waterstof motor

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

09 sep 2021, 17:51

voorn schreef:
09 sep 2021, 16:26
Dat doen ze wel in het artikel. Ze spreken van de ultieme katalysator.
ok, dat heb ik dan overlezen :oops: ( enfin , "Foert !" , zoals iedereen al ondertussen al wel gelezen heeft :) )

Charlie Maru

09 sep 2021, 18:47

Fred1950 schreef:
( enfin , "Foert !" , zoals iedereen al ondertussen al wel gelezen heeft :) )
Foert....Foert....Foert....!! Gaat men beginnen rebelleren ja ?
In Sjina vliegt ge daarvoor den bak in hé..... :mrgreen: :mrgreen: :lol:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

boeffer

09 sep 2021, 22:44

https://www.ad.nl/auto/voor-de-accu-van ... gle.com%2F
10 Minuten om 80%, 20 minnuten voor 100%.
Het schijnt dat je nog 10 j kan bollen met je CO2 uitstoter voordat er genoeg electriciteit is en kan aangebracht worden. En natuurlijk eerst de industrie die met een solid state accu gaan bollen.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

09 sep 2021, 23:41

Charlie Maru schreef:
09 sep 2021, 18:47
Fred1950 schreef:
( enfin , "Foert !" , zoals iedereen al ondertussen al wel gelezen heeft :) )
Foert....Foert....Foert....!! Gaat men beginnen rebelleren ja ?
In Sjina vliegt ge daarvoor den bak in hé..... :mrgreen: :mrgreen: :lol:
Ik schrijf "Foert" omdat ik me niet meer inzet met voorstellen of wat dan ook om de klimaatverandering een halt toe te roepen. Het is sowieso al veel te laat om allerhande wereldcatastrofes te vermijden. Zie maar wat er in Wallonië is gebeurd en hoe New York door de storm onder water kwam te staan. Dit staat ons ook beslist nog te wachten. En dan heb je ook nog in de toekomst de hongersnoden, de klimaatvluchtelingen , .... allemaal niet meer tegen te houden miserie. Dus, waarom zou ik me nog inspannen ?
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 09 sep 2021, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

09 sep 2021, 23:47

boeffer schreef:
09 sep 2021, 22:44
https://www.ad.nl/auto/voor-de-accu-van ... gle.com%2F
10 Minuten om 80%, 20 minnuten voor 100%.
Het schijnt dat je nog 10 j kan bollen met je CO2 uitstoter voordat er genoeg electriciteit is en kan aangebracht worden. En natuurlijk eerst de industrie die met een solid state accu gaan bollen.
Dat is weeral zo een voorbeeld van nitwit journalistiek. Schrijft men daar ook op welke spanning en aan welke stroomsterkte ge een accu waarmee ge die 1000 km kunt rijden op 10 minuten kunt opladen ? :roll: Ach man, daar maak ik mij soms dul om, en terzeldertijd word ik daar ook verdrietig van.

Die "solid-state" accu's zijn nog steeds lithium-ion accu's , maar het min of meer vloeibare diëlectricum wordt vervangen door iets dat tijdens de productie vast wordt.

Dicksy

10 sep 2021, 08:47

Fred1950 Gisteren, 23:41
Ik schrijf "Foert" omdat ik me niet meer inzet met voorstellen of wat dan ook om de klimaatverandering een halt toe te roepen. Het is sowieso al veel te laat om allerhande wereldcatastrofes te vermijden. Zie maar wat er in Wallonië is gebeurd en hoe New York door de storm onder water kwam te staan. Dit staat ons ook beslist nog te wachten. En dan heb je ook nog in de toekomst de hongersnoden, de klimaatvluchtelingen , .... allemaal niet meer tegen te houden miserie. Dus, waarom zou ik me nog inspannen ?
De mens is een egoïstisch wezen Fred1950. Was in het verleden zo en zal in de toekomst ook zo zijn. Denk daar maar eens over na. 8O

Fred1950

10 sep 2021, 08:56

Dicksy schreef:
10 sep 2021, 08:47
Fred1950 Gisteren, 23:41
De mens is een egoïstisch wezen Fred1950. Was in het verleden zo en zal in de toekomst ook zo zijn. Denk daar maar eens over na. 8O
De mens is in eerste instantie en vooral een domme parasiet. Ik heb er al lang geleden over nagedacht nadat ik eind jaren '70 het Rapport van de Club van Rome heb gelezen. Toen heb ik al beslist om geen nakomelingen te verwekken, ik wou niet dat mijn nazaten mij zou moeten verwijten waar "ander" ongedierte verantwoordelijk voor is.

Dicksy

10 sep 2021, 09:19

door Fred1950 » 15 minuten geleden
nadat ik eind jaren '70 het Rapport van de Club van Rome heb gelezen. Toen heb ik al beslist om geen nakomelingen te verwekken, ik wou niet dat mijn nazaten mij zou moeten verwijten waar "ander" ongedierte verantwoordelijk voor is.
Deze beslissing had ik al genomen toen ik nog jong en onbezonnen was. Het leven was te mooi voor mij om daar aan te beginnen. Dus wat kan mij de toekomst schelen of zou ik mij verantwoordelijk moeten voelen voor de generaties die na mij komen, no way. Die taak laat ik met een gerust geweten over aan zij die gekozen hebben volgende generaties op de wereld te zetten. Ik zal mijn tijd wel doen en draaien ze morgen het licht uit, so be it.
Lekker egoïstisch hé. 🥴
(Na dit kleine intermezzo terug naar het topic ‘waterstof motor’) :lol:

Fred1950

10 sep 2021, 10:55

Dicksy schreef:
10 sep 2021, 09:19
door Fred1950 » 15 minuten geleden
nadat ik eind jaren '70 het Rapport van de Club van Rome heb gelezen. Toen heb ik al beslist om geen nakomelingen te verwekken, ik wou niet dat mijn nazaten mij zou moeten verwijten waar "ander" ongedierte verantwoordelijk voor is.
Deze beslissing had ik al genomen toen ik nog jong en onbezonnen was. Het leven was te mooi voor mij om daar aan te beginnen. Dus wat kan mij de toekomst schelen of zou ik mij verantwoordelijk moeten voelen voor de generaties die na mij komen, no way. Die taak laat ik met een gerust geweten over aan zij die gekozen hebben volgende generaties op de wereld te zetten. Ik zal mijn tijd wel doen en draaien ze morgen het licht uit, so be it.
Lekker egoïstisch hé. 🥴
(Na dit kleine intermezzo terug naar het topic ‘waterstof motor’) :lol:
Ik persoonlijk wou geen nakomelingen opofferen en de miserie laten ondergaan. Die "anderen" zijn verantwoordelijk voor de klimaatrampen, ik niet . Ik wou in 1980 al iets in mekaar steken waardoor ik 220 Volt wisselspanning uit zonnepanelen gekoppeld aan klassieke loodaccu's kon halen, helaas was het financieel toen voor mij niet haalbaar.

Wil.

10 sep 2021, 17:13

In het natuurgebied Amerveen, ten noorden van Hardenberg maait de overheid de bermen met een tractor op waterstof! De machine is nog hybride. Ze kan ook op diesel rijden maar het meest van de tijd maait men op H2.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

15 sep 2021, 17:52

Hyundai heeft de brandstofcel van de 3e generatie ontwikkeld. Die is kleiner, lichter en 'stapelbaar'.
Het bedrijf heeft twee versies getoond: 100 kW en 200 kW.

Bovendien zijn de cellen modulair schakelbaar. Daardoor worden vermogens van 500 kW tot 1 MW mogelijk. Ideaal voor het voortbewegen van grote, zware vervoermiddelen zoals zware vrachtwagens en schepen. Daar falen batterijen nl.

Fred1950

15 sep 2021, 20:55

Sinds wanneer falen batterijen in het leveren van grote vermogens ? :lol:

Wil.

15 sep 2021, 21:28

Fred1950 schreef:
15 sep 2021, 20:55
Sinds wanneer falen batterijen in het leveren van grote vermogens ? :lol:
Leren lezen doen ze vanaf het 1e leerjaar van de basisschool. :lol:

Batterijen kunnen natuurlijk grote vermogens leveren. Ze kunnen dat niet lang genoeg, bv. om een 40-ton vrachtwagen 500 tot 600 km te laten rijden. Ze falen ook als het erop aankomt om snel weer paraat te zijn voor de volgende 500 km trip. Over schepen zwijg ik nog.

In die omstandigheden en met de vereisten die gesteld worden (snel laden, grote vermogens leveren) heb je de power van fuel cells nodig. Enkel wanneer de eisen die ik al eerder heb opgelijst zijn vervuld (lichtere batterijen/sneller laden/grotere energiedensiteit) is er een toekomst voor batterijen in het zware vervoer.

Fred1950

15 sep 2021, 23:08

't Is u vergeven Wil met punt. .... De bachelors electriciteit van tegenwoordig vergissen zich ook al tussen energie en vermogen. De batterij van een Tesla kan met het allergrootste gemak een vermogen leveren van 90 kW ....

Wil.

15 sep 2021, 23:50

Hoe lang en hoe ver sleept die tesla 40 ton voort? :lol:

Het gaat om 'het uithoudingsvermogen' en 'het recuperatievermogen' van de batterij. Ik weet het en jij weet het ook. Daarom is H2 de oplossing tot de batterijen door échte ingenieurs op punt worden gesteld. 8)