Energieprijzen
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Charlie Maru schreef: ↑26 okt 2022, 10:06.....
Gij laadt toch nog altijd aan minder dan 5 €uro / 100 km ?
viewtopic.php?f=4&t=213222&p=5003881&hi ... 8#p5003881
Afwachten wat ik in mei 2023 afgerekend krijg.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Dit weekend is het teug overschakelen naar de wintertijd. Een uurtje langer slapen wat dan weer betekent dat we een uurtje langer minder energie verstoken.
Iedereen zet zijn klok terug van 03.00 hr naar 02.00 hr (men moet daar niet speciaal voor opstaan hé,
).
Toch wil ik even een tip geven om drie belangrijke klokken ook terug te zetten om de koste van de energie te drukken.

Iedereen zet zijn klok terug van 03.00 hr naar 02.00 hr (men moet daar niet speciaal voor opstaan hé,
Toch wil ik even een tip geven om drie belangrijke klokken ook terug te zetten om de koste van de energie te drukken.

-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Houd u maar vast, dat goedkoop is verleden tijd......Fred1950 schreef: ↑26 okt 2022, 10:24Charlie Maru schreef: ↑26 okt 2022, 10:06.....
viewtopic.php?f=4&t=213222&p=5003881&hi ... 8#p5003881![]()
Afwachten wat ik in mei 2023 afgerekend krijg.Het is nu een "Flex" contract , en met wat druk door de politiekers zou het na mei 2023 nog evengoed 5 Euro/100km kunnen zijn.
![]()
https://bynco.com/nl/elektrische-auto/o ... sche-auto/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
De Fred moet eerst nog nuchter worden......tokkio schreef: ↑26 okt 2022, 17:16Houd u maar vast, dat goedkoop is verleden tijd......Fred1950 schreef: ↑26 okt 2022, 10:24Charlie Maru schreef: ↑26 okt 2022, 10:06.....
viewtopic.php?f=4&t=213222&p=5003881&hi ... 8#p5003881![]()
Afwachten wat ik in mei 2023 afgerekend krijg.Het is nu een "Flex" contract , en met wat druk door de politiekers zou het na mei 2023 nog evengoed 5 Euro/100km kunnen zijn.
![]()
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Diegenen met zonnepanelen laden hun elektrische wagen overdag in het weekend op. En dat is gratis stroom , of wat denk je.tokkio schreef: ↑26 okt 2022, 17:16.....
Houd u maar vast, dat goedkoop is verleden tijd......
-
Dat lukt niet met een Tesla. Dat lukt alleen maar met een paar merken , en ge hebt er nog een pak extra dure electronica in de garage of iets dergelijks voor nodig. Als je de zonnepaneel stroom wilt opsparen voor de nacht , installeren "de rijkeren" een thuisbatterij ( de prijs ervan is aan het dalen , en kosten veel minder dan een Tesla ).
Ge moet uiteraard altijd een rekeningske maken , en dat is "in hoeveel jaren kan ik de investering in zonnepanelen en/of een thuisbatterij terug winnen" . Als ge die investering pas na 15 jaar gaat terug gewonnen hebben , en ge zijt zelf al 70 jaar , dan .... tja ....
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 27 okt 2022, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Een denkfout dat velen maken..... (die geen zonnepanelen hebben) Sommigen denken dat een installatie evenveel produceert in de zomer als in de winter.
Vewarmen ?? Een max.toegelaten private installatie (10 kVA) produceert in de winter maar een habbekrats van wat je nodig hebt; met 2-300 kWh in de 2 wintermaanden Dec-Jan. ga je niet ver geraken, en laat het nu juist die 2 maanden zijn in dewelke je het meest verwarming nodig hebt. ( gem. 40-50 kWh/dag)
Overproductie in de zomer dient alléén maar om je factuur te verlichten.

