Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

05 sep 2022, 19:54

Indien de landen van de EU hun gasopslag volledig kunnen vullen, tot welke datum kunnen ze het dan uitzingen voordat alles op is? Een overzicht van de IIF en AGSI

Uit dit overzicht blijkt dat Duitsland verder kan tot halfweg februari. De EU als geheel gemiddeld tot begin februari.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

05 sep 2022, 20:30

En dan begint het spelletje opnieuw. Zou De Croo dat bedoelt hebben met dat het zeker nog 5 tot 10 winters gaat duren?
Bizar dat ze nu, in hun ogen vijandige regimes, gaan opvrijen voor gas. (En hier heb ik het niet over Iran want zij hebben het zelf aangeboden).
Wat een oorlog toch allemaal kan teweeg brengen of is het hun radeloosheid????

boeffer

05 sep 2022, 22:08

Dat is dan energie. Know how of de patenten om iets te fabriceren, daar zitten toch ook sancties op.
Als morgen uwe auto stilvalt, dat is tegenwoordig aan de computer online.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

twistenopdemaan

06 sep 2022, 08:07

Als je de energiefactuur eens goed bekijkt, zie je dat de initiële prijs van het grondproduct slechts een fractie uitmaakte van het totale bedrag. Daar is nog plaats genoeg om in te snijden! Oei! Oh, nee! Da’s in hun eigen vlees!
Spinnst du oder was

Fred1950

06 sep 2022, 09:15

Dicksy schreef:
05 sep 2022, 20:30
En dan begint het spelletje opnieuw. Zou De Croo dat bedoelt hebben met dat het zeker nog 5 tot 10 winters gaat duren?
.....
Diep blauw ziet in alles een opportuniteit om grote winsten op lange termijn binnen te kunnen blijven rijven , weze het niet voor de blauwe vrienden , dan is het voor de staatskas.

voorn

06 sep 2022, 13:45

Het is toch onlogisch dat de prijs van elektriciteit bepaald wordt door de duurste wijze van aanmaak.
Dat is dus momenteel gas. En zij die groene en kernenergiestroom leveren stinkend rijk worden.

Fred1950

06 sep 2022, 13:52

voorn schreef:
Het is toch onlogisch dat de prijs van elektriciteit bepaald wordt door de duurste wijze van aanmaak.
Dat is dus momenteel gas. En zij die groene en kernenergiestroom leveren stinkend rijk worden.
Dat is vaneigens ongehoord. Wie dat soort praktijken toelaat moet naar het schavot. De wetgeving hierond moet door de politiek aangepast worden. Voor de gascentrales van Engie kan de prijstijging geen probleem zijn , die kunnen dat compenseren met de winst uit hun kerncentrales. Voor de overige producenten die uitsluitend op gas stoken zou de staat tijdelijk met staatsteun kunnen inspringen opdat ze niet failliet zouden gaan.

Wil.

06 sep 2022, 14:02

Het overlegcomité heeft na wijs beraad beslist:

Afbeelding

Fred1950

06 sep 2022, 21:33

Fred1950 schreef:
06 sep 2022, 13:52
voorn schreef:
Dat is vaneigens ongehoord. Wie dat soort praktijken toelaat moet naar het schavot. De wetgeving hierond moet door de politiek aangepast worden......
Bljkbaar is dat een regelgeving die door Europa werd ingegeven. Als men dit moet veranderen , dan moet dit door Europa beslist worden. De gasprijzen zomaar drukken kan gewoon niet omdat die door internationale maffia wordt bepaald. Het enige dat Europa kan doen is de Europese stroomproducenten die met gas hun stroom aanmaken financieel steunen.

voorn

07 sep 2022, 08:02

Vroeger zal dat weinig uitgemaakt hebben.
Maar de situatie is nu drastisch veranderd
Maar wat is de reden van de prijs bepaling op die wijze?

E.T.

07 sep 2022, 09:20

Goeie vraag!

- Het elektriciteitsnet moet in evenwicht gehouden worden, er moet evenveel stroom gemaakt worden als er verbruikt wordt. Te veel dan smelt het net, te weinig dan gaat het licht gewoon (overal) uit 8O

- Kerncentrales draaien altijd, waterkracht haast ook, wind en zon leveren stroom als 't weer meezit, hier en daar is er een (bruin)kolen centrale in dienst, het laatste restje komt af en toe van de gascentrales ...

- Per 15 minuten worden de behoeften vastgelegd en tegen welke prijs.

- Gas centrales zijn duur omdat a) het gas duur is b) ze soms helemaal niks verkopen maar wel paraat moeten staan ...

- Dat alle leveranciers graag verkopen aan de hoogste prijs is ergens wel te begrijpen toch? Hoe zou je zelf zijn!

- Ook niet vergeten dat ook de overheden bij deze hoge prijzen geld scheppen als water :roll:

Fred1950

07 sep 2022, 09:50

Men kan ook niet alles op Putin steken, De gasprijzen zijn al beginnen te stijgen nog voor dat hij Oekraïne binnen viel.

Lang geleden , en als men eens "googled "

Op 18 november 1973 vindt de eerste autoloze zondag plaats in ons land wegens de oliecrisis. Dat was het opzettelijk dichtdraaien van de oliekraan in het Oosten als boycot om de olieprijs te doen stijgen in de Westerse landen. In die wintermaanden van eind 1973 en begin 1974 waren er zes autoloze zondagen

NU is "in theorie" de gaskraan ook dicht , maar van een prijsblokkade is helemaal geen sprake. Er is een maffia aan het werk. Vergeet ook niet dat er in 1973 nog geen sprake was van een Europese Unie , die werd pas in 1991 gesticht , en toch was er toen ook al solidariteit tegen de Arabische landen met hun olie.

Toen had men blijkbaar verstand en haar op de tanden , nu zijn blijkbaar alle hersenen door corona aangetast geweest. :roll:

Wil.

07 sep 2022, 09:51

het laatste restje komt af en toe van de gascentrales ...

Afbeelding

twistenopdemaan

07 sep 2022, 10:02

De prijzen in Frankrijk zijn lager omdat zij een veel groter aankoop volume hebben en dus andere prijzen kunnen onderhandelen. België met zijn 11 miljoen inwoners is in vergelijking maar een wereldstad. Onze protagonisten voor een zelfstandig Vlaanderen vertellen dat er niet bij . Dan zullen de prijzen pas stijgen. Frankrijk heeft 10 keer meer inwoners dan Vlaanderen De kosten worden dus verdeeld over een groter aantal inwoners …simpele wiskunde ..
Spinnst du oder was

frits1955

07 sep 2022, 10:54

Nonsens .
De Franse staat is grootaandeelhouder van EDF en dat is het grootste elektriciteitsbedrijf van Frankrijk( en het 2de grootste van Europa). De Franse overheid kan dus zonder probleem een prijsplafond instellen.