_Jos_ schreef: ↑13 okt 2022, 12:34
.....
Allemaal niet nodig, bij de oplichters van bv Mega kun je je domiciliëring gewoon stopzetten.
....
Je kan die eventueel wel stopzetten als de schuldeiser dat toelaat , maar de SEPA opdracht blijft bestaan zolang je die zelf niet bij de bank laat blokkeren, Het is zelfs zo ( volgens mijn bank ) dat de bank die SEPA domiciliëringen niet eens uit hun computerbestand kunnen ( mogen ) verwijderen.
SEPA is nu eenmaal een "Europa" gedoe. Ik vond het oude systeem stukken veiliger en eerlijker. Toen liep bij de bank een "bestendige opdracht" voor een vast bedrag op een bepaalde datum , en de bank deed die transactie zelf. Bij SEPA is het de schuldeiser die aan de bank vraagt om een bepaald bedrag over te maken , en dat bedrag en de datum mag de schuldeiser volledig zelf bepalen en wijzigen.
Ik krijg nu ook maandelijks een email van Eneco met een "betaalknop" , en hierbij onlangs ook steeds de boodschap om via domiciliëring te betalen omdat het zoveel "zorgelozer" is. Noppes , ze krijgen mijn mindenvinger te zien bij manier van spreken.

. Het is voor een maatschappij een beetje moeilijker om hun "betaalknop" aan te passen dan zomaar het voorschotbedrag via domiciliëring te verhogen. Ze "voelen" dan het gevaar dat ik niet ga betalen als het voorschotbedrag hoger zou worden , met alle discussies en eventueel het weglopen naar een andere leverancier tot gevolg.