Dit gebeurt als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept.

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

11 jul 2023, 22:04

E.T. schreef:
11 jul 2023, 21:29
Meer uitkeringen en veel groter ambtenarencorps ... waarom zouden zij moeten willen worden zoals wij ???
Het betaalbaar houden van pensioenen en gezondheidszorg in dit land hangt af van de graad van werkzaamheid van de ganse bevolking. Het streefcijfer is 80% aan het werk. Vlaanderen gaat dicht naar dat cijfer.

Als Vlaanderen echter zelfstandig zou worden en volkomen zou mogen beschikken over de eigen inkomsten zonder dat blok aan het been van minstens 1000 euro per persoon per jaar, dan maakt het mij niet uit hoeveel mensen er werken of niet werken in Wallonië. Het mag hen daar goed bekomen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.

11 jul 2023, 22:12

Wil. schreef:
11 jul 2023, 21:25
Het punt is dat zij zouden moeten willen worden zoals wij.
E.T. schreef:
Meer uitkeringen en veel groter ambtenarencorps ... waarom zouden zij moeten willen worden zoals wij ???
De vraag lijkt mij duidelijk.

Wil.

11 jul 2023, 22:24

Het antwoord ging klaarblijkelijk boven je petje. Maak je geen zorgen: straks komt er nog wel iets eenvoudigers.

E.T.

12 jul 2023, 10:03

E.T. schreef:
11 jul 2023, 22:12
Wil. schreef:
11 jul 2023, 21:25
Het punt is dat zij zouden moeten willen worden zoals wij.
E.T. schreef:
De vraag lijkt mij duidelijk.
Oeps sorry uw antwoord opzichzelf is duidelijk maar niet op uw punt: waarom zouden zij moeten willen worden zoals wij?

Wil.

12 jul 2023, 10:10

Nu ga ik de filosofische aanpak eens toepassen: "Omdat zij ook mensen zijn."
Denk daar maar eens over na. 8)

frits1955

12 jul 2023, 10:16

Als Vlaanderen echter zelfstandig zou worden en volkomen zou mogen beschikken over de eigen inkomsten
Al 30 jaar wacht ik op een met realistische cijfers onderbouwd en gedetailleerd uitgewerkt overzichtsschema van de verwachtingen aangaande gezondheidszorg, onderwijs, belastingen etc voor een Vlaanderen dat zou moeten kunnen beschikken over de eigen inkomsten. Al 30 jaar wacht ik op een evenzeer gedetailleerd uitgewerkt referendum ivm Vlaamse zelfstandigheid. Waar lopen de grenzen van zo'n zelfstandig Vlaanderen?
Tot nog toe: 0,0.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 12 jul 2023, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.

socrates

12 jul 2023, 10:17

Wil. schreef:
12 jul 2023, 10:10
Nu ga ik de filosofische aanpak eens toepassen: "Omdat zij ook mensen zijn."
Denk daar maar eens over na. 8)
Een van de mogelijke conclusies: Walen en andere Franssprekenden zijn geen "untermenschen" in Vlaanderen. :idea:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

E.T.

12 jul 2023, 10:20

Ach Wil, geef gewoon toe dat je ook maar een mens bent, ene die zich ook wel eens kan vergissen.

Het punt is dat zij zouden moeten worden als wij. Maar dat willen ze dus niet.

Wil.

12 jul 2023, 10:23

Maar ze willen wel het comfort en de levenskwaliteit die Vlaanderen genereert.

Wil.

12 jul 2023, 10:30

frits1955 schreef:
12 jul 2023, 10:16
Als Vlaanderen echter zelfstandig zou worden en volkomen zou mogen beschikken over de eigen inkomsten
Al 30 jaar wacht ik op een met realistische cijfers onderbouwd en gedetailleerd uitgewerkt overzichtsschema van de verwachtingen aangaande gezondheidszorg, onderwijs, belastingen etc voor een Vlaanderen dat zou moeten kunnen beschikken over de eigen inkomsten. Al 30 jaar wacht ik op een evenzeer gedetailleerd uitgewerkt referendum ivm Vlaamse zelfstandigheid. Waar lopen de grenzen van zo'n zelfstandig Vlaanderen?
Tot nog toe: 0,0.
Tja, frits, wat baten kaars en bril als de uil niet lezen wil?

