Energieprijzen
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Vermogen is de hoeveelheid elektriciteit die op een moment door een apparaat wordt gebruikt, uitgedrukt in Watt. Het verbruik is de totale hoeveelheid elektriciteit die gedurende een bepaalde tijd door een apparaat wordt gebruikt, uitgedrukt in kilowattuur (kWh). In andere woorden, het verbruik is het resultaat van het vermogen gedurende een bepaalde tijd.Charlie Maru schreef: ↑06 feb 2023, 18:58Klein simpel vraagje.....:
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen "vermogen" en "verbruik" ??
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Mag ik het wat verfijnen naar meer technisch correct ?
Je kan het nog simpelder een aanschouwelijker bekijken als water dat door een kraan stroomt. Hoe meer de kraan open staat , hoe sneller het water erdoor stroomt. Bij een stroom van water noemt men dit "debiet" , en bij electriceit is dat dan kW. En hoe langer de kraan open staat , hoe meer water er "verbruikt" wordt en in de emmer terecht komt. Dat waterverbruik wordt geteld , en ons aangerekend in kubiek-meter ( m3 ). Bij electriciteit wordt dat verbruik ons in kWh aangerekend .socrates schreef: ↑06 feb 2023, 20:55...
Vermogen is de hoeveelheid elektriciteit die op een moment door een apparaat stroomt , uitgedrukt in Watt. Het verbruik is de totale hoeveelheid elektriciteit die gedurende een bepaalde tijd door een apparaat wordt verbruikt, uitgedrukt in kilowattuur (kWh). In andere woorden, het verbruik is het resultaat van het vermogen gedurende een bepaalde tijd.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Bepaalt de stand van de kraan dan de snelheid waarmee het water stroomt of enkel de hoeveelheid water die er tegelijk uitstroomt ?Fred1950 schreef: ↑06 feb 2023, 21:54Mag ik het wat verfijnen naar meer technisch correct ?
Je kan het nog simpelder een aanschouwelijker bekijken als water dat door een kraan stroomt. Hoe meer de kraan open staat , hoe sneller het water erdoor stroomt. Bij een stroom van water noemt men dit "debiet" , en bij electriceit is dat dan kW. En hoe langer de kraan open staat , hoe meer water er "verbruikt" wordt en in de emmer terecht komt. Dat waterverbruik wordt geteld , en ons aangerekend in kubiek-meter ( m3 ). Bij electriciteit wordt dat verbruik ons in kWh aangerekend .socrates schreef: ↑06 feb 2023, 20:55...
Vermogen is de hoeveelheid elektriciteit die op een moment door een apparaat stroomt , uitgedrukt in Watt. Het verbruik is de totale hoeveelheid elektriciteit die gedurende een bepaalde tijd door een apparaat wordt verbruikt, uitgedrukt in kilowattuur (kWh). In andere woorden, het verbruik is het resultaat van het vermogen gedurende een bepaalde tijd.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
-
Uiteraard de snelheid , zowel bij klassieke kraantjes als bij bvb. de kraan van je lavabo. Dat heb je toch al gemerkt. Hoe sneller het eruit stroom , hoe meer water er dus ook tegelijk uitstroomt en hoe sneller de emmer of lavabo gevuld wordt ( = de hoeveelheid ).
En nu terug kunt ge dit vergelijken met electriciteit. Er zal sneller water , en meer water uit de kraan komen als de druk op de leiding groter is. Bij electriciteit is dit de vergelijken met "spanning" in Volt. Er zal meer water en sneller uit de kraan komen als de leidingen voldoende diameter hebben ( of/en de kraan meer open staat ) zodat het water minder weerstand ondervindt. Bij electriciteit is dit te vergelijken met de "weerstand" in "Ohm" , en hoe kleiner die weerstand , hoe groter de stroom in Ampere kan worden. Die "Ampere" is eigenlijk de snelheid waarmee electronen zich door een geleider ( een koperen draad ) bewegen.
Elk electriciteits apparaat heeft zijn eigen specifieke "weerstand" , en die bepaalt dus de stroomsterkte in Ampere. Als de spanning ( Volt ) zou stijgen , gaat ook de stroomsterkte ( Ampere ) evenredig stijgen in dat apparaat - met eventueel alle nare gevolgen zoals brand. En net die Volt maal ( X ) Ampere = Watt !
Allemaal ook in analogie met stromend water .... als de druk strijgt , gaat er ook meer water door de kraan gaan stromen - tot wanneer er door overdruk een lek kan ontstaan , met alle nare gevolgen vandien
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Euuuuu Ni akkoord!
U zegt:
- Van de 12 maandpieken wordt een gemiddelde gemaakt. Op basis daarvan zal voor mensen die een digitale meter hebben het capaciteitstarief bepaald worden.
Hier vrind het schoentje, 12 maandpieken wordt een gemiddelde gemaakt
Wat met de mensen die per maand hun werkelijk verbruik betalen, dus alle maanden hun eind afrekening. En dat zijn er al veel, ik ken er enkele.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen 
-
( a + b + c + d + ..... ) / 12 = a/12 + b/12 + c/12 + d/12 + ..... Gesnopen ?
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Dan zal waarschijnkijk gewoon de maandpiek genomen worden veronderstel ik.......
....en als je dat dan bekijkt op jaarbasis zal dat geen enkel verschil maken met een jaarafrekening en een "gemiddelde" piek.
