Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

25 okt 2023, 21:16

frits1955 schreef:
25 okt 2023, 19:28
Nog maar een maand geleden toonde Netanyahu deze " nieuwe kaart van het Midden-Oosten - geen spoor meer van Palestijnse gebieden. Voor wie het nog steeds niet door heeft wat de bedoeling is van Israël.
Lekker leugenachtige weergave van de feiten. We kennen je stilaan, frits.

Wie de ware toedracht van deze kaart wil kennen, moet slechts de volgende 2 minuten van zijn speech beluisteren. Dan zul je merken hoe frits je opzettelijk bij de neus heeft genomen (en ik druk me beleefd uit).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

boeffer

25 okt 2023, 21:49

Er zijn van die hamas terroristen ondervraagd door Israël: https://twitter.com/VTMNIEUWS/status/17 ... 6350048378
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

frits1955

26 okt 2023, 13:31

Een kaart van het huidige Israël aangezien die 3 man en spreekwoordelijke paardenkop die dit draadje volgen telkens blijk geven van weinig kennis ter zake. Dat Gaza ( 2,2 miljoen Palestijnse bewoners ongeveer) een kapotgebombardeerde openluchtgevangenis is is ondertussen wel bekend. Maar hoe zit dat met de Westbank ( Westelijke Jordaanoever)? Daar wonen ongeveer 3 miljoen Arabische Palestijnen in een gebied dat als een gatenkaas oogt. Er bevinden zich niet alleen honderden compleet illegale nederzettingen van joodse bezetters, die Westelijke Jordaanoever is ook nog eens qua bevoegdheden in stukken gekapt zoals in het inzetkadertje wordt aangegeven. In realiteit heeft Israël in delen b en c de belangrijkste bevoegdheden zoals bv. veiligheid. De overeenkomsten met het voormalige apartheidssysteem in Zuid-Afrika zijn treffend met 2de rangsmensen die opgesloten zitten in afgebakende gebieden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door frits1955 op 26 okt 2023, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

frits1955

26 okt 2023, 13:45

Het vorige kaartje moet je dan linken aan het onderstaande - Israël heeft van het wegenstelsel ook een apartheidssysteem gemaakt. Wie in een auto met Israëlische nummerplaat zit mag gebruik maken van alle wegen (geel, rood en wit). Wie in een auto met Palestijnse nummerplaat zit ( groene letters, witte achtergrond) mag dat helemaal niet. De gele wegen zijn verboden, de rode wegen kunnen met veel beperkingen( checkpoints, muren, grachten...) soms gebruikt worden. De witte wegen zijn vrij toegankelijk voor Palestijnen.
Rechts in de kaart staat "Typologies of segregation" dwz welke soorten restricties of afscheidingen er bestaan voor de Palestijnen zoals bv. bruggen die enkel door Israëli mogen gebruikt worden. Een ander voorbeeld van hoe Palestijnen 2derangsmensen zijn, ook in hun eigen gebieden.

Afbeelding

Wil.

26 okt 2023, 15:19

De overeenkomsten met het voormalige apartheidssysteem in Zuid-Afrika zijn treffend met 2de rangsmensen die opgesloten zitten in afgebakende gebieden.
Ik blijf maar naar de verklaring zoeken voor die Palestijnen die in Israël wonen, daar werken, er zich kunnen kandidaat stellen voor het parlement en er ook verkozen worden.
Er bestaan in Israël ook rechters die Arabieren zijn. Khaled Kabub is vorig jaar opgenomen als rechter in het Hoogste Gerechtshof. Hij oordeelt o.a. over zaken waarin de "eersterangsburgers - joden" beklaagde partij zijn.

Ja, Israël is een echte apartheidsstaat.

Ik vraag me af of er joden mogen / durven wonen in Gaza? Mogen joden zich daar kandidaat stellen voor een politiek ambt? Bestaat er analoog met de Palestijnse vertegenwoordigers in de Knesset ook een joodse politieke partij die de belangen van de joden behartigt?

