Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

31 aug 2022, 11:37

Fred1950 schreef:
31 aug 2022, 11:23
Wil. schreef:
31 aug 2022, 10:03
Op 3 september stopt de levering van gas via de Nordstream 1 pijplijn. Nordstream 2 ligt er wel maar is niet in gebruik genomen.

....
Mag niet in gebruik genomen worden van Biden .....
Dat heb je goed onthouden uit mijn posting.
Het einde van het verhaal is nog altijd dat de toevoer nog zal verminderen. Wat betekent dat voor de prijs? En wat betekent dat voor de inkomsten van Poetin?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

31 aug 2022, 11:57

Wil. schreef:
31 aug 2022, 11:37
Fred1950 schreef:
31 aug 2022, 11:23
Wil. schreef:
31 aug 2022, 10:03
Op 3 september stopt de levering van gas via de Nordstream 1 pijplijn. Nordstream 2 ligt er wel maar is niet in gebruik genomen.

....
Mag niet in gebruik genomen worden van Biden .....
Het einde van het verhaal is nog altijd dat de toevoer nog zal verminderen. Wat betekent dat voor de prijs? En wat betekent dat voor de inkomsten van Poetin?
Poetin heeft naar mijn gevoel nog steeds meer inkomsten dan wat hij aan zijn oorlogje uitgeeft.

Ken je nog de tijd van de "autoloze zondagen" ? De prijs van benzine ging toen niet ( spectaculair ) de hoogte in , maar er kwam een slot op de kraan. Omgezet naar vandaag betekent dat , minder gastoevoer , bvb. gedurende slechts een aantal uren per dag naar diegenen die er tegen kunnen , en sluit de beurzen van de energiemarkten voor bepaalde periodes.

Graaigebroed gaat hierbij uiteraard op hun achterste poten gaan staan , maar wat kan een Confucianist als ik dat schelen. :lol:

Dicksy

31 aug 2022, 12:05

door Wil. » 14 minuten geleden
Wat dat voor de inkomsten van Poetin betekent? Het zal hem geen barst kunnen schelen heb ik zo'n flauw vermoeden anders denk je wel 2x na voor je zoiets doet.
Wat betekent dat voor de prijs?
Premier De Croo sneert naar de Noorse regering, en drinkt Stella met Elon Musk

'Daarbij een niet mis te verstane boodschap aan Noorwegen: “Wij vragen onze Europese partners, Noorwegen in de eerste plaats als sterke bondgenoot, als NAVO-lid, om samen te werken en de prijzen naar beneden te duwen, om een Europees kader te creëren en de superwinsten te recupereren. Niet om overheden rijker te maken, maar om families en bedrijven te laten investeren in klimaat-neutrale oplossingen.” De Noren, die hun winst elke dag tellen, leken niet onder de indruk'.

:P :P :P De Croo en zijn solidariteit toch. Zoals ik al eerder schreef dat het ieder land voor zich zal worden. Zelfs Duitsland geven ze 3 maanden met hun gevulde gastanks als Rusland de gastoevoer (definitief) afsluit.

Charlie Maru

31 aug 2022, 12:19

Mega haalt hier terug ne stoot uit.......
Wat ze willen doen is al zeker niet wettelijk, je betaalt immers al een prosumententaks per kW van de omvormer en wordt bepaald door Fluvius.
Ze gaan zich dus weer nen hoop ambras over hunne kop halen. :roll:

HLN:
Nóg meer kosten op energiefactuur: plots rekent Mega zonnepaneeleigenaars met terugdraaiende teller ‘forfait’ van 700 tot 900 euro per jaar aan

https://www.hln.be/geld/nog-meer-kosten ... ~a7626121/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Charlie Maru

31 aug 2022, 12:36

Fred1950 schreef:
31 aug 2022, 10:50
Neen , ik spreek over mijn eindafrekering factuur van mei 2022. Door de 6 % BTW verlaging betaal ik nu maanderlijks € 64,35 sinds deze mei afrekening, Voordien was dat € 75,64 .
Je spreekt over een eindafrekening van een "vast" contract met een tarief geldig in Mei 2021.
Wat ik dus reeds zei: oude koeien......
Fred1950 schreef:
31 aug 2022, 10:50
Kijk naar de datums en de getallen ..... Hoe die verhouding in mei 2023 eruit gaat zien weet nu nog geen kat ! Ik krijg ook ( nog ) geen aanpassing van mijn maandelijks voorschot.
Je hebt nu een "Flex" contract meen ik mij te herinneren, wat een variabel contract is als ik niet mis ben.
Aan de hand van hun tarief-tabel en je verbruik kan je toch zelf gemakkelijk een raming maken, het zal wel niet juist zijn maar je hebt dan toch een richtlijn. Zakken zullen die tarieven waarschijnlijk de eerstkomende maanden niet doen, eerder nog stijgen.

https://cdn.eneco.be/downloads/nl/gener ... R_FLEX.pdf

Ik merk hier toch een eigenaardigheid op:
Ze kopen uw injectie aan 28,5cent/kWh om dan terug met verlies te verkopen aan 25,3cent/kWh.
Hier klopt toch iets niet of er zal waarschijnlijk wel ergens een addertje onder het gras zitten.... :roll:
Ik ga mijn tijd dan ook niet verdoen om dat te gaan uitpluizen. :roll:

Dicksy

31 aug 2022, 12:50

Het Russische gasbedrijf Gazprom heeft tijdens de eerste zes maanden van het jaar een recordwinst van 2.500 miljard roebel geboekt, omgerekend zo'n 41,6 miljard euro. Het bedrijf maakte bekend dat het om de grootste winst gaat in zijn geschiedenis.
Komaan Wil. laat uw licht hier eens op schijnen. Hoe minder gas men uitvoert naar het westen, hoe groter hun winst.🤔
En ik zal het nog even verduidelijken. Er staat wel degelijk in zijn geschiedenis , dat impliceert dus ook de tijd nog voor de inval in Oekraïne en alles nog ‘koek en ei’ was met het Westen.
Enlighten me please. :D

https://www.hln.be/nieuws/russisch-staa ... ~a6eb378c/

Fred1950

31 aug 2022, 12:55

Dicksy schreef:
31 aug 2022, 12:05
.....
:P :P :P De Croo en zijn solidariteit toch. Zoals ik al eerder schreef dat het ieder land voor zich zal worden. Zelfs Duitsland geven ze 3 maanden met hun gevulde gastanks als Rusland de gastoevoer (definitief) afsluit.
Zoals destijds met Dexia , Fortis , bPost/PostNL , Electrabel/Engie denkt een "belgsken" terug zijn slag thuis gehaald te hebben. :) Belgen en vooral Vlamingen dromen nog te veel van een overwinning stijl 1302 ( en in 1303 werden de Fransen hier terug heer en meester :lol: )
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 31 aug 2022, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

31 aug 2022, 13:05

Charlie Maru schreef:
31 aug 2022, 12:36
....
Je hebt nu een "Flex" contract meen ik mij te herinneren, wat een variabel contract is als ik niet mis ben.
.....
Dat klopt , de zon en wind "GO" is een "FLEX" geworden. De GO wordt niet meer aangeboden. En daarom verwacht ik dat ze mijn maandelijks voorschot wel eens zouden verhogen. Dat is nog niet gebeurd. A propos , ik betaal NIET per SEPA domiciliëring , en hierdoor kan ik niet "vergeten" om mijn voorschotfactuur aan te passen moesten ze plotseling mij een andere rekening sturen. Ze sturen telkens aan voor een SEPA domiciliëring . maar ze krijgen mijn middenvinger terug.
Ze kopen uw injectie aan 28,5cent/kWh om dan terug met verlies te verkopen aan 25,3cent/kWh.
Hier klopt toch iets niet of er zal waarschijnlijk wel ergens een addertje onder het gras zitten.... :roll:
Waar lees je dat ? Ik heb geen zonnepanelen liggen en dus kan ik ook niet injecteren.

Maar daar gaat het in eerste instantie niet over , mij stoort het verschrikkelijk dat ik evenveel netvergoeding moet betalen als stroom aan Eneco zelf. En om daar eens in te snoeien om de factuur te verlagen wordt door onze "hoge pieten" geen woord over gerept , en dat terwijl Belgie dat volledig zelf in eigen hand heeft. Hypocrisie in het kwadraat. :evil:

Charlie Maru

31 aug 2022, 13:45

Fred1950 schreef:
Waar lees je dat ?
In uw tarief-tabel.........

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk eerder dat ze daar bij Eneco een fout gemaakt hebben en de bedragen verbruik/injectie gewoon verwisseld hebben, dat zou méér logisch zijn......

Te meer dat de afname-kWh bij engie 28,8cent/kWh staat......
Het zou mij verwonderen dat in deze tijden bij Eneco de kWh 3 cent goedkoper zou staan terwijl in de vorige tabellen het max. misschien 1 cent scheelde.

Wil.

