waterstof motor

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

25 jul 2021, 16:57

E.T. schreef:
25 jul 2021, 16:33
Die kabels in oranje-gele kleur zijn voor de elektriciteit van en naar de motor te brengen ... 8)
Juist , maar waarom zijn die niet rood of zwart ? De bougiekabels in mijn oldtimer zijn rood, al de andere "draden" zijn bijna allemaal zwart. :D

Fred1950

25 jul 2021, 16:58

Wil. schreef:
25 jul 2021, 16:27
Nu gaat het niveau stijgen. De Sof gaat zijn schoolmeesteruniform aantrekken. :lol:
.... dus tijd voor de ambtenaar om naar de koffiezet te hollen om er een babbelke te kunnen slaan over de islam. :mrgreen:

E.T.

25 jul 2021, 17:05

die oranje-gele zijn "marter" bestendig :P
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fred1950

25 jul 2021, 17:16

E.T. schreef:
25 jul 2021, 17:05
die oranje-gele zijn "marter" bestendig :P
Neen, dat is het niet. :D Maar een marter gaat het zeker niet overleven moest hij daaraan snoepen. Die leidingen staan op minstens 400 Volt gelijkspanning, dat is de spanning van de reuzegrote batterij die OOK in dat waterstof geval zit. Die kleur is internationaal overeengekomen voor de batterijspanning van elektrische wagens.

tokkio

25 jul 2021, 18:20

voorn schreef:
25 jul 2021, 14:32
Kennen jullie wel iets over de tweetakt de viertakt de wankel motor of de Weber
Of lees je maar google met jullie waterstofmotor.?
Of zoals de scheikundigen op dit forum die stil bleven bij een vergelijking van alcohol mengsels.
Dat men al in het eerste jaar scheikunde A2 leert in het begin van het schooljaar.
Zoek maar eens info over de Stirlingmotor(1816) Voorn,die kan ook op waterstof rijden :mrgreen:
https://www.autojunk.nl/2020/11/ford-ta ... ling-motor
Men kan er ook een Micro-Warmte Kracht Koppeling mee aandrijven.
https://www.golantec.be/micro%20warmtek ... peling.htm
En deze motor is simpeler dan een otto motor( viertakt motor)
https://www.renovablesverdes.com/nl/motor-stirling/
Ook de wankelmotor zit in de belangstelling,voor waterstof :mrgreen:
https://www.autoblog.nl/mazda-komt-met- ... -waterstof
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.

25 jul 2021, 18:35

Ze lijken anders verdacht veel op bougiekabels ...
Zouden die snoodaards van Hyundai een verbrandingsmotor hebben omgebouwd?
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.

25 jul 2021, 19:11

Tijd voor een nieuw brilleke, ET.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.

25 jul 2021, 19:37

Doe bij u thuis de motorkap even open en zoek de 7 verschillen :P

Fred1950

25 jul 2021, 20:00

E.T. schreef:
25 jul 2021, 18:35
Ze lijken anders verdacht veel op bougiekabels ...
Zouden die snoodaards van Hyundai een verbrandingsmotor hebben omgebouwd?
Ik denk dat het eerder een omgebouwde truck op batterijen is. Ze stoppen dan daar een waterstof brandstofcel in en een paar gasflessen met waterstof als "range extender", en beweren dan dat die op waterstof rijdt ( misschien hooguit dan 100 km verder :lol: )

Wil.

25 jul 2021, 20:21

Het verweer van de batterijman wordt sterker met de dag.
Zeg het nog 5 keer tegen jezelf en je gelooft het nog ook.

Hoe zwaarder de truck en zijn vracht, hoe onzinniger het is om het geheel enkel met batterijen in beweging te brengen. Althans met de stand van zaken op het vlak van batterijen zoals die nu is.

De ingenieurs van vandaag hebben blijkbaar nog niet de creativiteit om die zaak naar het vereiste hogere niveau te tillen. Pas dán kan de keuze voor batterijen verstandig worden. Nu is dat zinloos.

Fred1950

25 jul 2021, 20:36

Wil. schreef:
25 jul 2021, 20:21
Het verweer van de batterijman wordt sterker met de dag.
Zeg het nog 5 keer tegen jezelf en je gelooft het nog ook.

Hoe zwaarder de truck en zijn vracht, hoe onzinniger het is om het geheel enkel met batterijen in beweging te brengen. Althans met de stand van zaken op het vlak van batterijen zoals die nu is.

De ingenieurs van vandaag hebben blijkbaar nog niet de creativiteit om die zaak naar het vereiste hogere niveau te tillen. Pas dán kan de keuze voor batterijen verstandig worden. Nu is dat zinloos.
Wel, Wil-met-punt , die waterstof brandstofcel is niet eens in staat om die truck in beweging te brengen, laat staan te accelereren. Zo'n brandstofcel produceert daarvoor veel te weinig vermogen. Het vermogen is wel voldoende om die truck op een constante snelheid in beweging te houden en de batterij terzelfdertijd terug bij te laden na het aanzetten of het accelereren. En verder is het ook zo dat je de brandstofcel niet zomaar kunt aan en afzetten, het vermogen dat die zal leveren is zoveel als mogelijk constant te houden. Dit is inherent aan de werking van een brandstofcel. Ge kunt als het ware geen gaspedaal op die brandstofcel zetten om die meer of minder stroom te laten genereren.

Om een truck in beweging te krijgen heb je een bepaald vermogen nodig in kW ( kilowatt ). Als je de li-ion batterij die in de truck zit een lang leven wilt bezorgen moet dat vermogen kleiner zijn dan de kWh ( kilowattuur ) waarde van de batterij. Als "Sof" accelereert haalt de elektrische motor van zijn Kangoo ZE bijna 20 kW (*) vermogen uit de batterij. Ga eens na wat die truck aan vermogen vraagt om op een normale manier aan te zetten ( ik weet het niet ), en leidt hieruit af "hoe zwaar" ( in kWh ) die batterij dan wel moet zijn.

't Is allemaal zo mooi hé, wat de waterstof jongens ons voorspiegelen .... tot de realiteit om de hoek komt kijken ....

(*) om u een idee te geven : 20 kW komt overeen met een stroomsterkte van 87 Ampere bij 230 Volt . Zoveel stroom kan uwe "plomp" in huis niet aan ( meestal beperkt tot 40 ampere )

Wil.

26 jul 2021, 10:50

... tot de realiteit om de hoek komt kijken...

Wel, die realiteit is nu helemaal zichtbaar. Die Hyundai-truck stáát er.

Alles wat je hier schrijft, is basiskennis. Iedereen weet dat een waterstofauto ook een batterij aan boord heeft. Maar een truck die tientallen tonnen voortsleurt, dat is een dwaze oefening om het met batterijen te doen. Je bent in feite bezig de tonnen batterijmassa in beweging te brengen. Onverstandig.

Fred1950

26 jul 2021, 11:09

Wil. schreef:
26 jul 2021, 10:50
.....
Maar een truck die tientallen tonnen voortsleurt, dat is een dwaze oefening om het met batterijen te doen. Je bent in feite bezig de tonnen batterijmassa in beweging te brengen. Onverstandig.
Je hebt geen andere keuze dan in die welbepaalde truck op waterstof ook een batterij van meer dan 1 ton mee te sleuren .... sorry, dat is ook REALITEIT.

En het kan dus ook nog vol elektrisch zonder dat gevaarlijk waterstof : https://topgear.nl/autonieuws/elektrisc ... ot-nu-toe/ De zwaarste batterij weegt 4.660 kg . Is dat veel voor die tientallen tonner vrachtwagen ? :D

Wil.

26 jul 2021, 15:27

De Hyundai heeft een batterij van 70 kWh aan boord. Dat is minder dan wat in heel wat personenwagens steekt.

De batterijtruck van DPD die je laat zien, haalt in normale omstandigheden 400 km. D.w.z. dat hij na 350 km moet gaan zoeken naar een tankstation. Het duurt 1,3 uur om zijn 4.660 kg (!!) batterijen op te laden indien er een lader aanwezig is die 350 kW kan geven. Zoniet gaat het (veel) langer duren.

Ik ben benieuwd welke lange afstand transporteur daarmee gaat willen werken.
Bij de huidige stand van de batterijen (waar blijven die ingenieurs met oplossingen??) is waterstof de beste oplossing.

tokkio

26 jul 2021, 16:07

die waterstof brandstofcel is niet eens in staat om die truck in beweging te brengen, laat staan te accelereren. Zo'n brandstofcel produceert daarvoor veel te weinig vermogen.
ahum,Is deze truck zwaar genoeg Fred 1950, 154 ton, met een vermogen van 480 kilowatt......
De volledig beladen vrachtwagens, 154 ton naar Amerikaanse maatstaven, worden beschouwd als de zwaarste in de industrie en zullen naar verwachting 480 kilowatt aan vermogen leveren. De voertuigen zijn geschikt voor zwaar transport en hijswerk. Hyzon produceert al de brandstofcel met de hoogste dichtheid op de markt[/quote
https://www.waterstofmagazine.nl/nieuws ... -waterstof
Er beweegt veel op de waterstof markt :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.