waterstof motor

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

01 jan 2022, 10:17

ferre10 schreef:
01 jan 2022, 09:23
MichelN schreef:
31 dec 2021, 15:52
Fred1950 schreef:
31 dec 2021, 14:03
Ik zeg u , dit kan met waterstofgas NOOIT gebeuren , of wat denk je ? :roll:
Je krijgt de prijs voor de wansmakelijkste post van het jaar. Jammer genoeg kan je hier niemand plonken, jij was anders de eerste, samen met je moslimbroeder Wil.
klopt helemaal 8O . de onbeschoftheid van Fred kent geen grenzen.
grtz
ferre
Als er hier een paar tussen zitten die alle beleefdheidsregels en interner etiquette aan hun laars lappen , dan zijn het wel MichelN en Wil-met-punt. Ook aan u het beste voor 2022.

Wil.

01 jan 2022, 10:41

Een analist van Wood MacKenzie is van oordeel dat tegen het eind van dit decennium in een aantal landen waterstof zal kunnen worden geproduceerd aan $ 1/ kg. Als dat klopt, dan is H2 de winnaar voor alle vervoermiddelen en niet alleen voor groot en zwaar verkeer.

De redenering: elektrolysers worden almaar goedkoper en goedkope hernieuwbare energie om waterstof te maken, komt ter beschikking.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio

01 jan 2022, 17:13

E.T. schreef:
31 dec 2021, 16:29
Tokkio, waarom lees je je verwijzing misschien eerst beter zelf eens ...
Dit is wat er staat:

„Nee”, zegt professor Van Wijk, „waterstof is van zichzelf niet explosief. Als het in de lucht komt, zegt het niet zomaar ‘boem’. Het is wel brandbaar, net zoals aardgas. Maar het brandt pas als het in de juiste verhoudingen met zuurstof wordt gemengd. Vervolgens moet er nog een vlam bij”, licht hij toe. „Omdat het brandbaar is moet je er natuurlijk wel voorzichtig mee omgaan. Daarom zijn goede gebruiksvoorschriften, net zoals die er ook voor aardgas zijn, belangrijk.”
Het staat er duidelijk, waterstof is niet explosief, het hoopt zich ook niet op zoals aardgas,het is heel licht ,en drijft heel snel naar boven,maar men moet er wel voorzichtig mee zijn, logisch,benzine dampen is veel gevaarlijker dan waterstof, het is niet de eerste die zwaar verbrand is door benzine in een garage, dat wilt niet zeggen dat waterstof onschuldig is,men moet ook niet met een vlam boven een batterij gaan hangen,dat knalgas kan wel ontploffen.
https://www.arbeidsveiligheid.net/veili ... sexplosies
Trouwens alle brandbare producten zijn gevaarlijk.......en moest men geen mercaptaan bij de gas doen , kon men het gas ook niet ruiken.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.

02 jan 2022, 12:38

Het staat er duidelijk inderdaad: Nee”, zegt professor Van Wijk, „waterstof is van zichzelf niet explosief.

Belangrijk woordje niet gelezen? In de juiste mengverhouding met de zuurstof in de lucht is waterstof hoogst explosief. Het is lichter dan aardgas en stijgt sneller naar boven ... tot het ergens niet meer door kan en zich ophoopt :lol:

Wil.

04 jan 2022, 16:38

In de Dakar rally rijdt voor het eerst een truck mee die op waterstof wordt aangedreven.
Het Franse bedrijf Gaussin heeft het voertuig klaargemaakt. Aramco (Saoedi-Arabië !) sponsort.

Wil.

05 jan 2022, 11:08

Goed nieuws van het batterijenfront (straf dat de Sof dit nog niet gepost heeft :wink: )

Our Next Energy heeft een prototype van zijn nieuwe batterij getest met actieradius van 1.200 kilometer. Die batterij hebben ze in een Tesla ingebouwd en ze zijn dan de weg opgegaan.
Dát is de doorbraak waarop we al decennia zitten te wachten. Ook de helft van die range zou al volstaan en dan zou ook het volume en het gewicht van die batterij kunnen worden gehalveerd.

Ook Mercedes heeft heel recent in zijn EQXX een zeer efficiënte batterij geplaatst die bijna 1000 km kan afleggen.

Nu het probleem om snel te kunnen laden nog wegwerken en dan zijn we een grote stap vooruit in de richting van elektrisch personenwagenvervoer. Zelfs voor zwaar vrachtvervoer komen er met de nieuwe batterij van Our Next Energy mogelijkheden.

tokkio

05 jan 2022, 17:07

Als iets goed is mag het gezegd worden :D dat wordt een zware concurrent voor waterstof 8)
https://www-prnewswire-com.translate.go ... _tr_pto=sc
En niet alleen voor auto's,maar ook voor buffer batterijen,maar "Sof" zal het niet willen voorstellen omdat ze met zijn idee zijn gaan lopen :mrgreen:
https://www.super-b.com/nl/lithium-ijze ... hium-accus
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

05 jan 2022, 19:48

tokkio schreef:
05 jan 2022, 17:07
Als iets goed is mag het gezegd worden :D dat wordt een zware concurrent voor waterstof 8)
https://www-prnewswire-com.translate.go ... _tr_pto=sc
En niet alleen voor auto's,maar ook voor buffer batterijen,maar "Sof" zal het niet willen voorstellen omdat ze met zijn idee zijn gaan lopen :mrgreen:
https://www.super-b.com/nl/lithium-ijze ... hium-accus
LFP batterijen zijn al altijd "mijn ding" geweest, maar die zijn tot op heden zwaarder en volumineuzer dan de types met kobalt , nikkel en mangaan. Voor thuisbatterijen speelt dat uiteraard geen rol, wel voor personewagens wegens extra gewicht en volume.

Wil.

12 jan 2022, 18:51

Een dochterbedrijf van het Duitse ThyssenKrupp gaat in Rotterdam een 200 MW elektrolysesysteem op poten zetten.

Fred1950

17 jan 2022, 17:12

Heet van de pers : Snellaadstation met "windmolentjes" - en dus geen belasting van het net. :D

https://www.fleet.be/eerste-supersnella ... -ons-land/

Dicksy

17 jan 2022, 17:32

door Fred1950 » 12 minuten geleden
Heet van de pers : Snellaadstation met "windmolentjes" - en dus geen belasting van het net. :D

https://www.fleet.be/eerste-supersnella ... -ons-land/
Dat is dan goed nieuws voor de beteugeling van de CO² en het promoten van elektrische wagens/vrachtwagens.

Wist je Fred dat een 40-tonner diesel op 5000 km evenveel CO² uitstoot als een (gemiddeld) persoon een heel jaar aan stookolie voor zijn verwarming, en sommigen misschien nog meer/minder. Als men nu voor die vrachtwagens en die stookolie slurpende verwarmers nog een oplossing uitdoktert zijn we op de goede weg om de klimaatdoelstellingen te halen. :roll: 8O :lol:

tokkio

17 jan 2022, 17:43

En weet u wat de vrachtschepen vervuilen.....
'De zestien grootste schepen stoten evenveel CO2-emissies uit als alle auto's op de wereld' 'De zeventien grootste schepen ter wereld stoten meer zwavel uit dan alle auto's ter wereld bij elkaar' 'Containerschip net zo vervuilend als tot wel 50 miljoen auto's'.

