waterstof motor

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

20 sep 2021, 15:06

Batterijen voor vrachtwagens zijn enkel bruikbaar als de te rijden afstand niet te groot is, bv. een paar honderd km. per dag en wanneer er veel tijd is om op te laden. Voor sommige bedrijven kan dat een oplossing zijn.

Voor het grotere werk over lange afstanden waar snelle tanktijden vereist zijn, is het voorlopig aan waterstof om de klus te klaren.

Persoonlijk denk ik dat we betere batterijen gaan krijgen binnen dit en een jaar of drie. Dat zal voor personenwagens een heel goede zaak zijn. Voor het zware vrachtverkeer blijft het wachten op innovatie.

Gelukkig is de woestijn veel groter dan jij met je ingenieurscapaciteiten kunt berekenen en is er een oplossing binnen handbereik d.m.v. fuel cells. En ook op dat vlak staat de techniek niet stil.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

20 sep 2021, 15:22

Wil. schreef:
20 sep 2021, 15:06
...... en is er een oplossing binnen handbereik d.m.v. fuel cells. ....
Wat is een "fuel cell" , Willeke ? :lol:

Wil.

20 sep 2021, 16:57

Ik zou je dat kunnen uitleggen, maar daarvoor moet je al een beetje kunnen rekenen. Daar ben je - zoals hierboven alweer blijkt - nog niet ver genoeg in gevorderd. Daarom laat ik het.

Je kunt altijd eens googelen, Fredje. Je komt dan waarschijnlijk hier wel terecht. Titel: Fuel cells for du......

Succes!

Fred1950

20 sep 2021, 19:59

( den Wil met zijn punt zou zelfs Einstein in het belachelijke getrokken hebben ..... :lol: - een gefrustreerde ijdeltuit van dat kaliber is bijzonder zeldzaam, die mag nu al in Madame Tussauds een plaatsje krijgen :lol: )

Wil.

20 sep 2021, 21:00

Efkes heel persoonlijk aan het worden, Freddy? Is dat omdat je de kemels opstapelt wanneer er een beetje moet gerekend worden? (en dat is niet de eerste keer :( )
Je hebt blijkbaar een heel slecht aanvoelen van wat er in de reële wereld dient te gebeuren om op energievlak een bepaald doel te bereiken. Je spreekt over "een hele woestijn vol leggen met zonnepanelen" (zie vorige blz.) terwijl een vierkant van 5 km x 5 km al volstaat. Voor "een ingenieur" is dat onaanvaardbaar, niet? Vergelijkbaar met een garagist die niet weet waar je de olie moet aflaten van een motor, toch?

Fred1950

20 sep 2021, 21:19

Ach man, je hebt geen notie van wat 650 ton waterstof "maar" eigelijk betekent ten opzichte van het dagelijks verbruik aan waterstof in de wereld. Waart gij in staat om die 16 miljoen panelen te berekenen uit die 650 ton ? Neen, zonder mijn poging om dat te berekenen had je zelfs niet eens de kans gehad om te verkleineren :roll:

Ge preekt van uw hoge toren over "fuel cell" terwijl ge niet eens weet hoeveel soorten "fuel cells" er wel bestaan. De waterstof brandstofcel is er ééntje van .....

Hou het bij de Islam, daar hebt ge voor "gestudeerd" ..... Voor de rest ... Foert ! jong ....

Wil.

21 sep 2021, 10:46

Op je pikkie getrapt, Fred? Je voelt je 'verkleineerd' ?? 8O
Terug naar af dus.

2 x 2 = 4
2 x 3 = 6
2 x 4 = 8
....

enz.

tokkio

21 sep 2021, 11:01

Die vrachtwagen van Ab inBev ,vanwaar komt die groene stroom, uit een grijze kabel.......en die kan dan 190 Km rijden,dus dat is 95 km enkel, anders kan die niet meer terug, en er mag niet te veel bergop bijzijn ,ook in de winter liefst een dikke frak aan,want verwarming kost stroom,de volvo is enkel goed voor rond de kerk,en dan vraag ik mij af hoeveel die nog kan laden ,1 as dus max 12 ton, wat wegen die batterijen......
En het zijn niet alleen de saoudies die investeren in groene waterstof, ook Spanje
Met een investeringsbedrag van 10,5 miljard euro wil Spanje een belangrijke positie veroveren bij de opwek van groene waterstof. Terwijl andere landen nog druk zijn met de ontwikkeling van waterstoffabrieken tot 10 megawatt (MW), denkt Spanje over tien jaar al voor meer dan 4 gigawatt (GW) aan elektrolysers geïnstalleerd te hebben
Australië:
Australië maakt de grootste kans uit te groeien tot de grootste groene waterstofproducent ter wereld.
De trein is vertrokken,en binnen een paar jaar is er zoveel groene stroom, dat die minder gaat kosten dan water. :mrgreen:
https://www.nrc.nl/brandedcontent/vatte ... e-toekomst
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

21 sep 2021, 12:28

tokkio schreef:
....
De trein is vertrokken,en binnen een paar jaar is er zoveel groene stroom, dat die minder gaat kosten dan water. :mrgreen:
https://www.nrc.nl/brandedcontent/vatte ... e-toekomst
Probleem .... er is niet genoeg zuiver water ( tenzij met zware kosten voor de ontzilting en zuivering van zeewater ).

De Russen hebben de ultieme oplossing om zowel hun gas op te soeperen en hierbij geen CO2 in de lucht te spuwen ( bijzonder ook goed om methaan uit de lucht de houden )

Russia is planning a new hydrogen industry by 2024. Gazprom is to test a new hydrogen turbine in 2021, and a partnership between Gazprom Energieholding and Siemens is reported to be pending. Gazprom aims to produce turquoise hydrogen by pyrolysis of methane (rather than steam reforming) to leave solid carbon rather than CO2.

bron : https://www.world-nuclear.org/informati ... -uses.aspx

tokkio

21 sep 2021, 13:31

Probleem .... er is niet genoeg zuiver water ( tenzij met zware kosten voor de ontzilting en zuivering van zeewater ).
Niet zwart kijken Sof, voor ieder probleem is er een oplossing, als ingenieur zou u het moeten weten :mrgreen:
De soudies werken er aan, ze hebben al verschillende ontzilting installaties, en de techniek wordt steeds beter...
https://www.slb-group.nl/nl/nieuws/rijk ... di-arabie/
En ook met zonnepanelen, niet in de woestijn, maar op zee. :mrgreen:
https://freshgadgets.nl/zeewater-drinkb ... ne-energie
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.

21 sep 2021, 18:45

Opgelet

2 x 3
en
2 x 4

zijn geen vierkanten

:roll:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fred1950

21 sep 2021, 21:25

tokkio schreef:
21 sep 2021, 13:31
Niet zwart kijken Sof, voor ieder probleem is er een oplossing, als ingenieur zou u het moeten weten :mrgreen:
De soudies werken er aan, ze hebben al verschillende ontzilting installaties, en de techniek wordt steeds beter...
https://www.slb-group.nl/nl/nieuws/rijk ... di-arabie/
En ook met zonnepanelen, niet in de woestijn, maar op zee. :mrgreen:
https://freshgadgets.nl/zeewater-drinkb ... ne-energie
Iets gevonden ( recent artikel ) over hoe men waterstof produceert en wat het aan energie kost ( dus ook aan centjes ). De energie ( en dus ook de kosten ) die nodig is om zeewater te ontzilten komt daar nog niet eens ter sprake.

https://link.springer.com/article/10.11 ... 21-01585-8

( of via Google translate : https://translate.google.com/translate? ... 21-01585-8 )

Het is niet nodig om alles door te nemen, maar lees vooral op het einde de conclusies ( "Conclusions" in het originele engelse document )

Geen zonnepanelen in de woestijn ? :lol: Ze zouden er teveel met de veegborstel moeten rondlopen, nietwaar. :D ( 't is er trouwens veel te warm, en als het warm is geven zonnepanelen minder vermogen af )

Wil.

21 sep 2021, 21:53

E.T. schreef:
21 sep 2021, 18:45
Opgelet

2 x 3
en
2 x 4

zijn geen vierkanten

:roll:
Ik weet het wel, E.T. maar het is gebleken dat kwadraten té moeilijk waren. Vandaar ook mijn tip om terug te starten vanaf het begin. De tafel van twee leek mij haalbaar, vandaar .

Fred1950

21 sep 2021, 21:59

tokkio schreef:
.....,en dan vraag ik mij af hoeveel die nog kan laden ,1 as dus max 12 ton, wat wegen die batterijen......
.....
Als die 44 ton truck van Colruyt die op waterstof rijdt op batterijen zou rijden met dezelfde actieradius, dan zou die 4 ton batterijen aan boord hebben ( rest dus 40 ton nuttige lading ).

Fred1950

21 sep 2021, 22:06

Wil. schreef:
21 sep 2021, 10:46
Op je pikkie getrapt, Fred? Je voelt je 'verkleineerd' ?? 8O
Terug naar af dus.

2 x 2 = 4
2 x 3 = 6
2 x 4 = 8
....

enz.
Op mijn pik getrapt ? :lol: Nee hoor. Ge hebt weeral een vlaag van manische arrogantie, en dan is het best om niet verder op je posts te reageren tot wanneer ge terug wat afgekoeld zijt ( vergeet vanavond uw pilleke niet te nemen ).