Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955

17 mei 2021, 19:42

Tja...als duizenden moslims weerhouden worden om naar de Al Aqsa te gaan en brutaal uit elkaar geslagen worden krijg je natuurlijk rellen en gegooi van stenen. Als Palestijnse mensen zomaar uit hun huizen gezet worden, in naam van een etnische zuivering, dan krijg je rellen en stenen gooien en Qassam raketten.

frits1955

17 mei 2021, 19:53

Overigens vraagt een mens zich af waarom Israël sinds 1949 nog altijd geen grondwet heeft - enkel zgn. "basiswetten" - die al 14 keer werden veranderd. De laatst aangenomen basiswet van 2018 was de zogenaamde natiestaatwet, die de staat Israël als joodse staat omschrijft, waarin alleen het joodse volk recht op nationale zelfbeschikking heeft, die open staat voor "joodse vestiging" en waarin het Arabisch niet langer een officiële taal is. Geen woord over het Palestijns-Arabische deel van de bevolking.
Wat zei De Wever ook al weer? - de enige "democratische" staat in het Midden-Oosten ?
Verder vraagt een mens zich af wat nu eigenlijk de grenzen zijn van de staat Israël. Zijn dat die van 1949, die van 1967 of die van het Trump-Netanyahu plan dat zowat het hele historische Palestina toekent aan Israël. Hoe zei U: democratisch?
Hoe democratisch is een land zonder grondwet maar met basiswetten die al naargelang de situatie kunnen aangepast worden en hoe democratisch is een land dat blijkbaar geen vaste grenzen heeft of erkend en dus naar believen het eigen grondgebied kan uitbreiden ten koste van anderen.
Je moet toch geen genie zijn om de bedoeling van deze willekeur te zien.

frits1955

17 mei 2021, 20:25

In '48 werd Israël aangevallen door alle omringende moslimlanden. Niet omgekeerd. Wat was het doel? De vernietiging van de joodse staat en van de joden. Dit vond plaats 3 jaar na de holocaust, nota bene.
Etnische zuivering , zei je?
Als je nu eens het hele verhaal zou vertellen he. Wat ging vooraf aan die aanvallen?

a.Op 15 mei eindigt het Brits mandaat over Israël .

b.Al voor de éénzijdige onafhankelijkheidsverklaring op 14 mei door de zionistische beweging vallen joodse milities en de Haganah Palestijnse steden en dorpen aan. Op 21 april wordt Haifa aangevallen, op 27 april worden hele wijken van Jaffa vernietigd, op 14 mei West Jeruzalem en verder talloze dorpen op het platteland; uiteindelijk zullen 500 Arabische dorpen verwoest worden. Kortom: er werd al op grote zaal oorlog gevoerd door joodse milities voordat de onafhankelijkheidsverklaring uitgegeven werd. Dat op 15 mei Arabische landen Israël aanvallen is dan ook geen verrassing na al die landroof.

Dicksy

17 mei 2021, 20:40

Frits1955 schreef:
Hoe democratisch is een land zonder grondwet maar met basiswetten die al naargelang de situatie kunnen aangepast worden en hoe democratisch is een land dat blijkbaar geen vaste grenzen heeft of erkend en dus naar believen het eigen grondgebied kan uitbreiden ten koste van anderen.
Net zo democratisch als een land met een grondwet maar deftig zijn voeten veegt aan diezelfde grondwet.

"Voor mij is de grondwet geen vodje papier"
(Leo Tindemans in 1978)

frits1955

17 mei 2021, 21:08

Wel wel wel: we hebben hier een volbloed bedriegertje onder ons. Dat bedriegertje plaatst een paar posts terug een foto die zou moeten suggereren dat enkele dagen geleden Palestijnen in de Al Aqsa zitten te wachten met een hoop stenen om die naar ongetwijfeld onschuldige zionisten te keilen.
Maar ik had al de indruk dat er iets loos was met die foto. Ik heb die foto dan eens met Tineye bekeken ( voor de vele digibeten hier: dat is een piepklein programma waarmee je de herkomst van die foto kunt achterhalen en vooral de dag en tijd wanneer die foto voor het eerst op het net gezet werd. En kijk: onderstaande foto dateert van ...... search/First found on Sep 15, 2015 Filename: tumblr_nupo757Y9t1qei12bo1_500.jpg (500 x 422, 89.1 KB) . Dus voor het eerst op het net gezet in 2015....

Nu weet de aandachtige lezer hoeveel waarde je moet hechten aan de bijdragen van sommige posters hier :wink:
En uiteraard zal er wel beweerd worden dat het maar een symbolische foto was; het zou zomaar kunnen gebeuren, ironie , ik heb niet gezegd dat dat nu is etc etc. We kennen dat soort praatjes al van het Vlaams belang- wereldkampioenen in het manipuleren van foto's.

Afbeelding

Wil.

17 mei 2021, 21:34

frits1955 schreef:
17 mei 2021, 21:08
Wel wel wel: we hebben hier een volbloed bedriegertje onder ons. Dat bedriegertje plaatst een paar posts terug een foto die zou moeten suggereren dat enkele dagen geleden Palestijnen in de Al Aqsa zitten te wachten met een hoop stenen om die naar ongetwijfeld onschuldige zionisten te keilen.
(...)
onderstaande foto dateert van ...... search/First found on Sep 15, 2015 Filename: tumblr_nupo757Y9t1qei12bo1_500.jpg (500 x 422, 89.1 KB) . Dus voor het eerst op het net gezet in 2015....
2 zaken:

1. wat zit iemand met een berg keien op een bidmatje daar te doen?

2. ik heb die foto niet op het internet gevonden. Hij komt uit een video van een bevriend persoon.
Toon me dan eens op het internet waar die foto te vinden is. Met die filename kan ik niets aanvangen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

17 mei 2021, 21:52

Beste jongen, Google naar"Tineye" en load die foto op. Dan kan je zien hoe vaak die foto al(mis)bruikt werd.
Ook "Google Image search" doet hetzelfde. En er zijn nog vele andere programma's om bedriegers te ontmaskeren.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 17 mei 2021, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

frits1955

17 mei 2021, 21:55

De geweldige "arbiter of tweets" heeft het ook ontdekt:

Afbeelding

Wil.

17 mei 2021, 22:37

frits1955 schreef:
17 mei 2021, 20:25
In '48 werd Israël aangevallen door alle omringende moslimlanden. Niet omgekeerd. Wat was het doel? De vernietiging van de joodse staat en van de joden. Dit vond plaats 3 jaar na de holocaust, nota bene.
Etnische zuivering , zei je?
Als je nu eens het hele verhaal zou vertellen he. Wat ging vooraf aan die aanvallen?

a.Op 15 mei eindigt het Brits mandaat over Israël .

b.Al voor de éénzijdige onafhankelijkheidsverklaring op 14 mei door de zionistische beweging vallen joodse milities en de Haganah Palestijnse steden en dorpen aan. Op 21 april wordt Haifa aangevallen, op 27 april worden hele wijken van Jaffa vernietigd, op 14 mei West Jeruzalem en verder talloze dorpen op het platteland; uiteindelijk zullen 500 Arabische dorpen verwoest worden. Kortom: er werd al op grote zaal oorlog gevoerd door joodse milities voordat de onafhankelijkheidsverklaring uitgegeven werd. Dat op 15 mei Arabische landen Israël aanvallen is dan ook geen verrassing na al die landroof.
Nu ga je in de fout, frits. Je doet nu net wat je mij verwijt: je geeft een fragmentje van een veel grotere film. De pogingen tot ethnische zuivering van de kant van de Arabieren waren al veel vroeger aan de gang.

In het boek The Oslo syndrome: Delusions of a people under siege van Kenneth Levin staat de pogrom beschreven die in 1920 door anti-joodse Arabische racisten werd gepleegd.
Luitenant Kolonel Patterson (een Brit) beschrijft de situatie als ' een echte pogrom zoals we die tot nut toe enkel konden associëren met het Rusland van de tsaren, vond plaats in de heilige stad Jeruzalem in april 1920. Aangezien dit het hoogtepunt was van het misbeheer van de militaire authoriteiten, ben ik van oordeel dat de feiten van deze casus moeten openbaar gemaakt worden.'
Bij deze gruwelijkheden was de strijdkreet van de Arabieren: "De joden zijn onze honden" . Twijfelt er nog iemand aan het racistisch karakter?

Volgens Nathan Weinstock - een anti-zionistische joodse !! geschiedschrijver - waren het de Britten die het Arabische straatgeweld tegen de joden aanvuurden als afleidingsmanoeuvre voor de anti-imperialistische strijd (= tegen het Brits imperialisme). Maar de Britse L-K Patterson (zie hoger) was in de vroege jaren 20 een ooggetuige van het Arabisch geweld tegen joden in het mandaatgebied en hij geeft een andere visie van het gebeuren: hij ziet het zo dat zijn eigen Britse superieuren de oproer van de Arabieren tegen de joden hebben aangewakkerd om daarna aan de wereld te kunnen verklaren dat "wegens het lokale verzet tegen de creatie van een joods thuisland in 'Palestina' (naam gecoined door de Britten) het hele zionistische project maar moest opgegeven worden."

De Britten waren immers verantwoordelijk voor het creëren van dit joodse thuisland volgens de Balfourverklaring, maar wegens te weinig inzetbare mensen en geld zagen ze het project liefst op de klippen lopen. Die joodse staat was niet langer in hun eigen voordeel, vonden ze.

De Britten hadden ook ene Hajj Amin al Husseini als mufti van Jeruzalem aangesteld. Diezelfde man had zich al onderscheiden als leider van de jihad tegen de joden in het mandaatgebied. In een van die raids op joden in de periode van 1936 tot '39 werd gebruik gemaakt van wapens die geleverd waren door Duitsland ... dus A. Hitler.
Diezelfde Husseini heeft immers een tijd verbleven in Duitsland en had gesprekken onder vier ogen met Hitler. Wat hadden die twee gemeen? De jodenhaat.

Husseini was al eerder in 1920 actief in de rellen tegen joden (de al-Nebi Musa terroristische aanslagen). Daarvoor is hij veroordeeld tot 10 jaar opsluiting, maar de Britten hielpen hem te vluchten. Hij werd door diezelfde Britten later 'beloond' met zijn post als mufti.
Met zijn bureaucratische authoriteit en het budget dat hem was toebedeeld als mufti, kon hij gemakkelijk zijn racistische anti-joodse agenda uitvoeren. Met stilzwijgende goedkeuring van de Britten!

Kortom, dat de joodse gemeenschap haar eigen verdediging organiseerde tegen de Arabieren, die de zegen kregen van de Britten, is begrijpelijk. Dat er vervolgens reacties zijn gekomen op de racistische aanvallen, is een feit.

Maar de voorstelling dat de Haganah op enkele dagen vóór de onafhankelijkheidsverklaring eventjes aan een moordpartij zijn begonnen, is héél ver verwijderd van de feiten en is slechts één puzzelstukje in een veel grotere puzzel.
Nog veel verder van de waarheid is de suggestie dat ten gevolge van die acties van de Haganah de legers van alle omliggende landen de dood van Israël en zijn volk wilden bezegelen.

Wil.

17 mei 2021, 22:39

frits1955 schreef:
17 mei 2021, 21:55
De geweldige "arbiter of tweets" heeft het ook ontdekt:
OK, gevonden.
Het is dus geen nieuwigheid om z'n toevlucht te nemen tot 'een plaats van gebed' om van daaruit zijn acties op te zetten.

frits1955

18 mei 2021, 12:20

We zijn het dus eens dat het plaatsen van dit soort suggestieve berichten met valse foto's ondermaats is.

frits1955

18 mei 2021, 12:30

Het is dus geen nieuwigheid om z'n toevlucht te nemen tot 'een plaats van gebed' om van daaruit zijn acties op te zetten.
Absoluut niet.Alleen ontbreekt bij deze foto de context . Maar die kan wel gevonden worden natuurlijk.
15 september 2015:
....Israeli police clashed with Palestinian youths after entering the al-Aqsa mosque complex in East Jerusalem.
Police say they entered the site "to prevent riots". They were reported to have used tear gas and stun grenades, and were attacked with rocks and fireworks.
Similar clashes took place at the end of July.
Al-Aqsa is one of Islam's holiest sites and is in the Temple Mount/Haram al-Sharif site also revered by Jews.
The holy compound is a source of religious and political tension between Israel and the Palestinians. It is a frequent flashpoint for violence.

Wil.

18 mei 2021, 12:37

De context is bijna steeds identiek.
Telkens wanneer er wat meer volk in de moskee is - en niet alleen in díe moskee - trekken de jonge Palestijnen erop uit om een rondje te sparren met de politie of met militairen.

In sommige gevallen gaan ze naar hun veilige terugvalbasis, inclusief de nodige stenen om naar de politie te gooien. Die foto is dus niet vals. Hij had evengoed vorige week kunnen genomen zijn. Dat bleek nu niet zo te zijn, maar wat maakt het uit? Mij interesseert de intentie en de modus operandi.

frits1955

18 mei 2021, 13:21

Dat bleek nu niet zo te zijn, maar wat maakt het uit? Mij interesseert de intentie en de modus operandi.
Deze reactie had ik al voorspeld en is dezelfde als die van Vlaams Belangers wanneer ze weer eens foto's aanvoeren die volledig uit hun context gehaald werden ( als ze ze al niet photoshoppen):" Ja maar, het had kunnen gebeuren he"
Waarmee je dus vervalsing en stemmingmakerij goedpraat.

Wil.

18 mei 2021, 13:46

frits1955 schreef:
18 mei 2021, 13:21
Dat bleek nu niet zo te zijn, maar wat maakt het uit? Mij interesseert de intentie en de modus operandi.
Deze reactie had ik al voorspeld en is dezelfde als die van Vlaams Belangers wanneer ze weer eens foto's aanvoeren die volledig uit hun context gehaald werden ( als ze ze al niet photoshoppen):" Ja maar, het had kunnen gebeuren he"
Waarmee je dus vervalsing en stemmingmakerij goedpraat.
Verkeerde logica.
Hier is niets van 'het had kunnen gebeuren'. Het is vorige week gebeurd. Of ontken je dat?