Fred1950

17 jan 2022, 18:05

Dicksy schreef:
17 jan 2022, 17:32
.....
Wist je Fred dat een 40-tonner diesel op 5000 km evenveel CO² uitstoot als een (gemiddeld) persoon een heel jaar aan stookolie voor zijn verwarming, en sommigen misschien nog meer/minder. Als men nu voor die vrachtwagens en die stookolie slurpende verwarmers nog een oplossing uitdoktert zijn we op de goede weg om de klimaatdoelstellingen te halen. :roll: 8O :lol:
Een beetje geknipt en geplakt uit de "Energieprijzen" topic , zeker ? :lol:
Fred1950 schreef:
17 jan 2022, 17:10
tokkio schreef:
17 jan 2022, 16:35
Fred1950 schreef:
17 jan 2022, 15:37
.... en ondertussen surf ik lustig verder via WiFi op de modem van mijn buur. Mijn eigen modem ligt "af" ( stroomloos ) , evenals als mijn "proxy" PC ( waarlangs ik op het internet geraak ). Ik bespaar niet alleen op stroom, maar ook op de levensduur van die hardware. :D :P . De zon schijnt hier binnen , en dus ligt voor 't ogenblik mijn chauffage op stookolie ook af ( en verbruikt dus ook geen stroom voor de aanblazer ). Nogmaals :P
Dus bent u al die tijd illegaal bezig, het "hacken" van een beveiligde wifi is verboden Fred,en uw stookolie is een Co²vervuiler, en ook die De co² emissieprijs prijs zit ook in de energiefactuur, en die bedraagt +/- 75€ de ton......
https://www.carbonkiller.org/nl/i/wat-k ... -co2-recht
Nikske illegaal. Ik surf met mijn abonnement op "Proximus Public WiFi" en met een eigen aangemeld email adres en paswoord. Dat "Proximus Public WiFi" gaat steeds via een modem van een Proximus klant. Er moet dus ééntje in de buurt aanstaan , en liefst niet te ver voor een goede signaalsterkte.

Stookolie is inderdaad een CO2 "producent". :oops: Weet je dat een 40 tonner op diesel na 5000 km rijden evenveel CO2 heeft uitgestoten dan ik op een gans jaar voor mijn verwarming ?
En als het geen copy & paste is , dan zou ik wel eens willen weten van waar je die informatie hebt gehaald. IK weet waar ik DIE informatie heb gehaald.

Wil.

22 jan 2022, 10:36

Het Franse bedrijf Saint-Gobain produceert vlakglas voor de bouw en voorruiten voor de auto-industrie in Herzogenrath in Nordrhein-Westfalen in het westen van Duitsland. Het energieverbruik van de plant is enorm, ongeveer 459 gigawatt uur, evenveel als het verbruik van een kleine stad op jaarbasis. Voor het productieproces moet kwartszand worden gesmolten bij een temperatuur van 1500 graden. Bij de verbranding van aardgas, nodig voor dit proces, komt jaarlijks 118.000 ton CO2 vrij.

Vanaf 2023 begint men er te testen met waterstof. Enkel op basis van elektriciteit kan men in deze fabriek geen 1500 graden bereiken. Daarom wordt de weg van de waterstof bewandeld.

Er komt een elektrolyser die de nodige groene waterstof zal genereren. Tegen 2030 wil het bedrijf klimaatneutraal zijn.

Fred1950

22 jan 2022, 11:49

Wil. schreef:
22 jan 2022, 10:36
Het Franse bedrijf Saint-Gobain produceert vlakglas voor de bouw en voorruiten voor de auto-industrie in Herzogenrath in Nordrhein-Westfalen in het westen van Duitsland. Het energieverbruik van de plant is enorm, ongeveer 459 gigawatt uur, evenveel als het verbruik van een kleine stad op jaarbasis. Voor het productieproces moet kwartszand worden gesmolten bij een temperatuur van 1500 graden. Bij de verbranding van aardgas, nodig voor dit proces, komt jaarlijks 118.000 ton CO2 vrij.

Vanaf 2023 begint men er te testen met waterstof. Enkel op basis van elektriciteit kan men in deze fabriek geen 1500 graden bereiken. Daarom wordt de weg van de waterstof bewandeld.

Er komt een elektrolyser die de nodige groene waterstof zal genereren. Tegen 2030 wil het bedrijf klimaatneutraal zijn.
Ons Belgisch wagenpark stoot jaarlijks 40.000 ton CO2 uit. Ook niet slecht , nietwaar .... Men zou er beter aan denken om iets met die 118.000 ton CO2 aan te vangen.