Energieprijzen
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Maar dan is de onverbiddelijke consequentie toch dat de prijs zal blijven stijgen tot in het oneindige?socrates schreef: ↑17 feb 2023, 10:10De oorspronkelijke stelling was niet dat prijzen van Luxegoederen onbeperkt kunnen stijgen, (alhoewel kunstwerken wel eens een uitzondering zouden kunnen zijn,) maar dat in tegenstelling tot de klassieke wet van vraag en aanbod bij veblen producten de vraag toeneemt als de prijs stijgt.
Als jij als verkoper van een top product weet dat je meer klanten zult krijgen als je de prijs optrekt, wat ga je dan doen? Ik zou het wel weten.
Een zonnebril van Ray-Ban voor 1000 euro. Gevolg meer klanten. Volgende week 1500 euro; gevolg meer klanten. De week daarop 2000 euro. Gevolg nóg meer klanten. Enzovoort.
Klopt er iets niet aan deze redenering wanneer het over een Veblen product gaat zoals die top klasse zonnebril?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Miele heeft een reputatie van degelijkheid, vooral dan toch van hun wasmachines, maar een wasmachine is nooit een luxe product, als het té duur wordt zal de vraag er naar, consequent afnemen, er zijn immers voldoende andere merken van dit soort machines die in onze cultuur als basisbehoefte gelden.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
De veblen theorie spreekt zich niet uit over de limieten qua prijszetting, ze zegt enkel dat bij hogere prijzen de vraag naar dit soort producten nog toeneemt. (Allicht tot enkel de happy few die prijs nog willen geven)Wil. schreef: ↑17 feb 2023, 10:41Maar dan is de onverbiddelijke consequentie toch dat de prijs zal blijven stijgen tot in het oneindige?socrates schreef: ↑17 feb 2023, 10:10De oorspronkelijke stelling was niet dat prijzen van Luxegoederen onbeperkt kunnen stijgen, (alhoewel kunstwerken wel eens een uitzondering zouden kunnen zijn,) maar dat in tegenstelling tot de klassieke wet van vraag en aanbod bij veblen producten de vraag toeneemt als de prijs stijgt.
Als jij als verkoper van een top product weet dat je meer klanten zult krijgen als je de prijs optrekt, wat ga je dan doen? Ik zou het wel weten.
Een zonnebril van Ray-Ban voor 1000 euro. Gevolg meer klanten. Volgende week 1500 euro; gevolg meer klanten. De week daarop 2000 euro. Gevolg nóg meer klanten. Enzovoort.
Klopt er iets niet aan deze redenering wanneer het over een Veblen product gaat zoals die top klasse zonnebril?
-
Alleen de happy few? Waarom? Er komen immers meer en meer klanten; ofwel kopen die enkele klanten steeds meer en meer eenheden van hetzelfde product.
Neen de theorie spreekt zich niet uit over een limiet maar er is een onvermijdelijk gevolg aan verbonden dat niet onder woorden is gebracht.
Ter vergelijking:
De wet van Newton zegt dat een vallend voorwerp steeds sneller zal vallen. In het luchtledige is die valversnelling gelijk aan 9,8 m/s2 .
Wat is het onvermijdelijk gevolg van een steeds sneller vallend voorwerp? Dat het op de grond terechtkomt! Daar is niks aan te doen.
Idem voor een product dat bij hogere prijzen meer klanten aantrekt en dus meer omzet en winst genereert. The sky is the limit.

Zwaartekracht is een natuurelement dat kan alleen doen wat het doet maar economie is een door mensen gehanteerd begrip, die twee kan je dus niet vergelijken. Er zal wel een bepaalde elasticiteit zitten tussen de Prijs en de Vraag, de verkoper kan zijn prijs opdrijven tot hij merkt dat de vraag niet meer stijgt. Mogelijk kan men door een dan afnemende Vraag toch nog evenveel winst maken omdat het renedement daarvan hoger ligt en er minder omzet nodig is om evenveel winst te maken. Bij dit soort goederen gaat het niet meer over economie maar over psychologie en daarbij zijn de wetten van Newton irrelevant.Wil. schreef: ↑17 feb 2023, 10:59Alleen de happy few? Waarom? Er komen immers meer en meer klanten; ofwel kopen die enkele klanten steeds meer en meer eenheden van hetzelfde product.
Neen de theorie spreekt zich niet uit over een limiet maar er is een onvermijdelijk gevolg aan verbonden dat niet onder woorden is gebracht.
Ter vergelijking:
De wet van Newton zegt dat een vallend voorwerp steeds sneller zal vallen. In het luchtledige is die valversnelling gelijk aan 9,8 m/s2 .
Wat is het onvermijdelijk gevolg van een steeds sneller vallend voorwerp? Dat het op de grond terechtkomt! Daar is niks aan te doen.
Idem voor een product dat bij hogere prijzen meer klanten aantrekt en dus meer omzet en winst genereert. The sky is the limit.
-
Ja dat is vaak het geval van goederen die niet echt nodig zijn, die zijn veel gevoeliger dan andere aan modetrends. De bekende modemerken zouden hen positie en winstgevendheid evenwel goed kunnen handhaven. Nieuwe rijken in China zijn bv. nieuwe winstbronnen voor "grote" merken.
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Dat kwaliteit betaald moet worden begrijp ik.
Maar dat in de energielevering er verschillende prijzen zijn begrijp ik niet.
Volgens mij ligt er geen andere kabel voor de stroom en geen andere gaspijp in de straat
voor mijn gebuur die een andere leverancier heeft.
Maar dat in de energielevering er verschillende prijzen zijn begrijp ik niet.
Volgens mij ligt er geen andere kabel voor de stroom en geen andere gaspijp in de straat
voor mijn gebuur die een andere leverancier heeft.
-
Dit had ik van jou niet verwacht.Bij dit soort goederen gaat het niet meer over economie maar over psychologie en daarbij zijn de wetten van Newton irrelevant.
Ik had er moeten bijschrijven dat de wet van Newton niets zegt over waar dat voorwerp uiteindelijk naartoe moet gaan als het steeds sneller en sneller valt.
Dát was de parallel die ik wilde schetsen: een theorie zegt soms niets over de onontkoombare gevolgen, maar die gelijklopendheid duidelijk maken, daar was ik dus niet in geslaagd door niet expliciet genoeg te zijn.
Je schrijft:
Nu kan ik niet meer volgen. Het typische kenmerk van Velben goederen is dat wanneer de prijs stijgt, de klanten nog in grotere aantallen gaan komen om het product te kopen (of enkele klanten kopen steeds meer peperdure horloges, auto's, zonnebrillen ...).de verkoper kan zijn prijs opdrijven tot hij merkt dat de vraag niet meer stijgt
Jij lijkt nu te zeggen dat een Velben goed opeens géén Velben goed meer wordt en aan de gewone wet van vraag en aanbod blijkt te gaan beantwoorden.
Mijn vraag: wat is er dan veranderd? De stijgende prijs kan het niet zijn, want de theorie stelt: hogere prijs = meer verkopen. Wat dan wel?

Ik schreef voorheen dat luxegoederen niet worden gekocht om het voorwerp op zich, maar wel om het aanzien en/of respect dat de peer group eraan hecht. In China zijn de mensen van de groeiende midden- en bovenklasse zich nog niet voldoende bewust van al de mogelijke producten waardoor aanzien kan worden gekocht.socrates schreef: ↑17 feb 2023, 12:00Ja dat is vaak het geval van goederen die niet echt nodig zijn, die zijn veel gevoeliger dan andere aan modetrends. De bekende modemerken zouden hen positie en winstgevendheid evenwel goed kunnen handhaven. Nieuwe rijken in China zijn bv. nieuwe winstbronnen voor "grote" merken.
Zo kopen rijke Chinezen liefst een superlange auto van de topklasse. Een Audi A8 L of een BMW 740 L of een Mercedes S klasse L. Chinezen zijn door de band genomen kleiner dan Europeanen maar toch willen ze grotere auto's.
China is een speeltuin voor de luxemerken. Het komt erop aan om die Chinezen diets te maken dat ze pas iets betekenen als ze al de luxemerken kunnen kopen, en dat werkt ook daar. Net zoals bij Amerikanen en Europeanen gaat de gemiddelde rijke Chinees zich willen onderscheiden door iets te kopen dat een ander niet kan kopen omwille van de prijs.
Anderzijds bestaan er stromingen in de maatschappij die de reclame kunnen overtroeven en tegenwerken. Bont is niet alleen zomaar uit de mode. Het is onethisch en die stroming is sterker dan de reclame.

tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
https://www.mijnbenovatie.be/nl/wat-waa ... gLbHvD_BwERenteloos lenen tot 60.000 euro voor je BENOvatie
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Wil. schreef: ↑17 feb 2023, 12:17
-
Ik gaf het aan als voorbeeld van een jong gezin ,dat met veel moeite en sparen, een oud huis kan kopen, maar dan komt er een minister die de kopers verplicht om dat oud huis binnen de 5 jaar naar label D te renoveren, en zelfs als men een "renteloze lening kan bekomen,moet die ook afbetaald worden,dat bedoel ik daarmee, het is als jong gezin al moeilijk genoeg, en dan verplichten of een boete tot 200 duizend euro,moet er nog zand zijn, in welke dictatuur leven we?????
En ja de renteloze lening is er nog, alleen hebben ze het een andere naam gegeven.
https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... na-aankoopSinds 1 januari 2023 werd het renteloos renovatiekrediet hervormd naar een rentesubsidie (een korting ten opzichte van de marktrentevoet). Hoe energiezuiniger de woning gerenoveerd wordt, hoe groter de rentesubsidie is. Soms is zelfs een negatieve rente mogelijk. De datum van aanvraag van het krediet (niet de datum van de notariële akte), bepaalt of u onder de voorwaarden van 2023 valt.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
De bepaling van luxe is ontstaan met de wereld tentoonstelling van 1958, nylon kousen was voor de vrouwen de eerste luxe die ze kregen(kochten), en het was ook en luxe om "een Congolees te zien
https://anderetijden.nl/aflevering/317/Expo-58