Indien het antwoord daarop allemaal 'neen' is, waar zit dan de apartheidstaat?

Dicksy

26 okt 2023, 15:52

VN-baas Guterres jaagt Israël op de kast met link tussen Hamas-terreur en "verstikkende bezetting": diplomatieke blunder of deed hij zijn job?

Wat heeft VN-secretaris-generaal Guterres precies gezegd?

"De aanslagen van Hamas gebeurden niet in het luchtledige. Het Palestijnse volk lijdt al 56 jaar onder een verstikkende bezetting. Hun land wordt onophoudelijk opgeslokt door nederzettingen en geplaagd door geweld. Hun economie wordt beknot, hun mensen worden ontheemd en hun huizen worden vernield."

Guterres benadrukte wel dat die context "de weerzinwekkende aanval van Hamas niet kan rechtvaardigen". Hij vindt ook dat de aanval door Hamas "op zijn beurt geen collectieve bestraffing van het Palestijnse volk kan rechtvaardigen".

Of deed hij net zijn job?

Guterres heeft net "op een zeer goede manier zijn job gedaan als secretaris-generaal", vindt Dries Lesage, professor internationale politiek aan de UGent. "Die toespraak was helemaal in orde, met respect voor de feiten. Hij heeft de aanval van Hamas ondubbelzinnig veroordeeld, maar hem ook in een bredere context gezet", zegt hij in een telefoongesprek met onze redactie. Volgens Lesage is het vanuit de functie van Guterres net "passend om context te schetsen".

Lesage vindt de roep om neutraliteit van Guterres een "te beperkte visie" op de rol van een secretaris-generaal. "Hij moet zijn politieke en morele rol maximaal spelen", vindt Lesage. "Als híj dit al niet meer kan benoemen, wie zal het dan wel doen? Het is maar normaal dat de secretaris-generaal de waarden van de VN uitdraagt. Als we dat in vraag stellen, leidt dat tot de degradatie van de VN. Die politieke dimensie is er en die moet er zijn."

Lesage wijst er ook op dat er in het verleden al verschillende VN-resoluties zijn goedgekeurd die de bezetting door Israël veroordelen (en die nog altijd actief zijn). "Guterres verdedigt dus de nalatenschap van zijn eigen organisatie."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/26 ... l-duiding/
Geen gevolg zonder oorzaak. :roll:

Hobo

26 okt 2023, 16:19

Nadat in de 2de WO de NAZI's zo beestig zijn omgegaan met de JODEN
lijkt het nu zo surreëel, dat precies in Israël toestanden waren scheef gegroeid,
die de lont in het huidige kruitvat hebben gestoken.

En ook al is duidelijk hoe dit gaat aflopen, blijft het een oorzaak van wrijvingen
tussen 2 bevolkingsgroepen, die zouden moeten proberen om vreedzaam samen te leven.

Ps.: Wat minder in de kijker heeft gestaan is, dat in de USSR de Joden zeker niet welkom waren!

Dicksy

26 okt 2023, 16:23

door Hobo » 1 minuut geleden
Ps.: Wat minder in de kijker heeft gestaan is, dat in de USSR de Joden zeker niet welkom waren!
Joden waren nergens welkom in Europa, al van voor WOII. Men was ze liever kwijt dan rijk maar niet op de manier die Hitler in gedachte had en ten uitvoer bracht.

voorn

26 okt 2023, 16:49

Herinner de zaak Dreyfus; Een joods officier in het Franse leger

tokkio

26 okt 2023, 16:53

Dicksy schreef:
26 okt 2023, 16:23
door Hobo » 1 minuut geleden
Joden waren nergens welkom in Europa, al van voor WOII. Men was ze liever kwijt dan rijk maar niet op de manier die Hitler in gedachte had en ten uitvoer bracht.
Daarom was en is het nog steeds "de wandelende Jood" :mrgreen:
https://www.ensie.nl/betekenis/wandelende-jood
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

frits1955

26 okt 2023, 17:54

Er zitten hier blijkbaar mensen die moedwillig naast de 2 kaartjes kijken die ik hier geplaatst heb . Ze verwijzen naar de bezette gebieden Gaza en de Westbank- goed voor zo'n 5 miljoen mensen.

Fred1950

26 okt 2023, 18:15

Wie de ware toedracht van deze kaart wil kennen, moet slechts de volgende 2 minuten van zijn speech beluisteren. ....

De kaarten die de man toont zijn inclusief de Gaza strook en de Westelijke Jordaan oever. Die gaat er dus al vanuit dat er geen Palestijnse gebieden meer bestaan , en dus ook geen twee-staten oplossing , maar één Israel waar er "toevallig" Palestijnen wonen die de straten gaan mogen vegen. Zijn betoog begint ook met "Mozes" , en dat is ver van koosjer , precies of dit de dag van vandaag het recht geeft om zomaar een nieuwe staat te creëren. Wat denk je wat er zou gebeuren moesten Marokkanen of Turken Limburg als zelfstandige moslim staat zouden uitroepen ... :roll:
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 26 okt 2023, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

frits1955

26 okt 2023, 18:23

De kaarten die de man toont zijn inclusief de Gaza strook en de Westelijke Jordaan oever.
Je kan er toch niet naast kijken. Netanyahu & co dromen van een Eretz Yisrael - Groot Israel . Wat Netanyahu verder staat te leuteren voor een zo goed als lege zaal is irrelevant in het kader van de huidige werkelijkheid.

Wil.

26 okt 2023, 18:37

frits1955 schreef:
26 okt 2023, 18:23
De kaarten die de man toont zijn inclusief de Gaza strook en de Westelijke Jordaan oever.
Je kan er toch niet naast kijken. Netanyahu & co dromen van een Eretz Yisrael - Groot Israel . Wat Netanyahu verder staat te leuteren voor een zo goed als lege zaal is irrelevant in het kader van de huidige werkelijkheid.
Verder gaan op het leugenpad in de hoop dat het dan wel overwaait? Niet met mij, gabber.

Je schreef:
Nog maar een maand geleden toonde Netanyahu deze " nieuwe kaart van het Midden-Oosten - geen spoor meer van Palestijnse gebieden.
terwijl Netanyahu 30 seconden daarvoor nog de 'oude kaart' van bij de stichting van Israël had getoond waarop Israël op identieke wijze stond afgebeeld, maar dat 'vergeet' je netjes.

Het is een kaart waarop het Midden-Oosten en Afrika tot aan de evenaar staan afgebeeld. Dan verwacht jij dat de 30 km van Gaza er duidelijk staan op afgebeeld. :roll:

Jongens toch ... Ik herken kwaad opzet wanneer ik het zie.

Fazal

26 okt 2023, 19:32

Mij lijkt het alsof Hamas telkens weer om vergelding vraagt.
En ze zitten idd niet in met eigen bevolking. Eender wat, de de oorzaak is van hun frustraties!

Ik kan noch de ene noch de andere gelijk of ongelijk geven.
Maar ik ben wel van oordeel dat Israël nooit nederzettingen in de door hen bezette gebieden mocht hebben geplaatst.

Die gebieden waren oorspronkelijk als bufferzones bedoeld , maar zeker niet om hun eigen land uit te breiden. Door die nederzettingen, is het conflict nog meer geëscaleerd.

Ik kan de Palestijnen wel ergens begrijpen ,maar ze schijnen maar niet te 'willen' beseffen, dat hun gewelddadig gedrag, vooral voor eigen volk, rampzalige gevolgen heeft.

Ze moesten toch al lang weten dat Israël telkens weer zal reageren!?
Soit, er zal op die manier nooit vrede komen in dat gebied.

En praten, helpt ook al niet. Moet Hamas zich dan voortdurend bewijzen?
Oorlogje spelen in het echt, is voor kleine jongens natuurlijk plezanter dan dat het slechts een spelletje zou zijn.