Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

21 okt 2022, 10:30

door Polmar » 8 minuten geleden
We leven zeer zuinig met onze energie, zijn bij Luminus, onze afrekening was 54 € te betalen voor gas en 60 € terug trekken voor electriek en nu een paar dagen nadie krijgen we het maandelijkse voorschot van 304 € !!
Zoals overal niemand bereikbaar !! Dat zijn puur willekeurige beslissingen omdat de burger geen rechten meer heeft en zeker niet aan info kan komen!!!

Polmar
Zou het kunnen liggen aan het feit dan u in eerste instantie een 'vast contract' had (onze afrekening was 54 € te betalen voor gas en 60 € terug trekken voor electriek) en dit afgelopen was. Zeer weinig (zoniet geen) energieleveranciers geven nu nog een 'vast contract' en geven enkel nog een 'variabel contract'?

Charlie Maru

21 okt 2022, 10:57

Polmar schreef:
21 okt 2022, 10:17
We leven zeer zuinig met onze energie, zijn bij Luminus, onze afrekening was 54 € te betalen voor gas en 60 € terug trekken voor electriek en nu een paar dagen nadie krijgen we het maandelijkse voorschot van 304 € !!
Zoals overal niemand bereikbaar !! Dat zijn puur willekeurige beslissingen omdat de burger geen rechten meer heeft en zeker niet aan info kan komen!!!

Polmar
Je bent geen uniek geval hoor Polmar. Je zit in de categorie waar 98% van de bevolking in zit.
Energietarieven zijn momenteel verviervoudigd tot verzesvoudigd, en Luminus is ook maar een tussenschakel.
De vraag is hoeveel voorschot je voordien betaalde; doe dat nu gerust x2- x3. Als die €304 daar in valt, dan heeft het weinig zin om iemand proberen te bereiken, je zal van een kale reis terugkomen.
Mocht het de spuitgaten uit lopen, b.v. uw vorig voorschot x8 - x9, dan loopt er waarschijnlijk wel iets mis.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

tokkio

21 okt 2022, 14:53

Dicksy schreef:
21 okt 2022, 10:30
door Polmar » 8 minuten geleden

Polmar
Zou het kunnen liggen aan het feit dan u in eerste instantie een 'vast contract' had (onze afrekening was 54 € te betalen voor gas en 60 € terug trekken voor electriek) en dit afgelopen was. Zeer weinig (zoniet geen) energieleveranciers geven nu nog een 'vast contract' en geven enkel nog een 'variabel contract'?
Na het faillissement van "De Vlaamse energie maatschappij,heb ik nog een vast contract bij luminus kunnen krijgen, dat loopt nu af ,half december, ben benieuwd wat ze ons gaan voorschotelen. :(
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.

21 okt 2022, 16:39

@Polmar wat je terug kreeg en/of moest betalen bij uw eindafrekeing zegt niet zoveel.
Hoeveel was je vorige maandelijkse voorschotfactuur?

tokkio

21 okt 2022, 16:47

Europa heeft een akkoord ,voor de gasprijs, maar we gaan het niet zien op de factuur, logisch , zolang ze die maffia praktijk toepassen, en de goedkope nucleaire,wind en zon stroom berekenen aan de duren gasprijs stroom,zijn we gejost. :(
https://www.hln.be/energieprijzen/nee-h ... ~adc7ea4a/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Charlie Maru

21 okt 2022, 17:21

tokkio schreef:
21 okt 2022, 16:47
Europa heeft een akkoord ,voor de gasprijs, maar we gaan het niet zien op de factuur, logisch , zolang ze die maffia praktijk toepassen, en de goedkope nucleaire,wind en zon stroom berekenen aan de duren gasprijs stroom,zijn we gejost. :(
https://www.hln.be/energieprijzen/nee-h ... ~adc7ea4a/
Uw spaargeld zal er eerst moeten aan geloven jong......

Wil.

21 okt 2022, 17:28

Hoeveel geld willen de Europese regeringen bovenhalen om de gasprijzen te milderen voor de burgers en de bedrijven?
Het VK staat bovenaan. Het zal bijna 180 miljard geven/gaan lenen om de druk wat te verminderen voor burgers en bedrijven (schaal Rechts)

Dat bedrag vertegenwoordigt 6,5% van het bbp van het VK (schaal links).

In totaal gaat het al over 500 miljard. De verwachting is dat dit zal moeten verdubbelen...

