Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

frits1955

02 dec 2023, 12:59

De wet van de grootste zal onvermijdelijk gaan spelen: de Russen kunnen gewoon meer kanonnenvoer naar de slachtvelden sturen dan Zelensky.

Dicksy

02 dec 2023, 13:17

door frits1955 » 12 minuten geleden
De wet van de grootste zal onvermijdelijk gaan spelen: de Russen kunnen gewoon meer kanonnenvoer naar de slachtvelden sturen dan Zelensky.
Dit sluit perfect aan met wat Lavrov bedoelde met zijn uitspraak:
“Moldavië is voorbestemd om het volgende slachtoffer te worden van de hybride oorlog die het Westen tegen Rusland heeft ontketend”, zei Lavrov.
En als Oekraïne op het slagveld de handdoek in de ring moet gooien zal het Westen gebruik maken van Moldavië om dat te bewerkstelligen wat Oekraïne niet lukte. Dat zijn de woorden van Lavrov zoals ik gisteren al probeerde te duidden.
(Maar die discussie heb ik al afgesloten.)

Wil.

02 dec 2023, 14:21

frits1955 schreef:
02 dec 2023, 12:59
Klopt, maar de oorlog heeft ook een economische kant en daarop moet blijvend worden ingezet.
De inkomsten uit gas/olie zijn meer dan gehalveerd tegenover 2021 (laatste jaar voor de oorlog).
Daarbij komen nog andere aspecten die ik eerder al heb uitgelegd.

De Sovjet Unie is ook economisch ten onder gegaan; niet militair, en dit zonder een boycot van het kaliber dat Rusland nu moet verwerken.
Hitler is mede door de gebrekkige oorlogseconomie en het bombarderen van toevoerlijnen voor de economie op de knieën gedwongen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn

02 dec 2023, 15:00

Gebrekkige oorlogsindustrie?
Ze hadden de beste pantsers en stonden op het punt straaljagers te produceren
Ik heb een Duitser gekend die bezig was met de opleiding.
Het was eerder een gebrek aan manschappen.

socrates

02 dec 2023, 15:12

voorn schreef:
Wellicht ook nog versterkt door het feit dat Hitler op veel te veel fronten tegelijk wilde vechten. Een goeie kladschilder aanstellen tot hoogste leider, met absolute macht, was niet de slimste zet van de oorlogsindustrieëlen die Hitler hadden "gecast"
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Fred1950

02 dec 2023, 15:57

voorn schreef:
Bedoelt ge Duitsland anno 1940+ ? De Me262 straaljager is in productie gegaan ( en ook nog een paar andere ) maar wegens gebrek aan brandstof moesten die alle aan de grond blijven.

Afbeelding

Wil.

02 dec 2023, 16:04

voorn schreef:
De Duitse oorlogseconomie kon de omvang van de goederen die nodig waren voor de verschillende invasies in de Tweede Wereldoorlog niet ondersteunen.

Zoals Richard Evans schrijft: in Duitsland werd in 1944 75 procent van het bbp aan de oorlog besteed, vergeleken met 60 procent in de Sovjet-Unie en 55 procent in Groot-Brittannië’
[Richard Evans, The Third Reich at War].
Gedurende de oorlog had Duitsland een wanhopig tekort aan brandstof, steenkool en voedsel.

In Rusland maakt de oorlogsindustrie een steeds groter deel van het bbp uit. Dat is enkel houdbaar indien die oorlog gewonnen wordt, waardoor een nieuwe bevolking wordt ingelijfd die moet meehelpen aan het vergroten van de economie.
Wanneer - zoals in Duitsland - iedereen moet werken voor de oorlogsindustrie, dan wordt er niets geproduceerd dat blijvend de economie ten goede komt. Een tank maken, geeft mensen werk, maar wanneer die een week later wordt vernield, hoe komt al dat werk dan ten goede aan de gemeenschap?

Dicksy

04 dec 2023, 12:29

Ongeveer 70.000 Russische soldaten zijn waarschijnlijk omgekomen tijdens de oorlog - MoD

Rusland heeft ongeveer 70.000 strijders verloren sinds de invasie van Oekraïne in februari vorig jaar, aldus het Britse ministerie van Defensie.

In zijn laatste inlichtingenupdate zei het Ministerie van Defensie dat tijdens het conflict van bijna twee jaar waarschijnlijk ongeveer 50.000 officiële Russische soldaten van het Ministerie van Defensie zijn gedood en nog eens 180.000 tot 240.000 gewond zijn geraakt.

Ondertussen heeft de particuliere Russische huurlingengroep van Wagner naar schatting 20.000 strijders verloren, met nog eens 40.000 gewonden.

Volgens het Ministerie van Defensie zijn er in totaal ongeveer 70.000 doden en 280.000 gewonden gevallen.

“Zelfs onder Russische functionarissen is er waarschijnlijk weinig begrip over het totale aantal slachtoffers, vanwege een al lang bestaande cultuur van oneerlijke berichtgeving binnen het leger”, voegde het eraan toe.
SkyNews - 04/12/2023 - 11.13 hr
Wat is het nu....300.000 dode bezetters volgens Oekraïne , 90.000 als we die 20.000 strijders van Wagner bij het Russische leger tellen of 70.000 dode bezetters. :roll:
Zelfs onder Russische functionarissen is er waarschijnlijk weinig begrip over het totale aantal slachtoffers, vanwege een al lang bestaande cultuur van oneerlijke berichtgeving binnen het leger
Het enige juiste besluit dat ze maken. Er wordt langs beide zijde gelogen als er gecommuniceerd wordt over de eigen werkelijke verliezen, als er al over gecommuniceerd wordt. Elke partij kent de verliezen van de tegenpartij beter dan iedere partij zelf wil toegeven betreffende de eigen verliezen, iets wat eigen is aan propaganda.

Dicksy

04 dec 2023, 13:38

Zelenskyy 'omzeilt' toplegercommandant terwijl de kloof groter lijkt te worden - rapport

Volodymyr Zelenskyy wordt ervan beschuldigd de topcommandant van Oekraïne te hebben ‘omzeild’ door rechtstreeks met zijn ondergeschikten te communiceren.
De onlinekrant Ukrainska Pravda citeerde een lid van de nauwe kring van Valerii Zaluzhnyi, opperbevelhebber van de Oekraïense strijdkrachten, die zei dat Zelenskyy “twee soorten” strijdkrachten ziet.
Ze zeiden dat er "de 'goeden' zijn, onder bevel van Oleksandr Syrskyi en andere favorieten, en 'slechten', die ondergeschikt zijn aan Zaluzhnyi".
"Het is zeer demotiverend voor de opperbevelhebber en, belangrijker nog, het weerhoudt hem ervan het bevel te voeren over het hele leger", vertelde de bron aan UP.
image.png
image.png (358.57 KiB) 341 keer bekeken
In de publicatie wordt beweerd dat de Oekraïense president zijn eigen parallelle communicatielijnen heeft opgezet met de commandant van de grondtroepen, de heer Syrskyi, en het hoofd van de luchtmacht, Mykola Oleschuk.
Het is het jongste teken dat de kloof tussen het politieke en het militaire leiderschap in Oekraïne groter is geworden, nadat het veelgeroemde tegenoffensief van Kiev beperkte vooruitgang leek te tonen.
De grote vraag is nu: "Wiens dagen zijn geteld, die van Zelenskyy of Zaluzhnyi?"

Fred1950

04 dec 2023, 14:26

Die van Zaluzhnyi uiteraard. Wanneer valt die uit een venster of geraakt "ergens" onder een tank in het heetst van de strijd.

Dicksy

04 dec 2023, 20:14

door Fred1950 » Vandaag, 14:26
door Dicksy » Vandaag, 13:38
De grote vraag is nu: "Wiens dagen zijn geteld, die van Zelenskyy of Zaluzhnyi?"
Die van Zaluzhnyi uiteraard. Wanneer valt die uit een venster of geraakt "ergens" onder een tank in het heetst van de strijd.
De Oekraïners verliezen het vertrouwen in Zelenskyy, beweert Klitschko

Volodymyr Zelenskyy "betaalt voor de fouten die hij heeft gemaakt" en het Oekraïense volk vraagt ​​zich af waarom het land niet beter voorbereid was, zei Vitali Klitschko, de burgemeester van Kiev, in interviews met verschillende nieuwsmedia.

Klitschko zei dat de Oekraïners het vertrouwen in de aanpak van de crisis door de oorlogsleider aan het verliezen zijn.

“Mensen vragen zich af waarom we niet beter voorbereid waren op deze oorlog, waarom Zelensky tot het einde toe ontkende dat het zover zou komen”, zei Klitschko tegen het Zwitserse mediakanaal 20 Minuten .
"Mensen zien wie effectief is en wie niet. En er waren en zijn nog steeds veel verwachtingen. Zelenskyy betaalt voor de fouten die hij heeft gemaakt."
Op de vraag welke fouten de heer Zelenskyy had gemaakt, voegde de burgemeester eraan toe: ‘Mensen vragen zich af waarom we niet beter voorbereid waren op deze oorlog.
‘Of waarom het mogelijk was dat de Russen Kiev zo snel konden bereiken.
‘Er was te veel informatie die niet overeenkwam met de werkelijkheid. Maar toch heeft de president vandaag de dag een belangrijke functie en moeten we hem tot het einde van de oorlog steunen.
"Maar aan het einde van deze oorlog zal elke politicus boeten voor zijn successen of mislukkingen."
De voormalige bokskampioen beweerde ook dat de Oekraïense leider autoritaire neigingen had.
Hij zei in een apart interview tegen het Duitse nieuwsmagazine Der Spiegel : "Op een gegeven moment zullen we niet langer anders zijn dan Rusland, waar alles afhangt van de grillen van één man."
De opmerkingen komen terwijl Oekraïne doorgaat met zijn tegenoffensief, dat kleine winsten heeft geboekt, maar niet met de snelheid verloopt waarop ze hadden gehoopt.

(SkyNews 04/12/2023 - 18.33 uur)

Waarom stelt het volk de vraag 'waarom het land niet beter voorbereid was' nu pas. Zijn de resultaten niet dat wat hen altijd voorgehouden wordt?
Het rommelt dus hard binnen de top van Oekraïne en het is niet de eerste keer dat ook Klitschko (burgemeester van Kiev) in aanvaring komt met Zelenskyy. Wat ik wel al gelezen heb is dat Zaluzhnyi meer vertrouwen geniet bij de Amerikanen als militair vernuft dan een Zelenskyy met zijn eigengereid optreden.
En een Zelenskyy is gemakkelijker te vervangen dan een Generaal die weet waarover hij spreekt.

tokkio

05 dec 2023, 17:56

Waarom stelt het volk de vraag 'waarom het land niet beter voorbereid was' nu pas
Misschien zullen wij binnenkort ook die vraag stellen,Polen slaat al alarm,wanneer de rest.
https://www.hln.be/buitenland/polen-sla ... ~a9be99b5/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Dicksy

05 dec 2023, 19:33

Welke sancties? Russische LNG-export naar Europa op recordhoogte

EU-landen geven miljarden uit aan Russisch vloeibaar aardgas.

Ondanks pogingen van de EU om sancties op te leggen en de Russische energieafhankelijkheid af te bouwen, bereikte de Russische export van vloeibaar aardgas (LNG) naar Europa in november een recordhoogte van 1,75 miljoen ton. De grootste volumes in november werden verscheept naar Frankrijk en België.

Volgens data- en analysebureau Kpler is dit cijfer zelfs groter dan in december 2022, toen Rusland 1,74 miljoen ton LNG naar Europa exporteerde .

In tegenstelling tot steenkool en olie is Russisch gas niet onderworpen aan sancties van de EU, maar de Europese Commissie heeft gezegd dat de lidstaten zich in 2027 moeten ontdoen van Russische fossiele brandstoffen. EU-beleidsmakers hebben de voortzetting van de import uit Rusland verdedigd als gevolg van langetermijncontracten die vóór de oorlog waren overeengekomen. Niettemin heeft Oekraïne het Belgische gasbedrijf Fluxys toegevoegd aan zijn lijst van “internationale oorlogssponsors” vanwege zijn relaties met Russische LNG-producenten. Fluxys heeft een contract van twintig jaar met het Russische Yamal dat afloopt in 2039.

https://europeanconservative.com/articl ... time-high/
05/12/2023
Rusland blaast zijn pijpleidingen op om onder de contractuele verplichtingen uit te komen zoals al gesuggereerd werd alhoewel zij verdienden aan deze pijpleiding.
Nu blijft de EU het Russisch LNG-gas inslaan/kopen omdat ze aan hun contractuele verplichtingen willen voldoen, men zou echt de tranen in de ogen krijgen om zoveel rechtvaardigheid.
Ze kunnen godv.....niet zonder want zonder dit LNG-gas ligt de EU nog veel sneller op hun gat dan ze hopen te bereiken met Rusland.
Geen Russisch LNG-gas, geen inkomsten voor Rusland. Te simpel denk ik.

Wil.

05 dec 2023, 20:18

Ik heb graag een breed overzicht van de situatie. Zoals dit:

Afbeelding

Het betreft enkel de invoer van LNG in de EU.

Vraag: is de hoeveel die we importeren uit RU nu groter of kleiner dan vóór de oorlog. Onthoud dat pipeline gas uit RU gedecimeerd is.

Dan een overzicht van alle fossiele brandstoffen die RU over gans de wereld uitvoert.

Vraag: is de uitvoer stabiel gebleven, toegenomen of afgenomen?

Afbeelding

Nu nog een korte berekening van de inkomsten die Poetin nog steeds ontvangt en dit in vergelijking met de jaren vóór de oorlog:

Verkopen van gas en LNG: ongeveer 100 miljoen dollar. Per jaar = $36 miljard per jaar
Over de laatste 18 maanden zijn de inkomsten uit gas teruggevallen van (omgerekend naar jaarbasis) $130 miljard per jaar naar $36 miljard. Dat is een verlies op jaarbasis van 94 miljard dollar.

Hou nu ook rekening met de wisselkoers die voordien 60 roebel voor 1 dollar was, naar vandaag 90 roebel voor 1 dollar.

What sanctions?

Dicksy

05 dec 2023, 21:14

Wil. het gaat erom dat de EU Rusland volledig wil afsluiten van inkomsten die gebruikt kunnen worden in hun oorlog. Al is het maar 1 dollar die ze nog krijgen tov van 2021 of 2022, het is 1 dollar teveel.
Wees dan niet hypocriet met Russisch LNG-gas te kopen en u te verstoppen achter contractuele verplichtingen, terwijl de echte reden is dat ze (W-Europa) op hun gat zitten zonder dit gas en nog rapper dan Rusland. Als men in oorlog is, en dat is het Westen voor mij met Rusland, dan koopt men niks meer, zelfs nog geen Russische nagel om aan uw gat te krabben en vervallen die overeenkomsten.
Het prijsplafond van 60 dollar/vat voor olie wordt overal met de voeten getreden. dan moet ik Zelensky gelijk geven als hij zegt dat dit naar 30 dollar/vat moet gebracht worden.
Fluxys dat op de lijst van landen staat in Oekraïne dat de oorlog sponsort omdat ze Russisch gas verhandelen via de zeehavens in België (21% wordt doorgevoerd) en dit onder mom van 'contractuele verplichtingen'.....dikke bulshit. Dan moeten de Russen maar naar het gerecht stappen in Brussel of een deurwaarder sturen.
Die hypocriete houding van dit zooitje EU-politiekers is echt om te kotsen en dat kaart ik maar aan. Rusland zal wel een andere weg vinden om zijn LNG-gas kwijt te geraken om zijn oorlogskas te spekken maar wees zelf niet zo hypocriet.