waterstof motor

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

E.T.

04 apr 2021, 17:48

Eén woord ontbreekt in die vpro bijdrage: POEDER

:?: oude uitzending of goed geïnformeerd :?:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.

04 apr 2021, 19:04

Fred1950 schreef:
04 apr 2021, 16:37
Wil. schreef:
04 apr 2021, 14:07
....
De batterijtechniek is in feite nog niet veel verbeterd sinds de tweede wereldoorlog....
Hein ?! Bestond toen ook al lithium-ion ?
Wat heeft dat veranderd? Kan een middenklasse auto sindsdien 500 km rijden met 100 kg batterijen en kan er herladen worden binnen het half uur?
Nope. De essentiële problemen blijven.
Voor de rest - en dat heb ik ook al enkele keren geschreven - moet de overschot aan geproduceerde energie die men niet kan gebruiken, aangewend worden om via elektrolyse waterstof(poeder) te maken.

En ik schreef al verschillende keren dat er nooit overschot aan elektriciteit zal zijn
Die is er nu al bij momenten. Dan wordt die doorverkocht voor een halve appel en een ei aan het buitenland. Wanneer er veel zon en wind is, kun je de kerncentrales niet snel-snel afschakelen. Dus overproductie.

Wat de Saoudies met hun zonnepaneelstroom gaan doen is niet onze business. Dat die daarmee maar de rest van Afrika van stroom voorzien
Welke 'rest van Afrika'? Is er dan al een deel van Afrika dat door S.-A. van stroom wordt voorzien?
S.-A. ligt in het westelijk deel van Azië.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

04 apr 2021, 19:55

Wil. schreef:
04 apr 2021, 19:04
....
En ik schreef al verschillende keren dat er nooit overschot aan elektriciteit zal zijn
Die is er nu al bij momenten. Dan wordt die doorverkocht voor een halve appel en een ei aan het buitenland. Wanneer er veel zon en wind is, kun je de kerncentrales niet snel-snel afschakelen. Dus overproductie.
Nu nog, maar niet voor lang meer ... lange termijn visie , weet je wel ....

Wat de Saoudies met hun zonnepaneelstroom gaan doen is niet onze business. Dat die daarmee maar de rest van Afrika van stroom voorzien
Welke 'rest van Afrika'? Is er dan al een deel van Afrika dat door S.-A. van stroom wordt voorzien?
S.-A. ligt in het westelijk deel van Azië.
Dichter bij Afrika dan bij Europa. Ze hoeven maar wat draden ( bij ) te leggen door de Rode Zee , niet ZO moeilijk als ge 't mij vraagt.

Charlie Maru

04 apr 2021, 22:40

Fred1950 schreef:
04 apr 2021, 19:55
Dichter bij Afrika dan bij Europa. Ze hoeven maar wat draden ( bij ) te leggen door de Rode Zee , niet ZO moeilijk als ge 't mij vraagt.
Den eerste meter koperdaad dat in afrika wordt gelegd is 's anderdaags al gestolen..... :roll: :mrgreen:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

05 apr 2021, 11:52

Accu met 6.000 (!) MWh opslagcapaciteit vergund in Californië

https://www.wattisduurzaam.nl/28622/ene ... alifornie/

Wil.

05 apr 2021, 13:49

Goed idee. Daar waar gewicht van geen tel is, kan een batterij soms beter zijn dan een H2 fuel cell of fossiele brandstof.

Bij alles wat op wielen bolt, is gewicht van belang.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

boeffer

05 apr 2021, 14:29

Arme landen? De Nijl is goed voor een dam voor stroom voor zo'n arm Afrikaans land. En er zijn nog van de projecten in de toekomst of al bezig in de wereld(bouwtijd is lang).
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

06 apr 2021, 11:59

Er zitten meer chips in al wat we nu aan electronica toestellen kopen en gebruiken, vanaf de wasmachine over de PC tot de GSM/Smartphone. Dat water wordt trouwens meer en meer gezuiverd en hergebruikt.

Fazal

06 apr 2021, 13:45

Tja, ik kan maar aanbrengen wat ik lees, want zelf ben ik, geef ik grif toe, niet genoeg op de hoogte om aan dergelijke technische discussies deel te nemen.
Niettemin dank ik iedereen voor hun bijdrage, hier en elders, want ik kan er alleen maar uit leren.
Ik denk, ik zeg wel: 'ik denk', toch dat ook de elektrische wagen niet DE toekomst is, en bijgevolg niet zo'n lang leven is beschoren. Ik weet natuurlijk helemaal niet welke alternatieven nog allemaal mogelijk zijn.
Laatst gewijzigd door Fazal op 08 apr 2021, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

06 apr 2021, 14:21

Fazal schreef:
06 apr 2021, 13:45
Tja, ik kan maar aanbrengen wat ik lees, want zelf ben ik, geef ik grif toe, niet genoeg op de hoogte om aan een dergelijke technische discussies deel te nemen.
Niettemin dank ik iedereen voor hun bijdrage, hier en elders, want ik kan er alleen maar uit leren.
Ik denk, ik zeg wel: 'ik denk', toch dat ook de elektrische wagen niet DE toekomst is, en bijgevolg niet zo'n lang leven is beschoren. Ik weet natuurlijk helemaal niet welke alternatieven nog allemaal mogelijk zijn.
Een elektrische motor is zowat de enige motor die met een groot rendement een bepaald vermogen ( in kilowatt ) kan omzetten in kinetisch vermogen ( beweging ) , en dus met het minste verlies aan energie ( = warmte afgifte ). Hetzelfde geldt voor de moderne lithium-ion batterijen : wat je er aan energie ( ik kilowatt-uur ) erin stopt, komt er voor meer dan 90 % terug uit, en nogmaals zonder warmte afgifte. En dus is de combinatie van die twee met de huidige kennis van zaken perfect. Trouwens , in die li-ion batterijen vindt er per definitie geen chemisch proces (*) maar een fysisch proces plaats ( dus fysica en geen chemie ). Van zowat elk chemisch proces weten we ondertussen al dat er steeds verliezen optreden.

Een wagen op diesel of benzine heeft slechts een rendement van pakweg 30 %. De 70 % energie die in de brandstof zit gaat via de radiator en de uitlaat in de vorm van warmte allemaal de lucht in.

(*) er hebben wat ongewenste "bijwerkingen" :D plaats die de batterij doen verouderen, spijtig genoeg. Misschien vindt men daar ook nog een degelijk vaccin tegen. :D

Fazal

07 apr 2021, 15:10

Waarom ik mijn twijfels heb over het langere bestaan van elektrische auto's:
Een e-wagen is in aankoop voor de meeste mensen veel te duur, en de actieradius is momenteel nog veel te klein.
Plus dat de oplaadtijd veel te lang duurt. Een 1/2 uur voor snel laden vind ik persoonlijk nòg veel te lang.
En dan zitten we nog met eventueel noodzakelijk vroege vervanging van zo'n wagen, want de batterijen kunnen niet eeuwig opgeladen worden. Het aantal keren is veel, maar niet onbeperkt.
Zou goed kunnen dat men binnen het jaar al verlies aan capaciteit opmerkt. (Rijmt nog, onbewust)

Tenzij ze nog iets (zeg maar veel) aan de batterijen zouden kunnen verbeteren, maar dan zal de e-auto, zeker en helemaal, onbetaalbaar worden.

Allemaal volgens mij althans. :oops:

Fred1950

07 apr 2021, 16:05

Fazal schreef:
07 apr 2021, 15:10
Waarom ik mijn twijfels heb over het langere bestaan van elektrische auto's:
Een e-wagen is in aankoop voor de meeste mensen veel te duur, en de actieradius is momenteel nog veel te klein.
Plus dat de oplaadtijd veel te lang duurt. Een 1/2 uur voor snel laden vind ik persoonlijk nòg veel te lang.
En dan zitten we nog met eventueel noodzakelijk vroege vervanging van zo'n wagen, want de batterijen kunnen niet eeuwig opgeladen worden. Het aantal keren is veel, maar niet onbeperkt.
Zou goed kunnen dat men binnen het jaar al verlies aan capaciteit opmerkt. (Rijmt nog, onbewust)

Tenzij ze nog iets (zeg maar veel) aan de batterijen zouden kunnen verbeteren, maar dan zal de e-auto, zeker en helemaal, onbetaalbaar worden.

Allemaal volgens mij althans. :oops:
Volgens mij "althans" klinkt het toch wat anders. Wat Porsche over zijn Taycan schrijft :

Porche.png
Porche.png (37.15 KiB) 333 keer bekeken

https://www.porsche.com/international/m ... rging~open

De batterij van Sof zijn Kangoo ZE ( :wink: ) heeft na 7 jaar nog zijn 100 % capaciteit. Als die er even zorgzaam blijft mee omgaan, gaat de batterij langer mee dan de carrosserie.

En wat waterstof tanken betreft, dat gaat snel als de tank in het station op voldoende druk staat. Als er één of twee wagens hun tank gevuld hebben, mag de volgende H2 wagen een halfuur wachten tot wanneer die waterstof tank terug op 700 bar druk staat. En als er daarachter nog een paar wagens klaar staan om te tanken, dan mogen die dus al een uur wachten op "druk in de ketel" . En dat moet de druk echt wel 700 bar worden om 500 km ver te kunnen rijden. De nieuwste e-wagens halen nu ook al een 500 km actieradius ( uiteraard niet alle merken ). Eigenlijk is er geen enkel probleem om een grote actieradius te bereiken, men moet er maar "genoeg" batterij in steken. Het probleem hierbij is dat hierdoor de auto zwaarder wordt ....

tokkio

07 apr 2021, 18:02

De batterij van Sof zijn Kangoo ZE ( :wink: ) heeft na 7 jaar nog zijn 100 % capaciteit. Als die er even zorgzaam blijft mee omgaan, gaat de batterij langer mee dan de carrosserie.
Tja Sof heeft in die 7 jaar al 1000 km gereden, :mrgreen:
De E auto heeft zijn batterij probleem,en daardoor staan er duizenden E auto's op te roesten in Frankrijk, met dat probleem dat ze niet weten hoe die te recycleren.
https://www.destentor.nl/auto/duizend-e ... gle.com%2F
dus nog wat geduld de waterstof auto komt er, al of niet met een brandstofcel.
Dit is een masterproef voor het poeder...
https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 0001_AC.pd
nog wat scheikunde:
Even wat schei- en natuurkunde
Het poeder waar het om gaat, is natriumboorhydride (NaBH₄)
Natriumboorhydride bevat per molecuul vier waterstofatomen (4 H)
H₂O bevat per twee moleculen ook vier waterstofatomen (2 H₂)
Ultrapuur water is water waaruit alle verstorende elementen zijn gefilterd
Een deel van het benodigde water komt uit de brandstofcel en wordt gefilterd
Een exotherme reactie is een chemische reactie waarbij warmte vrijkomt
Alle basisstoffen en filterinstallaties zijn al commercieel verkrijgbaar
1 m³ NaBH₄-poeder kan 9 MWh energie leveren. Dat is ruwweg de uurproductie van twee windturbines.
https://www.stad-en-groen.nl/article/34 ... krachtbron

En waterstof is niet alleen nuttig voor het vrachtvervoer op de weg, maar ook voor "op zee"
https://www.tudelft.nl/3me/onderzoek/ch ... aartsector
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

07 apr 2021, 22:13

Uw link werkt niet , 'k zal die maar efkens verbeteren zeker ? :D

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Die thesis heeft het meer over katalysatoren dan over dat boor poeder :lol:

Tussen haakjes .... https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compou ... orohydride

It is decomposed by water to form sodium hydroxide, a corrosive material, and hydrogen, a flammable gas. The heat of this reaction may be sufficient to ignite the hydrogen. The material itself is easily ignited and burns vigorously once ignited.

Ik zou dat toch liever niet in de poederbak van mijne auto hebben. :mrgreen: Vanuit dat 37.84 g/mol en met het soortelijk gewicht van 1,07 g/cm3 valt te berekenen hoeveel waterstof atomen ( moleculen ) er in 1 m3 van dat poeder steken , en in combinatie met het H2 van het water, wat de energie inhoud is van dat totaal aan H2 moleculen, dus of die 1 m3 NaBH4-poeder wel gelijk is aan 9 MWh .