Restaurantbespreking .

Er is geen oprechter liefde dan de liefde voor lekker eten (George Bernard Shaw - 1854)

jef Vermeylen

03 jul 2005, 13:54

Dank aan allen die hier hun appreciaties te kennen geven . Meer dan in echte professionele gidsen vinden we bruikbare , en vooral betrouwbare aanwijzingen .

Nu een " speciale editie "
Ben je op zoek naar een idee voor een lang weekend , een korte vakantie ? Zoek je een tussenstop voor tijdens je reis naar Italie of Zwitserland ?Wil je echt de rust en stilte zoeken , terwijl je in de omgeving toch wel graag wat hebt om te bezoeken ?
We ontdekten in de Elzas , op enkele kilometer van Mulhouse , Basel in de buurt , Colmar binnen bereik en het Zwarte Woud aan de overzijde van de Rijn , een hotel uit de " Logis de France " dat ons uitzonderlijk bevallen is
Na een brand die het hotel bijna volledig verwoestte , is de zaak met veel liefde heropgebouwd . Dit betekent : modern comfort in de kamers , en traditionele hartelijkheid in heel het etablissement .De patron runt zijn hotel met veel toewijding . Zijn broer zorgt voor een traditionele , copieuze Elzasserkeuken .
Gelegen in een heel rustig dorpje , ver van de grote toeristentrekkers à la Kaisersberg of Riquewihr ( die toch bereikbaar blijven voor een daguitstap ) biedt het hotel een meer dan uitstekende prijs-kwaliteit verhouding .
H.P. voor 36 € , in een kamer met bad , TV , airco en balkon .
Verblijf alleen : 32 € per kamer .
Traditionele keuken , met behoorlijke wijnkeuze .
Toegankelijk voor rolstoelgebruikers . Zeer vriendelijk onthaal .

Het lijkt wel , of ik betaalde publiciteit voor het etablissement voer . Toch is dat niet het geval . Maar voor iemand als ik , die vorig jaar bijna het dubbele betaalde voor een veel slechter logies in dezelfde regio , was dit bepaald een meevaller . Waarvan ik de SN-vrienden wil laten meegenieten .
ouwe leeuwen kunnen nog klauwen

jef Vermeylen

03 jul 2005, 14:05

praktische inlichtingen :
op internet ; intikken : logis de france
links vind je : zoeken volgens localité ; intikken : wahlbach
het hotel ligt nu voor je klaar ; succes ;

pastoor

04 jul 2005, 07:18

De eens gerenomeerde "Kelchterhoeve", grondgebied Houthalen, midden in een bosrijk gebied, (bij Bokrijk) is nu open voor iedereen.

Elke dag, en op zondag van 's middags tot heel laat in de avond is er een keuze uit drie menus. Zeer goede kwaliteit. persoonlijke bediening. Kostprijs per persoon 12.5 €. Parking voor de deur. Probleemloze toegang voor minder-validen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
Gast

19 jul 2005, 08:45

Ben enkele weken terug naar De Cocotte in Aartselaar geweest; nog geen tijd gehad om alles hier te zetten; heb zelf een vraag:

De Pastorale in Reet

Al iemand ervaring mee?

Dank bij voorbaat
Robbrecht is er nog niet van gekomen omdat ik mijn nicht niet kon bereiken, en kortelings zijn ze op vakantie; maar ben wel abonnee op hun nieuws :D

jef Vermeylen

29 jul 2005, 02:32

Hallo , Lalie ,
Al een tijdje niks meer van je gehoord . Hopelijk ben je met vakantie , of heb je het te druk? Geen nieuws , goed nieuws , zegt de Vlaming .
Om terug te komen op je vraag voor oktober ( mijn reactie heeft lang gesudderd op een laag vuurtje !) : jouw eerste suggestie lijkt me een goeie gok . Hof ter Imde is gezellig , makkelijk te bereiken vanuit Antwerpen , en heeft een meer dan behoorlijke keuken voor een best aanvaardbare prijs . Vrij gezellig ook , en ligt richting Zaventem . Dat was , denk ik , ook een pluspunt .Let wel een beetje op met de wijnen . je moet misschien nog wat parkinggeld overhouden voor de vlieghaven ?
Als het nog wat sjieker moet of mag zijn , heb ik nog iets :de LIPSIUS .Brusselsesteenweg 671 te Overijse ( jezus eik ) . Aan de rand van het Zonienwoud Heel cosy , heel lekker maar een beetje prijziger dan het voorgaande .
Van de twee etablissementen bestaat een web-site .Er is ook bij beide een geschikte parkeerplaats
Wat het ook geworden is , mogen we achteraf je impressies lezen ? Dank bij voorbaat , en smakelijk .
JEF

En dan is er natuurlijk nog de Kokejane . Maar die ken je ondertussen al wel , veronderstel ik ? Mee- of tegengevallen ? Graag horen we ook hier iets over je ervaringen .

lalie

30 jul 2005, 18:28

Hallo Jef,

Hartelijk bedankt voor deze bijkomende info.
Ik heb al inderdaad een tijdje niets van me laten horen maar ik neem het SNnet wel iedere dag door. 'k Zou meer willen reageren op sommige topics van Politiek en/of Nieuws maar het gaat daar tegenwoordig weinig 'gentle' aan toe. (en 't zal er niet op verbeteren na de amnestie van de moderators ;) )

Bref! Back to topic!
Wat betreft Kokejane: ben er nog niet geraakt. Heb onlangs de voorkeur gegeven aan een dagje Brugge en ben naar restaurant Lotteburg (http://www.lotteburg.com/) gegaan naar aanleiding van hun kreeftenfestival.
Het was weer een feest; die chef kan dus echt toveren!
Prachtige kwaliteit, mooi restaurant, slechts 6 of 7 tafels, top service, goed gelegen nabij parking 't Sandt. 'k Denk dat ik dit restaurant al eerder vermeldde.

Las gisteren in het Nieuwsblad dat er zoveel horecazaken failliet gaan. Enig idee in welke categorie van eet en drankgelegenheden het slecht gaat - de mensen eten nochthans meer en meer uit?!

Ander info: in de Lorraine-streek (Fr) is de horeca bezig met de lancering van de doggy-bag voor de fles wijn. Wat je niet opdrinkt, neem je discreet mee naar huis. Wat vinden jullie van dit initiatief? Persoonlijk krijgt die fles bij mij met m'n Frans en Slavisch bloed geen kans om mee naar huis te gaan :)))))

Tot binnenkort,
Culinaire groetjes,
Lalie
Laatst gewijzigd door lalie op 01 aug 2005, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
studying = brain-building

lief

30 jul 2005, 19:01

het pleintje
Ligging : eetkaffe in Godsheide Hasselt Tegenover de kerk

Bereikbaar met openbaar vervoer: Zeer goed vanuit Hasselt zijn er op regelmatige tijden pendelbussen ter beschikking.

Parkeermogelijkheid: geen probleem ;ruime parking

Parkeerplaats voor minder mobiele mensen: 3 parkeerplaatsen voor de deur.

Inrichting :Gemoedelijk ,verzorgd

Toegankelijk voor rolstoelgebruiker ;helpende hand is steeds binnen bereik
Toiletten bereikbaar voor rolstoelgebruiker : goed bereikbaar.

Hoe was het onthaal:vriendelijk.
Een vermelding voor de achtergrondmuziek: niet storend
Kwaliteit van de maaltijd : uitstekend ,meer dan genoeg.
Versheid van de ingrediënten:prima

Prijsklasse : gaat met een tevreden gevoel naar buiten.
Prijs-kwaliteit verhouding: zie voorgaande.

Wijnkeuze :Hier gaat men niet naar toe om wijn te drinken maar een goed glas wijn is er wel.

Kindvriendelijk (speelhoekje/tuintje):De kinderen krijgen een matje en kleurtjes om zich even bezig te houden .Na het eten krijgen ze iets als ze hun tekening gekleurd hebben (ze mogen de tekening wel houden.)

Persoonlijke waardering:Het is er goed te vertoeven .Een vlotte vriendelijke bediening is hun handelsmerk en dat het er lekker is hoor ik
regelmatig.Het kan er zeer druk zijn .Gelegen in de nabijheid van het Albertkanaal mogen ze zich verheugen op regelmatig bezoek van wielertouristen.

lalie

31 jul 2005, 14:08

Beste gourmet-vrienden,

Begin dit jaar beloofde iemand enkele toffe adressen op te geven in Lille (Rijsel) maar heb hier nog niets gezien :(

De laatste keer dat ik in Lille was, at ik in de L'huitriere (http://www.huitriere.fr/res5.php#). Een één-ster als ik me goed herinner. Bediening en onthaal een beetje stijf maar het meest storend was dat ik een non-smoking tafel reserveerde en hoewel ze daar 2 mooie zalen hebben, wordt er in beide zalen gerookt!

Heeft iemand al L'écume des mers geprobeerd? (http://www.ecume-des-mers.com/carte.php) ?

Het mag gerust ook een toffe typische franse bistrot zijn, zolang de kwaliteit en versheid aanwezig zijn......

smulgroetjes,
Lalie
Gast

31 jul 2005, 15:16

Hallo Lalie,

Omdat je spreekt van fijn eten kan ik je het volgende restaurant aanbevelen : la Cabane in Edegem.Gewoon subliem vind ik.Niet zo goedkoop maar gewoon schitterend.

lalie

31 jul 2005, 16:23

lievek schreef:Hallo Lalie,

Omdat je spreekt van fijn eten kan ik je het volgende restaurant aanbevelen : la Cabane in Edegem.Gewoon subliem vind ik.Niet zo goedkoop maar gewoon schitterend.
helemaaaaaal akkoord met u! En voor een eerste kennismaking raad ik aan daar eerst te gaan lunchen. Het lunchmenu @ € 33 is een must. (prijs kan ondertussen beetje hoger liger)
Wat ik daar ten zeerste apprecieerde was de karaf water op tafel. Eindelijk een zaak die niet zomaar € 8 à € 15 vraagt voor een litertje water.

mo'niek

01 aug 2005, 00:17

Wij hebben aan onze buitenlandse vrienden de stad Leuven laten zien en hebben heerlijk gegeten in :

Restaurante Italia gelegen in de Savooistraat in Leuven.
Ze serveren er Italiaanse en Franse en visspecialiteiten.
Men kan zeggen, beter dan de doorsnee italiaanse resto's.

Jef Vermeylen, hier nog een woordje voor U.
Ik ken ook nog heel lekkere restaurants (belgische keuken) maar dan buiten Leuven.
Het was dan ook niet de bedoeling dat wij de stad zouden verlaten om te gaan middagmalen. Teveel tijdverlies.

Ik zou zeggen, kom je eens in Leuven, ga dan eens eten in Restaurante Italia (woensdag gesloten).

Nog vriendelijke groeten,
Mo'niek

pastoor

01 aug 2005, 11:28

Chateau Neercanne. Kasteeltje uit de Gouden Eeuw, gastronomisch.
Gelegen bij Kanne, 100 meter over de grens in Nederland (bij Riemst).
(een ster Michelin)

De nederlanders noemen het wel eens het 'Restaurant van Mitterand', wanr deze laatste verbleef daar in heugelijke tijden.

Een uitgelezen kaart met gastronomische gerechten waaronder
de 'plat Mitterand', overgoten met Sauternes, de echte franse keuken.

Persoonlijke waardering : een van de beste die ik ooit gehad heb.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

lalie

01 aug 2005, 18:23

Dank voor deze tip Pastoor.

Meer info op http://www.chateauhotels.nl/index1.htm

oma

30 aug 2005, 21:34

Wel Pastoor, toen ik je aanbeveling las over Kelchterhoeve en château Neercanne was ik toch even verrast. Ooit, begin jaren 60 ben ik met de chiro daar nog op bivak geweest, zowel in Kelchterhoeve als in Kanne, een oud kasteeltje daar vlak aan de Maas. Bij mijn weten was daar indertijd maar één kasteel, dus dat zal het wel zijn denk ik. Hoog tijd dat ik naar die twee plaatsen eens terugga want naar het schijnt kun je er lekker eten.
Alhoewel indertijd hebben we er bivakkost gegeten en op strozakken geslapen maar een zalige tijd doorgebracht.

STONE.

05 sep 2005, 06:48

Ben een nieuwe op het forum , maar een oude rat in het vak.
Hier enkele suggesties + tips.Zelf geef ik elk jaar een feestje voor Vlaamse vrienden in ... Wallonie. Liefst een restuarant dat zijn ster nog NIET heeft .. maar wel zal krijgen.
Ben daar tot hiertoe vrij goed in geslaagd! Enkele voorbeelden ??
Le Coq aux Champs in Soheit-Tinlot bij Kristof en Catherine.
L'Eveil des Sens in Montigny-le-Tilleul bij Laury en Nadia.
Dimitri in Quaregnon bij Dimitri Sakkas enz...
Voor Vlaanderen vermeld ik graag Hof ter Hulst - Hulshout bij Johan en Ghislaine- en verder 't Zilte in Mol bij Vicky.
Nieuwsgierig naar het volgende ??? Rijd eens naar HUY - Grand Place Nr 2
Ah Ja ...
Volgende keer tips om er te vinden via ...(vrienden in de restaurant-wereld)
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII