Energieprijzen
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Geen van dit alles , de terugverdientijd is te groot voor de tijd dat ik hier nog mag rondlopen. Ik betaal nu door allerhande besparingen slechts 64 Euro per maand aan electriciteit , en dat lage bedrag verantwoordt geen investering die mij kopzorgen door defecten , installateurs en andere rompslomp zou bezorgen.
-
Zonet spontaan een email van mijn stookolie leverancier gekregen ( dat is nogal eens een service hé ?
Wat moet ik nu doen?
In de meeste gevallen helemaal niets. Wij sommen de drie mogelijke scenario’s voor je op:
1.Heb je jouw mazoutcheque al aangevraagd en werd er 225 euro uitbetaald? Dan hoef jij verder niets meer te doen. De overheid zal automatisch de resterende 75 euro op jouw rekening storten. Een nieuwe aanvraag indienen is dus niet nodig.
2.Heb je jouw mazoutcheque aangevraagd, maar werd nog niets uitbetaald? Zodra je premie is goedgekeurd door de overheid*, zullen ze de 300 euro storten op de opgegeven bankrekening. Ook hier is een nieuwe aanvraag indienen niet nodig.
3.Je had een mazoutlevering tussen 15 november 2021 en nu, maar hebt nog geen mazoutcheque aangevraagd. Wil je de mazoutcheque ontvangen, dan moet je een aanvraag indienen. Hiervoor heb je een kopie nodig van je mazoutfactuur en een betalingsbewijs. In bijlage vind je een kopie van je factuur terug
Let wel , dit is de tweede keer dat ze mij die factuur opsturen , en ik bevind me in geval 1. hierboven.
Wat moet ik nu doen?
In de meeste gevallen helemaal niets. Wij sommen de drie mogelijke scenario’s voor je op:
1.Heb je jouw mazoutcheque al aangevraagd en werd er 225 euro uitbetaald? Dan hoef jij verder niets meer te doen. De overheid zal automatisch de resterende 75 euro op jouw rekening storten. Een nieuwe aanvraag indienen is dus niet nodig.
2.Heb je jouw mazoutcheque aangevraagd, maar werd nog niets uitbetaald? Zodra je premie is goedgekeurd door de overheid*, zullen ze de 300 euro storten op de opgegeven bankrekening. Ook hier is een nieuwe aanvraag indienen niet nodig.
3.Je had een mazoutlevering tussen 15 november 2021 en nu, maar hebt nog geen mazoutcheque aangevraagd. Wil je de mazoutcheque ontvangen, dan moet je een aanvraag indienen. Hiervoor heb je een kopie nodig van je mazoutfactuur en een betalingsbewijs. In bijlage vind je een kopie van je factuur terug
Let wel , dit is de tweede keer dat ze mij die factuur opsturen , en ik bevind me in geval 1. hierboven.
-
De technicus draagt de zware batterijen , en ik geef instructies bij de plaatsing zonder er één vinger aan vuil te maken.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Je maakt kans om ambtenaar te worden. Die maken hun handen ook niet vuil. Je hebt er echt de spirit voor

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Ingenieurs starten sowieso altijd bovenaan.Wil. schreef: ↑19 sep 2022, 22:20Je maakt kans om ambtenaar te worden. Die maken hun handen ook niet vuil. Je hebt er echt de spirit voorWel onderaan beginnen, hé, kadee.
![]()
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
HLN:
Feiten en fabels over de thuisbatterij? Expert beantwoordt 10 vragen: “Mogelijk is ze versleten voor je ze terugverdient”
Het aantal consumenten dat voor een thuisbatterij kiest, neemt almaar toe. Velen beschouwen het systeem als een antwoord op de stijgende energieprijzen. Maar Koen Vanthournout, expert bij EnergyVille/VITO, toont zich een koele minnaar van de thuisbatterij. Hij beantwoordt enkele essentiële vragen waar je best rekening mee houdt indien je een aankoop overweegt.
https://www.hln.be/geld/feiten-en-fabel ... ~ad5a44ca/
Feiten en fabels over de thuisbatterij? Expert beantwoordt 10 vragen: “Mogelijk is ze versleten voor je ze terugverdient”
Het aantal consumenten dat voor een thuisbatterij kiest, neemt almaar toe. Velen beschouwen het systeem als een antwoord op de stijgende energieprijzen. Maar Koen Vanthournout, expert bij EnergyVille/VITO, toont zich een koele minnaar van de thuisbatterij. Hij beantwoordt enkele essentiële vragen waar je best rekening mee houdt indien je een aankoop overweegt.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Het heeft weinig zin om links te plaatseen voor uitsluitend betalende leden , nietwaar.Charlie Maru schreef: ↑20 sep 2022, 08:51...
-
abonnement nemen hé Fred......Fred1950 schreef: ↑20 sep 2022, 09:51Het heeft weinig zin om links te plaatseen voor uitsluitend betalende leden , nietwaar.Charlie Maru schreef: ↑20 sep 2022, 08:51...
allez...omdat het voor u is,
het volledig artikel:
vervolg.....
1. Is de thuisbatterij vandaag rendabel?
Koen Vanthournout onderscheidt naast de aankoopkost twee belangrijke factoren die het rendement bepalen. “Aan de ene kant heb je de prijs die je betaalt voor de energie die je verbruikt. Daarnaast speelt ook de terugleververgoeding, of wat je ontvangt voor de overtollige stroom die je op het net plaatst, een belangrijke rol. Als je ’s avonds de zonne-energie gebruikt die in je batterij opgeslagen is, dan hoef je die stroom niet aan jouw energieleverancier te betalen. Maar je hebt die energie wel niet op het net gezet en geen terugleververgoeding ontvangen. Het verschil tussen het verbruikstarief en de terugleververgoeding bepaalt dus het rendement van de thuisbatterij.”
De terugverdientijd van de thuisbatterij bedraagt al snel tot 10 jaar en meer, terwijl de levensduur ervan op 10 tot 15 jaar wordt geschat.
“De voorbije maanden namen zowel de terugleververgoeding als het verbruikstarief fors toe, terwijl het verschil tussen beide minder sterk steeg. Dat verschil bedraagt vandaag 30 tot 35 eurocent per kilowattuur, terwijl het verbruikstarief tot een drievoud hoger oploopt. De terugverdientijd van de thuisbatterij bedraagt bijgevolg al snel tot tien jaar en meer, terwijl de levensduur van de thuisbatterij op tien tot vijftien jaar wordt geschat. De batterij zal dus in veel gevallen al versleten zijn voor je ze hebt terugverdiend. Voor wie over een terugdraaiende teller beschikt, biedt de thuisbatterij sowieso geen enkele meerwaarde. Ter vergelijking: de terugverdientijd van zonnepanelen bedraagt met de huidige energieprijzen tussen twee en vier jaar.”
2. Hoe bereken je zelf het rendement?
“Dat ligt niet voor de hand. De calculatie is complex en wordt onder meer bepaald door de hoeveelheid overtollige energie van je zonnepanelen en het verbruik ’s avonds. De simulator van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) biedt wel een indicatieve inschatting. Ik raad aan om niet zomaar mee te stappen in de inschattingen van de installateurs. Hun inschattingen zijn vaak zeer rooskleurig, wat resulteert in een onrealistisch beeld.”
3. Waar hangt het rendement vooral van af?
“Om voordeel te halen uit een thuisbatterij moet die dag in, dag uit werken. Idealiter laadt ze overdag netjes vol, waarna je ze ’s avonds volledig kan leegtrekken en dat gedurende een zo groot mogelijk deel van het jaar. Hoe beter je erin slaagt om dat te bereiken, hoe hoger het rendement. Al ligt dat niet voor de hand. In de winter ontbreekt het aan voldoende zonne-energie om de batterij vol te laden, terwijl je ze ’s avonds in de zomer misschien niet volledig opgebruikt krijgt.”
4. Welke aankoopprijs moet ik voorzien?
“De prijsvork is zeer breed, afhankelijk van of je al dan niet al een geschikte omvormer hebt, de capaciteit van de batterij, het merk en de kwaliteit. Prijzen tussen 2.000 en 10.000 euro behoren tot de mogelijkheid.”
5. Waarin verschillen merken van elkaar?
“Het batterijmanagementsysteem vormt een cruciale parameter. Het bepaalt de veiligheid van de batterij en de levensduur. Een duurdere batterij met een vermogen van vijf kilowattuur, heeft bij de betere merken in werkelijkheid misschien wel een vermogen van zeven of acht kilowattuur. Die reservecapaciteit zorgt er evenwel voor dat je de batterij nooit volledig moet ontladen of te hoog moet opladen, wat de levensduur ten goede komt.”
6. Is het raadzaam om te speculeren op een prijsdaling?
“De aankoopprijs was historisch steeds dalend, maar is sinds begin dit jaar beginnen te stijgen. De gebruikelijke oorzaken zijn van tel: een sterk gestegen vraag, in combinatie met beperkte beschikbaarheid van elektronische componenten. Het blijft dus koffiedik kijken hoe de prijzen verder evolueren.”
7. Wat kan je met de capaciteit van een volle batterij?
“Met een capaciteit van vier tot tien kilowattuur realiseer je ongeveer drie tot zes cycli met de wasmachine of vaatwasser .”
8. Verandert het capaciteitstarief het rendement van een thuisbatterij?
“Het capaciteitstarief rekent een deel van de netkosten aan op basis van het hoogste kwartierverbruik in de maand. De thuisbatterij moet dus helpen om die piek af te vlakken. In realiteit is het niet zeker of je elke piek wel kunt opvangen. Mogelijk is jouw batterij op dat moment al te leeg, waardoor jouw thuisbatterij het kwartierverbruik niet kan terugdringen.
Daarnaast blijkt het potentiële financiële voordeel beperkt. Volgens indicatieve berekeningen van de Vlaamse energieregulator VREG kost het capaciteitstarief 39 euro per kilowatt maandpiek. De mediaanmaandpiek in Vlaanderen bedraagt vier kilowatt. Stel dat de thuisbatterij de maandpiek met de helft terugdringt, wat zeer veel is, dan boek je dus een voordeel tussen 70 en 100 euro op jaarbasis. Dat is een pak minder dan wat installateurs hun klanten vaak voorschotelen.”
9. Welke subsidies kan je ontvangen?
De Vlaamse overheid voorziet dit jaar een premie van 225 euro/kWh voor installaties van 0 tot 4 kWh. Voor elke kWh tussen 4 en 6 kWh komt daar 187,5 bij. Tussen 6 en 9 kWh gaat het om 150 euro/kWh. Het maximale premiebedrag per batterij is 1.725 euro. De premies nemen de komende jaren telkens af.
10. Hoeveel Vlamingen kiezen voor de thuisbatterij?
In 2021 werden 18.970 premies aangevraagd, waarvan meer dan de helft in december. In de eerste vier maanden van dit jaar ging het om meer dan 5.000 aanvragen.
-
Hij beschrijft een "momentopname" van de toestand van vandaag , en die kan volgend jaar of binnen een paar jaar er heel anders uitzien. De aanschaf NU betekent echter wel een éénmalige uitgave , en als de prijzen in de toekomst ( of inflatie ) verhogen , maak je winst.
Het is ook niet correct dat een batterij per dag verschillende laad-en ontlaadcycli doorloopt. Met een 10 kWh batterij en een dagelijks verbruik van bvb. 8 kWh gaat de batterij hooguit één volledige cyclus per dag doorlopen , en dan nog slechts in de winter. Kies je voor een 20 kWh batterij , dan doorloopt die per dag slechts een halve cyclus , en dat betekent in theorie een levensduur maal twee.
Het klopt ook maar dat de batterij 10 jaar meegaat als ze haar cycli tijdens die periode NIET "opgebruikt" , en ook nog in perfecte omstandigheden kan werken , bvb. nooit boven de 30 graden Celcius in volgeladen toestand blijft. De betere fabrikanten van batterijen geven een garantieperiode van 10 jaar en meer , en dat betekent dat die gerust 20 jaar kunnen meegaan , op voorwaarde dat die goed behandeld worden. Dat "meegaan" moet je ook relativeren, Die gaat niet zomaar plotseling kapot , die is reviseerbaar.
Een degelijk ontworpen installatie , en met wat nog energie in de batterij , kan voor 100 % alle piekvermogens opvangen , en dan heb je geen last van het capaciteitstarief ( de kilowattuur maandpiek ).
Het is ook niet correct dat een batterij per dag verschillende laad-en ontlaadcycli doorloopt. Met een 10 kWh batterij en een dagelijks verbruik van bvb. 8 kWh gaat de batterij hooguit één volledige cyclus per dag doorlopen , en dan nog slechts in de winter. Kies je voor een 20 kWh batterij , dan doorloopt die per dag slechts een halve cyclus , en dat betekent in theorie een levensduur maal twee.
Het klopt ook maar dat de batterij 10 jaar meegaat als ze haar cycli tijdens die periode NIET "opgebruikt" , en ook nog in perfecte omstandigheden kan werken , bvb. nooit boven de 30 graden Celcius in volgeladen toestand blijft. De betere fabrikanten van batterijen geven een garantieperiode van 10 jaar en meer , en dat betekent dat die gerust 20 jaar kunnen meegaan , op voorwaarde dat die goed behandeld worden. Dat "meegaan" moet je ook relativeren, Die gaat niet zomaar plotseling kapot , die is reviseerbaar.
Een degelijk ontworpen installatie , en met wat nog energie in de batterij , kan voor 100 % alle piekvermogens opvangen , en dan heb je geen last van het capaciteitstarief ( de kilowattuur maandpiek ).
-
Spijkers op laag water aan het zoeken Fred ?
Wat deze mens vertelt is correct.
Maar......of de tarieven nu schommelen of niet, je moet rekening houden met het verschil tussen afname en injectie, en dat is min of méér een constante. Gaan de afname-tarieven naar omhoog, dan stijgen ook de injectie-tarieven en blijft het verschil tussen de twee nagenoeg gelijk.
Het grote verschil ligt hem natuurlijk in de hoeveelheid dat je verbruikt en de hoeveelheid dat je gaat injecteren, en dat verandert natuurlijk van installatie tot installatie.
Het is duidelijk dat je niet vertrouwd bent met een zonnepaneel-installatie.
Ik weet niet wat jij verstaat onder "hooguit één volledige cyclus per dag", je gaat er zo te zien van uit dat de batterij maar één keer per dag oplaadt......en that's it.....
Vele dagen zal een batterij verschillende keren per dag bijladen en ook zijn energie afgeven. Dit hangt dan ook hoofdzakelijk af van de weersomstandigheden en winter/zomer periode af waar het in de zomer tot 16 uren "dag" is en in de winter maar tot 8 uren.
Hieronder heb je het vermogen-verloop van een zomerdag 3 dagen geleden en van een winterdag:

Als er na 8 jaar defecte cellen in zitten dan hebben de nog bruikbare cellen ook al hun aantal kilometers op de teller en zijn ze geen lang leven meer geschoren.
Wat deze mens vertelt is correct.
Altijd rekening houden met vandaag Fred, wat mañana ons brengt weet niemand, al sta jij zit hier steeds te schermen met uw laatste eindafrekening en tarieven van een jaar en half geleden.Fred1950 schreef: ↑20 sep 2022, 14:12Hij beschrijft een "momentopname" van de toestand van vandaag , en die kan volgend jaar of binnen een paar jaar er heel anders uitzien. De aanschaf NU betekent echter wel een éénmalige uitgave , en als de prijzen in de toekomst ( of inflatie ) verhogen , maak je winst.
Maar......of de tarieven nu schommelen of niet, je moet rekening houden met het verschil tussen afname en injectie, en dat is min of méér een constante. Gaan de afname-tarieven naar omhoog, dan stijgen ook de injectie-tarieven en blijft het verschil tussen de twee nagenoeg gelijk.
Het grote verschil ligt hem natuurlijk in de hoeveelheid dat je verbruikt en de hoeveelheid dat je gaat injecteren, en dat verandert natuurlijk van installatie tot installatie.
Kom...kom..Fred.....Fred1950 schreef: ↑20 sep 2022, 14:12Het is ook niet correct dat een batterij per dag verschillende laad-en ontlaadcycli doorloopt. Met een 10 kWh batterij en een dagelijks verbruik van bvb. 8 kWh gaat de batterij hooguit één volledige cyclus per dag doorlopen , en dan nog slechts in de winter. Kies je voor een 20 kWh batterij , dan doorloopt die per dag slechts een halve cyclus , en dat betekent in theorie een levensduur maal twee.
Het is duidelijk dat je niet vertrouwd bent met een zonnepaneel-installatie.
Ik weet niet wat jij verstaat onder "hooguit één volledige cyclus per dag", je gaat er zo te zien van uit dat de batterij maar één keer per dag oplaadt......en that's it.....
Vele dagen zal een batterij verschillende keren per dag bijladen en ook zijn energie afgeven. Dit hangt dan ook hoofdzakelijk af van de weersomstandigheden en winter/zomer periode af waar het in de zomer tot 16 uren "dag" is en in de winter maar tot 8 uren.
Hieronder heb je het vermogen-verloop van een zomerdag 3 dagen geleden en van een winterdag:

Reviseerbaar ? wij zullen ze bij u binnenbrengen Fred....Fred1950 schreef: ↑20 sep 2022, 14:12Het klopt ook maar dat de batterij 10 jaar meegaat als ze haar cycli tijdens die periode NIET "opgebruikt" , en ook nog in perfecte omstandigheden kan werken , bvb. nooit boven de 30 graden Celcius in volgeladen toestand blijft. De betere fabrikanten van batterijen geven een garantieperiode van 10 jaar en meer , en dat betekent dat die gerust 20 jaar kunnen meegaan , op voorwaarde dat die goed behandeld worden. Dat "meegaan" moet je ook relativeren, Die gaat niet zomaar plotseling kapot , die is reviseerbaar.
Als er na 8 jaar defecte cellen in zitten dan hebben de nog bruikbare cellen ook al hun aantal kilometers op de teller en zijn ze geen lang leven meer geschoren.
Dit is volkomen juist, maar daarmee ga je geen grote bedragen gaan uitsparen hoor, hooguit 40 tot max 80 euro op uw totaalfactuur.
-
ik citeer :
Nu wel , maar ga jij garanderen dat dit ook zo zal blijven. De netbeheerders zijn in staat om op je injectie ook nog eens netvergoeding te vragen.
ik citeer :
Dat beetje laden en ontladen is maar een fractie van een cyclus. Als je echt overdag en in de zomer nu en dan wat stroom uit het net erbij moet halen , dan is voor mij je installatie ondergedimensioneerd of doe je te weinig aan spreiding van je verbruik. Als je overdag volledig op zonnepaneelstroom kunt draaien zal de batterij in die periode niet ontladen.
ik citeer
Reviseerbaar ? wij zullen ze bij u binnenbrengen Fred....
Maakt niet uit. De prijs van nu en dan een module met cellen vervangen zal minder duur uitvallen dan een kompleet accupack te vervangen. En je kan er ook als reserve aankopen als die wat goedkoper staan. Dat uitwisselen van modules is echt niet moeilijk met een paar handen aan je lijf en een schroevendraaier.
Nu wel , maar ga jij garanderen dat dit ook zo zal blijven. De netbeheerders zijn in staat om op je injectie ook nog eens netvergoeding te vragen.
ik citeer :
Dat beetje laden en ontladen is maar een fractie van een cyclus. Als je echt overdag en in de zomer nu en dan wat stroom uit het net erbij moet halen , dan is voor mij je installatie ondergedimensioneerd of doe je te weinig aan spreiding van je verbruik. Als je overdag volledig op zonnepaneelstroom kunt draaien zal de batterij in die periode niet ontladen.
ik citeer
Reviseerbaar ? wij zullen ze bij u binnenbrengen Fred....
Maakt niet uit. De prijs van nu en dan een module met cellen vervangen zal minder duur uitvallen dan een kompleet accupack te vervangen. En je kan er ook als reserve aankopen als die wat goedkoper staan. Dat uitwisselen van modules is echt niet moeilijk met een paar handen aan je lijf en een schroevendraaier.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Wat hebben we geleerd? Steek die batterij in de ijskast.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.