phishing
-
Janna - Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19
Opgelet, er zijn weer pogingen om mensen geld af te truggelen.
Deze keer zogezegd van Engie met een bericht dat er teveel betaald werd en dat het bedrag teruggestort wordt binnen de 14 dagen
Als men de gevraagde inlichtingen meedeelt (oerdom moet men daarvoor zijn) kunnen ze het bedrag van de bankrekening halen.
Er zijn er nog altijd veel te veel die zich hiermee laten vangen, direkt verwijderen !
Deze keer zogezegd van Engie met een bericht dat er teveel betaald werd en dat het bedrag teruggestort wordt binnen de 14 dagen
Als men de gevraagde inlichtingen meedeelt (oerdom moet men daarvoor zijn) kunnen ze het bedrag van de bankrekening halen.
Er zijn er nog altijd veel te veel die zich hiermee laten vangen, direkt verwijderen !
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Recent heb ik gehoord dat iemand zijn Itsme gegevens moest bijwerken. Door de instructies te volgen en een paar links aan te klikken, was de betrokkene 2 keer 1000 euro kwijt.
Itsme moet je altijd via de gewone Itsme-ingang updaten of veranderen, nooit via een mail.
Itsme moet je altijd via de gewone Itsme-ingang updaten of veranderen, nooit via een mail.
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
- Locatie: Vlaams Brabant
Ik heb enkele dagen geleden een bericht "van Engie" gekregen dat ze mij ets meer dan 400€ gingen terugstorten mits ik de nodige gegevens zou bekend maken.
Ik ben niet eens klant bij Engie, en ook niet bij andere leveranciers (verblijf reeds meer dan 8 jaar in een rusthuis).
Ze mogen van mij dat geld steken daar waar het steeds donker is
Groetjes
Danny
Ik ben niet eens klant bij Engie, en ook niet bij andere leveranciers (verblijf reeds meer dan 8 jaar in een rusthuis).
Ze mogen van mij dat geld steken daar waar het steeds donker is
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Heb ook al zo'n pishing-mail gehad maar niet van Engie.
Ik heb daar wel op geantwoord dat vermits ik klant ben bij hun (volgens hun) ze het geld maar moeten storten op de gegevens die bij hun voorhanden zijn omdat zij mijn maandelijks voorschotfactuur innen via dezelfde gegevens. En toen werd het stil
Idem met die aanhoudende telefoontjes van Microsoft. In het begin drukte ik gewoon af waardoor het bellen bleef duren.
Heb dan aangenomen en hen uitgelegd dat het 'probleem' waar zij voor belden gisteren samen met een collega van hen opgelost werd. Veel slijmen van mijnentwege, dat ik ze bedankte en zeker de collega die mij deskundig verder geholpen had om het probleem op te lossen, of ik hen terug kon contacteren als het probleem zich weer voor deed, enz, enz......Het werd stil aan de andere kant van de lijn en ik vroeg of ze er nog waren. Ze legden zelf de hoorn neer.
Nu al ettelijke maanden al geen telefoontje meer gehad. Misschien hebben ze mijn nummer wel geblokkeerd omdat ik een lastige klant ben.
Ik heb daar wel op geantwoord dat vermits ik klant ben bij hun (volgens hun) ze het geld maar moeten storten op de gegevens die bij hun voorhanden zijn omdat zij mijn maandelijks voorschotfactuur innen via dezelfde gegevens. En toen werd het stil
Idem met die aanhoudende telefoontjes van Microsoft. In het begin drukte ik gewoon af waardoor het bellen bleef duren.
Heb dan aangenomen en hen uitgelegd dat het 'probleem' waar zij voor belden gisteren samen met een collega van hen opgelost werd. Veel slijmen van mijnentwege, dat ik ze bedankte en zeker de collega die mij deskundig verder geholpen had om het probleem op te lossen, of ik hen terug kon contacteren als het probleem zich weer voor deed, enz, enz......Het werd stil aan de andere kant van de lijn en ik vroeg of ze er nog waren. Ze legden zelf de hoorn neer.
Nu al ettelijke maanden al geen telefoontje meer gehad. Misschien hebben ze mijn nummer wel geblokkeerd omdat ik een lastige klant ben.
-
wanton - Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
- Locatie: HEIST , bij-den-Berg
Itsme is een app op uw gsm. Daar staat niets van op PC of laptop!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon
Toet-anch-Amon
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Het is veelal via die weg dat het gebeurt. De meeste mensen staan er niet bij stil dat een bepaald applicatie enkel voor de smartphone bestaat, of dat die ook op de pc kan gebruikt worden.
Ze klikken de mail open en volgen de aanwijzingen. Dan blijkt er kort nadien geld verdwenen te zijn.
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
Toch wel hoor, het eerste wat ik zie bij ING bij het proberen inloggen:
https://ebanking.ing.be/login/
Ik heb al tig telefoontjes van mijn lokale bankfiliaal gehad om toch maar hun Itsme-app te gebruiken. Mijn antwoord is steeds hetzelfde: laat mij gvd gerust met dat gezever, ik heb nl geen smartphone. Case closed.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)
-
hovel - Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
- Locatie: Spanje
Nee toch niet! Wat je daar aangeeft is het inlog-via-itsme scherm op de website van ING. Je moet hier de telefoon nummer geven van de smartphone waarop de itsme app staat. ING stuurt dan een code naar het opgegeven telefoon nummer. Op uw smartphone moet je de itsme app open en enkele vragen beantwoorden. Itsme stuurt het resultaat terug naar de ING website. Als je antwoorden correct zijn krijg je toegang anders niet.MichelN schreef: ↑13 aug 2023, 15:12Toch wel hoor, het eerste wat ik zie bij ING bij het proberen inloggen:
https://ebanking.ing.be/login/
De itsme app staat enkel en alleen op je smartphone!
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Zo staat het ook bij Belfius. Hier is duidelijk te zien dat Itsme refereert naar de smartphone en aanmelden via de kaartlezer, met of zonder USB-kabel, naar de pc.
En op mijn Iphone kan ik perfect inloggen zonder gebruik te maken van Itsme maar dmv een zelf gekozen codenummer.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Voor een oplichter is toch elke truc goed om je geld afhandig te maken.
Ze sturen je e-mails en wie niet goed genoeg op de hoogte is, kan erin lopen. Vandaag gebruiken ze Itsme en morgen misschien zelfs Waze of Spotify of zelfs Sennet om je naar hun 'diefstalspeeltuin' te loodsen. Daarna ben je gezien.
Ze sturen je e-mails en wie niet goed genoeg op de hoogte is, kan erin lopen. Vandaag gebruiken ze Itsme en morgen misschien zelfs Waze of Spotify of zelfs Sennet om je naar hun 'diefstalspeeltuin' te loodsen. Daarna ben je gezien.
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.