volgens doktersonderzoek gezonder te zijn.
Omdat men niet langer na 7 opeenvolgende vroege, late of nacht fysiek omgeschakeld was.
En met die 24 uren ertussen voldoende kon recupereren.
Maar... i.v.m. het zomeruur had ik het over
Het circadiaanse ritme dat wordt ontregeld waardoor
Tijdens de oorlogsjaren had de bezetter hier al een zomeruur ingevoerd en daarop werd dan jaren nog eens een uur toegevoegd.
Zodat wij hier t.o.v de stand van de zon TWEE uur voorlopen
en volgens onze klok de zon pas om 14:00 in het zenit staat...
H.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Vandaag zijn dit de uren van zonsopgang, zonsondergang en daglengte:
26 Maart 2021, 06:32 19:04 12:32
De zon zal bijgevolg op haar hoogste punt staan op 6.16u na zonsopgang (12u 32min : 2).
Dat is om 12.48u. Wij leven nu dus 48 minuten vóór de echte zonnetijd. Vanaf zondag is dat 1.48 u vóór de eigenlijke tijd.
26 Maart 2021, 06:32 19:04 12:32
De zon zal bijgevolg op haar hoogste punt staan op 6.16u na zonsopgang (12u 32min : 2).
Dat is om 12.48u. Wij leven nu dus 48 minuten vóór de echte zonnetijd. Vanaf zondag is dat 1.48 u vóór de eigenlijke tijd.
-
Juist! Maar dat mensen daarvan langere tijd ontregeld worden, vind ik erover.
Er is maar één dag dat men één uurtje vroeger dient op te staan, diezelfde dag gaat men dan 's avonds een uurtje vroeger slapen. 's Anderendaags alles opgelost. Het leven gaat gewoon verder.
Alleen een jetlag kan enkele dagen aanslepen vooraleer men terug de oude is.
Maar na een paar weken al, is het zo ver. Ons lichaam heeft zich aangepast.
Er is maar één dag dat men één uurtje vroeger dient op te staan, diezelfde dag gaat men dan 's avonds een uurtje vroeger slapen. 's Anderendaags alles opgelost. Het leven gaat gewoon verder.
-
Prima Vera - Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10
De enige waarbij ik zie dat het een verschil maakt die overschakeling is bij onze katten. Die komen een uurtje later zagen om eten. 
-
figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Het hele jaar door vertrekken dagelijks duizenden mensen met vakantie naar Griekenland, Turkije, de Canarische Eilanden etc. etc.
Overal daar is er tijdsverschil van minstens een uur. En een week of twee weken daarna ondergaan ze dit opnieuw bij de terugvlucht. Nog nooit hoorde ik iemand klagen over aanpassingsverschijnselen.
-
Juist, en daar wordt nooit over geklaagd. Maar ja, als het maar vakantie is nietwaar.
Zoals ik hierboven al schreef, als men 's morgens een uur vroeger moet opstaan, dan mag men er vanuit gaan dat men 's avonds een uur vroeger moe is, en bijgevolg een uurtje vroeger gaat slapen.
En wat doe je dan met de (week-end) langslapers? Die hun lichaamsklok ligt dan helemaal overhoop.
Vandaar het gezegde: dit of dat, is niks waard, het is duidelijk op een maandag gemaakt.
Zoals ik hierboven al schreef, als men 's morgens een uur vroeger moet opstaan, dan mag men er vanuit gaan dat men 's avonds een uur vroeger moe is, en bijgevolg een uurtje vroeger gaat slapen.
En wat doe je dan met de (week-end) langslapers? Die hun lichaamsklok ligt dan helemaal overhoop.
Vandaar het gezegde: dit of dat, is niks waard, het is duidelijk op een maandag gemaakt.
-
JET-lag...Fazal schreef: ↑26 mar 2021, 11:21Juist! Maar dat mensen daarvan langere tijd ontregeld worden, vind ik erover.
Is lastiger als men van het (verre) Oosten naar Europa vliegt,
dan als men van het Westen (bv USA of Canada) naar Europa vliegt.
Ik ken wel piloten die (syntetische) "Melatonine" slikken,
om slaapproblemen door Jet-lag te overwinnen.
H.
-
Is normaal, omdat je dan mèt of tégen, het draaien van de aarde vliegt.
De reden is dat de aarde zelf van west naar oost draait.
https://youtu.be/3gNkgj9h2oM
De reden is dat de aarde zelf van west naar oost draait.
https://youtu.be/3gNkgj9h2oM
-
Prima Vera - Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10
Voor ons het zomeruur, zalig dat je zo lang nog licht hebt.
-
figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Akkoord dat bemanningen op die lijnen maatregelen moeten nemen omdat de frequentie van die tijdsomschakelingen zo hoog is. Maar dat valt niet te vergelijken met tweemaal per jaar een uurtje te verschuiven.
Zelf werkte ik in shifts, nachtwerk inbegrepen. Dat kon wel eens vervelend zijn wanneer ik overdag een tukje wou doen terwijl de omgeving in volle bedrijf is. Maar de overschakeling winter/zomeruur heeft me nooit zorgen gebaard. Het ergste vond ik mijn polshorloge en mijn klokradio te moeten verdraaien.