Israël en de Palestijnen: enige toelichting
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
De zoon van één van de belangrijkste oprichters van Hamas, geeft zijn visie op de feiten. Hij is als kind geïndoctrineerd door zijn vader maar heeft uiteindelijk gekozen om weg te gaan van Hamas en de terreur.
Wie een mondje Engels verstaat zal hier een beeld uit eerste hand krijgen van wat Hamas doet, wat het wil bereiken en welke middelen het daarbij hanteert.
Wie een mondje Engels verstaat zal hier een beeld uit eerste hand krijgen van wat Hamas doet, wat het wil bereiken en welke middelen het daarbij hanteert.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Een adviseur van Abbas - de topman van de P.A. - heeft alles mooi op een rijtje gezet. Wat opvalt: hij heeft het nergens over gestolen grond, maar wel over een strijd van de islam tegen zijn vijanden, vooral tegen de Israëli's.
Dat die jongen zo'n beperkte kennis heeft van het conflict, hé .... dat versta je toch niet?

Dat die jongen zo'n beperkte kennis heeft van het conflict, hé .... dat versta je toch niet?

werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Will, ik heb dit draadje nog eens doorgenomen en hierenboven, pagina 52 gaf je een reden waarom dees alles aan het gebeuren is ; Karma en een professie uit de Galaten ( Bijbel ) schreef je . Ik heb er effen op moeten " sjiekken " en misschien heb je wel gelijk . Ik zou er zelfs nog eentje kunnen bijvoegen nl. als je wind zaait zal je storm oogsten .Mocht deze aanval van hamas maanden op voorhand zijn gepland ; dan hadden ze toch kunnen verwachten dat Israel , met een van de beste legers in de wereld, ongenadig hard gingen terugslaan ?
Zoals in Terzake eens werd vernoemd schreeuwen die van hamas geen " Free Palestine " maar allahachba " en heeft Dewever wel een punt dat het hier gaat om een strijd tussen licht en duisternis . De moslims hadden een Arabische lente moeten doormaken zoals wij in Europa een Renaissance .In de Bijbel van de Hindoes ( Gita ) staat dat - ONWETENDHEID- de grootste zonde is . Onwetendheid over hoe de wetten van Karma eigenlijk werken .?!? Hoe juist weet ik ook niet, hoor .Speculaties hierover zijn in al de religieuse geschriften over de gehele wereld terug te vinden .
mvg-werewoef
Zoals in Terzake eens werd vernoemd schreeuwen die van hamas geen " Free Palestine " maar allahachba " en heeft Dewever wel een punt dat het hier gaat om een strijd tussen licht en duisternis . De moslims hadden een Arabische lente moeten doormaken zoals wij in Europa een Renaissance .In de Bijbel van de Hindoes ( Gita ) staat dat - ONWETENDHEID- de grootste zonde is . Onwetendheid over hoe de wetten van Karma eigenlijk werken .?!? Hoe juist weet ik ook niet, hoor .Speculaties hierover zijn in al de religieuse geschriften over de gehele wereld terug te vinden .
mvg-werewoef
AMEN en AUM
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Om toch een regering te kunnen vormen was Benjamin Netanyahu (en zelf buiten schot te kunnen blijven van het gerecht) genoodzaakt om ook in zee te gaan met de partijen Religieus Zionistische Partij van Bezalel Smotrich en Otsma Jehudit ('Joodse Kracht'), die wordt geleid door de omstreden politicus Itamar Ben-Gvir.(*)
(*) Men kan opzoeken waar beide partijen voor staan.
De nieuwe regering kondigde zich aan in te zullen spannen voor de uitbreiding van de bestaande nederzettingen en de ontwikkeling van nieuwe Israëlische gemeenschappen op Palestijns grondgebied. Ook zullen nederzettingen die ook volgens de Israëlische wet illegaal zijn worden ingelijfd, wat simpelweg wil zeggen dat de Palestijnen niet alleen minder bewegingsvrijheid, maar ook minder grond ter beschikking hebben.
(*) Men kan opzoeken waar beide partijen voor staan.
-
Op RT (Russia TV) kwam Hamas-functionaris Mousa Abu Marzouk het volgende vertellen: de tunnels in Gaza zijn gebouwd om Hamas-strijders te beschermen, niet om burgers te beveiligen; het beschermen van burgers in Gaza is de verantwoordelijkheid van de VN en Israël.

De logica van Hamas ...

De logica van Hamas ...

Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
De uitzending "Godvergeten" heb niet ik op TV gebracht.
En Rik Devillé is ook niet op mijn verzoek o.a. in De Tafel Van Gert commentaar komen geven.
Het door MichelN vermelde misbruik door opa's, vaders, moeders en nonkels
heeft nochtans een eigen meldingsmogelijkheid binnen "grensoverschrijdend gedrag".
-
RyanR - Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Klein detail, Hamas is indertijd mede opgericht door de Mossad,
om een tegenhanger te hebben tegen Al Fatah.
Daarmee hebben ze zich wel in de eigen voet geschoten.
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Correct- de bedoeling was inderdaad om het islamitische Hamas te financieren om zo de seculiere PLO en Fatah uit elkaar te spelen. Het is eventjes anders verlopen...Dat gebeurde dus in samenspraak met de VS.
Die waren niet aan hun eerste blunder toe- de VS heeft ook in Afghanistan de latere Taliban grootgemaakt. Waar is de tijd dat in "Rambo III" Sylvester Stallone zij aan zij met de taliban( toen de mujahedien) de Russen in Afghanistan te lijf ging
Die waren niet aan hun eerste blunder toe- de VS heeft ook in Afghanistan de latere Taliban grootgemaakt. Waar is de tijd dat in "Rambo III" Sylvester Stallone zij aan zij met de taliban( toen de mujahedien) de Russen in Afghanistan te lijf ging
-
Volkomen verkeerd.
Lees bv. eens wat de Encyclopaedia Britannica erover schrijft:
Vanaf eind jaren zeventig richtten activisten die banden hadden met de Islamistische Moslimbroederschap een netwerk van liefdadigheidsinstellingen, klinieken en scholen op en werden ze actief in de gebieden (de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever) die na de Zesdaagse Oorlog van 1967 door Israël werden bezet. In Gaza waren ze actief in veel moskeeën, terwijl hun activiteiten op de Westelijke Jordaanoever doorgaans beperkt bleven tot de universiteiten. De activiteiten van de Moslimbroederschap in deze gebieden waren over het algemeen geweldloos, maar een aantal kleine groepen in de bezette gebieden begonnen op te roepen tot de jihad, of heilige oorlog, tegen Israël.
In december 1987, aan het begin van de Palestijnse intifada opstand tegen de Israëlische bezetting, werd Hamas opgericht door leden van de Moslimbroederschap en religieuze facties van de PLO, en de nieuwe organisatie kreeg al snel een brede aanhang. In zijn handvest uit 1988 stelde Hamas dat Palestina een islamitisch thuisland is dat nooit kan worden overgegeven aan niet-moslims en dat het voeren van een heilige oorlog om de controle over Palestina aan Israël te ontnemen een religieuze plicht is voor Palestijnse moslims. Dit standpunt bracht het land in conflict met de PLO, die in 1988 het bestaansrecht van Israël erkende.
Hamas begon al snel onafhankelijk van andere Palestijnse organisaties te handelen, waardoor vijandigheid ontstond tussen de groep en haar seculiere nationalistische tegenhangers. De steeds gewelddadiger aanvallen van Hamas op civiele en militaire doelen brachten Israël er in 1989 toe een aantal Hamas-leiders te arresteren, waaronder sjeik Ahmed Yassin, de oprichter van de beweging. (...)
Voor een bevestiging van dit verhaal, lees eens in Wiki wat de oorsprong van Hamas is.
Jullie verkeerd begrip van de zaak komt wellicht voort uit deze frase:
Others, including Israel's religious affairs official in Gaza, Avner Cohen, believed that the indifference to the situation fueled Islamism's rise, stating it was "Israel's creation" and failure.
Lees bv. eens wat de Encyclopaedia Britannica erover schrijft:
Vanaf eind jaren zeventig richtten activisten die banden hadden met de Islamistische Moslimbroederschap een netwerk van liefdadigheidsinstellingen, klinieken en scholen op en werden ze actief in de gebieden (de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever) die na de Zesdaagse Oorlog van 1967 door Israël werden bezet. In Gaza waren ze actief in veel moskeeën, terwijl hun activiteiten op de Westelijke Jordaanoever doorgaans beperkt bleven tot de universiteiten. De activiteiten van de Moslimbroederschap in deze gebieden waren over het algemeen geweldloos, maar een aantal kleine groepen in de bezette gebieden begonnen op te roepen tot de jihad, of heilige oorlog, tegen Israël.
In december 1987, aan het begin van de Palestijnse intifada opstand tegen de Israëlische bezetting, werd Hamas opgericht door leden van de Moslimbroederschap en religieuze facties van de PLO, en de nieuwe organisatie kreeg al snel een brede aanhang. In zijn handvest uit 1988 stelde Hamas dat Palestina een islamitisch thuisland is dat nooit kan worden overgegeven aan niet-moslims en dat het voeren van een heilige oorlog om de controle over Palestina aan Israël te ontnemen een religieuze plicht is voor Palestijnse moslims. Dit standpunt bracht het land in conflict met de PLO, die in 1988 het bestaansrecht van Israël erkende.
Hamas begon al snel onafhankelijk van andere Palestijnse organisaties te handelen, waardoor vijandigheid ontstond tussen de groep en haar seculiere nationalistische tegenhangers. De steeds gewelddadiger aanvallen van Hamas op civiele en militaire doelen brachten Israël er in 1989 toe een aantal Hamas-leiders te arresteren, waaronder sjeik Ahmed Yassin, de oprichter van de beweging. (...)
Voor een bevestiging van dit verhaal, lees eens in Wiki wat de oorsprong van Hamas is.
Jullie verkeerd begrip van de zaak komt wellicht voort uit deze frase:
Others, including Israel's religious affairs official in Gaza, Avner Cohen, believed that the indifference to the situation fueled Islamism's rise, stating it was "Israel's creation" and failure.

twistenopdemaan - Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41
Duitse politievakbond waarschuwt voor verlies van controle: “Radicale islamisten stellen de macht in vraag op onze straten”
De Duitse politievakbond voelt zich door de politiek in de steek gelaten. Door de vele protesten en gewelddaden zitten de agenten op hun tandvlees en vrezen ze een verlies van controle. “Als er niet wordt ingegrepen zal de sharia de overhand krijgen in plaats van de grondwet
De Duitse politievakbond voelt zich door de politiek in de steek gelaten. Door de vele protesten en gewelddaden zitten de agenten op hun tandvlees en vrezen ze een verlies van controle. “Als er niet wordt ingegrepen zal de sharia de overhand krijgen in plaats van de grondwet
Spinnst du oder was
-
twistenopdemaan - Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41