Op 13 juni was het nog 20 jaar. Intussen ben je in een time warp gekomen en is het al 30 jaar geworden. 8)
Ik heb je daar de weg gewezen, maar je moet natuurlijk de helse tortuur ondergaan een tekst te doorworstelen die geschreven is door enkele intellectuelen die Vlaanderen hoog op het schavotje zetten.
Het blijkt te moeilijk voor een communist.

E.T.

12 jul 2023, 10:34

Maar ze willen wel het comfort en de levenskwaliteit die Vlaanderen genereert.
Natuurlijk willen ze dat, net als driekwart van de wereldbevolking.

Maar moeten worden zoals wij ?
Laatst gewijzigd door E.T. op 12 jul 2023, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

12 jul 2023, 10:38

Kiezen of delen. Ik ben voor (op)delen :wink:

socrates

12 jul 2023, 10:40

In dit Belgisch huishouden betaalt Vlaanderen dus veel meer dan zijn "normale" bijdrage aan het gezinsbudget. Hoeveel zouden wij, per in Vlaanderen wonende persoon, betalen aan de kosten van bv. een studie geneeskunde, of ingenieur, of Theoloog of ???? voor buitenlandse studenten die hier, om allerlei redenen, die studies komen aanvatten ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

12 jul 2023, 10:48

socrates schreef:
12 jul 2023, 10:40
In dit Belgisch huishouden betaalt Vlaanderen dus veel meer dan zijn "normale" bijdrage aan het gezinsbudget. Hoeveel zouden wij, per in Vlaanderen wonende persoon, betalen aan de kosten van bv. een studie geneeskunde, of ingenieur, of Theoloog of ???? voor buitenlandse studenten die hier, om allerlei redenen, die studies komen aanvatten ?
Als je die vraag stelt in het kader van de transfers, dan dient toch opgemerkt dat er een verschil is tussen de transfers vanuit Vlaanderen en de kost die studenten met zich meebrengen.

De transfers waarover we het hier hebben brengen niets op. Dat blijkt uit de decennialange steun die we hebben gegeven en nog altijd is het de Franstaligen niet gelukt om daarmee de economische en sociale evenknie te worden van Vlaanderen. Op eigen benen staan is nog altijd een illusie.

Geld dat aan buitenlandse studenten wordt besteed, kun je beschouwen als ontwikkelingshulp en biedt die mensen en hun land van oorsprong de kans om een menswaardiger leven op te bouwen. Zeker voor EU studenten is het op termijn een investering die voor ons rendeert (via handel in de toekomst).

frits1955

12 jul 2023, 12:01

Tja, frits, wat baten kaars en bril als de uil niet lezen wil?
Of het nu 20 of 30 jaar is, is compleet irrelevant. Behalve wat vage algemeenheden heeft men niks concreets te melden over een zelfstandig Vlaanderen, hoe dat er structureel gaat uitzien en hoe dat gaat gefinancierd worden. Men heeft verder geen flauw idee hoe dat met Brussel zit. Elke Vlaams-nationale oen kan wat zitten palaveren over autonomie, soevereiniteit, Brussel etc zonder dat er concrete stappen gezet zijn naar bv. Brusselse politici toe. Alles vanuit Vlaams-nationaal standpunt bekijken en zijn wensen voor waarheid nemen is niet moeilijk. Ik heb nog geen enkele - ideologisch onafhankelijke - econoom duidelijk horen uitleggen welke concrete voordelen een autonoom Vlaanderen zou hebben . En dat komt omdat niemand daar een flauw idee over heeft. En daar ligt het probleem.
Hoe lachwekkend is zo'n Van Grieken die zegt:" Wij roepen de soevereiniteit van Vlaanderen uit". ?? Je kan uitroepen wat je wil - erkend worden is andere koek. Catalonië heeft zich in 2017 ook "soeverein" verklaard - geen hond heeft die soevereiniteit erkend. Dat is toch gewoon kiezers blaasjes wijsmaken. Ter info: een jaar na het uitroepen van die zgn. "soevereiniteit" hadden meer dan 4000 bedrijven Catalonië verlaten....
Is het iemand al opgevallen dat het bedrijfsleven doodstil blijft bij dat gewauwel over een "zelfstandig" Vlaanderen? Om het voorzichtig te stellen: zij zijn geen vragende partij...