Energieprijzen
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Geen gemiddelde over 12 maanden? Dat zou je wel heel zuur kunnen opbreken!
Stel dat je door omstandigheden een uitzonderlijke hoge maandpiek realiseert dan ga je die volgens jouw redenering volledig aangerekend krijgen ...
Dat wil zelfs de VREG niet ...
Breng ze niet op ideeën hé
De teksten waaruit Hovel citeert zijn van uit de tijd van de ´gewone´ contracten.
Stel dat je door omstandigheden een uitzonderlijke hoge maandpiek realiseert dan ga je die volgens jouw redenering volledig aangerekend krijgen ...
Dat wil zelfs de VREG niet ...
Breng ze niet op ideeën hé
De teksten waaruit Hovel citeert zijn van uit de tijd van de ´gewone´ contracten.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Op mijn maandfactuur van januari 2023 werd reeds een capaciteitstarief van 8,02 euro aangerekend.door E.T. » 47 minuten geledenWeet je dit zeker?Dicksy schreef: ↑Vandaag, 20:04
Op mijn maandelijkse afrekening wordt al rekening gehouden met de hoogste piekwaarde van die maand.
Het capaciteitstarief bestaat nog maar 1 maand ...
En dat gemiddelde is volgens mij enkel voor diegene die nog met een analoge teller werken en worden dan afgerekend op hun verbruik van het afgelopen jaar en zij met een digitale meter die nog werken met voorschotten en geen maandfactuur.
Of dit goedkoper gaat uitvallen voor hen of niet zullen zij zelf moeten ondervinden.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 07 feb 2023, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Bij al dat "mierenneuken" over het fenomeen "piekverbruik"; vindt blijkbaar niemand het vreemd dat een openbaarnutsbedrijf eigenlijk een monopolist is en niettemin in handen is van een louter commercieel bedrijf. Als ik me niet vergis is de Belgische staat hier zelfs niet eens gedeeltetijk aandeelhouder van.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
(Moesten mieren niet meer neuken dan zou de mier een uitstervende diersoort zijn en dat zou ik jammer vinden.door socrates » 2 minuten geleden
Bij al dat "mierenneuken" over het fenomeen "piekverbruik"; vindt blijkbaar niemand het vreemd dat een openbaarnutsbedrijf eigenlijk een monopolist is en niettemin in handen is van een louter commercieel bedrijf. Als ik me niet vergis is de Belgische staat hier zelfs niet eens gedeeltetijk aandeelhouder van.
De aandeelhouders zijn de gemeente en steden. En zoals u al eerder schreef:
is dat ook zo en is altijd zo geweest. Als gemeentelijk/stedelijk aandeelhouder van een nutsbedrijf ontvangen zij devidenden die zij besteden (of toch zouden moeten) in de 'goede' werking van de gemeente. Danzij uw betalingen aan dit nutsbedrijf betaald u zelf de investeringen die een gemeente doet maar doen zij alsof het door de politiek komt dat deze investeringen kunnen gedaan worden. Dus ja, alles wat er in uw gemeente/stad aan veranderingen gebeuren worden door u betaald zelfs tot de kleinste vuilbak toe en niet door de politiek.socrates schreef: ↑Vandaag, 16:48
..... Gebruikers moeten de potentiële verbetering van de infracstructuur dus via maandelijkse afbetaling vooraf al zelf ophoesten.
Daarom zullen die netbeheerders ook niet snel geneigd zijn om de nodige miljardeninvesteringen te doen en is de vraag of de politieke afgevaardigden van gemeente/steden dit zullen toelaten waardoor zij kans lopen minder devidenten te ontvangen.
Uit een onderzoek van De Tijd uit 2016 bleek dat bij nutsbedrijf Farys in Oos-Vlaanderen zelfs 188 politiekers zitpenningen opstreken, noem het de lobbyisten van de gemeente/steden.
Nu kan men nog gaan diskussieren of we de gemeenten/steden moeten of kunnen aanzien als een 'aanhangsel' van de staat. Voor mij wel maar met beperkte plaatselijke bevoegdheden zoals hier, aandeelhouder worden in een nutsbedrijf.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Steden en gemeenten zijn de aandeelhouders , en als ik me niet vergis , de enige. Het etiket NV -- naamloze venenootschap -- is er puur voor de schijn om dividenden en zitpenningen ( o.a. aan Koen Kennis en nog vele anderen in het politieke wereldje ) uit te betalen.socrates schreef: ↑07 feb 2023, 21:47Bij al dat "mierenneuken" over het fenomeen "piekverbruik"; vindt blijkbaar niemand het vreemd dat een openbaarnutsbedrijf eigenlijk een monopolist is en niettemin in handen is van een louter commercieel bedrijf. Als ik me niet vergis is de Belgische staat hier zelfs niet eens gedeeltetijk aandeelhouder van.
( en dit ter bevestiging wat @Dicksy hierboven schreef )
-
En daarom zal men ook niet snel geneigd zijn om nutsbedrijven te privatiseren.door Fred1950 » 18 minuten geleden
Steden en gemeenten zijn de aandeelhouders , en als ik me niet vergis , de enige. Het etiket NV -- naamloze venenootschap -- is er puur voor de schijn om dividenden en zitpenningen ( o.a. aan Koen Kennis en nog vele anderen in het politieke wereldje ) uit te betalen.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Natuurlijk is op uw maandfactuur 01/2023 voor het eerst het capciteitstarief aangerekend ... MAAR aan welke piek???
Wij denken dat dat aan de gemiddelde piek van de laatste 12 maanden is.
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Dat kan je alleen maar weten als je eens de moeite doet om alle dagen gedurende de lopende maand op een vast uur (dat je zeker thuis bent of juist voor je gaat dodooke doen) eens drukt op uw digimeter naar 1.6.0. en deze stand opschrijft, dan zie je op die maandelijkse eindafrekening het resultaat.
en dan nog het fijne hiervan zal je nooit weten.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen 
-
En dat is wat ik in januari niet gedaan heb en voor februari wel ga doen. Er zeker voor zorgen dat ik op de laatste dag van februari die stand noteer want deze teller wordt elke maand op nul gezet.door benq » 12 minuten geleden
Dat kan je alleen maar weten als je eens de moeite doet om alle dagen gedurende de lopende maand op een vast uur (dat je zeker thuis bent of juist voor je gaat dodooke doen) eens drukt op uw digimeter naar 1.6.0. en deze stand opschrijft, dan zie je op die maandelijkse eindafrekening het resultaat.
en dan nog het fijne hiervan zal je nooit weten.
Dan heb ik al enig referentiepunt inzake de prijs want ik verwacht deze maand niet boven dat forfait van die 2(3),5 Kw piek te komen.
-
Hoe kan dat aan de gemiddelde piek zijn van de laatste 12 maanden als dat capaciteitstarief pas in voege gegaan is op 01/01/2023?door E.T. » Vandaag, 00:16Natuurlijk is op uw maandfactuur 01/2023 voor het eerst het capciteitstarief aangerekend ... MAAR aan welke piek???Dicksy schreef: ↑Gisteren, 21:16
Op mijn maandfactuur van januari 2023 werd reeds een capaciteitstarief van 8,02 euro aangerekend.
Wij denken dat dat aan de gemiddelde piek van de laatste 12 maanden is.
En aan welke piek? Wel dat geeft die display 1.6.0 aan en lees eens goed wat benq daarover schreef.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Dat is ook absurd.......men begint ze hier toch serieus te zien vliegen.....
Niet dat het zo is, maar stel nu eens dat diene digitale teller er nog maar 3 maanden staat....en dan....???
Die 12 maanden hebben betrekking op een jaarfactuur, de volledige periode van verbruik.
En voor een maandfactuur is dat ook over de periode van verbruik, in dit geval de piek van enkel Januari.
Anderzijds zal er dit jaar niemand een jaarfactuur krijgen met een gemiddelde 12-maanden piek. De Piek begint pas te tellen vanaf de invoering van het capaciteitstarief, dus vanaf januari.
Krijg je de afrekening nu in Mei, dan wordt het gemiddelde van de 4 vorige maanden genomen. (januari-april)
Krijg je de afrekening nu in September, dan zal de piek over 8 maanden gaan (januari-aug.)
Pas wanneer de eindafrekening in Januari 2024 valt zal men op een 12-maanden gemiddelde komen te zitten. (voor de jaarafrekeningen welteverstaan)
Laatst gewijzigd door Charlie Maru op 08 feb 2023, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier