Westerse democratie en de islamideologie: fricties

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

03 dec 2023, 12:20

frits1955 schreef:
03 dec 2023, 12:09
Deze lijst is blijkbaar nog veel te kort om ervan te verwachten dat Europese autoriteiten solidair tegen die plaag zouden optreden.
Wat zouden dan de "Europese autoriteiten" (?) solidair moeten doen? Ik kan alleen maar bedenken dat men overal de grondwet moet wijzigen en de vrijheid van godsdienst moet afschaffen.
Men heeft in Europa overal de vrijheid van meningsuiting ingeperkt door het nazisme te verbieden.
Moet het weer eerst zover komen voor men de vrijheid van godsdienst gaat inperken?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

03 dec 2023, 13:03

En wat behelst dan "inperken"? Ik weet wat het antwoord zal zijn :wink: maar dat antwoord zal nooit stand kunnen houden.
Ik denk dan bv. aan Wilders die al jaren liep te toeten dat hij de islam ging afschaffen, de koran verbieden, moskeeën sluiten en noem maar op. Wilders wint de verkiezingen met dat getoet en wat doet hij? Zijn staart volledig intrekken want hij zegt zelf dat hij rekening moet houden met de grondwet en helemaal niks kan afschaffen.

Fred1950

03 dec 2023, 13:50

frits1955 schreef:
En wat behelst dan "inperken"? Ik weet wat het antwoord zal zijn :wink: maar dat antwoord zal nooit stand kunnen houden.
Ik denk dan bv. aan Wilders die al jaren liep te toeten dat hij de islam ging afschaffen, de koran verbieden, moskeeën sluiten en noem maar op. Wilders wint de verkiezingen met dat getoet en wat doet hij? Zijn staart volledig intrekken want hij zegt zelf dat hij rekening moet houden met de grondwet en helemaal niks kan afschaffen.
Als hij de islam wil afschaffen moet hij ook maar alle christen religies afschaffen en bijbels verbieden... geen bezwaar , en dat zou pas "neutraal" eerlijk zijn .....

socrates

03 dec 2023, 14:13

frits1955 schreef:
03 dec 2023, 12:09
Deze lijst is blijkbaar nog veel te kort om ervan te verwachten dat Europese autoriteiten solidair tegen die plaag zouden optreden.
Wat zouden dan de "Europese autoriteiten" (?) solidair moeten doen? Ik kan alleen maar bedenken dat men overal de grondwet moet wijzigen en de vrijheid van godsdienst moet afschaffen.
Dat zou een revolutionaire stap zijn en heel veel conflicten kunnen vermijden maar welloicht zou daar dan eerst een Inter-Europese burgeroorlog aan voorafgaan.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Fazal

03 dec 2023, 15:24

frits1955 schreef:
Helaas, 3 maal "helaas"! :?

Wil.

03 dec 2023, 15:28

Fred1950 schreef:
03 dec 2023, 13:50
frits1955 schreef:
Als hij de islam wil afschaffen moet hij ook maar alle christen religies afschaffen en bijbels verbieden... geen bezwaar , en dat zou pas "neutraal" eerlijk zijn .....
Je spreekt niet over de ander godsdiensten van de wereld. Wel heel 'neutraal', dunkt me.

Wil.

03 dec 2023, 15:34

frits1955 schreef:
Jij stelde de vraag wat de Europese autoriteiten zouden moeten doen. Wel, het antwoord staat hogerop.
Je vroeg niet wat er mogelijk zou zijn binnen de huidige wetten. Wetten zijn niet eeuwig, zoals je weet.

Er is een voorbeeld in het verleden waar de wetgever een bestaande vrijheid heeft ingeperkt. Dat leek een decennium of twee daarvoor onmogelijk.

Wanneer de tegenstellingen op de spits gedreven worden en wij ook toestanden krijgen zoals op 7 oktober in Israël, dan gaan de geesten gerijpt worden. Tot dan gaan we door met het laten afslachten, verminken, ontvoeren en martelen van mensen die door de islamideologie als vijanden worden aangemerkt.

Ondertussen gaan nog vele duizenden het slachtoffer worden van een ideologie die daar openlijk voor uitkomt.

socrates

03 dec 2023, 16:09

Als het Westen de spelregels van een pseudo -democratie blindelings blijft hanteren, dan wordt die vreemde cultuur hier vanzelf een meerderheid en dus de machthebber. De "ingewijde" bovenlaag van de islamitische strategen zal daar niet veel moeite mee hebben, zij kunnen immers teruggrijpen naar de recepten die zij in het Zuiden van Europa, eeuwenlang hebben toegepast.

Hobo

03 dec 2023, 16:20

Zonder enige argwaan flaneerden talloze toeristen zaterdagavond
door PARIS/PARIJS

Gewapend met hamer en mes richtte "Arman R.M". (26) bloedbad aan.
“Hij plande al eerder aanslag”

= Intriest nieuws

Wil.

03 dec 2023, 16:22

Thanks, Hobo, daarover was hier nog helemaal niets vermeld.

Wil.

03 dec 2023, 23:18

"Let me take you by the hand and lead you through the streets of London,
I'll show you something to make you change your mind"

Afbeelding

frits1955

04 dec 2023, 10:51

zij kunnen immers teruggrijpen naar de recepten die zij in het Zuiden van Europa, eeuwenlang hebben toegepast.
Dit vraagt om verduidelijking, Socrates - gelieve wel rekening te houden met de historische feiten.

socrates

04 dec 2023, 14:29

frits1955 schreef:
04 dec 2023, 10:51
zij kunnen immers teruggrijpen naar de recepten die zij in het Zuiden van Europa, eeuwenlang hebben toegepast.
Dit vraagt om verduidelijking, Socrates - gelieve wel rekening te houden met de historische feiten.
Ik hou het bij één voorbeeld: El Andalus, waar de islam eeuwen lang de plak zwaaide en ook vandaag nog vele sporen nalaat in bv. architectuur en zelfs in de taal. Die Islam lijkt wel veel toleranter te zijn geweest.

frits1955

04 dec 2023, 15:20

Die Islam lijkt wel veel toleranter te zijn geweest.
Dat was inderdaad zo. Men moet wel opletten met " de islam" - onder bewind van het kalifaat van de Ommajaden bloeide cultuur en wetenschappen in het zuidelijk deel van Spanje als nooit tevoren. Joden en kristenen profiteerden daar ten volle van - zij werden nooit verplicht zich te bekeren tot de islam; enkel het aanvaarden van de autoriteit van de moslimbestuurders. Toen sommige taifa's onder bewind kwamen van Berberse moslims kregen joden en kristenen het soms wel hard te verduren .

Het liep pas helemaal fout voor zowel joden als moslims na de Reconquista - de herovering van Spanje door de katholieke legers. Het eerste wat de fundamentalistisch katholieke koningen Isabella van Castilië en Ferdinand van Aragon deden was de zowat 300.000 Spaanse joden ( Sefardim) voor de keuze stellen: ophoepelen uit Spanje ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrijvingsedict of zich bekeren tot het katholicisme. Een groot deel van de doorgaans welstellende Sefardische joden verlieten Spanje en Portugal en kwamen o.a. in Vlaanderen en vooral Nederland terecht. Een deel van de joden bleef in Spanje en bekeerde zich tot het katholicisme en werden toen smalend "marranos" genoemd - "varkens, viezeriken". Niettemin werden die bekeerde joden regelmatig slachtoffer van pogroms etc. op aansturen van de katholieke overheden. Hetzelfde verhaal voor de moslims: ophoepelen of zich bekeren tot het katholicisme - die bekeerlingen werden dan weer "moriscos" genoemd.

Kortom: de onverbiddelijke vervolging van de Sefardische joden was het werk van de katholieke Spaanse overheden en niet van de moslims. Een geluk bij een ongeluk: de uitdrijving van de Spaanse joden leverden Nederland o.a. de grote filosoof/denker Spinoza en de beroemde uitgeversfamilie Querido op

Wil.

06 dec 2023, 00:22

De advocaat in de moord- en verkrachtingszaak tegen Ibrahim Ali zegt dat het 13-jarige slachtoffer geen ‘onschuldige’ was .

"Ik denk niet dat het van de pot gerukt is om te suggereren dat zij hem misschien wel aantrekkelijk heeft gevonden", zei Ali's advocaat Kevin McCullough tegen de rechtbank.
De advocaat noemde haar ook geen kind; ze is een teenager, zei hij.

Tja, 13 jaar is in de ogen van een ware gelovige helemaal niet zo jong. De profeet deed het al met Aïsha toen ze nog maar 9 was.

Woorden wekken, voorbeelden strekken.