Traag opstarten van Firefox

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Marco908

23 nov 2021, 16:17

Hello Sennetters,
Raar probleem op de comp van mijn vrouwke.

Firefox start heel traag op. Ze krijgt eerst een scherm waar alle vakken grijs en zonder tekst staan
en na ong. anderhalve minuut komt het normale scherm.
Eens Firefox volledig opgestart werkt het prima.
Heb al een volledige scan gedaan van de C: met Emsisoft Emergency Kit => Alles OK, idem met de Bitdefender scan.
De C: partitie is gedefragmenteerd met Defraggler
Andere progs starten normaal op, zelf Thunderbird, en werken goed.
Heb dit vastgesteld na Windows updates KB4023057 en KB5006670 van 15/10
Behalve defrag, heb ik Firefox volledig gedeïnstalleerd met RevoUninstaller, terug gedownload en geïnstalleerd, maar dit veranderd niets, zelf zonder enige extensie.
Heb vergeleken met de instellingen van Win10, Bitdefender en Firefox op mijn oude Asus comp,
waar Firefox het goed doet, en geen verschil gevonden.
HW : Toshiba Satellite – Intel Pentium N3700 1,60Ghz – RAM 4GB DDR3 1599Mhz
Opslag Toshiba SATA 465GB (C: 57GB gebruikt op 255)
SW : Win 10 home 64-bit (up-to-date) – Firefox 94.0.1 extensies BitDefender anti-tracker,
ClearCache en Ghostery – Bitdefender Internet security dagelijks bijgewerkt
Dat deze comp niet van de snelste is en ook wat ouder is begrijp ik best, maar wat met die
Firefox ?
Kan iemand mij verder helpen a.u.b.
ASUS K95V - Win10 64b - Bitdefender Internet Security

audibac

23 nov 2021, 18:19

Probeer firefox eens op te frissen , dit helpt dikwijls

Afbeelding
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Marco908

24 nov 2021, 16:37

Dank U audibac.
Heb je voorgestelde procedure gedaan, maar dit verandert niets aan mijn probleem.
Had deze poging al gedaan alvorens Firefox te erinstaleren.
Heb nu ook de laatste update naar Firefox 94.0.2 64bits

hovel

24 nov 2021, 17:23

Ik heb het zelfde probleem, al enkele weken. Blijkbaar is om een onbekende reden gedurende de eerste minuten van het opstarten de harde schijf 100% bezig. Ik heb op internet al verwijzingen gevonden naar het/een 100% probleem met mogelijke oplossingen. Tot nu toe werkt geen enkele. We zoeken verder.

audibac

24 nov 2021, 19:13

Probeer eens met alle extensies uit te schakelen , misschien weet je dan iets meer .

wd

24 nov 2021, 19:57

Heb ook al geruime tijd problemen met Firefox, echter gebruik ik het al heel lang.
En ja bij het opstarten van Firefox tergend lang en dan komt nog dat iedere keer mijn startpagina
Krantenkoppen.be , als hij dan uiteindelijk opstart vervangen is door MSN-startpagina.
Zou het niet kunnen dat deze de boosdoener is.
Iedere keer dan bij instellingen de pagina moeten vervangen is verschrikkelijk toch.
Ik wil niet veranderen ben Firefox zo gewoon.

Misschien en hopelijk vindt Firefox zelf de oplossing.

Groeten
De dwarsliggers laten de treinen rechtdoor rijden.

abbs
Contacteer:

25 nov 2021, 09:19

Marco908 schreef:
23 nov 2021, 16:17
Behalve defrag, heb ik Firefox volledig gedeïnstalleerd met RevoUninstaller, terug gedownload en geïnstalleerd, maar dit veranderd niets, zelf zonder enige extensie.

Het enigste wat je nog kan doen is Firefox geheel verwijderen, en ook de mappen.
Maak indien nodig een back-up van je bladwijzers Handleiding.

Verwijder via "Programma's en onderdelen" Firefox en herstart je pc. (niet via RevoUninstaller).
Verwijder daarna de volgende mappen.(indien aanwezig)

Maak daarvoor eerst de "Verborgen bestanden" zichtbaar Handleiding.
Ga nu naar de dik gedrukte mappen en verwijder die: (indien aanwezig)

C:\Gebruikers\Gebruikersnaam\AppData\Local\Mozilla <== deze
C:\Gebruikers\Gebruikersnaam\AppData\Roaming\Mozilla <==deze
C:\Gebruikers\Gebruikersnaam\AppData\Roaming\Mozilla <==deze
C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox <== deze
C:\Program Files \Mozilla Firefox <== deze
C:\ProgramData\Mozilla Firefox <== deze

Herstart je pc en installeer Firefox weer, download meteen de 64 bits versie Hier.

