Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

03 apr 2023, 19:14

door Wil. » Vandaag, 10:17
door Golf 5 » Vandaag, 11:25
Laatste ontwikkelingen olieprijs 2023
Voor het komende jaar 2023 daarentegen verwachten de deskundigen van de bank een olieprijs van meer dan 100 dollar per vat, aangezien de Russische olie-export waarschijnlijk met -1,5 tot -2,0 miljoen vaten per dag zal dalen.
De Opec+ landen hebben beslist om minder olie op te pompen. Dan zal de prijs wellicht stijgen. Goed voor Rusland, maar er loert in de loop van het jaar waarschijnlijk een recessie om de hoek. Dat doet de prijs dalen.
Welke van beide krachten het haalt, zal moeten blijken.
Het is natuurlijk koffiedik kijken betreffende die recessie. Als ik met de posting van Golf 5 rekening houd dan zal (of kunnen) Rusland gouden zaakjes gaan doen ondanks dat prijsplafond en zal het Westen zich gaan blauw betalen aan die meer dan 100 dollar per vat.
Biden kan misschien nog eens gaan smeken bij de Saudi's om de olieproductie terug op te drijven, vorig jaar kwam hij van een kale kermis thuis. Denk niet dat W-Europa het zich kan permitteren om meer dan 100 dollar/vat te betalen en zeker niet de grote economieën in Europa, laat staan de kleine zoals bv België.

En blijkbaar zijn ze al goed op weg naar de 100 dollar/vat: (19.28 hr)
image.png

E.T.

03 apr 2023, 19:32

Wie het wel al weet zijn de brandstofverdelers, nog deze week stijgt de prijs van de benzine met +/- 3 à 6 cent,
diesel zal zo'n 3 cent opslaan

socrates

03 apr 2023, 19:53

Hebben sommige leden van de OPEC mogelijk meer stemrecht dan andere ? Zo ja welke landen zouden dat dan wel zijn ? Wat is de mogelijke invloed op de prijzen van reusachtige olieconcerns zoals bv. Shell, Texaco, Total enz;
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Fred1950

03 apr 2023, 21:34

E.T. schreef:
03 apr 2023, 19:32
Wie het wel al weet zijn de brandstofverdelers, nog deze week stijgt de prijs van de benzine met +/- 3 à 6 cent,
diesel zal zo'n 3 cent opslaan
Nog een geluk , ik heb mijn mazout tank 2 weken geleden laten vol gieten ( en kan nu stoken tot ongeveer februari 2024 ) :D

Fred1950

04 apr 2023, 09:24

En wat schreef ik precies één jaar geleden ?
Fred1950 schreef:
13 mar 2022, 18:55
Charlie Maru schreef:
13 mar 2022, 18:32
Fred1950 schreef:
12 mar 2022, 18:15
Zoals ik in de Putin topic al schreef , ge kunt "ze" pijn doen door de maandelijkse voorschot factuur zelf te verlagen tot een redelijk bedrag van voor de stijging. Gewoon doen ! :twisted:

Ik betaal nu 75 Euro per maand voor de stroom Als ik in mei mijn afrekening krijg , en mijn maandelijkse bijdrage wordt stukken groter , dan ga ik mijn voorschotfactuur verlagen tot 85 Euro per maand.
Wat voor zin heeft het ?
Als je de eindfactuur krijgt moet je die toch vereffenen hoor. Verlagen heeft geen enkele zin, tenminste als de voorschotten evenredig zijn met je contract, en niet buitensporig zoals ze bij Mega deden.

Ik pas gewoon mijn voorschot aan zodat er bij de eindafrekening +/- maar evenveel moet betaald worden als het voorschot.
En wat denkt ge ervan om zelf een "spaarpotje" aan te leggen met het verschil dat men je voorschotelt en wat je wil betalen ? En wie beweert dat de prijzen bij de eindafrekening nog steeds even hoog zullen zijn ? Je maakt de keuze : ofwel leg jijzelf een spaarpotje aan, ofwel doen de producenten , netbheerdes en de staat dat met hun BTW. Aan hun spaarpotjes ga je echter niets hebben.

Als je nu al niet in staat bent om dat spaarpotje aan te leggen , ben je nu ook niet meer in staat om die hogere maandelijkse factuur te betalen. Dit lijkt me duidelijk.

Verlagen van de voorschotfactuur verhoogt de druk van onderuit. Gans dat prijsgedoe is sowieso niet het gevolg van energieschaarste, die is er puur door marktspeculatie. Dus , laat de producenten , de netbeheerders en de Staat maar vechten tegen die hoge prijzen, en bekijk hun strijd vanaf de zijlijn.
Ik betaal nu nog steeds 70 Euro/maand , en in het laatste bericht van Eneco kwamen ze terug af met een nieuw voorstel voor aanpassing , maar deze keer wel met de expliciete vermelding dat ze mijn voorschot NIET vanzelf gaan verhogen ! Goed zo ! :lol:

Wil.

04 apr 2023, 10:23

Fred, dit ga ik op de positieve kant van jouw balans schrijven:
- hij leerde zijn volk kleine voorschotten te betalen.
:wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

04 apr 2023, 12:43

image.png
image.png (29.58 KiB) 565 keer bekeken

Olieprijzen blijven stijgen (12.37 hr). Welk westers land gaat de volgende zijn voor een opheffing van het verbod op invoer van Russische olie. :roll:

Charlie Maru

04 apr 2023, 12:51

Fred1950 schreef:
Dat ze u een ander contract aangesmeerd hadden........ :mrgreen: :mrgreen:
Fred1950 schreef:
09 mei 2022, 11:10
...... .Volgend jaar wordt dit "Elektriciteit: Eneco Zon & Wind Flex" , en dan zien we wel wat de meerkost zal zijn. Het "Go" contract kan je niet meer krijgen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

04 apr 2023, 13:38

Charlie Maru schreef:
04 apr 2023, 12:51
Fred1950 schreef:
Dat ze u een ander contract aangesmeerd hadden........ :mrgreen: :mrgreen:
Fred1950 schreef:
09 mei 2022, 11:10
...... .Volgend jaar wordt dit "Elektriciteit: Eneco Zon & Wind Flex" , en dan zien we wel wat de meerkost zal zijn. Het "Go" contract kan je niet meer krijgen.
Het is nu al een jaar een "Flex" , en ik ondervind hiervan voorlopig toch geen nadeel . :)

voorn

08 apr 2023, 00:01

De broer van mijn kinisist had een elektrische bedrijswagen als sectoroverste
Elke dag zo duur door kilometers vreten en op zoektocht naar een paal .
Is het beu en besteld terug een benzine
Bij mijn zoon met dezelfde job deden ze niet mee. Km vergoeding, een basisbedrag en bebzinebonnen.
zoals in het begin.
Tevens mag men wel eens de prijs van de elektriek vermelden op de paal. Want sommigen zijn dubbel
zo duur

Golf 5

13 apr 2023, 11:13

https://www.hln.be/geld/gedaan-met-ener ... ~a253f31f/

Bij een maandelijkse afrekening gebeurt de facturatie 12 keer per jaar op basis van jouw verbruik van de voorbije maand tegen de op dat moment geldende prijzen. © Getty Images

Gedaan met energievoorschotten en jaarafrekening? Dit betekenen de voorgestelde veranderingen voor jou
MIJNENERGIEVicepremier Vincent Van Quickenborne (Open Vld) pleit ervoor om onze energieafrekening te herorganiseren. Dat meldt De Morgen. De maandelijkse afrekening voor energie zou het systeem van de voorschotfactuur moeten vervangen. Mijnenergie.be ging na wat er in dat geval voor de consument zou veranderen.

Wat is volgende dat ze gaan veranderen . :evil:

tokkio

13 apr 2023, 18:31

Wat is volgende dat ze gaan veranderen
Minder stroom terug op het net zetten,of er anders voor moeten betalen, tenminste als ze Nederland willen na-apen .......
https://www.hln.be/geld/halt-aan-het-on ... ~ad051710/
De stroombaronnen zoals Huts zullen groen zien :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

13 apr 2023, 18:43

tokkio schreef:
....
Vergeet dat maar , die levert meteen stroom aan het hoogspanningsnet , en wordt daar als echte producent voor betaald. Voor Huts zou men sowieso een andere regeling treffen , of wat dacht je dat men dit soort geprivilegeerden over dezelfde kam zou scheren als eenJan met de Pet.

Charlie Maru

13 apr 2023, 19:40

tokkio schreef:
Wat is volgende dat ze gaan veranderen
Minder stroom terug op het net zetten,of er anders voor moeten betalen, tenminste als ze Nederland willen na-apen .......
https://www.hln.be/geld/halt-aan-het-on ... ~ad051710/
Nadat men hier iedereen probeerde aan te moedigen om zonnepanelen te leggen zou dat hier niet goed komen vrees ik.
Temeer dat ze er hier dan ook nog een groot deel bij hun radijzen hebben gehad(Tommelein) met de belofte van het systeem met de terugdraaiende teller gedurende 15 jaar te behouden...... :roll:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier