Afdruktaken vanop mijn desktop worden niet meer uitgevoerd
-
Prutser - Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
- Locatie: N.W Brabant
Ik weet niet of ik mijn vraag moet plaatsen onder hardware (mijn printer) of onder software (de software van mijn printer) ....
Sedert vanmorgen (16 april 2021) slaag ik er plots niet meer in om vanaf mijn desktop PC een afdruktaak te laten uitvoeren door mijn printer (HP Officetjet 6950).
Ondertussen heb ik al een enkele 'testen' uitgevoerd waarbij ik toch een aantal merkwaardigheden vaststel.
Om een correct beeld te geven start ik met een korte beschrijving van onze 'configuratie', gevolgd door de resultaten van mijn testen (ps. ik beschouw mezelf als een vrij ervaren PC-gebruiker … maar ben zeker geen IT-er) :
CONFIGURATIE:
MIJN TESTEN :
Als ik alles op een rijtje zet dan is de printer zeker niet stuk: hij kopieert, hij scant naar mijn desktop en hij print via de laptop van mijn vrouw ….
Alleen doet hij niks als ik de printopdracht geef vanop mijn desktop (terwijl scannen 'printer-desktop' wél lukt).
Iemand een idee … ????
Alle tips en adviezen zijn welkom (ik ben echter geen IT'er).
Alvast bedankt.
Prutser
Sedert vanmorgen (16 april 2021) slaag ik er plots niet meer in om vanaf mijn desktop PC een afdruktaak te laten uitvoeren door mijn printer (HP Officetjet 6950).
Ondertussen heb ik al een enkele 'testen' uitgevoerd waarbij ik toch een aantal merkwaardigheden vaststel.
Om een correct beeld te geven start ik met een korte beschrijving van onze 'configuratie', gevolgd door de resultaten van mijn testen (ps. ik beschouw mezelf als een vrij ervaren PC-gebruiker … maar ben zeker geen IT-er) :
CONFIGURATIE:
- wij (mijn vrouw en ik) hebben een (klein) beveiligd draadloos thuisnetwerk dat al enkele jaren perfect werkt;
in deze wifi-omgeving zit naast onze gezamenlijke printer: een HP OfficeJet 6950;
ook de laptop van mijn vrouw;
en mijn desktop: ACER AspirePredator G3620 (processor: Intel Core i7, intern RAM: 8GB, max. RAM: 16 GB, hard
MIJN TESTEN :
- de functionaliteit KOPIEREN via de printer lukt perfect;
de functionaliteit SCANNEN via de printer lukt perfect: het scannen loopt perfect en ook het automatisch downloaden van de scan naar de PC loopt perfect … Hieruit mag ik afleiden dat de connectie 'printer - PC' in orde is …
wanneer ik echter een document wil printen (ik krijg de gewone 'verwerkingskaders' op het scherm en druk op OK), gebeurt er echter niets …
er komt zelfs geen document in de wachtrij ….
mijn printer is nochtans aangeduid als 'actieve printer;
ik kan de printer aanstippen als 'netwerkprinter' en ook als 'USB-printer' doch op geen van beide opties lijkt er een connectie 'printer - PC' (hoewel dit voor het scannen - zie hoger - wel lukt);
meer nog : ik kopieer het document op een USB-stick … ga naar de plaats waar de laptop van mijn vrouw zich bevindt, open het document via de ingeplugde USB-stick en geef van daar opdracht om het document af te printen op onze gemeenschappelijke printer … en het document rolt perfect uit de printer.
Als ik alles op een rijtje zet dan is de printer zeker niet stuk: hij kopieert, hij scant naar mijn desktop en hij print via de laptop van mijn vrouw ….
Alleen doet hij niks als ik de printopdracht geef vanop mijn desktop (terwijl scannen 'printer-desktop' wél lukt).
Iemand een idee … ????
Alle tips en adviezen zijn welkom (ik ben echter geen IT'er).
Alvast bedankt.
Prutser
Willen is Kunnen
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
je hebt toevallig niet 2x dezelfde printer staan in je printer-configuratie ?
Is maar een vraag.
Heb ook gezien dat er gisteren updates geweest zijn......
Is ook niet den eerste keer dat het dan misloopt met de printer......
Is maar een vraag.
Heb ook gezien dat er gisteren updates geweest zijn......
Is ook niet den eerste keer dat het dan misloopt met de printer......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Prutser - Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
- Locatie: N.W Brabant
Beste Charlie,
Bedankt voor je reactie.
