Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

E.T.

10 okt 2023, 21:30

Hadden ze maar geen arabische grond moeten inpikken ...

Wil.

10 okt 2023, 23:30

Zeg niet 'Arabische grond' maar zeg 'moslim grond'. Hier wat verduidelijking:

Voor wie nog meent dat 'de Palestijnen' enkel vrede willen, geef ik hier een stukje uit het charter van Hamas, de islamitische terreurgroep die de Gazastrook controleert.

Eigenlijk moet ik nuance aanbrengen: een (groot?) aantal Palestijnen wil misschien wel vrede, maar degenen die er baas zijn, willen dat niet.

Afbeelding

Geen enkel stukje van het grondgebied dat "islamitische grond" is, mag worden toegeëigend door 'de vijand' - in casu Israël. In zo'n situatie wordt het de plicht van elke mannelijke moslim om de jihad te voeren.

Wie dit stuk uit de basistekst van Hamas gelezen heeft en dan nóg volhoudt dat dit conflict in de kern niks met godsdienst te maken heeft, daarvoor bestaat geen hulp meer, vrees ik.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

10 okt 2023, 23:58

Vanmorgen schreef ik dit:

"Het zijn de Arabieren die beweren dat het hun land is, want in de 7e eeuw werd het moslimgebied en wat eens moslimgebied is, moet het voor altijd blijven. Dát en enkel dat verklaart waarom ze nooit een 2-statenoplossing hebben aanvaard. Geen enkele verdeling was voldoende omdat ze álles willen."

Op Al-Jazeera kwam de leider van Hamas bevestigen dat ik de nagel alweer 100% op de kop had geslagen:

Afbeelding

Wie deze posting verbindt met de vorige (het charter van Hamas) kan er niet naast kijken: Hamas (en alle supporters wereldwijd) zal ten eeuwigen dage de tweestatenoplossing weigeren en de reden is duidelijk: álles is van ons omdat het hier moslim grond is.

Hobo

11 okt 2023, 11:57

https://nl.wikipedia.org/wiki/Isra%C3%A ... s_conflict

Niet dat het de recente gruwelijkheden rechtvaardigt,
maar al sinds de vaart van het schip de EXODUS
zijn er wrijvingen ontstaan tussen Arabische en Joodse inwoners van Palestina.

Zie ook

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... el-en-gaza

frits1955

11 okt 2023, 14:49

De zionisten zijn per definitie seculier , ongelovig.
Je maakt een grapje, Fred. De stichters van het zionisme verkeerden in seculiere kringen dat klopt. Maar kijk eens naar de huidige regering van Israël: daar zitten een hoop extreem-rechtse religieuze zionisten in. Het soort figuren dat hardop droomt van Groot-Israël dat zich zou uitstrekken van de Eufraat tot aan de Nijl. Want dat is door god aan het uitverkoren volk belooft of wat had je anders gedacht. Wie een kaart van het huidige Israël bekijkt ziet dat alvast een Israël zonder Palestijnen veel dichterbij is dan een Israël dat "in de zee zou gedreven worden". Kijk naar de kaart en dan begrijp je waarom Israël een staat is die de eigen grenzen niet erkent- die staat is nog niet "af"...

Afbeelding

Wil.

11 okt 2023, 15:06

Heb je nu ook een kaartje met daarop een verdeling waarmee de Arabieren akkoord gaan?

Ik wel 8)

Afbeelding

Everything is ours!

Fred1950

11 okt 2023, 15:54

frits1955 schreef:
11 okt 2023, 14:49
.... Maar kijk eens naar de huidige regering van Israël: daar zitten een hoop extreem-rechtse religieuze zionisten in. Het soort figuren dat hardop droomt van Groot-Israël dat zich zou uitstrekken van de Eufraat tot aan de Nijl. Want dat is door god aan het uitverkoren volk belooft of wat had je anders gedacht. Wie een kaart van het huidige Israël bekijkt ziet dat alvast een Israël zonder Palestijnen veel dichterbij is dan een Israël dat "in de zee zou gedreven worden". Kijk naar de kaart en dan begrijp je waarom Israël een staat is die de eigen grenzen niet erkent- die staat is nog niet "af"...
....
Kan men dat nog zionisten pur sang noemen ? Dat imperialisme en die expansie drang voor wat Lebensraum is iets waarover Hitler vanuit de hel grijnslachend mompelt : "ze hebben toch IETS van mij geleerd".

De Bijbel en al wat errond hoort als argument erbij halen is pure schijn , of ze zouden wel heel erg diep gevallen zijn.

frits1955

11 okt 2023, 16:11

Kan men dat nog zionisten pur sang noemen
Er zijn seculiere zionisten en er zijn (veel) religieuze zionisten - die laatste strekking domineert volledig in de regering Netanyahu. Het zijn die zionisten die het over "beesten" hebben als het over Palestijnen gaat - zonder enige nuance zoals steeds . Het zijn die religieuze zionisten die anno 2023 nog steeds hardop hun eigen ideologie en wandaden legitimeren door naar de Hebreeuwse bijbel te refereren.
Gisteren zat ik te kijken naar de (dubbele) documentaire "De eeuwige oorlog". Het meest bloedstollende moment was niet al dat vreselijke geweld over en weer maar een interview met een joodse jongeman , uitermate vriendelijk. Toen de interviewer hem vroeg hoe hij al dat geweld tegen en al die landroof van de Arabische Palestijnen doorheen de voorbije decennia kon aanvaarden antwoordde hij stomverbaasd:" Maar god heeft ons dit land gegeven".

Hobo

11 okt 2023, 16:12

Hogerop schreef ook al iemand dat de zionisten seculier zijn.
Toen "Jeroen Meus" eens enkele uitzendingen op TV gaf waar hij bij Orthodoxe Joden te gast was,
kwam o.a. de Thora ter sprake en o.m. dat ze niet in een hiernamaals geloven.
Op TV al vaker de Klaagmuur gezien waar ze in spleten papiertjes steken...

Tja, in het Christelijk geloof zijn er misvieringen met "drink mijn bloed" (gesymboliseerd met wijn)
en ongedesemd brood als hostie slikken...

Ieder zijn meug maar ik heb al eerder op sen.net geschreven, dat men zelfs alhier religie privé thuis zou moeten beleven en niet op school in een vak dat godsdienst heet.

twistenopdemaan

11 okt 2023, 16:33

Amai de schrik voor een islamitische staat in Vlaanderen zit er diep in op dit forum dat men al op voorhand zit te kappen op al wat Joods is
Spinnst du oder was

Wil.

11 okt 2023, 16:48

twistenopdemaan schreef:
Amai de schrik voor een islamitische staat in Vlaanderen zit er diep in op dit forum dat men al op voorhand zit te kappen op al wat Joods is
8O ???? 8O
Begrijpe wie kan.

tokkio

11 okt 2023, 17:01

twistenopdemaan schreef:
Die islamitische staat zal er komen, wij zullen het hopelijk niet meer meemaken, maar onze kleinkinderen zeker, bij iedere verkiezing komen er steeds meer islamfanaten in de regeringen, en niet alleen in Vlaanderen, maar wereldwijd, eens nemen ze ons over,in Engeland zijn al hele wijken waar de sharia.
De sharia is het recht van de religie de religie en is afgeleid van de Koran.Het lopen her meer parallel met het Britse rechtssysteem.Er zijn ongeveer dertig sharia-raden in Groot-, maar dit te zijn.
https://www-claims-co-uk.translate.goog ... _tr_pto=sc
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

boeffer

11 okt 2023, 21:41

De soldaten die Gaza opkuisen komen daar ook patstellingen tegen. Een vader dreigt met zijn gezin van flat te springen. Het vervolg laat men niet zien.
En dan heeft men de gegijzelden nog niet ontdekt.
Ps: waarom geeft men de namen van die daders niet of komen ze niet uit Gaza, nu moeten de goede en slechte mensen dood?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

11 okt 2023, 22:01

frits1955 schreef:
11 okt 2023, 16:11
Kan men dat nog zionisten pur sang noemen
Er zijn seculiere zionisten en er zijn (veel) religieuze zionisten - ......
Wat zijn dan nog precies de kenmerken van een zionist. Wie kan men een zionist noemen en wie is dan een klassieke "ordinaire" Jood in Israel.

frits1955

11 okt 2023, 22:20

De ideologie van een zionist bestaat uit de opvatting dat"de joden" recht hebben op een thuisland waar vroeger(10de eeuw voor onze tijdrekening) de mythische koninkrijken Israel en Juda zouden gelegen hebben. Mythisch beste Fred, want ze hebben nooit bestaan als dusdanig. In die tijd liepen daar een paar duizend nomadische herders rond en dat was het. Vergeet koning David, Salomo en Jeroboam want ze hebben nooit bestaan. Daar beroepen zionisten zich dus op. Weet je waarom Israel geen grondwet heeft? Omdat de ultra orthodoxen zeggen dat de wet van god de grondwet is.
De Thora , beste Fred, is een verzameling bijeengeklutste verhaaltjes die vroeger en nu vooral moesten dienen om een soort joods nationaal gevoel op te wekken en een thuisland te legitimeren Zionisten zijn geloofsfanaten die in weinig verschillen met gelijksoortige moslimfanaten.