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio

21 okt 2022, 17:40

Maar het gaat echt slecht met de olie en gas sector......
https://www.hln.be/geld/de-enige-sector ... ~a0dd17ca/

Maar als men naar de bank (beleggers) luister, verdampt het geld nog rapper dan pellets in de kachel....
https://www.hln.be/binnenland/en-dan-is ... ~aab5081c/

Dicksy

23 okt 2022, 15:19

https://lavamedia.be/hoe-energiereuzen- ... n-gestort/

’Rusland is de duidelijke boosdoener, maar het is het Europese liberale beleid dat deze kwetsbaarheid in ons energiesysteem heeft gecreëerd’.

tokkio

23 okt 2022, 16:25

Dicksy schreef:
23 okt 2022, 15:19
https://lavamedia.be/hoe-energiereuzen- ... n-gestort/

’Rusland is de duidelijke boosdoener, maar het is het Europese liberale beleid dat deze kwetsbaarheid in ons energiesysteem heeft gecreëerd’.
vanaf ze "Het Verdrag van Lissabon" hebben ondertekend , hebben de Europese graaiers eerst voor een vangnet gezorgd , zodat de uitgebluste collega's verder de bevolking kan verarmen, ze zijn begonnen met in 2008 gratis geld te geven aan de banken, zodat ze geen intrest meer moeten geven ,behalve de povere 0,01 en de 10% getrouwheid premie aan de spaarders, dus de start voor de collectieve verarming is gezet,en dat hebben ze jaar per jaar verfijnd,ze zijn dan ook nog geholpen door een "Chinese" pandemie die alles duurder maakte, want dat was de schuldige,dan hebben ze , met de NAVO , en Amerika,de poetin zo zenuwachtig gemaakt ,dat die dan maar een oorlog begon, om al zijn oud land terug te hebben, want de NAVO aan zijn achterdeur zag die niet zitten,maar ze hadden zogezegd zijn gas en olie nodig, en ze wisten dat die ging dwars liggen, zodat het terug allemaal duurder wordt,maar ze namen geen maatregelen om gas en olie elders te kopen, wan de meerprijs die de bevolking moet betalen , bracht veel geld op via taksen, BTW en accijns,
https://www.businessinsider.nl/vloeibaa ... e-energie/
Ook de klimaatcrisis gebruiken ze als drogreden om de energie prijs los te laten,en de bevolking aan te zetten om zonnepanelen te plaatsen, waar ze waarschijnlijk nog ,als bijna iedereen ze heeft plaatst ze een taks gaan opleggen, want gratis stroom , staat niet in hun order.
Het volgend zal de instorting van de euro zijn,want die staat wankel. :evil: :evil: :evil:
https://www.europa-nu.nl/id/vh8lfm8e5rx ... opese_unie

ferre10

24 okt 2022, 09:18

klopt mijn berekening een beetje ????
verbruik electriciteit per jaar volgens factuur 850€
mijn berekening voor het nieuwe voorschot : factuur X 4 gedeeld door 11 ??
850 X 4 = 3400€ gedeeld door 11 = 310€ per maand.
zou ik er daar mee komen (als de prijzen geen gekke sprongen maken)

greetz
ferre
Mini Mac 2 -2024.

Charlie Maru

24 okt 2022, 10:23

ferre10 schreef:

greetz
ferre
Hangt af van hoeveel je verbruik is natuurlijk (kWh).........
Als uw vorige factuur €850 bedroeg, dan zou ik denken dat je een verbruik had van €850/25cent= 3400 kWh.

Je mag momenteel rekenen op een tarief in zijn totaliteit van max. 0,50 - 0,70 €/kWh.
0,50 x 3400 = 1700 /12 = €142/mnd
0,70 x 3400 = 2380 /12 = €198/mnd

Gedeeld door 11 = 154 - 216 €uro.

Fred1950

24 okt 2022, 10:28

ferre10 schreef:

greetz
ferre
Waarom wilt ge het jaarlijkse factuur bedrag x 4 in voorschotten afbetalen ?. In "nomale" tijden zoudt ge dan bij de afrekening 3 X je normaal te betalen jaarlijks bedrag terug krijgen.

De staat met zijn BTW en de leveranciers zien dat graag komen , ze kunnen tijdens dat jaar op jouw voorschotten feestjes bouwen. Ge moet op uw eindafrekening nakijken hoeveel kWh ge dat jaar hebt verbruikt , en wat je dat zou kosten moest ge geen voorschotten hebben betaald. Ikzelf heb bij de laatste afrekening voor elektriciteit in totaal 710 Euro moeten betalen ( voor 2.800 kWh ). Ik had voor dat jaar teveel voorschot betaald , en kreeg 112 Euro teruggestort. Mijn maandelijkse voorschotfactuur bedraagt nu 64 Euro , en er is geen enkele reden waarom die hoger zou moeten worden , toch zeker geen 710 X 4 gedeeld door 11 = 258 Euro.

Als ge schrik hebt om een veel te hoge eindafrekening te moeten betalen , bouw dan zelf een spaarpotje op voor dat bedrag door er maandelijks je gevreesde 310 Euro in te stoppen.

Wil.

24 okt 2022, 10:49

Awel, sé, ik ben het (voor één keer) eens met Fred. :D
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

benq

24 okt 2022, 11:02

Wil. schreef:
24 okt 2022, 10:49
Awel, sé, ik ben het (voor één keer) eens met Fred. :D
1keer maar? 8)
misschien tijd om samen eens een kopje koffe te gaan drinken :wink:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol: