Energieprijzen
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Je begrijpt het systeem niet en je ratelt er maar op los. Eerst goed nadenken en dan zinvolle commentaar geven.tokkio schreef: ↑21 mei 2022, 16:32Of u het een leugen vind of niet is uw probleem Wil,dat verhogen of verlagen van BTW of accijns is het beroemde klik systeem....We zijn sinds 19/3 niet meer onder 1,7 euro gezakt en dus blijft die vermindering van de accijns van kracht.
Die btw-daling van maart '22 is ondertussen teniet gedaan door een stijging van de olieprijzen op de internationale markt. De overheid of de accijns hebben daar niks mee te maken. Dat was een leugen.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Een positief ingestelde mens zou meteen beginnen met het cliquet systeem uit te leggen.Wil. schreef: ↑22 mei 2022, 00:07Je begrijpt het systeem niet en je ratelt er maar op los. Eerst goed nadenken en dan zinvolle commentaar geven.tokkio schreef: ↑21 mei 2022, 16:32Of u het een leugen vind of niet is uw probleem Wil,dat verhogen of verlagen van BTW of accijns is het beroemde klik systeem....We zijn sinds 19/3 niet meer onder 1,7 euro gezakt en dus blijft die vermindering van de accijns van kracht.
Die btw-daling van maart '22 is ondertussen teniet gedaan door een stijging van de olieprijzen op de internationale markt. De overheid of de accijns hebben daar niks mee te maken. Dat was een leugen.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
[/quote]
Bent u nu een moedwillige dwarsligger, of hebt u een verhouding met de regering....
Of hebt u het artikel over het kliksysteem niet gelezen....Hoe werkt het positief kliksysteem?
Bij iedere daling van de maximumprijs van motorbrandstoffen door het toepassen van de programma-overeenkomst ("een verandering van de officiële prijs"), wordt de helft van deze prijsdaling omgezet in een verhoging van de bijzondere accijns.
Als u de overheid geloofd"Succes"Dit systeem voorziet in een daling van de bijzondere accijns, ter compensatie van de meeropbrengst in btw voor de overheid, wanneer de stijging van de maximumprijs een bepaalde drempel overschrijdt.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
tokkio, ik ken het cliquet systeem van buiten. Hogere studies moet je daar trouwens niet voor gedaan hebben.
JIJ schreef dat de overheid de btw heeft verlaagd, maar tegelijk de accijns al heeft verhoogd.
Nu blijkt dat "vergissen" bij jou bijna systematisch te zijn. Voorlopig ga ik weer de beleefde term 'vergissen' gebruiken:
Hier enkele wijsheden die je zomaar uit je mouw schudt:
- Noorwegen wil bij de Navo aansluiten. Noorwegen is al tientallen jaren lid.
- Het Boedapest memorandum 'vergeet' je te vermelden (nucleaire raketten in ruil voor niet-aanvalsovereenkomst).
- Zelensky heeft geld van de burgers afgeleid naar zijn eigen rekeningen. Nog altijd geen bewijs gezien.
- De winst van Engie is X 4 . Er was in dat jaar bij Engie helemaal geen X 4. Zelfs een verlies.
En nu dan die kwakkel over accijns die verhoogd werd.
JIJ schreef dat de overheid de btw heeft verlaagd, maar tegelijk de accijns al heeft verhoogd.
Herhaling: dat is gelogen.
Nu blijkt dat "vergissen" bij jou bijna systematisch te zijn. Voorlopig ga ik weer de beleefde term 'vergissen' gebruiken:
Hier enkele wijsheden die je zomaar uit je mouw schudt:
- Noorwegen wil bij de Navo aansluiten. Noorwegen is al tientallen jaren lid.
- Het Boedapest memorandum 'vergeet' je te vermelden (nucleaire raketten in ruil voor niet-aanvalsovereenkomst).
- Zelensky heeft geld van de burgers afgeleid naar zijn eigen rekeningen. Nog altijd geen bewijs gezien.
- De winst van Engie is X 4 . Er was in dat jaar bij Engie helemaal geen X 4. Zelfs een verlies.
En nu dan die kwakkel over accijns die verhoogd werd.

_Jos_ - Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13
Ik begin langzamerhand terug te verlangen naar nieuwe lockdown. Er was toen blijkbaar grote paniek op de markt want ik kon in maart 2020 ineens gaan tanken voor ongeveer de helft van de huidige prijs. Zie de vrije val in onderstaande grafiek.

Wie werkte toen met verlies of waar werd er toen verlies gemaakt in die hele energie keten (van productie tot eindgebruiker?

Wie werkte toen met verlies of waar werd er toen verlies gemaakt in die hele energie keten (van productie tot eindgebruiker?
-
En in 1970 kostte benzine maar (omgerekend) 0,25 euro per liter en toen maakte ook niemand verlies.
Hier grafiek
Degene die de olie uit de grond haalt, heeft het grootste voordeel bij hoge prijzen. Vandaar het voorstel van enkele economen om die landen (in casu Rusland) een invoerbelasting op te leggen. Daardoor komt er meer geld in de overheidskassa en minder in de zakken van Poetin. We weten wat die met het geld koopt.
Hier grafiek
Degene die de olie uit de grond haalt, heeft het grootste voordeel bij hoge prijzen. Vandaar het voorstel van enkele economen om die landen (in casu Rusland) een invoerbelasting op te leggen. Daardoor komt er meer geld in de overheidskassa en minder in de zakken van Poetin. We weten wat die met het geld koopt.

Golf 5 - Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17
Cliquetsysteem
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Het Belgische cliquetsysteem werd in 2003[1] ingevoerd om het grote prijsverschil tussen diesel en benzine te laten verdwijnen. Concreet stegen de accijnzen bij elke prijsdaling van diesel. Met deze maatregel wou de Belgische staat op termijn de aankoop van dieselwagens ontmoedigen en zo de uitstoot van fijnstof laten afnemen.
Eenmaal de taxatie van diesel en benzine gelijkgetrokken waren, werd het omgekeerde cliquetsysteem ingevoerd.[1]
Het omgekeerde cliquetsysteem moet prijsstijgingen van brandstof te temperen. Concreet dalen de bijzondere accijnzen vanaf een bepaalde prijsdrempel. Voor de staat wordt het accijnsverlies gecompenseerd door de gestegen BTW-inkomsten. Voor de consument betekent dit dat de prijs aan de pomp minder snel stijgt. Dit werd voor het eerst ingevoerd in 2004-2005 naar aanleiding van de stijgende branstofprijzen, wanneer diesel meer dan 1,5 euro/L en benzine meer dan 1,7 euro/L (Incl. BTW) kost aan de pomp.[2] De regering-Michel voerde dit opnieuw in van 2015 tot 2018.[3] Sindsdien is het omgekeerde cliquetsysteem niet toegepast. De aanhoudende stijgingen van de brandstofprijzen in 2022 leidt ertoe dat in de media verschillende kanalen suggereren om opniew accijnsverlagingen door te voeren via het omgekeerde cliquetsysteem, wat politiek in dovemansoren valt.[3] [4]
Naar verwachting zal in de nabije toekomst aan dit systeem nogmaals gesleuteld worden, omdat het CO2-uitstoot begunstigt, wat nefast is om de vooropgestelde klimaatdoelstellingen te halen.[5]
Concreet worden vanaf komend weekend (19 maart 2022) de accijnzen op benzine en diesel aan de pomp verlaagd met 0,175 euro per liter, een daling van om en bij de 9 procent, en vergelijkbaar met de accijnsverlaging die ook onze noorderburen recent doorvoerden.15 mrt. 2022
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Het Belgische cliquetsysteem werd in 2003[1] ingevoerd om het grote prijsverschil tussen diesel en benzine te laten verdwijnen. Concreet stegen de accijnzen bij elke prijsdaling van diesel. Met deze maatregel wou de Belgische staat op termijn de aankoop van dieselwagens ontmoedigen en zo de uitstoot van fijnstof laten afnemen.
Eenmaal de taxatie van diesel en benzine gelijkgetrokken waren, werd het omgekeerde cliquetsysteem ingevoerd.[1]
Het omgekeerde cliquetsysteem moet prijsstijgingen van brandstof te temperen. Concreet dalen de bijzondere accijnzen vanaf een bepaalde prijsdrempel. Voor de staat wordt het accijnsverlies gecompenseerd door de gestegen BTW-inkomsten. Voor de consument betekent dit dat de prijs aan de pomp minder snel stijgt. Dit werd voor het eerst ingevoerd in 2004-2005 naar aanleiding van de stijgende branstofprijzen, wanneer diesel meer dan 1,5 euro/L en benzine meer dan 1,7 euro/L (Incl. BTW) kost aan de pomp.[2] De regering-Michel voerde dit opnieuw in van 2015 tot 2018.[3] Sindsdien is het omgekeerde cliquetsysteem niet toegepast. De aanhoudende stijgingen van de brandstofprijzen in 2022 leidt ertoe dat in de media verschillende kanalen suggereren om opniew accijnsverlagingen door te voeren via het omgekeerde cliquetsysteem, wat politiek in dovemansoren valt.[3] [4]
Naar verwachting zal in de nabije toekomst aan dit systeem nogmaals gesleuteld worden, omdat het CO2-uitstoot begunstigt, wat nefast is om de vooropgestelde klimaatdoelstellingen te halen.[5]
Concreet worden vanaf komend weekend (19 maart 2022) de accijnzen op benzine en diesel aan de pomp verlaagd met 0,175 euro per liter, een daling van om en bij de 9 procent, en vergelijkbaar met de accijnsverlaging die ook onze noorderburen recent doorvoerden.15 mrt. 2022
-
Ik lees vandaag dat Spanje elke dag 200 miljoen euro schuld bij opstapelt. Zo is het niet moeilijk om de diesel aan 1,65 per liter te verkopen.tokkio schreef: ↑20 mei 2022, 13:10In Spanje staat de prijs aan de pomp nu 1,89€ voor diesel,maar de Spaanse regering geeft voor iedereen die er tankt een afslag van 0,25 cent dus kost de diesel er nu 1,65€, ook de stroomprijs hebben ze verminderd.
Onze regering doet wat af van de BTW, maar verhoogt de accijns....
En de ECB zorgt voor het 'nieuwe' geld dat Spanje nodig heeft om die korting op de brandstof te kunnen geven.
Wie staat er mee borg voor die oplopende Spaanse schuld? De landen die de vinger op de knip houden zoals Duitsland. Die Duitsers beseffen dat en gaan niet blij zijn met de cadeaus van de ECB aan Spanje.
Welke landen zitten nog in hetzelfde schuldschuitje? Italië - Griekenland - Portugal en misschien ook wel belgië.

Dat heeft niks met verklappen te maken; alsof De Croo iets weet dat de geïnteresseerde economen niet weten.
We weten wat onze schuldgraad is. Het hangt af van de reactie van de financiële markten op onze situatie.
We weten wat onze schuldgraad is. Het hangt af van de reactie van de financiële markten op onze situatie.

frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
....vandaar het voorstel om de energie- en agrogiganten (Engie, Shell, Cargill etc) te belasten op hun enorme overwinsten die ze boeken tijdens deze crisis. Daardoor komt er meer geld in de overheidskassa en een beetje minder in de zakken van de aandeelhouders van die energie-en agrogiganten. Daarbij mag niet vergeten worden dat het niet alleen de oorlog in Oekraïne is die de inflatie aanwakkert maar de prijzenpolitiek van die energiegiganten - het zijn hun dure producten die de inflatie opjagen. Verder mag niet vergeten worden dat een flink deel van de toenemende overheidsschuld te wijten is aan de riante ondersteuning door de overheid van de grote ondernemingen tijdens de coronacrisis waardoor ze stevige buffers hebben kunnen aanleggen. Daar mag dus iets tegenover staan.Degene die de olie uit de grond haalt, heeft het grootste voordeel bij hoge prijzen. Vandaar het voorstel van enkele economen om die landen (in casu Rusland) een invoerbelasting op te leggen. Daardoor komt er meer geld in de overheidskassa en minder in de zakken van Poetin.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Tijd voor nieuwe handboeken Wil.
Luister even mee naar Nico Dewaelheyns, onze professor financieel management KUL
https://radio1.be/luister/select/de-och ... akt-worden
Luister even mee naar Nico Dewaelheyns, onze professor financieel management KUL
https://radio1.be/luister/select/de-och ... akt-worden
-
Ja, ET, je hebt enkel de titel gelezen, dat is nu wel duidelijk.
Ik heb het hele gesprek aandachtig beluisterd en de conclusie is dat het begrip 'overwinst' in de bedrijfseconomie niet gedefinieerd kan worden, althans niet op zodanige manier dat je er belastingen kunt op heffen.
De term wordt wel in politieke discussies gebruikt. Het is een middel om een politieke visie door te drukken.
Mijn handboeken blijven mooi in mijn kast staan want ze zijn nog altijd geldig.
Ik heb het hele gesprek aandachtig beluisterd en de conclusie is dat het begrip 'overwinst' in de bedrijfseconomie niet gedefinieerd kan worden, althans niet op zodanige manier dat je er belastingen kunt op heffen.
De term wordt wel in politieke discussies gebruikt. Het is een middel om een politieke visie door te drukken.
Mijn handboeken blijven mooi in mijn kast staan want ze zijn nog altijd geldig.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.