Alles Elektrisch......
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Heb je daar enig bewijs voor?Dat dacht men in de jaren '70 ook over aardolie en gas. In de periode erna zijn er een pak nieuwe olie en gasvelden ontdekt en uitgebaat.
Hier een plaatje uit 2008 : de evolutie van de ontdekking van oliebronnen en de grootte ervan:

- Bijlagen
-
- image.png (84.35 KiB) 706 keer bekeken

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Die grafiek bewijst het tegendeel van wat jij erin meent te zien.
Tot midden jaren '60 werden er steeds maar grotere olievelden ontdekt. Dan is de piek er gekomen en vanaf dat ogenblik is er geen decennium meer geweest met méér nieuwe olievondsten dan het decennium ervoor.
Vanaf de jaren '90 ongeveer is men oilsands beginnen ontginnen. Dat heeft enkele jaren lang voor opluchting gezorgd, maar de vraag blijft maar groeien. Vooral dan vanuit Chindia.
Terug naar de kern: lithium wordt een probleem omdat er onvoldoende vooruit gekeken is om de vraag voor te blijven. Bovendien probeert slokop China alles naar zich te trekken.
Tot midden jaren '60 werden er steeds maar grotere olievelden ontdekt. Dan is de piek er gekomen en vanaf dat ogenblik is er geen decennium meer geweest met méér nieuwe olievondsten dan het decennium ervoor.
Vanaf de jaren '90 ongeveer is men oilsands beginnen ontginnen. Dat heeft enkele jaren lang voor opluchting gezorgd, maar de vraag blijft maar groeien. Vooral dan vanuit Chindia.
Terug naar de kern: lithium wordt een probleem omdat er onvoldoende vooruit gekeken is om de vraag voor te blijven. Bovendien probeert slokop China alles naar zich te trekken.

Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
In het rapport van de Club Van Rome schreef men dat in het jaar 2000 er een tekort aan olie ging zijn. Dat was dus niet het geval wegens het vinden van nieuwe bronnen. De hoogte van uw staaf van de jaren '80 is even groot als die van de jaren '40.
Niets belet dat Europa en/of de VS ook de Lithium "slokop" gaat uithangen. China zelf is ook een grote ontginner van Lithium - blijkbaar uit eigen bodem.
Vergeet ook niet dat lithium gerecycleerd kan worden. Veel metalen die nu gebruikt zijn, worden al niet meer ontgonnen , maar hebben hun oorsprong in recyclage.
-
Je interpreteert het niet juist: de bestaande bronnen zijn nog aanwezig en er komt wat bij. Bovendien wordt de grootste bonus gehaald uit de betere technieken om de aanwezige olie toch te kunnen extraheren.
Van lithium recycleren is nog niet veel sprake. Dat komt mogelijk pas over enkele jaren op gang wanneer grote hoeveelheden batterijen worden teruggebracht voor (hopelijk) recyclage.Niets belet dat Europa en/of de VS ook de Lithium "slokop" gaat uithangen. China zelf is ook een grote ontginner van Lithium - blijkbaar uit eigen bodem.
Vergeet ook niet dat lithium gerecycleerd kan worden. Veel metalen die nu gebruikt zijn, worden al niet meer ontgonnen , maar hebben hun oorsprong in recyclage.
Op dit moment brengt men hoofdzakelijk 'nieuwe' lithium op de markt.
Australië produceert bijna de helft van de wereldproductie (46%). De CEO van één van de belangrijkste Australische bedrijven wijst erop dat we in een heel lastig parket dreigen te geraken. Reken alvast maar op prijsstijgingen.

Met de helft van de productie in handen ziet die uiteraard graag dat de prijzen zullen stijgen wegens "tekorten" . Ons kent ons.
Er worden ook al heel wat lithium batterijen gerecycleerd ( fietsbatterijen , GSM - smartphone - laptop batterijen , batterijen van draadoze handboor en slijpmachines , draadloos tuingereedschap , enz .... enz .... )
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
-
Dan moet hij alleen maar zwijgen en de slapende honden niet wakker maken. Een brutale ontnuchtering zou veel meer geld opleveren dan ervoor te helpen zorgen dat de wereld zich voorbereidt.
Natuurlijk, maar wat stelt dat voor in het geheel van wat gevraagd wordt? Peanuts.Er worden ook al heel wat lithium batterijen gerecycleerd ( fietsbatterijen , GSM - smartphone - laptop batterijen , batterijen van draadoze handboor en slijpmachines , draadloos tuingereedschap , enz .... enz .... )

Denk je dat ? Zowat wereldwijd loopt iedereen met een smartphone rond , en de li-ion batterijen ervan verslijten sneller dan wat in een EV of een thuisbatterij steekt. En wie gebruikt tegenwoordig nog een ouderwetse PC. Iedereen in de wereld gebruikt tegenwoordig een tablet of een laptop - met batterij ! Alle techniekers van vandaag die iets installeren gebruiken draadloze werktuigen , meestal met nog een reserverbatterij erbij voor als die ene leeg zou geraken. Ik denk dat er meer lithium zit in wereldwijd al die dingen dan dat er lithium zit in alle elektrische wagens die er nu wereldwijd rijden. In tegenstelling met de batterijen in EV's gaan de batterijen in die dingen meestal maar vijf jaar mee omdat de electronica errond niet bepaald voor een lange levensduur van de batterij werd ontworpen. En dus .... recycleren maar ....
-
Dat de DOE ( of wie dat ook mag zijn ) daar dan iets aan doet , nietwaar. Erover zagen gaat dat percentage niet verhogen , of wacht men op de Chinezen om betere recyclage processen te ontwikkelen ? Er valt met recyclage veel geld te verdienen. De vader van Albert Frère wist dat al ....
-
DOE - Department of Energy - USA
Niemand zaagt erover. Ik stel vast dat het voorlopig een minieme fractie vormt van het lithium dat nodig is.
Het is niet de taak van de overheid om zich met recyclage bezig te houden. Hooguit kan die overheid de zaken faciliteren voor privébedrijven. Zo gaat dat in een land met vrije ondernemingen.
Niemand zaagt erover. Ik stel vast dat het voorlopig een minieme fractie vormt van het lithium dat nodig is.
Het is niet de taak van de overheid om zich met recyclage bezig te houden. Hooguit kan die overheid de zaken faciliteren voor privébedrijven. Zo gaat dat in een land met vrije ondernemingen.

Ja , maar steeds maar trager en trager ... Er zit geen "Schwung" meer in die vrije ondernemingen ( of ligt het aan de ondernemers ). Misschien moet Elon Musk er zich eens mee bemoeien , al de rest zijn blijkbaar Tik-Tokkers geworden.