Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

29 sep 2023, 17:12

E.T. schreef:
29 sep 2023, 16:52
Dat je actieradius niet 1 op 1 meeloopt met het aantal km die je nog echt kan rijden is normaal. Het zalkjapanerke dat de radius uitrekend maakt gebruik van je actuele verbruik. Ga je als een gek tekeer dan zal je radius verkorten, ga je na een tijdje rustig rijden dan daalt je radius maar heel weinig.
Juist , maar men berekent dat als een gemiddelde over een bepaald aantal gereden km's. De buitentemperatuur speelt ook een bijzonder grote rol , en aangezien de temperatuur de laatste maanden amper onder de 20 graden Celcius daalde kan de batterij gemiddeld ook meer kWh stockeren. Het verbuik per 100 km verandert amper en is nu steeds iets rond de 15,5 kWh/100km. Dat is wat de motor verbruikt , aan het stopcontact bij het laden is dat 20 kWh/100km.

Men volgt blijkbaar hierbij de totale spanning van de batterij , en die varieert naargelang de laadtoestand. De actieradius daalt snel nadat ge volgeladen hebt , en daalt dan minder snel na bvb. 20 km gereden te hebben.

De weergegeven actieradius volgt dus ook dit soort curve.

Afbeelding

In de praktijk is dat vlak gedeelte bij EV batterijen meer hellend dan wat hier getoond wordt. Dat vlak , bijna horizontaal gedeelte vind je terug bij thuisbatterijen ( de fameuze LiFePO4 types ).

tokkio

30 sep 2023, 17:47

A propos , beseft ge wel wat 10 minuten laden om 400 km te rijden betekent ? Een wagen verbruikt gemiddeld 20 kWh/100 km. Ge moet dus 80 kWh laden om die 400 km te kunnen rijden. Die 80 kWh laadt ge netjes op één uur tijd met een vermogen van 80 kW , maar als ge dat op 10 minuten wilt doen , dan vraagt dat een vermogen van 80 kW x 6 = 480 kW ! En dat betekent dat ge uit uw "prise" een stroom moet halen van 480.000 Watt /230 Volt = 2.087 Ampere. 8O
Daarom dat ik al eens schreef,(en Wil ook) dat men op termijn tot de conclusie gaat komen dat er niet genoeg stroom zal zijn,zelfs Ventilus gaat het niet kunnen regelen :mrgreen:
maar de huishouden zullen het weten, minder stroom ampères en duurdere factuur.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/29 ... -ventilus/
Maar voor uw kangoke is er hoop Fred,steek en een nieuwe generatie nikkel waterstof batterij in en u zit jaren goed, (30 jaar)ook in de winter. :mrgreen:
https://www.change.inc/energie/nieuwe-g ... -mee-40443
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

30 sep 2023, 18:16

tokkio schreef:
30 sep 2023, 17:47
....
Daarom dat ik al eens schreef,(en Wil ook) dat men op termijn tot de conclusie gaat komen dat er niet genoeg stroom zal zijn,zelfs Ventilus gaat het niet kunnen regelen :mrgreen:
....
Maar jawel. Ge moet vooreerst een onderscheid maken tussen "vemogen" in kiloWatt en energie in kiloWatt-uur. Als ge 4 uur laadt aan 10 Ampere kunt ge al meteen 50 km verder rijden. En voor die 10 Ampere hebt ge geen Ventilus nodig. Vier uur laden aan 10 Ampere is gelijk aan laden met bijna extra 10 kWh , en dat voegt ge bij de reeds aanwezige kWh's in de batterij. De batterijen van tegenwoordig gaan ongeveer 5000 Cycli mee , en om die cycli te halen moet een oude Kangoo met zijn 22 kWh batterijke al 500.000 km's afleggen. Waarom zou ik een andere batterij nodig hebben ?

tokkio

01 okt 2023, 17:08

Met uw kangoke gaat ge geen probleem hebben,als u op 4 H oplaad en 50 km kunt rijden, is dat voldoende om een week rond de kerk te rijden, :mrgreen: maar als iedereen rond het zelfde uur oplaad,en ook nog warmtepomp oven en tv internet aanzet, dan komen de problemen...
maar de huishouden zullen het weten, minder stroom ampères en duurdere factuur.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/leu ... stroom-op/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

02 okt 2023, 10:45

tokkio schreef:
01 okt 2023, 17:08
Met uw kangoke gaat ge geen probleem hebben,als u op 4 H oplaad en 50 km kunt rijden, is dat voldoende om een week rond de kerk te rijden, :mrgreen: maar als iedereen rond het zelfde uur oplaad,en ook nog warmtepomp oven en tv internet aanzet, dan komen de problemen...
.....
Als ik niet meer aan 10 Ampere ga kunnen laden , ga ik , en vele anderen , ook hun soep niet meer kunnen koken , zelfs meer , dan vallen de warmtepompen ook stil.

Fazal

02 okt 2023, 12:08

Als ooit àlles elektrisch wordt, dan heeft de overheid ons helemaal in haar greep.
't Scheelt nu al niet veel. Gelukkig leven we hier niet onder een dictatuur.

Fred1950

02 okt 2023, 12:56

Fazal schreef:
Als ooit àlles elektrisch wordt, dan heeft de overheid ons helemaal in haar greep.
....
Waarom ? Heeft de overheid u nu ook al niet in haar macht met de accijzen , CO2 taksen , ....

p.s. we leven in "de dictatuur van de represenatieve democratie". Eénmaal nadat ge het bolleke op de stembrief hebt gekleurd , hebt ge niets meer te zeggen. Probeer maar eens om daarna uw "democratisch" recht op te eisen.

Charlie Maru

02 okt 2023, 14:10

Fred1950 schreef:
Fazal schreef:
....
Waarom ? Heeft de overheid u nu ook al niet in haar macht met de accijzen , CO2 taksen , ....

p.s. we leven in "de dictatuur van de represenatieve democratie". Eénmaal nadat ge het bolleke op de stembrief hebt gekleurd , hebt ge niets meer te zeggen. Probeer maar eens om daarna uw "democratisch" recht op te eisen.
Patatten planten en distilleren.......
Daarna verder bollen op "alcohol de patates"..... :roll: :mrgreen: :mrgreen:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

tokkio

02 okt 2023, 15:11

Fred1950 schreef:
Fazal schreef:
....

We hebben een schijn democratie, maar we schuiven stilaan stilaan naar een dictatuur, waar we een "bolletje" voor kleuren,is die iemand de macht geven, en wie de macht heeft toont zijn karakter, en zulke machthebbers,hebben meestal een slecht karakter,want hun macht zorgt voor hun hebzucht,hun graaien,hun dictatuur uitspraken,die ze in een wet,of proberen in een wet te gieten,zodat ze de burgers alles kunnen verplichten,anders een boete... :evil: :evil: :evil:

benq

02 okt 2023, 15:50

Charlie Maru schreef:
02 okt 2023, 14:10
Patatten planten en distilleren.......
Daarna verder bollen op "alcohol de patates"..... :roll: :mrgreen: :mrgreen:
Of met peerd en kaar,
Gratis gras genoeg onderweg
alleen in de winterperiode kost het geld
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fazal

02 okt 2023, 18:53

Fred1950 schreef:
Fazal schreef:
....

Juist dààrom, heb ik geen zin om éénder welk bolletje in te kleuren, en dat ga ik déze keer òòk wéér NIET doen! Het interesseert mij geen barst 'voor wat, en aan wie' ik moet betalen, betalen moet ik toch. :mrgreen:

boeffer

02 okt 2023, 23:12

Als ze dan toch slimme meters in je huis hebben geplaatst zal men je evtl kunnen sperren om overbelasting te mijden.
Wie zal voorrang hebben om te mogen laden?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

03 okt 2023, 00:00

boeffer schreef:
Als ze dan toch slimme meters in je huis hebben geplaatst zal men je evtl kunnen sperren om overbelasting te mijden.
Wie zal voorrang hebben om te mogen laden?
Breng ze niet op de gedachte , ik heb net vandaag mijn "slimme" meter gekregen. :D

hovel

03 okt 2023, 09:48

boeffer schreef:
Dat kan heel goed. In Spanje, althans waar ik woon, is dat zo. Gaat men een bepaalde tijd over het gecontracteerde maximum dan wordt de elektriciteit afgeschakeld. Weer inschakelen kan door het teveel aan belasting weg te nemen,en de hoofdschakelaar aan en uit te zetten.
Een laad station wordt ingesteld op de laad capaciteit van de auto en op de maximum capaciteit van het elektriciteit contract. Het laadstation zal ook de laad capaciteit verminderen als dit boven de limiet dreigt te komen. bvb wanneer de auto aan het laden is en men zet de oven aan dan gaat het laad station automatisch de laad capaciteit verminderen.
p.s. Een laad station wordt hier niet aangesloten op verdeel/zekering kast van de woning maar rechtstreeks op de verdeelkast van de maatschappij.

Fred1950

03 okt 2023, 14:13

hovel schreef:
03 okt 2023, 09:48
boeffer schreef:
Dat kan heel goed. In Spanje, althans waar ik woon, is dat zo. Gaat men een bepaalde tijd over het gecontracteerde maximum dan wordt de elektriciteit afgeschakeld. Weer inschakelen kan door het teveel aan belasting weg te nemen,en de hoofdschakelaar aan en uit te zetten.
Een laad station wordt ingesteld op de laad capaciteit van de auto en op de maximum capaciteit van het elektriciteit contract. Het laadstation zal ook de laad capaciteit verminderen als dit boven de limiet dreigt te komen. bvb wanneer de auto aan het laden is en men zet de oven aan dan gaat het laad station automatisch de laad capaciteit verminderen.
p.s. Een laad station wordt hier niet aangesloten op verdeel/zekering kast van de woning maar rechtstreeks op de verdeelkast van de maatschappij.
Inderdaad ... allemaal "Spanje". Hier staat er geen beperking in stroom op de "slimme" meter ingesteld , alles is MAX. De veiligheids zekeringen ( 50 Ampere ) op de kast bepalen hoe ver je kan gaan. De meter kan hier vanop afstand uitgeschakeld worden , maar dat gebeurt alleen bij wanbetalingen. Je moet die trouwens ZELF terug inschakelen door een lange duw op de knop als de meter ooit afgeschakeld werd. Als ge de laadstroom van een EV wilt aanpassen naargelang de rest van je belasting ( bvb. de oven ) dan moet je de slimme meter via zijn P poort + plus wat processoren , gaan koppelen met je laad station. Dat kan niet iedereen , dat is iets voor nerds met kennis van zaken over het "protocol" van de signalen die uit die P poort komen. Ge moet die P poort ook nog vooraf laten activeren vooraleer er gebruik van te kunnen maken. Al wat aan de P poort gekoppeld is , is "uw" eigendom waar de netbeheerder niet in tussen komt.

p.s. Ik weet dat nu maar pas sinds gisteren sinds de installatie van die "domme" doos vol met lucht. :twisted: