frits1955 schreef: ↑24 okt 2023, 12:15
Natuurlijk waren de joden akkoord. Alhoewel ze een minderheid vormden in Palestina kregen ze het grootste deel van het land nl. 55%. De meerderheid van de bevolking - de Arabische Palestijnen - kregen 42%.
Ik heb deze halve waarheid al eerder naar de prullenmand verwezen, maar voor de duidelijkheid leg ik het graag nog eens uit.
Israël bestond in die verdeling inderdaad uit 55% van het grondgebied. Wat zat daar zoal in? Het grootste deel was de Negev woestijn. Daar konden de Israëlische burgers vrolijk gaan samenwonen. Laten we het kaartje eens bekijken maar dan enkel de bewoonbare oppervlakte in ogenschouw nemen (zonder de woestijn → de driehoek):
Israël (blauw-grijs) zonder de woestijn :
Wie kreeg dan het grootste deel in handen? Maar neen, het was niet genoeg. Het moest álles zijn. Waarom? Zie mijn vorige postings waarin ik verwijs naar de islamitische claim die in de 7e eeuw is uitgesproken en die vandaag door Hamas wordt herbevestigd in het charter van Hamas. Ik heb al een paar keer geschreven dat je niet verder terugkijkt in de geschiedenis dan je neus lang is. Dan lijkt alles inderdaad onbegrijpbaar en zelfs kwaadaardig-joods.
Natuurlijk verwierpen de Arabische Palestijnen deze verdeling - ze was economisch zeer nadelig voor de Arabische bevolking. Zo verloren ze de toegang tot de Rode Zee, verloren ze Jeruzalem en verloren ze de belangrijkste havenstad van het land nl. Haifa. Daar bevonden zich veel olieraffinaderijen en daar eindigden ook de zeer belangrijke oliepijpleidingen uit Iran.
Sinds wanneer was Jeruzalem van de Arabieren? Het is voor hen nooit de hoofdstad geweest. Bovendien werd de stad toen al in 2 delen opgedeeld.
Sinds Jordanië na de oorlog in '48 de stad bezette heeft geen enkele leider uit een islamitisch land Jeruzalem ooit bezocht (behalve de koning van het bezettende land, Jordanië). Zo belangrijk was Jeruzalem voor de Arabieren.
Haifa was op dat moment een stad met een grote joodse bevolking. Er was geen enkele andere bevolkingsgroep die meer mensen omvatte dan de joodse groep. Logisch dat het de stad bij Israël hoorde.
(ook dit heb ik hier een paar jaar geleden al uitgelegd).
Verder was deze verdeling flagrant in strijd met het zelfbeschikkingsrecht uit het "Handvest van de Verenigde Naties" dat stelt "...het recht van ieder volk om zelf te mogen bepalen onder welke soevereiniteit het wil vallen en zelf te beslissen over zijn economische, sociale en culturele ontwikkeling."
Verwarde jongens daar bij de Volkenbond/UNO: ze schrijven een resolutie die vierkant ingaat tegen hun eigen handvest. Jammer dat jij er toen nog niet was om hen daarop te wijzen, Frits.