Dit gebeurt als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept.

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

12 aug 2023, 11:10

Eens moeten we het niet worden, maar als je een mening over iets hebt, dan zou je die ook met feiten moeten kunnen ondersteunen.

Ik heb de gewoonte dat te doen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn

12 aug 2023, 11:16

Wie weet dat groot Limburg ooit bestond?
En toen bij België hoorde. De splitsing gebeurde in 1839

RyanR

12 aug 2023, 11:29

Wil. schreef:
Eens moeten we het niet worden, maar als je een mening over iets hebt, dan zou je die ook met feiten moeten kunnen ondersteunen.

Feiten? Je verkondigd gewoon een mening.
Leuke demagogische truc, maar werkt niet bij mij.
Laatst gewijzigd door RyanR op 12 aug 2023, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

RyanR

12 aug 2023, 11:34

voorn schreef:
12 aug 2023, 11:16
Wie weet dat groot Limburg ooit bestond?
En toen bij België hoorde. De splitsing gebeurde in 1839
Belgisch Limburg was in feite het Bisdom Luik. Nederlands Limburg was een stuk van Duitsland, Koning Willem i heeft Afstand gedaan van Luxemburg, en heeft er toen Nederlands Limburg voor terug gekregen.
In feite was Limburg een klein gebiedje onder het huidige Nederlandse Limburg. Heeft het nogal eens aan de stok gehad met Brabant. In Limburg zaten roofridders die de Brabantse handel op Keulen verziekten.
De Brabanders hebben heel wat ruïnes achtergelaten.

Wil.

12 aug 2023, 11:37

RyanR schreef:
Wil. schreef:

Is het een mening dat elke Vlaming van baby tot ouderling - jaarlijks 1000 euro afgeeft aan Wallonië en dit al decennialang?
Is het een mening dat bijna geen enkele Vlaming naar de Franstalige tv-zenders kijkt?
Is het een mening dat eigenlijk geen enkele Waal weet dat 11 juli de Vlaamse nationale feestdag is?
Is het een mening dat Walen en Vlamingen heel moeilijk kunnen communiceren omdat er een taalkloof is?
Is het een mening dat de werkzaamheidsgraad in Wallonië veel lager is dan in Vlaanderen?

Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik heb mijn punt wel gemaakt, hoop ik.
Kijk nu eens in de spiegel en overloop nog eens de onzin die je hier hebt neergekwakt. Begin alvast maar met je "Koninkrijk der Nederlanden" waarvan je niet eens wist waarnaar die term het verwijst.

E.T.

12 aug 2023, 11:54

Op het vlak van verbondenheid en solidariteit is er in Vlaanderen een sterke tegenstroom. Vlaams Belang en N-VA vertegenwoordigen samen heel veel mensen. Zij stellen die solidariteit sterk in twijfel.

Heel veel mensen ... maar genoeg?

Volgend jaar op 10 juni gaan we het weten!

Maar gaan ze hun ideologische verschillen ooit kunnen verzoenen?

De ene wat linkser, de andere rechts allemaal achter hetzelfde vlagje?

En wie schiet de hoofdvogel af?

Wie zal solidair zijn met wie?

Fazal

12 aug 2023, 12:10

Sorr hoor E.T., maar is dat niet op 9 juni volgend jaar dat we het gaan weten?
Meer nog, het zal wel nog enkele weken duren vooraleer we het gaan weten.

Alhoewel, dat weten we nu toch al.
Het zal weer gewoon op niks trekken, want dat is al altijd zo geweest.
Veel beloven, en weinig geven!
Het kan enkel nòg verergeren, maar zeker niet verbeteren.
Laatst gewijzigd door Fazal op 12 aug 2023, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

RyanR

12 aug 2023, 12:13

Ach, Vlaamse stijfkoppigheid lijkt veel op Hollandse stijfkoppigheid.
Als het er op aan komt, kunnen de Belgen beter wat geschiedenisboeken in duiken.
Zo was de Belgische onafhankelijkheid vooral te wijten aan het eigenzinnige gedrag van de Latere Nederlandse Koning Willem II, een regelrechte charlatan, met bindingen naar Franse revolutionairen toe. Hij had de illusie om koning van Frankrijk te worden. Dat was de reden waarom hij de opstand in België maar halfslachtig bestreed. In feite dwars tegen de orders van zijn vader, Koning Willem I. In feite was hij dus een landverrader. Nu, na al die jaren zijn we volledig uit elkaar gegroeid. We spreken dezelfde taal, maar willen elkaar niet verstaan.

