Opstart medium voor Windows
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Hello iedereen die in het verleden een of ander opstart medium heeft aangemaakt.
Ik ben mij nog steeds aan het voorbereiden voor de overstap van Windows 10 naar Windows 11 (mijn All-In-One desktop is er geschikt voor) maar zit met de volgende vraag (ligt op mijn lever
), wat kan ik best gebruiken voor het aanmaken van een opstart cd-dvd-usb?
Macrium geeft de mogelijkheid om een van deze media te voorzien van een ISO file of een Windows Boot Menu.
Ik kan (durf) niet zelf beslissen, en daarom kom ik hier met die vraag.
Bedankt voor de antwoorden, en groetjes.
Danny
Ik ben mij nog steeds aan het voorbereiden voor de overstap van Windows 10 naar Windows 11 (mijn All-In-One desktop is er geschikt voor) maar zit met de volgende vraag (ligt op mijn lever
Macrium geeft de mogelijkheid om een van deze media te voorzien van een ISO file of een Windows Boot Menu.
Ik kan (durf) niet zelf beslissen, en daarom kom ik hier met die vraag.
Bedankt voor de antwoorden, en groetjes.
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
audibac - Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Download gewoon de Windows 11-installatieassistent , en de rest gaat vanzelf , heb ik ook gedaan .
https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... /windows11
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Bedankt voor de tip,audibac schreef: ↑22 nov 2021, 13:21Download gewoon de Windows 11-installatieassistent , en de rest gaat vanzelf , heb ik ook gedaan .
wat is ongeveer de installatie tijd?
Mvg Benq
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen 
-
sacho - Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08
Danny, wacht gewoon de update van win 11 af, dat wil zeggen jij bent aan de beurt.
Je hebt helemaal niks nodig van opstartbare usb/DVD
Ik denk zelfs dat je geen opstartbare DVD kan gebruiken wegens te weinig plaats.
De update duurt een 45 min tot een uurtje, en je hebt de kans nog om terug te keren naar Win10 binnen de 10 dagen.
Kijk wel uit dat je minstens 25 GB plaats hebt op de HD + nog je 10% vrije ruimte die je moet houden bij updates. Er staat dan namelijk een Windows Old op je HD.
Je hebt helemaal niks nodig van opstartbare usb/DVD
Ik denk zelfs dat je geen opstartbare DVD kan gebruiken wegens te weinig plaats.
De update duurt een 45 min tot een uurtje, en je hebt de kans nog om terug te keren naar Win10 binnen de 10 dagen.
Kijk wel uit dat je minstens 25 GB plaats hebt op de HD + nog je 10% vrije ruimte die je moet houden bij updates. Er staat dan namelijk een Windows Old op je HD.
-
audibac - Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
@sacho , hij schrijft toch dat zijn pc voldoet , wat is dan het probleem ?Met de installatie assistent heb je niks anders nodig , staat toch in de link die ik gezet heb .
Laatst gewijzigd door audibac op 22 nov 2021, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home
-
sacho - Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08
audibac,
Mijn laptop was ook geschikt voor Win11, midden oktober kreeg ik de melding onderaan links in de Systray dat men update naar Win 11 beschikbaar was, 45 minuten en het was klaar. Ondertussen is de Windows Old al weg uit men C:schijf. Geen extra back-up gedaan van men data. Die had ik al.
Waarom zou je nu een extra back-up maken van je systeem als alles automatisch gaat.
Natuurlijk, met een SSD schijf van meer als 120 GB en 16 Ram of meer duurt dat geen uren.
Waarom zou je dan Win11 geforceerd installeren, je hebt tenslotte toch nog 4 jaar de tijd.
Mijn laptop was ook geschikt voor Win11, midden oktober kreeg ik de melding onderaan links in de Systray dat men update naar Win 11 beschikbaar was, 45 minuten en het was klaar. Ondertussen is de Windows Old al weg uit men C:schijf. Geen extra back-up gedaan van men data. Die had ik al.
Waarom zou je nu een extra back-up maken van je systeem als alles automatisch gaat.
Natuurlijk, met een SSD schijf van meer als 120 GB en 16 Ram of meer duurt dat geen uren.
Waarom zou je dan Win11 geforceerd installeren, je hebt tenslotte toch nog 4 jaar de tijd.
-
Sorry mensen, ik heb blijkbaar enkele maanden/jaren geslapen
Begrijp ik het goed? Is het aanmaken van opstart CD/DVD/USB overbodig geworden, en kan men dit nu gewoon indien de MBR onleesbaar zou geworden zijn door bij de opstart op de toets F7 te tokkelen zodat men in een "andere" opstart mogelijkheid komt?
Groetjes
Danny
Begrijp ik het goed? Is het aanmaken van opstart CD/DVD/USB overbodig geworden, en kan men dit nu gewoon indien de MBR onleesbaar zou geworden zijn door bij de opstart op de toets F7 te tokkelen zodat men in een "andere" opstart mogelijkheid komt?
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
Hello Sennetters, in verband met mijn vraag over het al dan niet opmaken van een “reddings” medium heb ik volgend gevonden in het boek “Computerbijbel Windows 11” geschreven door Menno Schoone, en die mij de toelating gegeven heeft uit zijn boek te citeren.
Ik citeer:
Opstartbaar herstelmedium (op CD, DVD of USB)
Wil Windows niet meer opstarten of moeten aanpassingen worden doorgevoerd die alleen buiten Windows om zijn uit te voeren, dan is het handig om een opstartbare herstel CD, DVD, of USB stick voorhanden te hebben. Er zijn verschillende opstartbare medium verkrijgbaar met elk een eigen verzameling tools, per situatie moet dus worden afgevraagd welke het beste toepasbaar is.
Het artikel gaat nog verder en geeft enkele mogelijkheden om een opstartbare media op te maken.
Windows 11 Media Creatie Tool
Windows PE
Kaspersky Rescue Disk
Ultimate Boot CD
Hiren’s Boot CD
System Rescue
Einde citaat.
Verder verwijst Menno Schoone ook naar volgende site www.schoonepc.nl/instal/bootcd.html
Zoals ik reeds liet weten mag ik dit uit het boek citeren, maar iedereen zal zelf moeten bepalen wat hij/zij hiermede zal doen.
Groetjes.
Danny
Ik citeer:
Opstartbaar herstelmedium (op CD, DVD of USB)
Wil Windows niet meer opstarten of moeten aanpassingen worden doorgevoerd die alleen buiten Windows om zijn uit te voeren, dan is het handig om een opstartbare herstel CD, DVD, of USB stick voorhanden te hebben. Er zijn verschillende opstartbare medium verkrijgbaar met elk een eigen verzameling tools, per situatie moet dus worden afgevraagd welke het beste toepasbaar is.
Het artikel gaat nog verder en geeft enkele mogelijkheden om een opstartbare media op te maken.
Windows 11 Media Creatie Tool
Windows PE
Kaspersky Rescue Disk
Ultimate Boot CD
Hiren’s Boot CD
System Rescue
Einde citaat.
Verder verwijst Menno Schoone ook naar volgende site www.schoonepc.nl/instal/bootcd.html
Zoals ik reeds liet weten mag ik dit uit het boek citeren, maar iedereen zal zelf moeten bepalen wat hij/zij hiermede zal doen.
Groetjes.
Danny