Het kan dan hooguit een paar cent verschillen naargelang het aantal cijfers na de komma bij de berekeningen.
Het gaat hier wel uitsluitend over de vergoeding van de piek, daar is het totaalverbruik niet aan gekoppeld.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
hovel - Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Er is geen sprake van eindafrekening!benq schreef: ↑07 feb 2023, 08:42Euuuuu Ni akkoord!
U zegt:
- Van de 12 maandpieken wordt een gemiddelde gemaakt. Op basis daarvan zal voor mensen die een digitale meter hebben het capaciteitstarief bepaald worden.
Hier vrind het schoentje, 12 maandpieken wordt een gemiddelde gemaakt
Wat met de mensen die per maand hun werkelijk verbruik betalen, dus alle maanden hun eind afrekening. En dat zijn er al veel, ik ken er enkele.
Hier https://www.mijnenergie.be/capaciteitstarief/. Staat:
“Voor het capaciteitstarief berekent de netbeheerder elke maand opnieuw het gemiddelde van de 12 laatste maandpieken.”
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Ik heb gisteren mijn eerste 'boter bij de vis-factuur' ontvangen van Engie voor een periode van 1 maand (01/01/2023 ---> 31/01/2023)door Charlie Maru » 55 minuten geledenDan zal waarschijnkijk gewoon de maandpiek genomen worden veronderstel ik.......benq schreef: ↑Vandaag, 08:42
....en als je dat dan bekijkt op jaarbasis zal dat geen enkel verschil maken met een jaarafrekening en een "gemiddelde" piek.
Het kan dan hooguit een paar cent verschillen naargelang het aantal cijfers na de komma bij de berekeningen.
Het gaat hier wel uitsluitend over de vergoeding van de piek, daar is het totaalverbruik niet aan gekoppeld.
1.- Voor deze periode wordt er een capaciteitsvergoeding (electriciteit) aangerekend van 8,02 euro. Maar de algehele netwerkkosten voor Fluvius houden ook volgende kosten in: databeheer, de capaciteitsvergoeding, distributiekosten en transportkosten in. (Wat het verschil is tussen deze laatste twee gaat mijn petje te boven.
2.- Voor deze periode worden er ook netwerkkosten Fluvius voor aardgas aangerekend, zijnde 19,23 euro inhoudende enkel distributie en transportkosten.
3.- Laat ik deze getalen (in het rood) even aanhouden voor een heel jaar dan kom ik op een totaal van 397,44 euro voor een heel jaar aan netwerkkosten betaald voor elektriciteit/aardgas.
4.- Dit getal naast mijn eindafrekening gelegd voor de periode 18/03/2020---> 17/03/2021, waar ik nog met voorschotten werkte en de netwerkkosten verrekend werden bij de jaarlijkse afrekening, geeft een verschil van +67,93 euro aan meerkost voor één jaar netwerkkosten alleen al.
Natuurlijk zou dit alles kunnen veranderen naarmate de zomer dichterbij komt en is mijn zienswijze gebaseerd op de huidige toestand volledig verkeerd. Ik wacht wel af.
Maar:
Omdat mijn 'boter bij de vis-factuur' goedkoper uitvalt dan mijn vorige maandelijkse voorschotfacturen zal ik zeker niet klagen.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Twee zaken om nog te verduidelijken:4.- Dit getal naast mijn eindafrekening gelegd voor de periode 18/03/2020---> 17/03/2021, waar ik nog met voorschotten werkte en de netwerkkosten verrekend werden bij de jaarlijkse afrekening, geeft een verschil van +67,93 euro aan meerkost voor één jaar netwerkkosten alleen al.
- heb je rekening gehouden met de inflatie van 10%?
- was je verbruik van de 'grondstof' identiek? Want zijn die netwerkkosten niet procentueel verbonden aan het basisbedrag?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Nog zo iets idioots aan het capaciteitstarief. Als ge een "ongelukje" hebt en een grote piek genereert , sleurt ge die 12 maanden lang mee.
En dan nog bovenop deze idiotie :
Mensen zijn hier veel te laks en slikken maar. Dat zou in elk ander land geen waar zijn , niet in Nederland , Luxemburg , en voor de separatisen , ook niet in Wallonië .
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 07 feb 2023, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Ik heb bij mijn redenering enkel rekening gehouden met de naakte cijfers van nu en ben niet in detail gegaan. Ik zou ook al rekening kunnen gaan houden met die 20 euro die bovenop mijn energierekening komt ter compensatie van die 6% btw vanaf april/mei maar heb dit gedaan.door Wil. » 24 minuten geledenTwee zaken om nog te verduidelijken:4.- Dit getal naast mijn eindafrekening gelegd voor de periode 18/03/2020---> 17/03/2021, waar ik nog met voorschotten werkte en de netwerkkosten verrekend werden bij de jaarlijkse afrekening, geeft een verschil van +67,93 euro aan meerkost voor één jaar netwerkkosten alleen al.
- heb je rekening gehouden met de inflatie van 10%?
- was je verbruik van de 'grondstof' identiek? Want zijn die netwerkkosten niet procentueel verbonden aan het basisbedrag?
Daarom dat ik ook schreef:
Dicksy Vandaag, 11:13
Natuurlijk zou dit alles kunnen veranderen naarmate de zomer dichterbij komt en is mijn zienswijze gebaseerd op de huidige toestand volledig verkeerd. Ik wacht wel af.