RyanR

12 aug 2023, 12:17

Wil. schreef:
RyanR schreef:
Wil. schreef:

Is het een mening dat elke Vlaming van baby tot ouderling - jaarlijks 1000 euro afgeeft aan Wallonië en dit al decennialang?
Is het een mening dat bijna geen enkele Vlaming naar de Franstalige tv-zenders kijkt?
Is het een mening dat eigenlijk geen enkele Waal weet dat 11 juli de Vlaamse nationale feestdag is?
Is het een mening dat Walen en Vlamingen heel moeilijk kunnen communiceren omdat er een taalkloof is?
Is het een mening dat de werkzaamheidsgraad in Wallonië veel lager is dan in Vlaanderen?

Kijk nu eens in de spiegel en overloop nog eens de onzin die je hier hebt neergekwakt. Begin alvast maar met je "Koninkrijk der Nederlanden" waarvan je niet eens wist waarnaar die term het verwijst.
Wat weet jij? Het Koninkrijk der Nederlanden duidt vooral op de provincies.
Verder ga je maar door met demagogische trucjes.
Kijk eens naar de onzin die je hier neer kwakt.
Waarom zou ik naar de Waalse TV moeten kijken?
Verder heb ik ook Walen meegemaakt die redelijk Nederlands spraken.
Wat werkloosheid betreft, heeft Wallonië echt het nakijken. In Nederland hebben we ook gebieden met een verhoogde werkeloosheid, De overheid heeft daar ook in geïnvesteerd.

Wil.

12 aug 2023, 13:54

RyanR schreef:
12 aug 2023, 12:17
Wil. schreef:
RyanR schreef:

Wat weet jij? Het Koninkrijk der Nederlanden duidt vooral op de provincies.
:lol: :lol: :lol: Ha, ha, je kent de geschiedenis van je eigen land niet eens. Met welke kleuteruitleg kom je hier eigenlijk voor de dag, jongen?
Verder ga je maar door met demagogische trucjes.
Kijk eens naar de onzin die je hier neer kwakt.
Waarom zou ik naar de Waalse TV moeten kijken?
Je begrijpt duidelijk niet wat ik je uitleg. Dat zal wel aan mij liggen en dus een tweede poging.
Vlamingen (de meesten) interesseren zich nauwelijks voor wat er in het zuiden van het land gebeurt. Ze kijken niet eens naar de Franstalige zenders. Sterker nog: ze (de meesten) kunnen zelfs die zenders niet eens benoemen. De reden? Het is een andere bevolkingsgroep waarmee we weinig affiniteit hebben.

Op geen enkel moment heb ik gesuggereerd dat jij - een Nederlander - naar de Waalse TV zou moeten kijken.
Verder heb ik ook Walen meegemaakt die redelijk Nederlands spraken.
Ik ook. Laat eens 100 lukraak gekozen Franstaligen een poging doen om Nederlands te spreken en je krijgt een juister beeld: het lukt hen niet. En dat geldt ook voor Vlamingen in het Frans, al is het daar een beetje beter mee gesteld.

Je argument snijdt helemaal geen hout. Het ging er niet over dat hier en daar een Waal goed Nederlands spreekt. De bevolkingsgroepen verstaan elkaar niet, en dat bedoel ik letterlijk.
Wat werkloosheid betreft, heeft Wallonië echt het nakijken. In Nederland hebben we ook gebieden met een verhoogde werkeloosheid, De overheid heeft daar ook in geïnvesteerd.
Wij investeren niet. Wij dragen gewoon geld naar het zuiden en er verandert niets. Dat is het verschil. Nederlands Limburg had ook koolmijnen en zware industrie. Die nijverheid is daar helemaal weg, maar Limburg is een bloeiende provincie. Ga daarentegen eens in de provincie Luik kijken: tristesse alom .

Luister Ryan. Ik ben behoorlijk goed op de hoogte van de Vlaams-Waalse verhoudingen en problemen die daarmee samenhangen. Ik ken een groot deel van de historie die eraan voorafgegaan is. Dat is voor jou allemaal onontgonnen terrein. Je gaat van de ene moerassige poel in de andere sukkelen.

E.T.

12 aug 2023, 14:22

Zondag 9 juni 2024 gaan we stemmen, den tienden zijn ze geteld en weten we hoeveel zetels onze bruine vrienden (samen :twisted: ) hebben ...

Wil.

12 aug 2023, 14:29

Ik vind dat je zo niet mag spreken over Marokkanen, Turken en Afrikanen.

Na de verkiezingen zal weer blijken dat de partijen die een einde willen maken aan de transfers en die op zelfstandigheid aansturen wel meerdere honderdduizenden mensen vertegenwoordigen.

Waar de partijen gaan eindigen die pleiten voor het afscheuren van één of meerdere provincies van de rest van Vlaanderen, daar heb ik wel een idee over: die gaan niet in de uitslag voorkomen. Wat denk jij daarover, ET? :lol:

E.T.

12 aug 2023, 14:33

Na de verkiezingen zal weer blijken dat de partijen die een einde willen maken aan de transfers en die op zelfstandigheid aansturen wel meerdere honderdduizenden mensen vertegenwoordigen.
Natuurlijk, en dat zijn X plus Y zetels ?

Wil.

12 aug 2023, 14:44

Dat is samen Z . Ik denk dat het een goed signaal is. :lol: :lol:

socrates

12 aug 2023, 15:05

RyanR schreef:
12 aug 2023, 12:13
Ach, Vlaamse stijfkoppigheid lijkt veel op Hollandse stijfkoppigheid.
Als het er op aan komt, kunnen de Belgen beter wat geschiedenisboeken in duiken.
Zo was de Belgische onafhankelijkheid vooral te wijten aan het eigenzinnige gedrag van de Latere Nederlandse Koning Willem II, een regelrechte charlatan, met bindingen naar Franse revolutionairen toe. Hij had de illusie om koning van Frankrijk te worden. Dat was de reden waarom hij de opstand in België maar halfslachtig bestreed. In feite dwars tegen de orders van zijn vader, Koning Willem I. In feite was hij dus een landverrader. Nu, na al die jaren zijn we volledig uit elkaar gegroeid. We spreken dezelfde taal, maar willen elkaar niet verstaan.
Ik las ooit de resultaten van een werelwijde studie uitgevoerd door IBM waarin essentiële culturele componenten die in alle ontwikkelde landen voorkomen, werden vergeleken. Daaruit kwamen een paar voor mij vreemde vaststellingen tot uiting. Zo bleek daaruit dat Nederanders veel nauwer verwant waren met scandinaviërs, dat Nederlands uitgesproken zoals in Holland, die taal audiologisch veel dichter lag bij het Engels, terwijl het Vlaams dan weer dichter lag bij het Duits. Ook zouden Belgen veel nauwer verwant zijn met Fransen dan met Hollanders. Nederlanders zouden nauwer gelijken op Schotten.
Veel details van dat omvangrijk rapport uit de jaren 1970 kan ik mij helaas niet herinneren.
Dat Vlamingen en Walen elkaar niet meer goed kennen is een gevolg van de strikte culturele vernauwing, resultaat van de regionalisering. Zelf vond ik de nabijheid van de Waalse cultuur wel een verrijking, maar cultuur is nergens gratis...

Mij komt dit "debat" over als een uiting van primitief tribaal gedrag, men wil zich binnen de "muren" van de eigen kudde terugtrekken. Dat is geen exclusief Vlaamse reactie, cfr. Catalonië en U.K. Mogelijk lijden sommige "soorten" aan pleinvrees en voelen ze zich niet echt thuis in een groot biotoop zoals de E.U.
Binnen de E.U. hebben onze lokale potentaten inderdaad een veel beperktere "span of controll" Wat "leiders zoals een De Wever en een Van Krieken bezielt, kan ik dan ook begrijpen.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus