In die link geeft de journalist (Bert De Vroey) zijn visie waarom Iran schrik moet hebben van Israël:
Waarom vreest Iran Israël?
Wat in dit verhaal vaak weinig belicht wordt, is dat Israël zelf intussen een stevig nucleair arsenaal heeft ontwikkeld. Ook daarover wordt officieel niet gecommuniceerd. Het Zweedse vredesinstituut SIPRI schat het aantal Israëlische kernwapens nu op 90. Tegen de achtergrond van die dynamiek, en vanuit een "realpolitieke" benadering van veiligheidskwesties, ziet de mogelijke ontwikkeling van Iraanse kernwapens er niet eens zo verrassend uit.
Dus: Iran maakt kernwapens omdat Israël ze heeft.
Ik vraag me dan het volgende af: hebben andere naburige staten óók behoefte aan kernwapens om zicht te verdedigen tegen Israël?
Irak bv. Dat is zelfs een aangrenzende staat, maar ik hoor nooit iets over de nood aan een kernwapen om de dreiging van Israël te counteren. En Iran als niet-aangrenzend land (1200 km ertussen) vreest wél een aanval van Israël???? Ik begrijp dat niet. Wat zou Israël daarmee hopen te bereiken?
En ook Egypte, Jordanië, Syrië, Turkije om maar enkele (grote) landen in de nabije omgeving te noemen. Voelen die zich allemaal bedreigd door Israël??
En wat dan met Griekenland? Athene ligt maar even ver van Jeruzalem als Teheran. Voelt Griekenland de dreiging?
Wat is er dan zo specifiek aan Iran dat Israël zijn kernwapens precies tegen hén zou willen gebruiken?
Bert De Vroey is dat antwoord vergeten te geven.
Hij gaat verder:
Bovendien wordt Israël door Iran niet alleen als een bondgenoot van de VS beschouwd (die andere aartsvijand van Teheran), maar ook als een vooruitgeschoven buitenpost. Komt daar nog bij dat Israël de voorbije jaren toenadering heeft gezocht (en gevonden) tot soennitische Arabische landen waarmee Iran eveneens in een gevaarlijk escalerende competitie is verwikkeld - vooral dan Saudi-Arabië.
Israël is recent bevriend geraakt met Saoedi-Arabië. Dat is nauwelijks een argument, want Iran wil al veel langer een kernwapen in handen hebben. Al van vóór de tijd dat Israël diplomatieke betrekkingen heeft aangeknoopt met S.-A.
Hij heeft een punt wanneer hij zegt dat Iran Israël beschouwt als een vriend van de VS, maar dat is Turkije decennia lang geweest. De Amerikanen hadden daar vliegtuigbases. Ik hoor geen kwaad Iraans woord over Turkije.
Dat machtsspel van allianties, bewapening en oorlogsvoering via zogenoemde proxies (bevriende milities en strijdkrachten in andere landen) creëert een gevaarlijke situatie, waarin misverstanden en misrekeningen op de loer liggen en een war by accident nooit helemaal denkbeeldig is. Iran mag dan al door Israël als een islamistische bedreiging worden gezien, Iran zélf voelt zich eveneens bedreigd.
Bert draait de zaken wel 180 graden om: er is geen enkele bedreiging geuit door Israël aan het adres van Iran. Maar omgekeerd is dat wél het geval.
Het doet me terugdenken aan de Sovjet Unie in de jaren 50 en 60 van vorige eeuw: de sovjets vielen Hongarije en Tsjecho-Slovakije binnen en claimden toen via hun lokale journalisten dat ze zich bedreigd voelden door westerse landen die zich ferm bewapenden omdat ze niet gerust waren in het gedrag van de S.U.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.