Om te antwoorden op jouw vraag: volgende printers staan vermeld in mijn 'printertoepassing':
01. Fax-HP OfficeJet 6950
02. Foxit Phantom PDF Printer
03. HP OfficeJet 6950
04. HP OfficeJet 6950 PLC-3 (netwerk)
De enige "echte" printer die ik heb is de HP OfficeJet 6950.
Deze printer wordt binnen de configuratie 3x vermeld :
- (01) als faxprinter (maar die optie gebruik ik niet)
- (03) als mijn standaard printer
- (04) en diezelfde printer als onderdeel van ons draadloos netwerk
Het kan dat ik (03) en (04) al eens afwissel als 'standaard' printer, wat geen impact heeft op huidig (plots) printprobleem.
De printer, vermeld als 02 (Foxit Phantom PDF) is, denk ik, een 'virtuele printer' die er automatisch is aan toegevoegd toen ik één of andere software op mijn PC heb gezet. Die printer staat daar al jaren vermeld, wordt niet gebruikt en is zeker niet de oorzaak van het recent printerprobleem.
Ook het switchen tussen 03 en 04 als standaardprinter is niet de oorzaak van het huidig printerprobleem gezien het probleem zich in beide configuraties voordoet ALS IK MIJN PRINTOPDRACHT GEEF VIA MIJN DESKTOP (printen via de laptop van mijn vrouw met de HP printer als netwerkprinter lukt wel).
En tenslotte: je meldt dat het niet de eerste keer is dat het misloopt met printers nadat er (zoals eergisteren) centrale/automatische updates werden uitgevoerd.
Dat heb ik ook gelezen toen ik via Google op zoek ging naar een eventuele oplossing.
Allemaal 'goed en wel' ... maar ... "centraal" worden er updates uitgevoerd ... plots blijken x aantal printers niet meer te functioneren ... en de gebruiker(s) ???? ... die blijven met de spreekwoordelijke peren zitten, en kunnen hun plan trekken ....
Wat moet ik (en met mij misschien nog een aantal anderen) nu doen ??? ... Een 'dure' technieker laten komen ? en uiteindelijk te horen krijgen dat ik mij alsnog een nieuwe printer zal moeten aanschaffen ????
Of is er op dit forum toch nog een goeie (en slimme) 'ziel' die hier toch nog een oplossing heeft ?
Alvast bedankt.
Prutser
Bedankt voor je reactie.
Om te antwoorden op jouw vraag: volgende printers staan vermeld in mijn 'printertoepassing':
01. Fax-HP OfficeJet 6950
02. Foxit Phantom PDF Printer
03. HP OfficeJet 6950
04. HP OfficeJet 6950 PLC-3 (netwerk)
De enige "echte" printer die ik heb is de HP OfficeJet 6950.
Deze printer wordt binnen de configuratie 3x vermeld :
- (01) als faxprinter (maar die optie gebruik ik niet)
- (03) als mijn standaard printer
- (04) en diezelfde printer als onderdeel van ons draadloos netwerk
Het kan dat ik (03) en (04) al eens afwissel als 'standaard' printer, wat geen impact heeft op huidig (plots) printprobleem.
De printer, vermeld als 02 (Foxit Phantom PDF) is, denk ik, een 'virtuele printer' die er automatisch is aan toegevoegd toen ik één of andere software op mijn PC heb gezet. Die printer staat daar al jaren vermeld, wordt niet gebruikt en is zeker niet de oorzaak van het recent printerprobleem.
Ook het switchen tussen 03 en 04 als standaardprinter is niet de oorzaak van het huidig printerprobleem gezien het probleem zich in beide configuraties voordoet ALS IK MIJN PRINTOPDRACHT GEEF VIA MIJN DESKTOP (printen via de laptop van mijn vrouw met de HP printer als netwerkprinter lukt wel).
En tenslotte: je meldt dat het niet de eerste keer is dat het misloopt met printers nadat er (zoals eergisteren) centrale/automatische updates werden uitgevoerd.
Dat heb ik ook gelezen toen ik via Google op zoek ging naar een eventuele oplossing.
Allemaal 'goed en wel' ... maar ... "centraal" worden er updates uitgevoerd ... plots blijken x aantal printers niet meer te functioneren ... en de gebruiker(s) ???? ... die blijven met de spreekwoordelijke peren zitten, en kunnen hun plan trekken ....
Wat moet ik (en met mij misschien nog een aantal anderen) nu doen ??? ... Een 'dure' technieker laten komen ? en uiteindelijk te horen krijgen dat ik mij alsnog een nieuwe printer zal moeten aanschaffen ????
Of is er op dit forum toch nog een goeie (en slimme) 'ziel' die hier toch nog een oplossing heeft ?
Alvast bedankt.
Prutser
Willen is Kunnen
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Ik wou nog even afwachten vermits het viavia toch nog lukt om iets op papier te krijgen. Als het een eerder algemeen probleem is, ontstaan door updates dan zal een patch kortelings wel volgen ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Je kunt ook eens die laatste microsoft updates "ongedaan" maken en zien wat het geeft......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
WillyV - Lid geworden op: 02 feb 2004, 18:57
- Locatie: 2030 Antwerpen
Beste Prutser,
Zelf werk ik met HP Officejet 5740 als printer. Ook heb ik de HP Print and Scandoctor ( v.5.1 ) op de PC staan.Dit programma heeft me al menig keer geholpen bij problemen met de printer.Ik weet niet of jij dit ook hebt staan op je PC :
https://support.hp.com/be-nl/help/printscandoctor
mvg,
WillyV
Zelf werk ik met HP Officejet 5740 als printer. Ook heb ik de HP Print and Scandoctor ( v.5.1 ) op de PC staan.Dit programma heeft me al menig keer geholpen bij problemen met de printer.Ik weet niet of jij dit ook hebt staan op je PC :
https://support.hp.com/be-nl/help/printscandoctor
mvg,
WillyV
Intel Core i5-661/3,33GHz ; 2x2GB ; Windows 7 Home Premium 64 bit ; Microsoft Office 2010 Professional Plus ; HD1=500GB ; HD2=160GB ; Norton Security 5 ; CCleaner ; Malwarebytes Anti-Malware ;Windows Live Mail 2012.
-
Prutser - Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
- Locatie: N.W Brabant
Beste Willy,
Bedankt voor uw tip om 'HP Print and Scandoctor' eens te proberen.
Ik heb immers die optie ook op mijn PC staan (v.5.5.2): "detecteert en verhelpt veel afdrukproblemen, scanproblemen en verbindingsproblemen".
Nadat de HP Printdoctor op zoek ging naar mijn HP6950 (en deze gevonden had), kreeg ik de melding : voor dit product is er een latere softwareversie beschikbaar.
Ik gaf meteen toestemming om deze te installeren, wat schijnbaar gebeurde.
Nadien kreeg ik nog een paar opties ....
Maar uiteindelijk, na alles te hebben doorlopen, probeerde ik een document te printen, zowel via een usb-verbinding als via de draadloze netwerkverbinding ... Beide zonder succes.
Toch bedankt om mee te zoeken naar een oplossing.
Gezien ik mijn printer qua dagelijks gebruik (nodig heb) denk ik eraan om een professional in te schakelen.
Mvg.
Prutser
Bedankt voor uw tip om 'HP Print and Scandoctor' eens te proberen.
Ik heb immers die optie ook op mijn PC staan (v.5.5.2): "detecteert en verhelpt veel afdrukproblemen, scanproblemen en verbindingsproblemen".
Nadat de HP Printdoctor op zoek ging naar mijn HP6950 (en deze gevonden had), kreeg ik de melding : voor dit product is er een latere softwareversie beschikbaar.
Ik gaf meteen toestemming om deze te installeren, wat schijnbaar gebeurde.
Nadien kreeg ik nog een paar opties ....
Maar uiteindelijk, na alles te hebben doorlopen, probeerde ik een document te printen, zowel via een usb-verbinding als via de draadloze netwerkverbinding ... Beide zonder succes.
Toch bedankt om mee te zoeken naar een oplossing.
Gezien ik mijn printer qua dagelijks gebruik (nodig heb) denk ik eraan om een professional in te schakelen.
Mvg.
Prutser
Willen is Kunnen
-
Sony - Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
- Locatie: Boom
Prutser,
bij apparaten en printers op uw desktop,
de betreffende printer verwijderen.
De computer afsluiten.
De computer terug opstarten en de printer via usb aansluiten.
De computer "ziet" nieuwe hardware en gaat op zoek naar
de geschikte driver.
Sony
bij apparaten en printers op uw desktop,
de betreffende printer verwijderen.
De computer afsluiten.
De computer terug opstarten en de printer via usb aansluiten.
De computer "ziet" nieuwe hardware en gaat op zoek naar
de geschikte driver.
Sony
I SeniorenNet
-
Prutser - Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
- Locatie: N.W Brabant
Beste Sony,
Bedankt voor je voorgesteld 'stappenplan' ...
Vooraleer dit uit te voeren, en gezien ik dus geen IT'er ben, heb ik nog een vraagje.
Mijn HP-printer maakt nu deel uit van ons draadloos (beschermd) thuisnetwerk.
Concreet betekent dit dat mijn vrouw vanop haar laptop (draadloos) printopdrachten kan versturen die door de HP-printer in mijn bureau, nog steeds perfect worden uitgevoerd.
Diezelfde HP-printer in mijn bureau is niet alleen ook MIJN draadloze (netwerk)printer, maar is ook via een USB-kabel verbonden met mijn desktop-PC (ingeval er tijdelijke netwerkverbindingsproblemen zijn zorgt de USB-verbinding ervoor dat ik kan blijven printen).
Nu is mijn vraag : wanneer ik volgens uw stappenplan mijn HP-printer eerst verwijder, dan de computer afsluit, vervolgens weer opstart om daarna de printer via USB aan te sluiten ... en de computer op zoek gaat naar die 'zogezegd' nieuwe printer .... Gaat die 'zogezegd nieuwe printer' automatisch ook terug opgenomen worden in ons draadloos thuisnetwerk ??????
Want dat is momenteel mijn enige 'vluchtweg' om via de laptop van mijn vrouw alsnog een document af te drukken en die 'vluchtweg' - hoe oncomfortabel ook - wil ik voorlopig niet kwijt.
Wanneer de 'zogezegd nieuwe printer' echter niet automatisch (terug) wordt opgenomen in ons draadloos thuisnetwerk en 'manuele aanpassingen' dienen te gebeuren, vrees ik dat mijn minieme technische IT-kennis voor problemen gaat zorgen.
Prutser
Bedankt voor je voorgesteld 'stappenplan' ...
Vooraleer dit uit te voeren, en gezien ik dus geen IT'er ben, heb ik nog een vraagje.
Mijn HP-printer maakt nu deel uit van ons draadloos (beschermd) thuisnetwerk.
Concreet betekent dit dat mijn vrouw vanop haar laptop (draadloos) printopdrachten kan versturen die door de HP-printer in mijn bureau, nog steeds perfect worden uitgevoerd.
Diezelfde HP-printer in mijn bureau is niet alleen ook MIJN draadloze (netwerk)printer, maar is ook via een USB-kabel verbonden met mijn desktop-PC (ingeval er tijdelijke netwerkverbindingsproblemen zijn zorgt de USB-verbinding ervoor dat ik kan blijven printen).
Nu is mijn vraag : wanneer ik volgens uw stappenplan mijn HP-printer eerst verwijder, dan de computer afsluit, vervolgens weer opstart om daarna de printer via USB aan te sluiten ... en de computer op zoek gaat naar die 'zogezegd' nieuwe printer .... Gaat die 'zogezegd nieuwe printer' automatisch ook terug opgenomen worden in ons draadloos thuisnetwerk ??????
Want dat is momenteel mijn enige 'vluchtweg' om via de laptop van mijn vrouw alsnog een document af te drukken en die 'vluchtweg' - hoe oncomfortabel ook - wil ik voorlopig niet kwijt.
Wanneer de 'zogezegd nieuwe printer' echter niet automatisch (terug) wordt opgenomen in ons draadloos thuisnetwerk en 'manuele aanpassingen' dienen te gebeuren, vrees ik dat mijn minieme technische IT-kennis voor problemen gaat zorgen.
Prutser
Willen is Kunnen
-
Sony - Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
- Locatie: Boom
Prutser,
Diezelfde HP-printer in mijn bureau is niet alleen ook MIJN draadloze (netwerk)printer, maar is ook via een USB-kabel verbonden met mijn desktop-PC
Verwijder de usb aansluiting eens aan de computer kant.
Herstart de computer.
Herstel de USB aansluiting.
Ik weet inderdaad niet zeker of na het verwijderen van de printer uit hardware
bij herstarten die automatisch terug herkent wordt als netwerk printer op
de laptop,
Sony
Diezelfde HP-printer in mijn bureau is niet alleen ook MIJN draadloze (netwerk)printer, maar is ook via een USB-kabel verbonden met mijn desktop-PC
Sluit de computer af.(ingeval er tijdelijke netwerkverbindingsproblemen zijn zorgt de USB-verbinding ervoor dat ik kan blijven printen).
Verwijder de usb aansluiting eens aan de computer kant.
Herstart de computer.
Herstel de USB aansluiting.
Ik weet inderdaad niet zeker of na het verwijderen van de printer uit hardware
bij herstarten die automatisch terug herkent wordt als netwerk printer op
de laptop,
Sony
I SeniorenNet