Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

E.T.

05 okt 2022, 17:20

CNC mooi machien, maar iemand moet de nieuwe profielen ontwerpen en uittekenen. Om ze dan door de verschillende instanties te laten goedkeuren ...
Winddicht is tegenwoordig niet goed genoeg meer, zelfs gebruik van tropisch hardhout kan niet in zo´n huisje.
Doorlopend glas achter de kruishouten ... vergeet het maar!

Jij hebt echt geen idee Michel tot wat die ambtenaren in staat zijn

tokkio

05 okt 2022, 17:22

Met die huizen doe je als eigenaar niet wat je wil. Je moet de regelgeving van de betrokken gemeente volgen. In het geval dat hier aan de orde is, mag er geen dubbel glas in. Punt.

Dictatuur van de ambtenarij en regelneverij , Vlaanderen is daar minstens al een eeuw ziek aan.
Maar met het eigen ,niet historische huis ook niet,ze verplichten het gewoon, anders geen geen EPC certificaat, en als men echt gaat dwarsliggen tegen de ambtenaar ,dan woont ge volgens hem in een ongezonde woning en moet men er uit. :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

tokkio

05 okt 2022, 17:48

door Wil. »
Zo'n 15% gas besparen, ik denk dat dat vanzelf gaat gebeuren. De mensen zetten nu hun verwarming al lager. De bedrijven besparen door de productie te beperken of delen van het bedrijf te sluiten.

Dat brengt andere problemen met zich, maar die 15% wordt m.i. wel gehaald.
Ze beliegen ons met alle mogelijke middelen,en ik heb zo een vermoeden dat de panne's in de kerncetrales fake is, ze willen meer stroom maken door gas centrales, want in feite is er genoeg en zitten de gastanks vol.
https://www.hln.be/binnenland/belgische ... ~a02ffa5e/
En Spanje wilt zelfs Europa helpen bij een tekort aan gas
https://www.spanjevandaag.com/04/10/202 ... sreserves/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Dicksy

05 okt 2022, 19:27

OPEC-landen en Rusland gaan fors minder olie oppompen, grootste daling sinds begin van coronapandemie
(Bron: VRTnws - Sara Van Poucke 48 min)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/10/05 ... e-amerika/

'Het voorstel om de olieproductie te verlagen, kwam van Rusland. De VS had erop aangedrongen om af te zien van de beperkingsplannen, maar daar hebben de OPEC-landen zich dus niet toe laten bewegen. De Amerikaanse president Joe Biden ging eerder dit jaar nog naar Saudi-Arabië om juist te pleiten voor een verhoging van de olieproductie. Met de midterms, de tussentijdse verkiezingen voor het Amerikaanse Congres in het vooruitzicht, zouden hogere prijzen aan de pomp de Democraten slecht uitkomen'.

De VS lopen een blauwtje op in het Midden-Oosten en dit nog wel door toedoen van Rusland? Ai, ai, ai, als dat maar goed komt voor die Opec+-landen.

Fred1950

05 okt 2022, 20:08

E.T. schreef:
05 okt 2022, 17:20
CNC mooi machien, maar iemand moet de nieuwe profielen ontwerpen en uittekenen. Om ze dan door de verschillende instanties te laten goedkeuren ...
Winddicht is tegenwoordig niet goed genoeg meer, zelfs gebruik van tropisch hardhout kan niet in zo´n huisje.
Doorlopend glas achter de kruishouten ... vergeet het maar!

Jij hebt echt geen idee Michel tot wat die ambtenaren in staat zijn
Geef die nitwits toch een beetje kans om wat geleerd over te komen , ze doen nu al zo hun best met "hemelwater", "stikstofdepositie" en wat nog allemaal :lol:

Charlie Maru

05 okt 2022, 20:21

Dicksy schreef:
05 okt 2022, 10:30
Ik kan het artikel niet lezen (geen abonnement) maar misschien is dit artikel een antwoord op je bedenkingen? :roll:

https://www.hln.be/geld/overfacturatie- ... ~a2b004cb/

Overfacturatie van honderden euro’s dreigt voor wie deze winter fel bespaart op z'n energieverbruik
Niet echt.......

Wat ik wil zeggen is dat ze via de media om de haverklap met "oplossingen" komen om je energiefactuur zogezegd een beetje "betaalbaar" te houden.....
Proberen de energiemaatschappijen en onze regering zich op deze manier te rechtvaardigen en zo de schuld van zich af te schuiven en bij de verbruiker te gaan leggen ?

zoals in het bericht hieronder:
HLN schreef: Met deze ene simpele handeling bespaar je jaarlijks 356 euro op je energiefactuur

Wil je je energiefactuur enigszins binnen de perken houden? Draai dan de verwarming een graadje lager. Het is misschien wel de meest gehoorde tip om tijdens de koude maanden je energieverbruik terug te schroeven.

https://www.hln.be/geld/met-deze-ene-si ... ~accb6887/
"Binnen de perken" betekent voor mij "nog betaalbaar"......
Men schuift de verbruiker een bedrag voor zijn neus terwijl dit eigenlijk geen steek houdt.....
Het hangt er van af hoe en met wat je verwarmt en hoeveel bewoonbaar oppervlak je gaat verwarmen.
Met een appartement van 80m² of een van 160 m² op 19 graden te zetten bespaar je dus jaarlijks evenveel.....356 €uro.....absurd dus.........mocht men nu 15% zeggen, zou ik er nog kunnen inkomen, maar ja......een bedrag oogt appetijtelijker dan een percentage.

Anderzijds is het zoals Wil zegt: je kunt maar één keer besparen.....
Wil. schreef:
05 okt 2022, 10:37
Dat is zoals bij de doe het zelf winkels: 'U kunt geen 2 of meer kortingbonnen combineren'
En wil je 100% besparen op je energiefactuur ? dan moet je de gaskraan dicht draaien en de hoofdschakelaar af zetten.......en dan nog....zit je met vaste kosten.
Besparen kan je doen op 2 manieren:
- verwarming lager.
- energie zuinigere toestellen en isolatie.

Het eerste punt kan men zonder probleem doen, het 2de punt.....daar moet men eerst al serieuze kosten/investeringen voor doen, je gaat geen wasmachien van 2 jaar oud gaan vervangen omdat het 50 watt/uur per wasbeurt méér zou verbruiken.
Veel mensen leven op de maandloon-grens (ik spreek niet voor mijzelf maar in het algemeen), en voor deze mensen is deze situatie met een verdriedubbeling van de factuur rampzalig, en sommige onder hen zullen de schulden nog jarenlang met zich meedragen.

Maar geen probleem, zet je thermostaat op 19° en je factuur "blijft binnen de perken"..... :roll:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

boeffer

05 okt 2022, 23:05

Een gepensioneerde bakker, zat in zijn kl keuken,verwarmd en tv. De overige kamers waren koud.
mss enkel nog een (tijdelijke) warme badkamer/slaapkamer.
En zo betaald de kl man de knoeiboel van anderen.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Wil.

06 okt 2022, 09:31

Shell waarschuwt dat haar winst over het derde kwartaal zal worden aangetast door een scherpe daling van de raffinagemarges en een aanzienlijk lagere winst uit de handel in aardgas.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio

07 okt 2022, 16:18

Niet echt.......

Wat ik wil zeggen is dat ze via de media om de haverklap met "oplossingen" komen om je energiefactuur zogezegd een beetje "betaalbaar" te houden.....
Proberen de energiemaatschappijen en onze regering zich op deze manier te rechtvaardigen en zo de schuld van zich af te schuiven en bij de verbruiker te gaan leggen ?
Ze mogen nog zoveel "oplossingen" en besparingen schrijven, maar de werkelijkheid is dat men moet betalen wat men verbruikt,logisch ,ook wat men niet verbruikt moet wel wel betalen....niet logisch alleen heeft men er geen bewijs van.
https://www.destentor.nl/home/hoe-kan-d ... ~a506ac5e/
De beroemde slimme meter is helemaal niet slim, en zeker niet ten voordele van de consument.
https://www.hln.be/wingene/tienduizende ... ~ac856395/
Zelfs als de gaskraan dicht staat telt die nog bij, als consument heeft men geen been om op te staan.
https://pers.omroepmax.nl/duizenden-gas ... ichtstaat/

boeffer

07 okt 2022, 23:04

Europees topoverleg in Praag, nog iets anders dan het Europees parlement. Ze zijn met meer landen. Mss Zwitserland ook en nog wat Europese dwergstaatjes met veel geld.
Samen sterk?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

twistenopdemaan

08 okt 2022, 10:08

Er zou door de EU-leiders veel meer druk moeten worden uitgeoefend op Spanje i.v.m. diens overvloed aan vloeibaar gas en diens weerstand om daarvoor een pijpleiding naar de bovenliggende landen aan te leggen.
Spinnst du oder was

Dicksy

08 okt 2022, 10:14

Ieder voor zich twistenopdemaan.

Wil.

08 okt 2022, 10:21

Eerst die Pyreneeën opruimen. Daarna is dat een fluitje van een cent.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

hovel

08 okt 2022, 16:38

twistenopdemaan schreef:
08 okt 2022, 10:08
Er zou door de EU-leiders veel meer druk moeten worden uitgeoefend op Spanje i.v.m. diens overvloed aan vloeibaar gas en diens weerstand om daarvoor een pijpleiding naar de bovenliggende landen aan te leggen.
Het is juist andersom. Spanje en Duitsland willen een gas pijplijn. Het is Frankrijk dat dwars ligt, zij hebben andere prioriteiten.

Macron lehnt Pipeline durch die Pyrenäen weiter ab

Dicksy

08 okt 2022, 16:52

De relatie Frankrijk/Duitsland is in de EU altijd een beetje de ‘koude oorlog’ geweest binnen de EU. Duitsland die de marsrichting bepaalde binnen W-Europa en Frankrijk die stond erbij en keek er naar. Altijd een doorn in het oog geweest van Frankrijk die machtspositie van Duitsland binnen de EU.
Nu Duitsland praktisch op hun gat zitten ziet Frankrijk een mogelijkheid om de rol van Duitsland over te nemen, altijd hun betrachting geweest.