Israël en de Palestijnen: enige toelichting
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
60 jaar geleden kreeg ik als prijs in het atheneum in het lager middelbaar als één van de prijzen het boek CHAMARIEM als verheerlijking van de samenlevingskampen in Israël.
Tevens was in de jaren 60 en 70 een rechtse denkwijze ideaal als reservist of werd ze er in gepompt.
Tevens was in de jaren 60 en 70 een rechtse denkwijze ideaal als reservist of werd ze er in gepompt.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Je zou denken dat die kerels toch minstens één keer zouden nadenken: nadat tientallen mensen het leven hebben gelaten, gaan een aantal jonge moslims uitgerekend vandaag - 1e dag wapenstilstand - opnieuw een brandende lont in de buurt van het kruitvat leggen door de politie in Jeruzalem uit te dagen en te bekogelen.Wil. schreef: Telkens wanneer er wat meer volk in de moskee is - en niet alleen in díe moskee - trekken de jonge Palestijnen erop uit om een rondje te sparren met de politie of met militairen.
Ah, ja, dat is juist ook: die moslims waren juist een uurtje gaan bidden in de moskee ...

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Voor wie nog meent dat 'de Palestijnen' enkel vrede willen, geef ik hier een stukje uit het charter van Hamas, de islamitische terreurgroep die de Gazastrook controleert.
Eigenlijk moet ik nuance aanbrengen: een (groot?) aantal Palestijnen wil misschien wel vrede, maar degenen die er baas zijn, willen dat niet.

Geen enkel stukje van het grondgebied dat "islamitische grond" is, mag worden toegeëigend door 'de vijand' - in casu Israël. In zo'n situatie wordt het de plicht van elke mannelijke moslim om de jihad te voeren.
Die stelling strookt 100% met wat de sharia voorschrijft. Als een islamitisch land wordt bezet, wordt het de plicht van elke moslim om mee te streven (streven = jihad) voor de bevrijding ervan. Dat 'streven' kan alle vormen aannemen. Van overtuigen op straat, over geldelijke steun tot het mee gaan vechten ter plaatse. En die jihad gaat door tot de Laatste Dag.
Eigenlijk moet ik nuance aanbrengen: een (groot?) aantal Palestijnen wil misschien wel vrede, maar degenen die er baas zijn, willen dat niet.

Geen enkel stukje van het grondgebied dat "islamitische grond" is, mag worden toegeëigend door 'de vijand' - in casu Israël. In zo'n situatie wordt het de plicht van elke mannelijke moslim om de jihad te voeren.
Die stelling strookt 100% met wat de sharia voorschrijft. Als een islamitisch land wordt bezet, wordt het de plicht van elke moslim om mee te streven (streven = jihad) voor de bevrijding ervan. Dat 'streven' kan alle vormen aannemen. Van overtuigen op straat, over geldelijke steun tot het mee gaan vechten ter plaatse. En die jihad gaat door tot de Laatste Dag.

Sommige mensen zijn de mening toegedaan dat de problemen tussen Israël en de Palestijnen louter van politieke aard zijn en dat het niets te maken heeft met de islamideologie.
Wat kan dan verklaren dat een parlementslid in Pakistan - een land 3.500 km verwijderd van Israël - oproept om de kernwapens van Pakistan in te zetten tegen Israël. Hoef ik nog te vermelden dat Pakistan een land is waar de islamideologie de staatsideologie is? Behalve deze overeenkomst zie ik weinig gelijkenis tussen Pakistan en het Palestijns gebied.

Wat kan dan verklaren dat een parlementslid in Pakistan - een land 3.500 km verwijderd van Israël - oproept om de kernwapens van Pakistan in te zetten tegen Israël. Hoef ik nog te vermelden dat Pakistan een land is waar de islamideologie de staatsideologie is? Behalve deze overeenkomst zie ik weinig gelijkenis tussen Pakistan en het Palestijns gebied.

figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Hierover gaat de hele zaak. Er zijn twee kanten om dit conflict te bekijken en naar een oplossing te zoeken.Wil. schreef: ↑21 mei 2021, 22:52
Er is de westerse kijk op de zaak : vrede aan beide kanten. Dit zou kunnen met een twee-staten-oplossing waarbij zowel joden als Palestijnen elk hun eigen boontjes democratisch doppen, waarbij er wordt van uitgegaan dat democratische verkiezingen in de Palestijnse staat vanzelfsprekend zouden zijn. Een mooie joods-christelijke wensdroom. Typisch westers. Hopen is niet verboden.
De Palestijns islamitische kijk is anders : joden hebben geen recht op leven in de regio. Hun statuten daarover zijn duidelijk. Ze beschouwen het grondgebied als het hunne omdat hun profeet en diens volgelingen ooit de plak zwaaiden over gebieden als Judea en Samaria (de huidige westelijke Jordaanoever bvb), ondanks het feit dat dit ooit joods is geweest (cfr de joodse Palestijn Christus uit het N.T.). Alleen is het zo dat de geschiedenis volgens hen maar begint met het opdagen van de islam. Vóór die periode bestond de geschiedenis nog niet in hun ogen.
Hierdoor is geen deugdelijke oplossing mogelijk. Ten gronde willen de islamitische Palestijnen geen staat met joden als ongewenste buren en huiveren de joden bij een erkende Palestijnse staat omdat dit aanleiding kan geven tot verhoogde terreur van de kant van islamitisch bevriende sujetten (Hezbollah) uit Libanon en Iran.
Momenteel is het nog zo dat geen volk ter wereld nog meer steun per capita ontvangt van de Verenigde Naties en NGO’s ter wereld dan de Palestijnen. Dat die steun grotendeels aangewend wordt voor de aankoop van raketten of om te pompen in anti-westerse of anti-joodse propaganda is bekend. Trump zag dit in en stopte de Amerikaanse steun aan de Palestijnen waardoor ze zich enigszins koest hielden maar met de komst van Biden en diens hernieuwde steun voelen ze zich weer gesterkt. Ja, de goede mensen kennen hun prioriteiten.
-
Het originele PLO-charter (dus niet het Hamas-charter dat hogerop werd vermeld) dat werd opgesteld in 1964 stelt in artikel 24:
"Deze Organisatie oefent geen enkele territoriale soevereiniteit uit over de West Bank in het Hashemitische Koninkrijk Jordanië, over de Gaza strook of over de Himmah gebieden"
Merk dus op dat bij de vorming van de PLO in 1964 die organisatie er heel duidelijk over wenste te zijn dat de West Bank en Gaza ten eerste géén 'Palestijnse' gebieden waren, ten tweede in rechte toekwamen aan Jordanië en Egypte respectievelijk. [Terzijde: dit is onjuist. Jordanië en Egypte waren onwettige bezetters van die gebieden sinds de oorlog van '48.] en ten derde van geen belang waren voor de PLO.
Hoe eigenaardig is het dan dat de internationale gemeenschap Israël precies op die plaatsen een Palestijnse staat door de keel wil duwen?? Exact op de locatie waarvan de oprichtingsakte van de PLO klaar en duidelijk zegt dat die plaatsen géén Palestijns gebied waren.
"Deze Organisatie oefent geen enkele territoriale soevereiniteit uit over de West Bank in het Hashemitische Koninkrijk Jordanië, over de Gaza strook of over de Himmah gebieden"
Merk dus op dat bij de vorming van de PLO in 1964 die organisatie er heel duidelijk over wenste te zijn dat de West Bank en Gaza ten eerste géén 'Palestijnse' gebieden waren, ten tweede in rechte toekwamen aan Jordanië en Egypte respectievelijk. [Terzijde: dit is onjuist. Jordanië en Egypte waren onwettige bezetters van die gebieden sinds de oorlog van '48.] en ten derde van geen belang waren voor de PLO.
Hoe eigenaardig is het dan dat de internationale gemeenschap Israël precies op die plaatsen een Palestijnse staat door de keel wil duwen?? Exact op de locatie waarvan de oprichtingsakte van de PLO klaar en duidelijk zegt dat die plaatsen géén Palestijns gebied waren.

tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
En zou het niet kunnen dat de wapenlobby Biden een duwtje in die richting heeft gegeven,en dat ze via allerlei omwegen zowel Israël als de Palestijnen bevoorraden, het draait voor hun om geld, en hoeveel doden er zijn interesseert hun niet......Momenteel is het nog zo dat geen volk ter wereld nog meer steun per capita ontvangt van de Verenigde Naties en NGO’s ter wereld dan de Palestijnen. Dat die steun grotendeels aangewend wordt voor de aankoop van raketten of om te pompen in anti-westerse of anti-joodse propaganda is bekend. Trump zag dit in en stopte de Amerikaanse steun aan de Palestijnen waardoor ze zich enigszins koest hielden maar met de komst van Biden en diens hernieuwde steun voelen ze zich weer gesterkt. Ja, de goede mensen kennen hun prioriteiten.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
De nieuwslezer van de officiële radiozender van de Palestijnse Authoriteit leest voor:
"Israël is een voortkankerende entiteit. Iedereen weet dat de joden geen recht hebben op dit land."
Hier komen we weer aan de ultieme grond van de problematiek: dit is islamitische grond. Niets daarvan mag onder de controle komen van joden (en evnmin van christenen of atheïsten of ...)
De 2-staten oplossing? Dat gaat nog wel even duren, denk ik.
"Israël is een voortkankerende entiteit. Iedereen weet dat de joden geen recht hebben op dit land."
Hier komen we weer aan de ultieme grond van de problematiek: dit is islamitische grond. Niets daarvan mag onder de controle komen van joden (en evnmin van christenen of atheïsten of ...)
De 2-staten oplossing? Dat gaat nog wel even duren, denk ik.

De Duits-Egyptische intellectueel, Dr. Hamed Abdel-Samad verklaart dat Hamas (de terreurgroep die het voor het zeggen heeft in Gaza) geen schuilkelders voor de mensen wil bouwen omdat Hamas dode kinderen nodig heeft om de eigen 'zaak' levend te houden.
Fatah en Hamas hebben helemaal geen geld geïnvesteerd in opleiding en hebben de Palestijnen enkel de keuze gelaten tussen leven als bedelaars of sterven als martelaren.
De Palestijnen hebben zelf niets meer te zeggen over hun lot. maar Iran, Hamas, Hesbollah en ook wel eens Qatar delen de lakens daar uit.
Dat is de mening van deze man die ook in Duitsland geen blad voor de mond neemt.
In een andere youtube video van deze maand verklaart hij: "Antisemitisme maakt deel uit van het onderwijsbeleid van de Arabische wereld"
Fatah en Hamas hebben helemaal geen geld geïnvesteerd in opleiding en hebben de Palestijnen enkel de keuze gelaten tussen leven als bedelaars of sterven als martelaren.
De Palestijnen hebben zelf niets meer te zeggen over hun lot. maar Iran, Hamas, Hesbollah en ook wel eens Qatar delen de lakens daar uit.
Dat is de mening van deze man die ook in Duitsland geen blad voor de mond neemt.
In een andere youtube video van deze maand verklaart hij: "Antisemitisme maakt deel uit van het onderwijsbeleid van de Arabische wereld"

figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Overal ter wereld worden mensen op gruwelijke wijze geslacht of vervolgd. In het Midden-Oosten moorden islamieten mekaar uit, in China gaan ze voor de bijl (de Oeigoeren) door het regime, idem in Myanmar, in Afrika gaan islamitische "rebellengroepen" tekeer tegen christenen en niet-moslims. Dagelijkse kost, weinig ophef. Pas als er joden bij te pas komen zit het spel op de wagen. Raar toch...
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Om het grof te zeggen, jongen varkens duwen de oudere weg van de trog om eerst te vreten. Is overal 'n beetje zo.
De media, moeten wij nu alles geloven, het lijken wel relamespots 'zo zou het moeten zijn'.
De media, moeten wij nu alles geloven, het lijken wel relamespots 'zo zou het moeten zijn'.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
De WHO, de organisatie die zich met gezondheidsaspecten bezighoudt, gaat dan toch ook maar eens de politieke toer op. Die WHO velt een negatief oordeel over Israël dat de Palestijnen in Israël en op de Golanhoogten geen medische zorg (anti Covid) zou verlenen.
Het tegendeel is waar volgens Hillel Neuer, directeur van het United Nations Watch team. Volgens de Oslo II vredesakkoord mag de P.A. zelf beslissen hoe het de gezondheidszorg aanpakt in de Palestijnse gebieden.
Israël heeft in eigen land net zo goed de 20% Arabieren ingeënt als de joodse mensen. Bovendien heeft Israël nog vaccins ter beschikking gesteld van de Palestijnen.
Onze belgische afgevaardigde stemde tegen Israël bij deze samenkomst.
Het tegendeel is waar volgens Hillel Neuer, directeur van het United Nations Watch team. Volgens de Oslo II vredesakkoord mag de P.A. zelf beslissen hoe het de gezondheidszorg aanpakt in de Palestijnse gebieden.
Israël heeft in eigen land net zo goed de 20% Arabieren ingeënt als de joodse mensen. Bovendien heeft Israël nog vaccins ter beschikking gesteld van de Palestijnen.
Onze belgische afgevaardigde stemde tegen Israël bij deze samenkomst.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.