31 aug 2022, 14:06

Dicksy schreef:
31 aug 2022, 12:50
Het Russische gasbedrijf Gazprom heeft tijdens de eerste zes maanden van het jaar een recordwinst van 2.500 miljard roebel geboekt, omgerekend zo'n 41,6 miljard euro. Het bedrijf maakte bekend dat het om de grootste winst gaat in zijn geschiedenis.
Komaan Wil. laat uw licht hier eens op schijnen. Hoe minder gas men uitvoert naar het westen, hoe groter hun winst.🤔
En ik zal het nog even verduidelijken. Er staat wel degelijk in zijn geschiedenis , dat impliceert dus ook de tijd nog voor de inval in Oekraïne en alles nog ‘koek en ei’ was met het Westen.
Enlighten me please. :D

https://www.hln.be/nieuws/russisch-staa ... ~a6eb378c/
Dat zal zeker wel kloppen. Maar ... het is kortetermijnwinst. Wanneer de olie- en gashandel met Rusland naar bijna nul zal vallen, valt die hoge inkomstenbron weg.

Vergelijk het met de uitbreiding van het grondgebied van Rusland nu ze de Donbas hebben ingepikt. In geen jaren was het grondgebied zo groot, maar we zullen over een paar jaar nog eens zien hoe het zich dan ontwikkeld heeft.

Olie en gas vormen 60% van het inkomen van Rusland. Die overige 40% staan ook op omvallen en niemand die het kan overnemen.

Rusland kan het nog wel even uitzingen, maar het einde van het liedje kan verrassend snel komen.

Dicksy

31 aug 2022, 14:22

door Wil. » 2 minuten geleden
Dat zal zeker wel kloppen. Maar ... het is kortetermijnwinst. Wanneer de olie- en gashandel met Rusland naar bijna nul zal vallen, valt die hoge inkomstenbron weg.
Toch straf dan dat Rusland nu zelfs minder gas aan Frankrijk gaat leveren en natuurlijk staan de Fransen op hun achterste pootjes.
Leg mij dan maar eens uit waarom de Russen hun eigen inkomsten (winst) willen verminderen door steeds minder en minder gas uit te voeren naar het Westen.

https://www.nu.nl/economie/6220723/rusl ... tract.html

U zegt kortetermijnwinst en het het wegvallen van die hoge inkomstenbron? Raar dat ze daar dan zelf aan meewerken. 🤔

Wil.

31 aug 2022, 14:26

Dat is toch vanzelfsprekend? Het is oorlog. Dan doe je je eigen economie pijn om de anderen nog méér pijn te doen.

In de oorlog laat men toch ook de bruggen ontploffen in eigen land? Waarom? Die bruggen zijn toch gebouwd om nuttig te zijn voor de eigen bevolking? Zelfde verklaring.

Fred1950

31 aug 2022, 15:03

Charlie Maru schreef:
31 aug 2022, 13:45
Fred1950 schreef:
Waar lees je dat ?
In uw tarief-tabel.........

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk eerder dat ze daar bij Eneco een fout gemaakt hebben en de bedragen verbruik/injectie gewoon verwisseld hebben, dat zou méér logisch zijn......

Te meer dat de afname-kWh bij engie 28,8cent/kWh staat......
Het zou mij verwonderen dat in deze tijden bij Eneco de kWh 3 cent goedkoper zou staan terwijl in de vorige tabellen het max. misschien 1 cent scheelde.

Maar wat jij toont dat is niet mijn tarief tabel. Wat ik getoond heb is effectief mijn afrekening van mei 2022. Wat uw tabel toont is waarschijnlijk niet "zon en wind flex" zonder troelala zoals verzekeringen , maar een ander type contract.

Charlie Maru

31 aug 2022, 15:58

Fred1950 schreef:
31 aug 2022, 15:03
Maar wat jij toont dat is niet mijn tarief tabel. Wat ik getoond heb is effectief mijn afrekening van mei 2022. Wat uw tabel toont is waarschijnlijk niet "zon en wind flex" zonder troelala zoals verzekeringen , maar een ander type contract.
Kom....kom....Fred....
Heb je mijn link in voorgaande post niet gedownload/bekeken aangaande uw tarieftabel ?
https://cdn.eneco.be/downloads/nl/gener ... R_FLEX.pdf

Afbeelding

Afbeelding

Fred1950

31 aug 2022, 16:02

Ik geloof dat allemaal best hoor , maar waarom dat het er bij mij anders uit ziet weet ik ook niet. De bedragen op mijn posting zijn wel excl. BTW. , en ik geniet van geen enkel voordeel. De prijzen op mijn rekening gaan wel maar tot mei , jij toont bedragen van deze maand. Afwachten dus wat er op mij afkomt. Als ze mijn voorschotfactuur zouden verhogen , ga ik die eens pesterig verlagen tot 60 Euro ( i.p.v. de huidige 64 ). :twisted: :mrgreen: