Hoe de les godsdienst werkelijk zou moeten zijn
-
twistenopdemaan - Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41
waarom geloof jij in mohammed
Spinnst du oder was
-
twistenopdemaan - Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41
-
Paca - Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Voor mij is eender welk "geloof" geen bijgeloof.
Voor mij werd elk geloof in leven geroepen door mensen die zich er trachtten mee te verrijken of meer aanzien te krijgen in hun kring.
Er zijn mensen aan wie je alles kan wijsmaken ... dit zijn m.i. nooit de slimsten (de meerderheid dus).
En ja, heb zelf ook ooit nog de hand geschud van Johannes XXIII in Castelgandolfo.
Voor mij werd elk geloof in leven geroepen door mensen die zich er trachtten mee te verrijken of meer aanzien te krijgen in hun kring.
Er zijn mensen aan wie je alles kan wijsmaken ... dit zijn m.i. nooit de slimsten (de meerderheid dus).
En ja, heb zelf ook ooit nog de hand geschud van Johannes XXIII in Castelgandolfo.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Past die regel ook op de grondlegger van het christendom? Of op de eerste Dalaï Lama? Maar misschien telt die niet mee omdat het boeddhisme niet in elk opzicht een godsdienst is.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Ik ben tot mijn twaalfde naar een Katholieke school geweest.
In de les Godsdienst werd ik mij er stilaan van bewust dat elk geloof, bijgeloof moest zijn.
En naarmate ik iets ouder werd, en hierover meer begon na te denken, is dat mijn overtuiging geworden.
Stel u voor dat ik dat dus eigenlijk in de Godsdienstles heb geleerd.
In de les Godsdienst werd ik mij er stilaan van bewust dat elk geloof, bijgeloof moest zijn.
En naarmate ik iets ouder werd, en hierover meer begon na te denken, is dat mijn overtuiging geworden.
Stel u voor dat ik dat dus eigenlijk in de Godsdienstles heb geleerd.
-
Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
Al vaker heb ik op sen.net herhaald dat er ontelbaar véél onschuldig bloed is gevloeid
omwille van geloof ofte religie...
Eeuwenlang zijn er al twee soorten "macht" waarop - al dan niet misbruikt - gezag zich steunt.
Die van de brute geweldenaar én die van de geloof-verspreider...
H.
omwille van geloof ofte religie...
Eeuwenlang zijn er al twee soorten "macht" waarop - al dan niet misbruikt - gezag zich steunt.
Die van de brute geweldenaar én die van de geloof-verspreider...
H.
-
Een nog niet opgelost probleem ivm godsdienst en -onderwijs is dat er bijna geen naties of (grote) gemeenschappen van mensen bestaan waar géén godsdienst aanwezig is. Op zowat alle plaatsen op de wereld vind je wel één of andere vorm van aanbidding van een opperwezen dat volgens de volgelingen al dan niet ingrijpt in het leven van de mens.
Daaruit besluit ik dat met het ontstaan van zelfbewustzijn en het gedeeltelijk begrijpen van de wereld rondom ons, ook de nood aan een hoger wezen opgedoken is. Mensapen hebben daar geen last van. Hoewel ze zelfbewustzijn bezitten, hebben ze geen inzicht in het functioneren van de wereld rondom zich en wat hun plaats daarin is. Dat lijkt een bonus te zijn om vrij van godsdienst te blijven.
Blijkbaar zit er bij de mens een 'religie-gen' in het dna. Daar zal genetische manipulatie aan te pas moeten komen, vrees ik.
Daaruit besluit ik dat met het ontstaan van zelfbewustzijn en het gedeeltelijk begrijpen van de wereld rondom ons, ook de nood aan een hoger wezen opgedoken is. Mensapen hebben daar geen last van. Hoewel ze zelfbewustzijn bezitten, hebben ze geen inzicht in het functioneren van de wereld rondom zich en wat hun plaats daarin is. Dat lijkt een bonus te zijn om vrij van godsdienst te blijven.
Blijkbaar zit er bij de mens een 'religie-gen' in het dna. Daar zal genetische manipulatie aan te pas moeten komen, vrees ik.

URSULAMI - Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33
Wil
Ik denk dat angst de basis is
In grote gemeenschappen moet er een orde zijn
Mensen hadden al angst van de natuur en van krijgsheren
Die stelden zich maar wat graag voor als vertegenwoordiger van het onbekende
En van beschermer van wie voor hen boog , knielde en smeekte hen in leven te laten
-Ga in vrede : betekent : ik hoop dat je veilig thuis komt
-De heer zij met u : betekent : zorg dat je op een goed blaadje staat bij de machthebber
Ik denk dat angst de basis is
In grote gemeenschappen moet er een orde zijn
Mensen hadden al angst van de natuur en van krijgsheren
Die stelden zich maar wat graag voor als vertegenwoordiger van het onbekende
En van beschermer van wie voor hen boog , knielde en smeekte hen in leven te laten
-Ga in vrede : betekent : ik hoop dat je veilig thuis komt
-De heer zij met u : betekent : zorg dat je op een goed blaadje staat bij de machthebber
-
Die angst voor de natuur is nu toch weg? En in veel maatschappijen zijn er geen krijgsheren meer.
Maar de drang naar religie blijft bestaan. Er is iets aan het werk in ons, mensensoort, dat ons er naartoe drijft.
Maar de drang naar religie blijft bestaan. Er is iets aan het werk in ons, mensensoort, dat ons er naartoe drijft.

URSULAMI - Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33
Sorry Wil
Angst voor de natuur weg ? ? ?
Nog nooit zo mondiaal overweldigend geweest , we hebben er zelfs aan meegeholpen ( het klimaat )
Het wishful thinking is er zo lang ingestampt dat het nu wel in onze genen zit
Net zoals een verslaving waar men maar niet vanaf geraakt , ondanks de rede
Angst voor de natuur weg ? ? ?
Nog nooit zo mondiaal overweldigend geweest , we hebben er zelfs aan meegeholpen ( het klimaat )
Het wishful thinking is er zo lang ingestampt dat het nu wel in onze genen zit
Net zoals een verslaving waar men maar niet vanaf geraakt , ondanks de rede