-
Vergeet dat......zolang er een naftepomp langs de kant van de weg staat komt hier geen elektrische koekedoos binnen.....Fred1950 schreef: ↑26 okt 2022, 21:41Het zijn net diegenen met zonnepanelen die vlugger naar een elektrische wagen overstappen ( wie geld en plasts heeft voor de zonnepanelen verdient geld , de "arme mensch" mag zich blut betalen aan gas voor zijn slecht geïsoleerde huurwoning -- dat is nu eenmaal "kapitalisme" )
Awel, begin dan maar eerst eens een rekeningske te maken met wat je produceert en verbruikt gedurende de wintermaanden.........en u de vraag stellen tot wat uw batterij dient........(zie grafiek hierboven)Fred1950 schreef: ↑27 okt 2022, 09:28Dat lukt niet met een Tesla. Dat lukt alleen maar met een paar merken , en ge hebt er nog een pak extra dure electronica in de garage of iets dergelijks voor nodig. Als je de zonnepaneel stroom wilt opsparen voor de nacht , installeren "de rijkeren" een thuisbatterij ( de prijs ervan is aan het dalen , en kosten veel minder dan een Tesla ).
Ge moet uiteraard altijd een rekeningske maken , en dat is "in hoeveel jaren kan ik de investering in zonnepanelen en/of een thuisbatterij terug winnen" . Als ge die investering pas na 15 jaar gaat terug gewonnen hebben , en ge zijt zelf al 70 jaar , dan .... tja ....En dan is er nog het probleem als je het zo mag noemen , en dat is dat zonnepanelen en een thuisbatterij na 15 jaar ook al de geest durven geven.
Laatst gewijzigd door Charlie Maru op 27 okt 2022, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Alles hangt ervan af hoeveel zonnepanelen je kan installeren en de kWh van je thuisbatterij. Ik heb al een "concept" tegengekomen ( hmm ... ) waarbij men volledig off grid kan gaan als je voor de verwarming een warmtepomp alternerend met een microWKK op biodiesel ( of stookolie ) kan laten werken ( afhankelijk van de laadteostand van de batterij ). Je hebt dan geen stroom meer van het net nodig , en bovendien nog eens de helft aan stookolie of biodiesel per jaar verbruiken.Charlie Maru schreef: ↑27 okt 2022, 09:56Een denkfout dat velen maken..... (die geen zonnepanelen hebben) Sommigen denken dat een installatie evenveel produceert in de zomer als in de winter.
Vewarmen ?? Een max.toegelaten private installatie (10 kVA) produceert in de winter maar een habbekrats van wat je nodig hebt; met 2-300 kWh in de 2 wintermaanden Dec-Jan. ga je niet ver geraken, en laat het nu juist die 2 maanden zijn in dewelke je het meest verwarming nodig hebt. ( gem. 40-50 kWh/dag)
Overproductie in de zomer dient alléén maar om je factuur te verlichten.
![]()
Het GROTE probleem is dat warmtepompen nog steeds "speelgoed" zijn en geen temperatuur van 60 graden Celcius kunnen halen. Een microWKK haalt wel die temperatuur , en dan is het alternerend werken met een warmtepomp een moeilijke zaak met klassieke radiatoren.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 27 okt 2022, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Jouw uitspraak, Fred:
Is dat ook toepasbaar op die installatie die je beschrijft?Ge moet uiteraard altijd een rekeningske maken , en dat is "in hoeveel jaren kan ik de investering in zonnepanelen en/of een thuisbatterij terug winnen"

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Welke installatie ? Men geeft tegenwoordig een 15 jaar garantie op thuisbatterijen. Zonnepanelen gaan iets langer mee ( hoop ik ) , maar op de electronica errond geeft men meestal een kortere garantieperiode. En wees ervan overtuigd , veel van het goedkope "speelgoed" is al naar een paar jaar defect
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Ik had het over deze beschrijving die je hogerop gaf:
Hoe lang is de terugverdientijd?Ik heb al een "concept" tegengekomen ( hmm ... ) waarbij men volledig off grid kan gaan als je voor de verwarming een warmtepomp alternerend met een microWKK op biodiesel ( of stookolie ) kan laten werken ( afhankelijk van de laadteostand van de batterij ). Je hebt dan geen stroom meer van het net nodig , en bovendien nog eens de helft aan stookolie of biodiesel per jaar verbruiken.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.