Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

figaretto

17 mei 2021, 11:01

Hobo schreef:
16 mei 2021, 15:53
TOEMAATJE

Uit Wikipedia "Palestina (regio) -

Wat was de bevolking van Palestina in 1850?
In 1850 had Palestina ongeveer 350.000 inwoners, waarvan 30% in de dertien grootste plaatsen woonde.
In die tijd was ongeveer 85% van de bevolking moslim, 11% christen en 4% joods
Aan het eind van de Ottomaanse periode groeide de bevolking sterk.
In 1914 telde Palestina 657.000 moslims, 81.000 christenen en 59.000 joden

EINDE CITAAT!
Waar je met dat EINDE CITAAT heen wilt, begrijp ik niet goed hoor Hobo. Je geeft hier bevolkingscijfers van 100 of bijna 200 jaar geleden. Moeilijk om daar enige zinnige conclusie uit te trekken. In die tijd leefden in België misschien 23 moslims of daaromtrent en vandaag wellicht meer dan een half miljoen.
En wat de evolutie in het Midden-Oosten betreft : de cijfers die je aanhaalt kunnen dan al wel correct zijn maar als we dan eens naar deze kijken uit de buurlanden. Een voorbeeld uit Irak en dan wel een recenter. In 2003 leefden daar 1,5 miljoen christenen. Vandaag nog slechts 250.000. En als je dan wat verder zoekt naar islamitisch-arabische landen in de buurt, dan vind je wel gelijkaardige tendensen. ( Ik acht het niet nodig om de reden hiervoor uit de doeken te doen.)
Wat ik vooral pijnlijk vind aan deze evolutie is dat de kerkelijke overheid hierover zwijgt, ze laat haar volgelingen in de steek uit schrik om als islamofoob te worden bestempeld. Men moet immers politiek-correct blijven nietwaar en liefst de oecumene prediken. Bonne chance, mijnheer Franciscus.
De joden pakken de zaken enigszins anders aan. Netanyahu mag dan wel geen heilige zijn, hij laat zijn volk niet afslachten. Christenen lenen zich daar blijkbaar beter toe.

Wil.

17 mei 2021, 11:08

Ja, maar jij vergist je, figaretto. Die christenen in Irak zijn uit vrije wil moslims geworden, dat weet je toch? :evil:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

17 mei 2021, 11:34

Hieronder lees je hoe een andere intellectueel - de Vlaamse filosoof/schrijver Ludo de Witte - denkt over de situatie in Palestina. Kwestie van alle klokken te laten luiden op dit forum nietwaar.

...Mainstream commentatoren stellen dat het "Palestijns-Israëlisch conflict" een "oud, ingewikkeld conflict" is dat steunt op "wederzijds onbegrip" tussen twee volkeren wier leiders "niet boven zichzelf kunnen uitstijgen".
Niets is minder waar: dit is een bijzonder eenvoudig conflict waarvan de krijtlijnen zonneklaar zijn. Een conflict tussen een bezetter en een bezet volk, aangejaagd door een imperialistische ideologie die steunt op de ontmenselijking van het onderdrukte volk en gaande wordt gehouden met etnische zuivering, apartheidswetten en fascistische terreur van 'settlers'..
....Wat niet verbaast, is de wrede politiek van het regime van Tel Aviv: het zionisme is van nature racistisch, expansief, militaristisch, imperialistisch.Wat evenmin verbaast, is de massa-aanhang van het neofascisme in Israël: die garnizoensstaat is een couveuze waarin het Joodse volk wordt gegijzeld en ondergedompeld in dat zionistisch project.Hoe die passiviteit en capitulatie voor die zionistische wreedheid verklaren? Ligt de sleutel van het antwoord in de massapsychologie - bij de wreedheden die Joden tijdens de vorige eeuwen ondergingen, en reproduceren ze die, of kijken ze er tenminste van weg? Een beetje zoals ook kinderverkrachters dikwijls zelf als kind zijn misbruikt? We zagen hetzelfde in de 19de eeuw gebeuren, toen Britse settlers die in het moederland het slachtoffer waren van massale onteigeningen van hun gronden (een basis voor de ontwikkeling van de kapitalistische landbouw) zich in Amerika schuldig maakten aan de genocide op de Amerindianen.

frits1955

17 mei 2021, 11:52

Net voor WOI was Palestina een Arabisch land met een heel kleine minderheid van overwegend om religieuze redenen geimmigreerde Europese joden. Het land telde inderdaad een goede 800.000 inwoners van wie een kleine 7% joods was.
Waar zijn dan al die andere joden gebleven de voorgaande eeuwen? Volgens het zionistische dogma zouden ze in alle richtingen verstrooid zijn geworden in de zgn. diaspora. Het immense probleem met die visie is dat daar geen enkel historisch-archeologisch bewijs voor te vinden is. Zionistische wetenschappers draaien en keren zich al een hele eeuw in allerlei bochten om het bestaan van een in alle richtingen verbannen joods volk te bewijzen - tevergeefs.
De werkelijkheid zegt dat a. de grote joodse gemeenschappen in centraal Europa en Noord-Afrika ontstaan zijn door bekering en gemengde huwelijken. Het joodse geloof heeft zich sterk verspreid, niet de joden zelf.
b.Genetisch onderzoek toont aan dat die gemeenschappen(bv. Europese joden en joden in Noord-Afrika) heel weinig met elkaar verwant zijn maar des te meer met niet-joodse gemeenschappen met wie ze in dezelfde regio leven.
c.Joden zijn nooit verjaagd geweest in grote aantallen uit Palestina, niet na de val van de tempel in 70 en niet in de 7de eeuw toen Palestina geïslamiseerd werd. De werkelijkheid zegt dat de joodse bevolking langzaam opgegaan is in die islamisering - niets bijzonder want het opgaan van het ene volk in een (groter) ander is een constante in de wereldgeschiedenis.
d.Ironisch genoeg wil dat zeggen dat de verre voorouders van een deel van de huidige Arabisch-Palestijnse bevolking dus joods waren.
e.Het zionisme heeft eind 19de eeuw het verhaaltje van het joodse oervolk en de diaspora bedacht als legitimiteit om Arabisch land in te palmen en miljoenen Arabieren te verjagen; daarbij vormen Hebreeuwse verhaaltjes en sprookjes zonder enige historische waarde de steunpilaar.

Wil.

17 mei 2021, 12:36

frits1955 schreef:
17 mei 2021, 11:34
Hieronder lees je hoe een andere intellectueel - de Vlaamse filosoof/schrijver Ludo de Witte - denkt over de situatie in Palestina. Kwestie van alle klokken te laten luiden op dit forum nietwaar.
De Witte gebruikt de woorden kapitalistisch - fascistisch - imperialistisch .

Zou het kunnen dat hier een marxist aan het woord is die alles door die bril bekijkt waardoor de wereld vanzelfsprekend 'eenvoudig en duidelijk' wordt?

Wil.

17 mei 2021, 12:57

frits1955 schreef:
17 mei 2021, 11:52
Net voor WOI was Palestina een Arabisch land met een heel kleine minderheid van overwegend om religieuze redenen geimmigreerde Europese joden. Het land telde inderdaad een goede 800.000 inwoners van wie een kleine 7% joods was.
Weet je hoe dat komt? Omdat de heersers van het Ottomaanse rijk, die baas waren over het gebied, aan bewust immigratie-islamisering hebben gedaan. De Balkangebieden en Griekenland begonnen steeds meer de Ottomanen buiten te werken. Daarbij kwamen massale volksbewegingen op gang. Moslims werden door de Turkse Sultans geherlokaliseerd o.a. in het huidige Israël. We hebben het over de negentiende eeuw.

Joden zijn nooit verjaagd geweest in grote aantallen uit Palestina, niet na de val van de tempel in 70 en niet in de 7de eeuw toen Palestina geïslamiseerd werd. De werkelijkheid zegt dat de joodse bevolking langzaam opgegaan is in die islamisering - niets bijzonder want het opgaan van het ene volk in een (groter) ander is een constante in de wereldgeschiedenis.
Waar is het bewijs voor dat 'opgaan in de islamisering'?

Over de oorlog met de Romeinen hebben twee geschiedschrijvers bericht. Josephus en Tacitus vermelden het aantal van 600.000 joden die werden gedood in de eerste oorlog (jaar 66-73).
Zestig jaar later vond de tweede 'joodse oorlog' plaats. Toen werden 850.000 joden gedood.
Dat staat te lezen in Constantine's Sword: The Church and the Jews van J. Carroll.

Palestijnse topmensen bevestigen dat er geen Palestijns volk heeft bestaan. Het zijn Arabieren die ingeweken zijn uit voornamelijk Yemen/Saoedi-Arabië en Egypte.
e.Het zionisme heeft eind 19de eeuw het verhaaltje van het joodse oervolk en de diaspora bedacht als legitimiteit om Arabisch land in te palmen en miljoenen Arabieren te verjagen;
Neen, de meesten zijn niet verjaagd. De zionisten hebben bij hun inwijking de gronden van de toenmalige bewoners overgekocht. In 1948, echter, hebben de moslims met vereende krachten (alle omringende moslimlanden) geprobeerd de joden uit te moorden en Israël weg te vegen van de kaart van het Midden-Oosten.
Vanzelfsprekend kozen de moslims uit het gebied die hadden meegevochten tegen de pasgeboren staat Israël het hazenpad en werden zij vluchtelingen. Natuurlijk hebben de Israëli's die moslims achternagezeten en verjaagd.

Heel wat moslims/Arabieren die niet hadden meegedaan in die poging tot massamoord zijn in Israël blijven wonen en genieten daar volledige burgerrechten. Er zijn in Israël volksvertegenwoordigers die Arabische moslims zijn. Er zijn Arabische rechters en hooggeplaatste functionarissen.

Die feiten worden allemaal verzwegen. Evenzo de terreuraanslagen die vanuit de moslimwereld tegen Israël worden gericht.

frits1955

17 mei 2021, 14:30

Waar is het bewijs voor dat 'opgaan in de islamisering
Dat is gewoon de normale gang van zaken - zoals ik al schreef is dat ontelbare keren voorgekomen in de geschiedenis. Groepen mensen/ volkeren die geleidelijk opgaan in een andere cultuur en deel worden van die cultuur. Het toenmalige Palestina is trouwens steeds een melting pot geweest van diverse culturen en stammen.
En dan die cijfers over het aantal doden :wink: De Romeinse geschiedschrijvers smeten er nogal eens stevig met hun petje naar- vooral om de Romeinse superioriteit te benadrukken. Correcte cijfers geven was helemaal hun prioriteit niet. Caesar liegt zich blauw in "de Bello Gallico" wanneer hij gewag maakt van miljoenen doden en veldslagen tegen honderdduizenden Galliërs :wink:

frits1955

17 mei 2021, 14:36

Evenzo de terreuraanslagen die vanuit de moslimwereld tegen Israël worden gericht.
Wie zich gedraagt als een terreurstaat is ondertussen wel duidelijk voor iedereen. Israël is gewoon bezig met een etnische zuivering .

Wil.

17 mei 2021, 15:15

frits1955 schreef:
17 mei 2021, 14:36
Evenzo de terreuraanslagen die vanuit de moslimwereld tegen Israël worden gericht.
Wie zich gedraagt als een terreurstaat is ondertussen wel duidelijk voor iedereen. Israël is gewoon bezig met een etnische zuivering .
Je lijkt het grotere plaatje te vergeten.

1. In '48 werd Israël aangevallen door alle omringende moslimlanden. Niet omgekeerd. Wat was het doel? De vernietiging van de joodse staat en van de joden. Dit vond plaats 3 jaar na de holocaust, nota bene.
Etnische zuivering , zei je?

2. In '67 vielen de omliggende moslimlanden nogmaals Israël aan. Niet omgekeerd. Het doel? Israël van de kaart vegen. Nasser beloofde dat zijn soldaten niet in het mulle zand zouden oprukken, maar in het met bloed doordrenkte zand.
Etnische zuivering, zei je?

3. Na de oorlog van '67 bood Israël aan de Arabieren aan om Gaza en de West Bank als woongebied te geven in ruil voor vrede. Dat werd niet aanvaard door de Palestijnse Arabieren. Waarom niet? Omdat diezelfde moslims niet kunnen aanvaarden dat een jood een stuk grond bezit dat ooit aan de islamheersers heeft toebehoord. Zie mijn plaatje over Al-Andalus onderaan de vorige bladzijde.
De oprichtingsakte van de PLO maakt dat ook duidelijk: er is geen plaats voor de joden. Etnische zuivering, hé?
Laatst gewijzigd door Wil. op 17 mei 2021, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

17 mei 2021, 15:18

frits1955 schreef:
17 mei 2021, 14:30
Waar is het bewijs voor dat 'opgaan in de islamisering
Dat is gewoon de normale gang van zaken - zoals ik al schreef is dat ontelbare keren voorgekomen in de geschiedenis. Groepen mensen/ volkeren die geleidelijk opgaan in een andere cultuur en deel worden van die cultuur. Het toenmalige Palestina is trouwens steeds een melting pot geweest van diverse culturen en stammen.
En dan die cijfers over het aantal doden :wink: De Romeinse geschiedschrijvers smeten er nogal eens stevig met hun petje naar- vooral om de Romeinse superioriteit te benadrukken.
Dat is gemakkelijk gezegd om de toenmalige beste geschiedschrijvers te discrediteren.

figaretto

17 mei 2021, 15:40

Na het lezen van de mening van socioloog De Witte (de andere klok) kreeg ik toch de indruk dat hier geen klok maar een hele beiaard luidde zoals met Pasen. Vooringenomen en ongenuanceerd. Net alsof je een supporter van Club Brugge zijn mening zou horen over de verdiensten van Anderlecht. Of als een tirade van Herman Brusselmans na het lezen van een rotrecensie over zijn laatste oeuvre terwijl hij met kiespijn zat.
Dit is toch in grote tegenstelling tot “andere klokken” die ik onlangs te horen kreeg in allerlei praatprogramma’s bij VRT. Bij intellectuelen zoals Rik Van Cauwelaert of Bart De Wever hoorde ik eveneens kritiek op Israël zowel als op Hamas die de facto de Palestijnen vertegenwoordigt. Ik luisterde naar argumenten en niet naar een scheldpartij in een of andere richting. Hoewel de historiek niet uit de doeken werd gedaan werd er desondanks toch gewezen op oorzakelijke verbanden. Marc Van Ranst, een derde intellectueel, zat ook in dit programma en koos onvoorwaardelijk partij voor de Palestijnen. Diens expertise is dan ook eerder in de virologie te zoeken, minder in historische kennis.
Ook opvallend, ‘s anderdaags in de Zevende Dag, het interview met een joods en Palestijns meisje. De joodse studente sprak zich gematigd uit over het conflict, verwees eveneens naar de langdurige geschiedenis en drukte haar spijt uit over de gruwelen van de oorlog zonder iemand met de vinger te wijzen. De Palestijnse legde de schuld helemaal bij de joden en vond dat Israël aan volkerenmoord deed met hun raketten op de burgerbevolking. Misschien ontging het haar dat haar kamp telkens begint met het afvuren op willekeurige burgerdoelen. Liesbet Imbo, de presentatrice, ging daar niet verder op in.
Zelf ben ik niet bevoegd om over dit conflict met kennis van zaken te oordelen maar ik ben toch altijd geneigd om meer geloof te hechten aan beheerste en beargumenteerde stellingen dan aan scheldproza à la De Witte.

frits1955

17 mei 2021, 16:45

Zelf ben ik niet bevoegd om over dit conflict met kennis van zaken te oordelen
Dat is duidelijk ja.
Misschien ontging het haar dat haar kamp telkens begint met het afvuren op willekeurige burgerdoelen.
Dat is gewoon een leugen. De huidige escalatie werd tot 2 keer toe veroorzaakt door 2 zaken die volledig op het conto van Israel te schrijven zijn nl.het beletten van het bidden van de moslims in de Al Aqsa moskee tijdens de ramadan waarbij extreem geweld gebruikt werd. Verder de verdrijving van Palestijnse gezinnen uit de wijk Sheikh Jarrah waarbij het de bedoeling is dat die huizen onmiddellijk ingenomen worden door joodse gezinnen. Dat noemt men de vonk aan de lont steken, beste Figaretto. En dat soort provocaties zijn al 70 jaar aan de orde.

tokkio

17 mei 2021, 17:09

In '48 werd Israël aangevallen door alle omringende moslimlanden. Niet omgekeerd. Wat was het doel? De vernietiging van de joodse staat en van de joden. Dit vond plaats 3 jaar na de holocaust, nota bene.
Etnische zuivering , zei je?
Vanaf 1948 zijn ze in Egypte de joden beginnen vervolgen en verdrijven,nu gaat Egypte bemiddelen.......
https://niw.nl/weg-van-huis-en-haard/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

17 mei 2021, 18:29

Egypte heeft een vredesverdrag gesloten met Israël, daardoor kan het met de Israëli's spreken. Egypte is ook een moslimland. Daardoor wordt het niet op voorhand afgewezen door de terreurorganisatie ISIS, sorry, ik bedoel Hamas. Het zijn tenslotte moslims onder elkaar, hé.

Wil.

17 mei 2021, 18:34

frits1955 schreef:
17 mei 2021, 16:45

De huidige escalatie werd tot 2 keer toe veroorzaakt door 2 zaken die volledig op het conto van Israel te schrijven zijn nl.het beletten van het bidden van de moslims in de Al Aqsa moskee tijdens de ramadan waarbij extreem geweld gebruikt werd.
Foto van biddende moslims in de Al Aqsa ...

Afbeelding

Bemerk het lieflijke bidmatje (links onder).