Klimaat
-
audibac - Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01

Wat is precies de betekenis van de “gemiddelde temperatuur op aarde”?
Waar wordt de temperatuur gemeten?
Hoe nauwkeurig zijn de temperatuurmetingen?
Wat is de invloed van verstedelijking?
Welke aanpassingen zijn gedaan op de oude meetresultaten?

Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
[/
Wil. schreef: ↑
14 minuten geleden
Er zijn niet meer stormen en hittegolven , maar ze zijn wel heviger ( extremer ) , en jawel , de laatste paar jaar zijn die er wel ( volgen mekaar sneller op ).
Neen. Dit is wat men je wil laten geloven. De feiten bevestigen dat niet. Integendeel.
Vraag eens aan de Spanjaarden over hoe zij de huidige hittegolven beleven. Vraag eens aan de Duitsers wat ze van hun overstromingen denken. Waar viel alweer die waterbom in Wallonië. De intensiteit ( kracht ) van die extremen neemt nu zelfs jaar na jaar toe.quote]
Och Fred,de overstromingen zijn van alle tijden, zowel in de middeleeuwen , als nu, dat is de natuur, waar was u in 1953 half Nederland en Vlaanderen stond onder water,er zijn natte te droge jaren,de natuur regelt het klimaat,er er is nog nooit een jaar geweest met de zelfde hoeveelheid regen of zon.
https://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag148.php
En de zon , dat is de kachel, en die brand ook niet altijd even hard,......En lees maar goed, ze zeggen slechts ONGEVEER 10.000 graden F (5.500 graden Celsius)maar dat is natte vingerwerk, het kan sommige jaren meer of minder hitte afgeven dan wat ze denken,dus sommige perioden kan het bloedheet zijn, of ijskoud......De temperatuur van de zon varieert van ongeveer 27 miljoen graden Fahrenheit (15 miljoen graden Celsius) in de kern tot slechts ongeveer 10.000 graden F (5.500 graden Celsius) aan de oppervlakte , aldus NASA.11 mei 2023
https://allesoversterrenkunde.nl/!/actu ... s-de-zonr/En dan de zonnestormen, ook die geven hitte af, en ze zijn nog slecht voor de elektronica ook.Broeikasgassen zorgen ervoor dat warmte wordt vastgehouden en daardoor stijgt de temperatuur op aarde. Zonder broeikasgassen zou de aarde ijskoud zijn, maar met teveel broeikasgassen wordt het juist te heet. Wetenschappers hebben vastgesteld dat er vooral steeds meer koolstofdioxide (CO2) en methaan voorkomt.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/26 ... onnestorm/
De natuur laat zich niet dwingen,zelf als de wetenschappers![]()
het zouden kunnen regelen dat het snacht's zacht regen, en overdag een temperatuur van ,tussen de 25 en de 30 graden, zullen ze nog kankeren dat ze niet tevreden zijn..... en met doem scenario's afkomen
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Meer stormen, overstromingen en andere rampen?
De verzekeraar Munich Re houdt statistieken bij van de sommen die ze moeten betalen aan de mensen die daartegen verzekerd zijn. (In sommige landen is die verzekering verplicht).
De bedragen zijn de laatste 28 jaar lichtjes gedaald en dit in tegenstelling tot het algemeen gevoel dat ons wordt opgedrongen dat er veel meer stormen zijn en dus ook veel meer schade. Dat klopt niet met de werkelijkheid. In de VS, waar hurricanes jaarlijks voorkomen, kan men daarvoor geen bewijs vinden.

De verzekeraar Munich Re houdt statistieken bij van de sommen die ze moeten betalen aan de mensen die daartegen verzekerd zijn. (In sommige landen is die verzekering verplicht).
De bedragen zijn de laatste 28 jaar lichtjes gedaald en dit in tegenstelling tot het algemeen gevoel dat ons wordt opgedrongen dat er veel meer stormen zijn en dus ook veel meer schade. Dat klopt niet met de werkelijkheid. In de VS, waar hurricanes jaarlijks voorkomen, kan men daarvoor geen bewijs vinden.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Ik herhaal de essentie: de klimaatmodellen van het IPCC maken een voorspelling over de opwarming. Dat doen ze op basis van o.a. de CO2 die gemeten wordt. Die voorspelling van de modellen van 1988 zijn niet uitgekomen. In 2015 hebben ze 'verbeterde modellen' gebruikt. Ook die slaan de bal compleet mis want de voorspelde stijging is er niet gekomen.Fred1950 schreef: ↑27 dec 2023, 17:43Nu begint ge toch wel te zeveren. De CO2 evolutie volgt bij benadering wel de temperatuurcurve ( of omgekeerd ).Wil. schreef: ↑27 dec 2023, 17:38Die gele curve geeft de CO2 evolutie weer. Wat blijkt? De reële temperatuur wordt er niet door beïnvloed.
In de afbeelding bovenaan deze blz. is er trouwens geen sprake meer van de gele curve. Waarom niet? Omdat een theorie gefalsifieerd wordt als de voorspellingen niet overeenkomen met de echte wereld.
.....
Het besluit moet dan zijn dat er geen echte kennis over het klimaat bestaat want de huidige 'wetenschappers' slaan er maar met hun pet naar.
Maar ... (en nu komt het) ... tóch gaat heel de groep van klimaatvrienden ons een andere levensstijl opdringen die we in grote mate niet willen of alzeker niet kúnnen betalen. Dat is voor mij de bottom line: op basis van verkeerde wetenschap worden ons dingen verboden en andere dingen opgelegd.

Kijk dan eens naar dit stukje noordelijk halfrond:

Past dat bij elkaar: nieuw kouderecord voor de laatste 70 jaar en opwarming aarde?

Mij goed: meer koude + meer warmte = ????? gemiddelde
Gaan we hogere gemiddelden krijgen als we ook meer koude periodes met kouderecords krijgen?
Uit alle klimaatmodellen blijkt dat opwarming van de aarde ook betekent: minder koude dagen en minder koude nachten.

E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Wie praat er over meer koude.
Wat die grafieken betreft surf even op de site van VMM
home / klimaat / hittegolven en andere temperatuurextremen / aantal hittegolven per jaar (ukkel, 1892-2023)
Oei die baseren zich op de cijfers van 't KMI en die zitten mee in 't complot, toch?
Wat die grafieken betreft surf even op de site van VMM
home / klimaat / hittegolven en andere temperatuurextremen / aantal hittegolven per jaar (ukkel, 1892-2023)
-
Hoe zit het met het aantal bosbranden? Hoeveel CO2 brengen die met zich mee en ! stijgt die hoeveelheid CO2 omwille van de bosbranden?
Ik zie een dalende trend in deze grafiek die tot vóór 2 weken up to date is. Jij ook?

Ik zie een dalende trend in deze grafiek die tot vóór 2 weken up to date is. Jij ook?

Ik.
Indien meer warmtemomenten het bewijs leveren voor global warming, dan meer koudemomenten toch ook?
Laten zien. Dat doe ik ook.Wat die grafieken betreft surf even op de site van VMM
Oei die baseren zich op de cijfers van 't KMI en die zitten mee in 't complot, toch?

De realiteit vs. hoe het ons wordt voorgeschoteld in de media.
En wie de media beheerst, beheerst de gedachten. Dat werd vanavond nog eens gedemonstreerd in het jaaroverzicht op de vrt.

Voor mij is er maar één paal die nog altijd boven water blijft staan: het IPCC baseert alle hypotheses op verkeerde modellen en daar gaan wij allemaal voor betalen.
En wie de media beheerst, beheerst de gedachten. Dat werd vanavond nog eens gedemonstreerd in het jaaroverzicht op de vrt.

Voor mij is er maar één paal die nog altijd boven water blijft staan: het IPCC baseert alle hypotheses op verkeerde modellen en daar gaan wij allemaal voor betalen.

De Spaanse linkse regering heeft een goed doordacht besluit genomen: de 7 kernreactoren die het land heeft, moeten dicht en moeten vervangen worden door ... hernieuwbare energie!
Ik weet niet of de Spanjaarden óók bruinkool en steenkool hebben om de tekorten aan te vullen?

Ik weet niet of de Spanjaarden óók bruinkool en steenkool hebben om de tekorten aan te vullen?

Elke periode van hitte wordt vandaag gekoppeld aan de opwarming van de aarde.
Elke regenbui van enige omvang - noem het vanaf nu 'waterbom' - houdt vanzelfsprekend verband met de opwarming van de aarde.
Zou dan elke periode van extreme koude ook verband houden met die opwarming van de aarde? Of is de afkoeling van de aarde aangebroken?

Elke regenbui van enige omvang - noem het vanaf nu 'waterbom' - houdt vanzelfsprekend verband met de opwarming van de aarde.
Zou dan elke periode van extreme koude ook verband houden met die opwarming van de aarde? Of is de afkoeling van de aarde aangebroken?

Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ooit "werkelijkheids-onderricht" ( met een beetje natuurkunde ) in de lagere school gekregen ?
Als er veel waterdamp in de lucht hangt door de gestegen temperatuur wereldwijd , dan valt er ook veel meer sneeuw op een korte periode als die waterdamp in hogere koude regionen terecht komt. En als er veel sneeuw valt , dan daalt de temperatuur net boven de grond veel sterker dan bij weinig sneeuw. Die sneeuw wil immers terug water worden , maar daarvoor heeft die warmte nodig , en die onttrekt ze aan de lucht net erboven. Warmte onttrekken betekent dat de temperatuur boven de grond zal dalen .
Ziezo , gratis les in een beetje nauurkunde. Benneke Weyts zijn dag is gered ....
Als er veel waterdamp in de lucht hangt door de gestegen temperatuur wereldwijd , dan valt er ook veel meer sneeuw op een korte periode als die waterdamp in hogere koude regionen terecht komt. En als er veel sneeuw valt , dan daalt de temperatuur net boven de grond veel sterker dan bij weinig sneeuw. Die sneeuw wil immers terug water worden , maar daarvoor heeft die warmte nodig , en die onttrekt ze aan de lucht net erboven. Warmte onttrekken betekent dat de temperatuur boven de grond zal dalen .
Ziezo , gratis les in een beetje nauurkunde. Benneke Weyts zijn dag is gered ....