Hoe werkt Firefox nu?
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

audibac

25 nov 2021, 13:40

Ik gebruik ook al jaren Firefox en de laatste jaren geen problemen , maar cCleaner en boosters en windows optimalizatie programma's zoals WinOptimizer en dergelijke doen meer slecht dan goed , verwijderen die handel ,dat heb je helemaal niet nodig .

benq

25 nov 2021, 14:11

audibac schreef:
25 nov 2021, 13:40
Ik gebruik ook al jaren Firefox en de laatste jaren geen problemen , maar cCleaner en boosters en windows optimalizatie programma's zoals WinOptimizer en dergelijke doen meer slecht dan goed , verwijderen die handel ,dat heb je helemaal niet nodig .
Eindelijk eens iemand die dit ook zegt en schrijft,
Ik heb dit al dikwijls en herhaaldelijk gezegd maar niemand gelooft dit, uitgezonderd U.

Mijn vurig voske werkt ook perfect, geen problemen mee.
Klik en alles gaat open.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Marco908

25 nov 2021, 16:16

Eerst en vooral dank aan allen om mij te willen helpen.
@audibac : Na het opfrissen van Firefox zijn alle extensies weg, maar het probleem is er nog.

@benq ; Ja, ik gebruik af en toe Ccleaner, maar uitsluitend om een aangepast opschonen uit te voeren, en ZEKER NOOIT om aan het register te prutsen of andere zogezegde tuning tooltjes: wat is dan het gevaar ?
Verder blijf ik ver weg van alle boosters

@abbs : RevoUninstaller voert eerst een standaard de-installatie uit, nadien kan je doorzoeken naar achtergebleven mappen, bestanden en register-items. dat heb ik dus ook laten doen met de optie "grondig" en alles wat Mozilla Firefox betreft weggegooid, gevolgd door een restart van de comp
Is dit niet hetzelfde dan je voorgestelde procedure, of wat heb ik niet begrepen ?

abbs
Contacteer:

25 nov 2021, 16:25

Marco908 schreef:
25 nov 2021, 16:16

Is dit niet hetzelfde dan je voorgestelde procedure, of wat heb ik niet begrepen ?
Ik ben past een voor stander van RevoUninstaller als de "normale" weg niet werkt.
Vele programma's hebben een eigen Uninstal om te zorgen voor de juiste verwijdering.
Maar ieder zijn mening.

Ik weet niet of Revo echt alle mappen verwijderd daarom de handmatige stappen.
IK zelf als ik wat verwijder laat een tool nog op restanten zoeken, maar vaak is Firefox genoeg opgeruimt zoals ik heb beschreven.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

Sony

26 nov 2021, 12:41

Marco908, hovel,

Stel de privacy en beveiliging in:
Afbeelding

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

franç

27 nov 2021, 13:12

benq schreef:
Ik heb dit al dikwijls en herhaaldelijk gezegd maar niemand gelooft dit, uitgezonderd U.
Dat is niet juist, ik heb op dit forum herhaaldelijk het gebruik van CCleaner afgeraden. Dit tot groot ongenoegen van moderator Sony, die groot voorstander was/is van het gebruik van dat programma voor bepaalde doeleinden. Mijn berichten daaromtrent zijn op dit forum niet meer terug te vinden, uitgezonderd mijn twee bijdragen in dit topic: klik hier.

benq

27 nov 2021, 14:54

franç schreef:
27 nov 2021, 13:12
benq schreef:
Dat is niet juist, ik heb op dit forum herhaaldelijk het gebruik van CCleaner afgeraden. Dit tot groot ongenoegen van moderator Sony, die groot voorstander was/is van het gebruik van dat programma voor bepaalde doeleinden. Mijn berichten daaromtrent zijn op dit forum niet meer terug te vinden, uitgezonderd mijn twee bijdragen in dit topic: klik hier.
Sorry Franc, we zijn dus met 3, :oops:
nog 1ne en we kunnen kaarten. :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

hovel

30 nov 2021, 11:06

Het is niet alleen Firefox die traag opstart. Het zelfde doet zich voor bij andere toepassingen. Zojuist nog geprobeerd. Firefox 33sec, Chrome 43sec.

Het probleem doet zich vooral voor tijdens de eerste minuten na het opstarten van Windows. Mogelijk is Windows op de achtergrond nog bezig. Wat mij opvalt is dat de harde schijf lange tijd 100% bezet is. Na +- 10 min verminderd dit.

Het 100% probleem wordt op internet regelmatig aangesproken maar geen van de aangedragen oplossingen heeft to hiertoe bij mij gewerkt.